Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006
Standard RE: Rätten att få betalt för sitt arbete... - 2009-10-07, 14:33

Citat:
Kjella (2009-Sep-28)

Neither of those two are true but I don't think that matters in your mind. You've decided what the answer must be and is rewriting everything so it fits your answer. It does not matter what people answer because you only hear what you want to hear anyway.

Visst är det bekvämt att avfärda folk sådär rakt av?

Alltså, jag har

1) Läst PP:s principprogram mycket noga, och diskuterat det ingående med både "vanliga" pirater och personer i partiledningen.

2) Debatterat frågan ur alla möjliga infallsvinklar med jag vet inte hur många människor, både här på forumet och annorstädes - inklusive ledande personer i partiet.

... och det är, faktiskt, mycket svårt att se att piratrörelsen någonsin kommer att kunna tänka sig en lösning på konflikten som innebär att upphovsmän och andra rättighetsinnehavare garanteras någon rätt till ersättning. Märk skillnaden mellan "garanteras ersättning" och "garanteras rätt till ersättning" för privat kulturkonsumtion. Varje försök att ens resonera kring möjligheten att exempelvis skapa ett system som ger upphovsmän ersättning (kanske via Stim eller dylikt) för att de upplåter sina verk för fri fildelning, avfärdas kategoriskt. Argumenten varierar betänkligt i kvalitet, men de leder alltid till samma sak: att kultur ska vara gratis för privatpersoner, i princip allmän egendom från publiceringsdatum.

Därför är det väldigt svårt att tro att gratis skulle vara oviktigt för piratrörelsen.

Vad säger du själv? I stället för att anklaga mig för att inte lyssna, kan du ju förklara på vilket sätt du kan tänka dig att upphovsmän bör ersättas när människor konsumerar deras produkter och tjänster. Eftersom du i en annan tråd verkar mena att det är brott mot de mänskliga rättigheterna att ta betalt för konst och kultur, har jag svårt att se hur du kan godkänna något annat än att kultur ska vara gratis - men berätta gärna, jag väntar med spänning.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006

Länk: #172077
Standard RE: Rätten att få betalt för sitt arbete... - 2009-10-07, 14:36

Citat:
Jocce Hedberg (2009-Sep-28)

Jag själv anser att den immateriella äganderätten är big time BS, extra mycket i ickekommersiellt syfte, och därför anser jag att fildelning är korrekt ur ett moraliskt perspektiv.

Åh, jag bländas verkligen av djupet i ditt moralfilosofiska rättfärdigande av illegal fildelning; du tycker att immateriell äganderätt är "big time BS". Wow, imponerande, verkligen!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Jocce Hedberg Inte uppkopplad

Jocce Hedbergs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #172149
Standard RE: Rätten att få betalt för sitt arbete... - 2009-10-07, 23:30

Citat:
Jep (2009-Oct-07)
Citat:
Jocce Hedberg (2009-Sep-28)

Jag själv anser att den immateriella äganderätten är big time BS, extra mycket i ickekommersiellt syfte, och därför anser jag att fildelning är korrekt ur ett moraliskt perspektiv.

Åh, jag bländas verkligen av djupet i ditt moralfilosofiska rättfärdigande av illegal fildelning; du tycker att immateriell äganderätt är "big time BS". Wow, imponerande, verkligen!

Hur menar du att det är mer "rätt" ur ett moraliskt perspektiv att en person kan förhindra alla andra från att framställa t.ex. ett läkemedel med den enda anledningen att "han/hon kom på det först"? Hur menar du att det är "rätt" ur ett moraliskt perspektiv med immaterialrätt? Jag erkänner inte den immateriella äganderätten eftersom den strider mot min moral, är det på något vis fel? Du tar spjärn i frågan att skapare har "rätt att få betalt för sitt arbete", d.v.s. anser att immaterialrätt är korrekt rent moraliskt, medan jag anser motsatsen. Men vifta du med dina stora händer och dina små öron, det är du rätt duktig på ...

"When I am sick, I stop being sick and be awesome instead, true story!"

The one and only Barney

Svara med citat
  (#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #172499
Standard RE: Rätten att få betalt för sitt arbete... - 2009-10-10, 10:50

Citat:
Jep (2009-Sep-28)
Citat:
Tommten (2009-Sep-26)
Att enda anledningen till att man kopierar och låter andra kopiera enbart skulle vara "Gratis är gott" är en slutsats som får stå för dig.
Ja, jag står för den. Jag har frågat massor av människor som piratkopierar, och vad de än säger så kokar allt ner till det.
Du har verkar ha problem att acceptera mina värderingar, och att det ens är möjligt att ha andra värderingar än dina eftersom du tänker på mina som bortförklaringar och dimridåer. Eftersom du verkar glömma bort/ignorera/förtränga det jag säger så kanske det hjälper om du får se någon annan angripa immaterialrätten: Intellectual Property and Libertarianism. Om du kokar ner det han säger till att bara handla om "Gratis är gott" så kommer du nog tyvärr bära med dig den tron i graven, vilka argument som än ges.

