Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Inför primärvalen - 2009-10-08, 10:34

Primärvalen öppnar i nästa vecka

Vill du bli riksdagskandidat? Ja, nu är rätt tillfälle att ställa dig den frågan. Våra primärval -- alltså, våra interna val till vilka personer som ska stå på våra valsedlar -- öppnar i nästa vecka. (Vilken dag är inte klart, det beror på exakt när systemen blir klara.)

Du behöver följande:

• Ett bra foto på dig själv. Det kommer att användas som pressfoto och listas vid din kandidatur. (Inte en festbild där du håller kameran själv, alltså. Det är lite annorlunda krav på sådana här bilder jämfört med vad man normalt har på t.ex. Facebook.)

• En kortfattad sammanfattning av vad just du har att tillföra i riksdagen och riksdagskampanjen -- varför ska medlemmar i Piratpartiet rösta fram just dig till valsedlarna? Du har omkring 300 tecken på dig, men får också länka till en blogg eller liknande med mer information.

• Du behöver ha läst och förstått principprogrammet och kanske framför allt vågmästarstrategin. Även om Piratpartiet har en av de hårdaste partipiskorna just i knapptryckningsmomentet för att vårt koncept ska fungera, så finns det mycket utrymme för en riksdagsledamot att påverka politiken med annat än själva knapptryckningen. Här kommer våra respektive personligheter in.

• Du behöver också vara beredd på att utsättas för tryck av industrilobbyer, som vill bjuda på luncher, middagar, kaffe och alkohol för att "förklara sin position". Det hör till och är något man behöver låta bli att fästa sig vid. (Första gången läkemedelslobbyn ville bjuda mig på lunch var i april 2006. De är tidigt ute för att etablera relationer.) Vet man om att det kommer, så kan man hantera det bättre.

Så här går det till:

• I nästa vecka går det ut ett allmänt kandidatanrop -- som i "nu är det dags att kandidera". Då går du till en webbsida i PirateWeb och anmäler din kandidatur, laddar upp foto, skriver in din korta kandidatförklaring som ovan och länkar till din blogg eller motsvarande, om du har någon.

• Några veckor senare påbörjas den interna kampanjen. Då är det dags för alla att lyfta fram sig själva och sina favoritkandidater under ett par veckor. Eftersom vi inte främst är geografiskt baserade, utan pratar om och med varandra i hela landet, så gäller det också att synas i hela landet. (De som gör sig kända i hela landet är också sådana som personer överallt kommer att vilja rösta på i det skarpa valet i september nästa år, så partiet anstränger sig extra för att det ska vara möjligt.)

• Sedan börjar själva primärvalet. Det går till så att alla medlemmar får sätta ihop sin egen valsedel med (upp till) 22 namn från hela kandidatlistan under ett par veckor.

• De många valsedlarna, var och en från en röstande medlem, vägs sedan samman till fem geografiska valsedlar, en för varje distrikt, var och en med 22 namn. I en första fas ser vi till att könsfördelningen på vår resultatlista ligger mellan 30% och 70%, av många skäl. Därefter tar vi de tio toppnamnen i hela landet, alltså de som lyckats sammantaget bäst i primärvalet oavsett geografisk placering, och ser till att de finns på alla fem listorna (på udda placeringar 1, 3, 5... 19), så att en person som gjort sig känd i hela landet ska gå att personkryssa i hela landet. Slutligen fyller vi på med kandidater som lyckats bäst inom sina distrikt men inte hamnat på topp-tio sammanlagt, som då alltså finns på positioner 2 och framåt på listorna.

• (I ett allra sista steg har styrelsen rätt att neka någon att kandidera, om den kandidaten bedöms som uppenbart olämplig, till exempel har suttit i fängelse för grova brott. Formellt är det styrelsen som fastslår valsedlarnas utformning, men styrelsen avser att göra så få ingrepp som möjligt från primärvalsresultatet.)

Jag vet att proceduren låter lite invecklad, men den viktigaste frågan som jag vill förmedla är: Vill du kandidera till riksdagen? Om en vecka börjar primärvalet.

Rick

(#2) Gammal
megaman Inte uppkopplad

megamans avatar

Reg.datum: Mar 2007

Länk: #172189
Standard RE: Inför primärvalen - 2009-10-08, 10:45

Spelar det någon roll vem man sätter först på sin lista med 22 kandidater?

