Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jacob Hallén Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009
Standard RE: Jacob Hallén (#63274) - 2009-11-20, 17:13

Jag har en annan vinkel på ersättningsfrågan som jag vill dra fram. När jag väljer den advokat som ska företräda mig i en förhandling eller i en rättssal så försöker jag alltid hitta den bäste på området och inte den billigaste jag kan hitta. Det kostar sjävklart en hel del, men det hade kostat mycket mer att inte få ut bästa möjliga resultat. Nu undrar jag om det är värt det för Piratpartiet att försöka utse de billigaste kandidaterna till sin valsedel, eller om vi ska satsa på att få de bästa och effektiavste personerna. Jag hoppas att de som röstar i primärvalet funderar noga på hur de vill ha det.

Stavfel rättade 2009-12-18

Svara med citat
  (#2) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #181990
Standard RE: Jacob Hallén (#63274) - 2009-11-20, 19:23

Jag ber om ursäkt om några av frågorna är dubblerat från tidigare frågor du fått, hoppa gärna över den i så fall. (Känns någon fråga lite för besvärlig eller tidskrävande ser jag inga problem med att du hoppar över dessa heller.) Frågorna kommer att postas hos samtliga kandidater.

1. Ett liv i offentligheten kan ibland vara ganska krävande. Har du haft några funderingar kring vad detta kan innebära och hur i så fall förbereder du dig för att tackla eventuella negativa aspekter av det? Finns det något som Piratpartiet skulle kunna göra för att stötta i en sådan situation som du ser det?

2. Saknar du någonting från partiet vad gäller stöd i den här kandidaturprocessen? Vad skulle du gjort annorlunda hade du haft möjlighet att bestämma processen själv?

3. Finns det några saker i Piratpartiets (iofs korta) historia som du känner att vi behöver lära oss något från och förbättra? Är även nyfiken på om om du anser att något funkat ovanligt bra, som du känner att partiet ska fortsätta göra?

4. Hur har du engagerat dig i Piratpartiets frågor fram tills nu?

5. Har du några förebilder inom partiet som du tycker gör särskilt bra ifrån sig?

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #182101
Standard RE: Jacob Hallén (#63274) - 2009-11-21, 02:25

Citat:
infinite_emma (2009-Nov-20)
Jag ber om ursäkt om några av frågorna är dubblerat från tidigare frågor du fått, hoppa gärna över den i så fall. (Känns någon fråga lite för besvärlig eller tidskrävande ser jag inga problem med att du hoppar över dessa heller.) Frågorna kommer att postas hos samtliga kandidater.
Hej Emma,

tack för flera intressanta och tänkvärda frågor.
Citat:
1. Ett liv
i offentligheten kan ibland vara ganska krävande. Har du haft några funderingar kring vad detta kan innebära och hur i så fall förbereder du dig för att tackla eventuella negativa aspekter av det? Finns det något som Piratpartiet skulle kunna göra för att stötta i en sådan situation som du ser det?
Ett liv i offentligheten ser jag inte speciellt fram emot. Jag gillar att vara en privat person som inte syns i media och som folk på gatan inte känner igen. Jag tror att man som riksdagsman för Piratpartiet löper mycket större risk än riksdagsmän i allmänhet att bli bevakad av media. Det är bra för partiet, men inte för den enskilde personens privatliv. Jag kommer inte att göra några speciella förberedelser för ett liv i offentlighetens ljus. Det jag kan förutse kräver inga förberedelser och i övrigt får jag ta smällen den dagen den kommer.

Personlig integritet är en paradfråga för Piratpartiet och jag tror att partiet kan stötta personer som får sin integritet kränkt genom att tydligt fördöma sådana övertramp, även om de skulle hålla sig inom lagens råmärken. Jag tror också att partiet kan stötta genom att hålla slutna tillställningar dit bara partimedlemmar är välkomna och där man kan släppa lite på den kontroll man måste hålla i offentliga samanhang. Över huvud taget så är sammanhålling och kamratstöd bland det viktigaste vi måste arbeta med i partiet, oavsett om vi sitter i riksdagen eller ej.