Citat:
Citat:
De flesta ser nog att frågan varför kopiering sker, mot lagens och upphovsrättsinnehaverens vilja (eller vem det nu är som har köpt rättigheterna), är mer komplex än så. Hurvida det är rätt eller fel att dela med sig och ta del av den informationen som delas ut är inte en enkel fråga med ett enda svar. Det handlar om olika övervägningar av hur man hanterar sin egen och andras personliga integritet, självbestämmande och hur man förhåller sig till makt över sig själv, andra och andras makt över dig. Även fast det kanske inte är något man aktivt går och funderar över till vardags så är det underliggande orsaker till varför man väljer som man gör och känner att en handling är mer rätt än en annan. Håller du med?
Nej, jag håller inte med - om inte annat så av det enkla skälet att du f-n inte säger nånting. Du bara bluddrar, detta är ju enbart dimridåer.
Självbestämmandet handlar om hur mycket man bör få ha makt över sitt eget handlande och dessutom om alla medborgare bör ha rätt till lika mycket/lika lite självbestämmande i grunden. På vilka grunder bör självbestämmandet över sina handlingar kompromissas bort? För att någon annan vill tjäna pengar på det? Det handlar om syn på rättvisa.

Integriteten då. Är det någon som delar ut information från någon annans dagbok mot deras vilja så gör man värderingen: Ska jag ta del av informationen eller inte? Precis samma bedömmande man gör om man är hemma hos någon och har möjlighet att tjuvtitta i en dagbok som råkar ligga framme. Eller kollar i en skvallertidning med avslöjande bilder på kändisar som paparazzis tagit, som kändisarna inte vill att man tar del av. Vissa väljer att kolla, andra inte... Här gör man en värdering av andras personliga integritet och deras vilja till ett privatliv mot att stilla sin egen nyfikenhet. Det är en annan frågeställning än självbestämmandet. Att dela ut den känsliga informationen är också en bedömning. Jag skulle inte dela ut den, för integritet och privatliv är rätt viktigt. Eftersom du vill ha principer använder jag väl "behandla andra som du själv vill bli behandlad" i det här avseendet. Sen handlar integritetsaspekten även för vissa om hur man ser på privat kommunikation och hur den bör/får kontrolleras. Medborgarrätt. Om informationen som delas ut inte var menad som hemlig, utan även är publicerad för försäljning och byteshandel, och om du väger in stycket om självbestämmande ovan, så blir situationen annorlunda. Ingen av ovanstående ställningstagande har med "Gratis är gott" att göra. Om du dessutom accepterar att man kan tycka att immateriell egendom inte är legitim så borde du kunna förstå pirater. Det fantastiska är att du inte verkar göra det ändå efter så mycket diskussioner.

Citat:
Kan du prestera något annat än allmänt mummel, till exempel lite konkreta svar, resonemang och kanske rentav någon som helst bärande princip bakom dumheterna?
Självbestämmandeprincipen, rättviseprincipen.

Citat:
Jep (2009-Oct-07)

Alltså, jag har

1) Läst PP:s principprogram mycket noga, och diskuterat det ingående med både "vanliga" pirater och personer i partiledningen.

2) Debatterat frågan ur alla möjliga infallsvinklar med jag vet inte hur många människor, både här på forumet och annorstädes - inklusive ledande personer i partiet.

... och det är, faktiskt, mycket svårt att se att piratrörelsen någonsin kommer att kunna tänka sig en lösning på konflikten som innebär att upphovsmän och andra rättighetsinnehavare garanteras någon rätt till ersättning. Märk skillnaden mellan "garanteras ersättning" och "garanteras rätt till ersättning" för privat kulturkonsumtion. Varje försök att ens resonera kring möjligheten att exempelvis skapa ett system som ger upphovsmän ersättning (kanske via Stim eller dylikt) för att de upplåter sina verk för fri fildelning, avfärdas kategoriskt. Argumenten varierar betänkligt i kvalitet, men de leder alltid till samma sak: att kultur ska vara gratis för privatpersoner, i princip allmän egendom från publiceringsdatum.
Jag har aldrig någonsin sett dig resonera om fildelning ur ett annat perspektiv än rätt att kräva betalt för sina prestationer. Det är omöjligt att komma överens om du inte accepterar att problemet inte ligger i "Gratis är gott". Jag är tex öppen för alla förslag där självbestämmandet över kopiering och privat kommunikation inte kompromissas bort och där förslaget fördelar pengar till de som är värd vad varje betalande person anser att de är värd, på ett rättvist sätt. Om förslaget innebär att pirater och antipirater kan komma överens, så gör det mig inget att det blir mindre kvar i min plånbok, för pengarna är inte huvudfrågan för mig. Har du något förslag som täcker in de kriterierna som jag kanske skulle kunna gå med på?