(#3) Gammal
Humlan Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008

Länk: #172201
Standard RE: Inför primärvalen - 2009-10-08, 12:04

Citat:
De många valsedlarna, var och en från en röstande medlem, vägs sedan samman till fem geografiska valsedlar, en för varje distrikt, var och en med 22 namn. I en första fas ser vi till att könsfördelningen på vår resultatlista ligger mellan 30% och 70%, av många skäl. Därefter tar vi de tio toppnamnen i hela landet, alltså de som lyckats sammantaget bäst i primärvalet oavsett geografisk placering, och ser till att de finns på alla fem listorna (på udda placeringar 1, 3, 5... 19), så att en person som gjort sig känd i hela landet ska gå att personkryssa i hela landet. Slutligen fyller vi på med kandidater som lyckats bäst inom sina distrikt men inte hamnat på topp-tio sammanlagt, som då alltså finns på positioner 2 och framåt på listorna.

Denna principen tycker jag är mycket fel. MYCKET fel.

Jag befinner mig i det som inom PP är Norra Distriktet, vi täcker en geografisk yta som består av två tredjedelar av Sverige, och vi är begränsade till 12 platser för lokala kandidater. Där kandidater från Älvsbyn ska slåss med kandidater från Gävle.

Som valkretsledare för PP i Norrbotten har jag genomlidit en valrörelse utan att ha en enda lokal kandidat på valsedeln, och jag kan meddela att vi tappade väldigt mycket på det. Både cred, väljare och i synnerhet massor av medial uppmärksamhet.

Dessa s.k. rikskandidater kan mycket väl dra kryss och sympatier från pirater över hela landet, men om jag ska kunna ha en vettig möjlighet att nå ut vårat budskap till farmor Agda, 82 boende i Övertorneå, så funkar inte argumentet: -Den här killen från fjollträsk är en riktigt duktig tjomme, rösta på han.

Vi måste ha en klar tydlig lokal förankring för att kunna nå väljare utanför partiet. I synnerhet utanför storstadsområderna. I våra storstäder är en stor del av befolkningen inflyttade, inte så många är uppvuxna i sin stad och känner den lokalpatriotism som i synnerhet norrlänningar, men även ändra utanför storstadszonerna, känner.

Om rädslan för att det inte ska finnas kandidater är så pass stor att man måste göra så är, så kan jag meddela att den rädslan är en självuppfyllande profetsia. Att fylla ut listan med dessa rikskandidater avskräcker många från att själva vilja ställa upp och därmed urvattnas våra valsedlar och PP blir en 08-rörelse.

Jag bloggade även om detta igår: http://www.humblebee.net/2009/10/nej...ller-inte-med/

http://blog.humblebee.net

För övrigt anser jag att Norrbotniabanan skall byggas.

(#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #172202
Standard RE: Inför primärvalen - 2009-10-08, 12:07

Citat:
megaman (2009-Oct-08)Spelar det någon roll vem man sätter först på sin lista med 22 kandidater?
Ja, den kandidaten får mest "tyngd" eller "poäng" när listorna räknas ihop. Antar att ihopräkningen är simpel addition.

Ett sätt att taktikrösta är att sätta den eller de lokala kandidaterna man vill stödja före Rick et al på sin lista.

Om Rick vill vara snäll och lägga ut exakt hur listorna beräknas, tack.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#5) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #172203
Standard RE: Inför primärvalen - 2009-10-08, 12:15

Citat:
Humlan (2009-Oct-08)Denna principen tycker jag är mycket fel. MYCKET fel.

Citat:
Jag befinner mig i det som inom PP är Norra Distriktet, vi täcker en geografisk yta som består av två tredjedelar av Sverige, och vi är begränsade till 12 platser för lokala kandidater. Där kandidater från Älvsbyn ska slåss med kandidater från Gävle.
Norr tilldelades bara en riksdagsplats i Ricks test. Det ovanstående är väl till att ta i så du spricker?

Hade ni fått en hel valsedel med 22 namn så hade ni ändå bara fått in en.

Är skitnöjd med att väst fick fyra mandat i simuleringen, men så är det också fler väljare här.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#6) Gammal
Humlan Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008

Länk: #172205
Standard RE: Inför primärvalen - 2009-10-08, 12:25

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Oct-08)Norr tilldelades bara en riksdagsplats i Ricks test. Det ovanstående är väl till att ta i så du spricker?

Hade ni fått en hel valsedel med 22 namn så hade ni ändå bara fått in en.