Citat:
2. Saknar du någonting från partiet vad gäller stöd i den här kandidaturprocessen? Vad skulle du gjort annorlunda hade du haft möjlighet att bestämma processen själv?
Ja, det är mycket som saknas, men jag tror inte att det hade varit rimligt att förvänta sig mer i det här primärvalet. Jag finns i en valkrets som har en ledare som är fantastisk på aktivism, men som inte är organisationsmänniska och valkretsen ligger i ett distrikt som saknar samordning och effektiv ledning. Vi måste lösa sådana organisatoriska problem innan vi kan erbjuda kandidaterna mer stöd i processen.

Vad jag ser som värdefullt i processen är att det finns en fri och öppen kandidatur. All partimedlemmar kan ställa upp som kandidater. Sedan tycker jag att utfrågningen i forumet har fungerat extremt bra. Det finns en debatt och det finns en god möjlighet att se vad varje kandidat som har en tråd här är för person, vad kandidaten har för åsikter och hur man hanterar besvärliga frågor.
Det bör ge medlemmarna ett bra underlag för att kunna välja ut sina favoritkandidater.

Om jag skulle gjort något annorlunda tror jag att jag skulle kräva att kandidaterna har en tråd i forumet och efter bästa förmåga svarar på ställda frågor. Nu hoppas jag att ingen lägger sina röster på personer som inte ställer upp i forumet, men man vet aldrig.
Citat:
3. Finns det några saker i Piratpartiets (iofs korta) historia som du känner att vi behöver lära oss något från och förbättra? Är även nyfiken på om om du anser att något funkat ovanligt bra, som du känner att partiet ska fortsätta göra?
Oh, ja. Det finns massor att lära sig. Det första är att vi har en fantastisk kampanjorganisation som gjorde ett enastående arbete inför EU-valet. Kan vi engagera alla dessa medlemmar igen tror jag att vi kommer in i riksdagen. På den negativa sidan har vi ovidkommande uttalanden och sladderpressens utnyttjande av mindre smickrande aspekter av vissa partifunktionärers liv. Vi måste vara mindre naiva och inte släppa till mer än nödvändigt. Det kostar oerhört många förtroendepoäng i allmänhetens ögon och är väldigt svårt att reparera. Vi behöver betydligt mer partistruktur i västra distriktet. Vad jag förstår så finns det mer av den varan i övriga distrikt. Stukturen måste finnas för att det ska finnas stabilitet, förutsägbarhet och en planering som sträcker sig mer än 2 veckor in i framtiden. Sedan måste vi lära oss att hålla medlemsmöten på ett sätt så att de inte urartar i en stormflod av ordningsfrågor och käbbel om detaljer. Ett möte behöver ett presidium som kan bereda frågorna innan de dyker upp för diskussion och omröstning. Det här är bara några saker som kan förbättras. Det finns massor av andra, men man måste börja någonstans. En viktig del av förbättring är att man måste ha förståelse för att ingenting blir perfekt från början och att man måste utvärdera och förbättra allt man gör, ständigt. Annars stagnerar man.

Citat:
4. Hur har du engagerat dig i Piratpartiets frågor fram tills nu?
Jag har som jag nämnt ett mångårigt engagemang i patentfrågor, med akivism i Bryssel, remissvar, föreläsningar och annat. I rent partiarbete har jag deltagit i partimöten och demonstrationer. Jag har också författat en debattartikel som blev intagen i Göteborgsposten. I övrigt har jag mest engagerat mig i att lära känna piratpartister i min valkrets.