Citat:
Det är du som påstår att det enkla svaret inte duger - men så delge oss det mer nyanserade svaret då tack!
Både jag och andra har gett väldigt tydliga svar i både den här och andra trådar. Jag kan inte hjälpa dig mer. Vad jag än säger så viftar du tydligen bort det som dumheter och menar att det egentligen handlar om "Gratis är gott" trots alls... Allt är redan sagt, det är upp till dig att ta in, acceptera och försöka förstå helheten. Lycka till.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #173634
Standard RE: Rätten att få betalt för sitt arbete... - 2009-10-17, 18:45

Jag tycker att det är intressant att uppmärksamma skillnaden mellan:

"Jag vill ha betalt för det jag gör" och

"Jag vill ha betalt för det jag har gjort".

Jag jobbar 8-17 och får betalt för det jag gör nu, idag. Men jag får inte betalt igen för de elever jag lärde upp i matematik år 1999, som nu kommer ut i arbetslivet och får jobb (kanske inom matematik, baserat på den grund jag lärde dem).

Ravennas blogg: http://ravennasblogg.blogspot.com/
http://www.Vangrind.se, min författarsajt där jag har publicerat en fantasyroman som e-bok och print-on-demand i syfte att sprida den fritt på Internet. :cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ravenna  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #173821
Standard RE: Rätten att få betalt för sitt arbete... - 2009-10-18, 23:02

Citat:
Jep (2009-Oct-07)... och det är, faktiskt, mycket svårt att se att piratrörelsen någonsin kommer att kunna tänka sig en lösning på konflikten som innebär att upphovsmän och andra rättighetsinnehavare garanteras någon rätt till ersättning.

Yes, as a matter of fact it is - because the problem is pretty much like "How can I stop a person copying my book with pen and paper?" and the answer is you can't. You want some sort of guarantee that this won't happen, or you want money as if it was happening all the time - STIM or the like would be like putting a tax on pens and paper in general. We can suggest or predict ways authors still can get compensated, but we no longer believe it's possible to tie a forced payment to the act of copying.

I don't think you have any right to see what I transfer to a friend, so what would the basis be? What should you charge me with for an opaque 50 GB download - one 50 GB BluRay? Ten 5GB DVDs? Ten thousand 5 MB mp3s? Hundred thousand 50kB books? Or did I just download the videos we made this summer with my HDV camera? Without knowing what I'm copying, there's no sane basis to decide any STIM fee. There's not even a way to know what rights organization should have it, far less any distribution.

You want a guarantee that you'll get paid on something you already can't control and can't measure. In reality you are already on the post-copyright reform model because your theoretical legal right isn't blocking anything in practice. The only thing we would do is stop you from destroying computers, the Internet, the legal system, competition and interoperability, backups, usability and userfriendliness in your quest against the windmills.

Citat:
Eftersom du i en annan tråd verkar mena att det är brott mot de mänskliga rättigheterna att ta betalt för konst och kultur, har jag svårt att se hur du kan godkänna något annat än att kultur ska vara gratis - men berätta gärna, jag väntar med spänning.

Only after you started referring to human rights yourself, and I pointed out the first section of the same article. If you read the second section in the best possible way for copyright holders, I'll read the first section in the best way possible for everyone else. Current copyright law is nowhere near a human right so when you start arguing unreasonably I answer in kind.

Svara med citat
  (#7) Gammal
nilseberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2010

Länk: #215264
Standard Sv: Rätten att få betalt för sitt arbete... - 2010-06-15, 16:45

Alltså var kommer den där idén om att garanteras att få ersättning för sitt skapande? Det är ju en absurd tanke. Det finns mycket man generellt inte får betalt för och ingen skulle komma på tanken att kräva det. Kan vi snart komma överens om att världen inte fungerar så?

Det har förut funnits många fler som INTE kunnat försörja sig på sin kreativitet än det har funnits de som kunnat försörja sig på det. Idag finns det många fler som INTE kan försörja sig på sin kreativitet än det finns de som kan det. Och i framtiden kommer det också att vara fler som inte kan försörja sig på det.
Vad som däremot kommer att hända i framtiden är att kreativitet och innovation kommer att öka. Fler kommer att kunna, kanske inte just leva på det, men tjäna pengar på det.
Redan idag finns det gott om bevis på att man faktiskt KAN tjäna pengar på kreativitet. Och det utan att man behöver ha strikta licenser och hota med rättegång om för många uppskattar det man har skapat och sprider det för mycket. Kan vi snart komma överens om att (100-årig och brutalt restriktiv) upphovsrätt inte är det enda som gör det möjligt att tjäna pengar på kreativitet? Och framför allt att det inte är det enda som motiverar folk att skapa!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ask: De måste få betalt för sitt jobb Anders Strömgren PP i media 5 2008-11-19 09:16
Kräver att få betalt för "FCZ" Johan Viberg PP i media 3 2006-10-02 00:02
Kd: Alla ska få betalt Christian Engström PP i media 14 2006-06-17 01:34
"Rätten att få betalt" Rick Falkvinge PP i media 6 2006-05-07 01:03
Om rätten att slippa registreras och rätten över sin kropp adler Integritet och privatliv 21 2006-01-18 13:32