Du missar poängen, det handlar inte om hur många från Norra Distriktet som kan komma in i riksdagen. Det handlar om att stora delar av Sveriges yta kommer vara utan lokal representation på valsedeln.

Och utan den representationen kommer det bli mycket svårare att bedriva valkampanj. Tro mig, jag har provat...

Vi i Norrbotten känner inte någon samhörighet med folk från Dalarna, med de klumpas ihop med oss i ett stort distrikt och vi ska försöka arbeta ihop. Det funkar inte i praktiken.

Piratpolitiken är global, det vet jag och tycker är superbra. Men vi pratar om att vinna ett val i Sverige, och det gör man genom att vara nära väljarna.

Rikskandidater funkar jättebra till de redan omvända, men biter inte på de väljare som idag är osäkra. Och det är de osäkra vi måste nå, de redan omvända röstar ändå på oss.

http://blog.humblebee.net

För övrigt anser jag att Norrbotniabanan skall byggas.

(#7) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #172209
Standard RE: Inför primärvalen - 2009-10-08, 12:49

Jag från Väst är med och bestämmer ordningen på norra distriktets lista. Likväl som alla i hela landet är med och bestämmer listordningen i mitt distrikt. Jag kan tycka att det är fel.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#8) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #172218
Standard RE: Inför primärvalen - 2009-10-08, 13:24

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Oct-08)Om Rick vill vara snäll och lägga ut exakt hur listorna beräknas, tack.

Enligt en variant av Condorcet/Single-Transferable-Vote som heter Schultzemetoden. Full källkod kommer att publiceras.

Och antagandet stämmer: en person som läggs högt upp på den lista, som är en medlems röstsedel, får en starkare poäng än en person som placeras längre ned.

(#9) Gammal
Mats Eriksson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #172221
Standard RE: Inför primärvalen - 2009-10-08, 14:02

Finns det något krav på att valsedeln högst får innehålla 22 namn? Om ja, är det ett krav från PP (och dess styrelse)? Har sett valsedlar med betydligt fler namn än så under de val jag röstat i. Som kommunledare för Norra distriktets sydligaste kommun (Smedjebacken)(+Ludvika) delar jag "Humlan":s oro en del.

//Mats Eriksson

(#10) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #172222
Standard RE: Inför primärvalen - 2009-10-08, 14:05

Tja Humlan,

jag läste din invändning även på din blogg, och jag förstår dina invändningar. Som jag uppfattar dig, så är det inte främst ett problem att lokala namn varvas med riksnamn, utan att namn från just Norrbotten behövs på listan som används i Norrbotten?

När det gäller valsedlarna här kommer vi att ha betydligt fler kandidater än i EU-valet -- 70 kandidater sammantaget, jämfört med EU-valets 22. Redan där finns alltså utrymme för fler, och rent statistiskt kommer två eller tre av dessa att komma från Norrbotten.

Det har varit en hel del diskussioner om hur många kandidater, som är rätt avvägning mellan "tillräckligt med kandidater för att göra en seriös satsning" och "så många kandidater att i praktiken vem som helst släpps fram som riksdagskandidat, utan möjlighet för svärmen att göra bakgrundskontroller".

Förra riksdagsvalet hade vi upp till 356 kandidater: 10 riksnamn och 12 lokala namn för varje valkrets. Då skulle Norrbotten alltså fått 12 lokala namn alldeles själv. Det fanns en relativt bred konsensus i diskussionerna i forumet om att detta var för många kandidater som helhet betraktat.

Med det sagt, så är både Norrbotten och Västerbotten starka valkretsar i Piratpartiet. I våra simuleringar kommer en (1) kandidat in från norrlistan vid 4%-spärren, och det är en lokal kandidat, plus alla namn som Norr lyckas få in på tio-i-topp (som inte belastar norrlistan alls). Jag skulle vara extremt förvånad om inte ett par kandidater från Lule och Ume, och kanske Jokkmokk också, fanns med på slutlistan för norr.

Men det är inte jag som bestämmer det, utan medlemmarna i primärvalet. Det är bara min magkänsla.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
inför riksdagsvalet PeterW Övrig piratpolitik 0 2009-06-17 20:00
Inför EU valet 09 Hitsu 8. Kalmar län 0 2009-04-23 05:39
Inför EU-valet Andreas Svensson 20. Skaraborgs valkrets (Västra Götaland östra) 13 2009-03-10 17:15
EU inför nätcensur nilst2006 PP i media 4 2008-09-14 18:59