Citat:
5. Har du några förebilder inom partiet som du tycker gör särskilt bra ifrån sig?
Ja, av dem jag har sett i aktion så vill jag nämna Kalle Vedin som jag tycker gör ett fantastiskt jobb med att anordna demonstrationer och andra projekt. Jag hoppas att han kommer att forsätta med det när han avgår som valkretsledare. Han sitter på fel post just nu, men det är inte hans fel. Jag vill också nämna Jimmy Callin, som jag her sett göra storverk som informationsansvarig i Göteborg. Christian Engström är också värd att nämna. Christian lärde jag känna genom FFII innan Piratpartiet bildades och jag tycker att det är värt all beundran att han anslöt sig till partiet strax efter det grundades, tog sig in i EU-parlamentet och väl där lyckades få gehör för sin ståndpunkt. Att han och Henrik Alexandersson dessutom tydligt redovisar vad som händer är utomordentligt.
Tyvärr har jag inga tjejer på min lista. Det beror inte på att det inte finns några duktiga och beundransvärda tjejer i partiet. Tvärt om så finns det många. Tyvärr så känner jag inte några tillräckligt väl för att jag ska betrakta dem som förebilder. Jag räknar med att det kommer att ändra sig med tiden.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Carl Johan Rehbinder Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #182113
Standard RE: Jacob Hallén (#63274) - 2009-11-21, 05:10

Att bli riksdagsledamot för Piratpartiet innebär en hård partipiska, i syfte att upprätthålla vågmästarstrategin.

Det betyder också att du måste rösta mot din personliga övertygelse ibland.

Finns det några frågor, som i dagsläget inte räknas bland piratfrågorna, som om de kom upp till votering, skule leda till att du under inga omständigheter skulle kunna rösta med regeringsalliansen?

Så pass att du hellre skulle avgå från din post än att rösta med, alternativt rösta mot din riksdagsgrupp?

Jag ger dessa båda alternativ, eftersom somliga av ren lojalitet aldrig skulle kunna tänka sig att frångå PP:s vågmästarstrategi att alltid rösta med regeringsalliansen i alla frågor förutom just piratfrågor - genom att avgå slipper man rösta mot sin övertygelse.

Så - vad skulle kunna bli en sådan ödesfråga för dig?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Länk: #182216
Standard RE: Jacob Hallén (#63274) - 2009-11-21, 08:25

Dessa två frågor ställs till alla kandidater.
Du har liksom många fått en fråga ”Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?”. Många av kandidaterna har svarat på denna fråga att de kommer att arbeta fulltid i olika form.

Om vågmästarstrategin fungerar i någon form så kommer inte närvaron för att trycka på knappar i riksdagssalen behövas. Detta beroende på kvittningssystemet. Kvittningssystemet innebär att när en ledamot är borta från ena blocket så tar det andra blocket ut en av sina ledamöter så att balansen inte förändras mellan blocken.

Fråga 1. Så vad har du tänkt att göra under den tid som står till förfogande?

Däremot är det högst sannolikt att det block som piratpartiet stöder kräver att man har en ledamot i varje utskott för att kunna få fram ett förslag till riksdagsbeslut, dvs man vill lägga fram utskottets (dvs utskottsmajoritetens) beslut. Man kommer aldrig acceptera ett system där reservationerna alltid vinner i Riksdagen.

Oavsett om vågmästarstrategin fungerar eller inte så menar jag att det finns piratfrågor inom i stort sett alla samhällsområden. Det finns både synliga och osynliga band mellan alla samhällsfunktioner. Allt detta behandlas politiskt i de olika utskotten efter deras verksamhetsområden.

Jag menar därför att det är av synnerligen viktigt att man utifrån varje utskotts verksamhetsområde har någon slags piratstrategi. Jag är övertygad om att man måste hitta en fråga som berör piratpartiets grundideologi utifrån varje riksdagsutskotts verksamhetsområde. Både utifrån frågor som kan komma i valrörelsen samt ställningstaganden som kan dyka upp i utskottsarbetet.

”Så länge regeringen driver våra frågor med kraft stöder vi den reservationslöst i alla andra frågor.” är en del av strategin. Det betyder: Driver ni inte våra frågor med kraft så kommer vi rösta emot er vid nästa förtroendeomröstning. Hur ord skrivs och hur meningar formuleras är ibland synnerligen viktigt. För det mesta bara viktigt. För att bevaka att det block man stöder formulerar sig enligt våra tankar krävs det att man deltager i utskottsarbetet.

Fråga 2. Har du någon idé om vad som kan beröra piratideologi i något utskotts verksamhetsområde?, så vore det bra att denna läggs ut för fortsatt tankeverksamhet.

Om du inte tror att de problem som finns i samhället, och som Piratpartiet uppmärksammat och som egentligen är Piratpartiet, har några kopplingspunkter eller orsakssamband med övriga samhället i form av politik, marknad och/eller social/kulturell struktur så räcker det att svara på fråga 1.

”Riksdagsarbetet” och ”Riksdagsordningen” (riksdagen.se) ger viss information vad man har för skyldigheter som riksdagsledamot.

Mvph (med vänligaste pirathälsning)

Anders

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #182326
Standard RE: Jacob Hallén (#63274) - 2009-11-21, 14:00

Citat:
Carl Johan Rehbinder (2009-Nov-21)Att bli riksdagsledamot för Piratpartiet innebär en hård partipiska, i syfte att upprätthålla vågmästarstrategin.
Det betyder också att du måste rösta mot din personliga övertygelse ibland.
Finns det några frågor, som i dagsläget inte räknas bland piratfrågorna, som om de kom upp till votering, skule leda till att du under inga omständigheter skulle kunna rösta med regeringsalliansen?
Så pass att du hellre skulle avgå från din post än att rösta med, alternativt rösta mot din riksdagsgrupp?
Jag ger dessa båda alternativ, eftersom somliga av ren lojalitet aldrig skulle kunna tänka sig att frångå PP:s vågmästarstrategi att alltid rösta med regeringsalliansen i alla frågor förutom just piratfrågor - genom att avgå slipper man rösta mot sin övertygelse.
Så - vad skulle kunna bli en sådan ödesfråga för dig?
Jag kan inte tänka mig någon fråga där jag skulle avvika från partigruppens gemensamma ståndpunkt. Jag ser det inte som otroligt att gruppen beslutar sig att avvika från vågmästarstrategin om regeringen hittar på allt för stora tokerier. Låt oss som hypotetiskt exempel säga att Danmark drabbas av en större terroristattack och att regeringen i panik och överdriven paranoia vill börja internera stora etniska grupper i Sverige. Då tror jag, och hoppas jag, att Piratpartiet står upp för mänskliga rättigheter och inte viker sig för regeringens linje.

När det gäller frågor som kan dyka upp på den ordinarie politiska dagordningen finns det ingenting som jag tycker är så principiellt stötande att jag skulle ens fundera på att inte rösta med partigruppen. Som jag ser det så för Moderater och Socialdemokrater en nästan identisk politik som de klär i lite olika ord. FP, KD och C försöker på ett nästan komiskt sätt klämma sig in mellan de två storpartierna. V och MP har i alla fall lite egen profil. Anledningen till att jag är Piratpartist är att det är det enda partiet som prioriterar de frågor som är stora och livsviktiga för mig.

Att avgå för att inte behöva fatta ett beslut är en extrem åtgärd som kräver ett motsvarande extremt moraliskt dilemma. Det måste hetta till betydligt över dagens fisljumma politiska klimat för att något sådant ska bli aktuellt.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #182340
Standard RE: Jacob Hallén (#63274) - 2009-11-21, 14:47

Citat:
Gammelpiraten (2009-Nov-21)Dessa två frågor ställs till alla kandidater.
Fråga 1. Så vad har du tänkt att göra under den tid som står till förfogande?
Det finns massor att göra. Folkbildning är ett område som kräver stora insatser. Genom att skriva debattartiklar och föreläsa om patenträtt och upphovsrätt, och hur de påverkar enskilda människor och samhället som helhet kan vi bryta det informationsmonopol som industrilobbyn har idag. Nästan alla "vet" att patent är bra, utan att förstå något om hur patent påverkar innovationsklimatet.

Det kommer att finnas massor av arbete att hjälpa våra EU-parlamentariker med att leta minor och dolda agendor i den flod av förslag som går genom parlamentet. De behöver dessutom stöd i form av tydliga rapporter och information om vad som händer i regeringen och riksdagens utskott. Genom att ge dem ett bättre informationsunderlag kan de anpassa sina förhandlingar och sin taktik och bli ännu mer effektiva.

Sedan ska vi inte glömma möjligheten att stötta piratrörelsen internationellt. För att göra skillnad mer än på marginalen måste vi finnas representerade på parlamentsnivå i de flesta EU-länder.

Det jag vill göra är alltså att ägna mig åt opinionsbildning, men det jag kanskle måste ägna mig åt är inåtvänt organisatoriskt arbete. Piratpartiet håller på att gå från att vara internetgenerationens utomparlamentariska proteströrelse till att vara en förändringsdrivande parlamentariskt kraft. Det gäller att klara den förändringen utan att förlora rörelsens själ. Jag är bra på sådant arbete.

Citat:
Fråga 2. Har du någon idé om vad som kan beröra piratideologi i något utskotts verksamhetsområde?
Efterhand som man arbetar med konkreta frågor inom ett utskotts område kommer man att hitta frågeställningar som är knutna tilll piratideologin. Det jag på rak arm kan se är att det finns många frågor på utbildningsutskottets område, när det gäller hur vi förbereder unga medborgare för ett liv i kunskapssamhället och hur vi skapar förutsättningar för alla att vara deltagare i kulturen och inte bara passiva åskådare.

Ett annat område där jag ser att piratideologin kommer att föra frågor upp i ljuset handlar om storföretagens makt i samhället. Bakgrunden till de många problem som vi har med lagstiftning som inskränker medborgarnas integritet och frihet är att multinationella storföretag och några svenska tungviktare beställer lagstiftning, som våra politiker sedan (oftast) villigt och i bland motvilligt genomför. Genom att successivt minska storföretagens makt kan man minska risken för att de kan få sina beställningar genomförda. Det är ett oerhört långsiktigt arbete, men genom att det finns någon som fokuserar på sådana detaljer i alla förslag som passerar kan man över tiden förändra de grundläggande spelreglerna.

Svara med citat
  (#8) Gammal
cc Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #183742
Standard RE: Jacob Hallén (#63274) - 2009-11-28, 02:02

Hej Jacob

1. Vad anser du om den pågående av riksdagen icke beslutade utfasningen av kontanter ut det svenska samhället det privata bankväsendet just nu genomför (i strid med de lagar riksbanken har att följa)?

2. Är den pågående kontantutfasningen ett hot mot den lilla människan i klass med massövervakning eller större?

3. Är den pågående kontantutfasningen en utmaning ett medborgarättsparti som Pirtapartiet bör ta ställning till?

Frågas då kontanter (anonyma bearer-bond typ medel) synes vara en hörnsten i ett modernt demokratiskt samhälle som värnar individens rätt till privatliv, valfrihet och oberoende.

Plastkort utfärdas ju av bank och tillhör bank. Dessa kort inehåller inga pengar utan är enbart en av det privata bankväsendet skapad metod som tvingar kontoinnehavare att vid vart enskilt inköp till privatbank ställa frågan: Får jag köpa just den här tjänsten eller saken?

I samma utsträckning som kontanterna i ett samhälle avskaffas ställs alltså medborgarna under ett de facto absolut förmyndarskap till det privata bankväsendet.

Detta helt utan demokratisk översyn.

Det går även att ha åsikter om den övervakning ned på detaljnivå av den enskilda människan det kontantlösa samhället ger privata banker.

Även ur ett säkerhetspolitisk och nationellt sårbarhetsperspektiv är den pågående utfasningen av kontanter en riktigt dålig idé.

Vad sker t ex vid nätverksproblem eller elavbrott då affärsikdares kortläsare och privatbankernas datorer icke kan kommunicera?

För den enskilda människan knackar hungern och svälten på dörren i samma stund.

För samhället som helhet står systemkollaps och undantagstillstånd vid porten.

Mvh

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #183963
Standard RE: Jacob Hallén (#63274) - 2009-11-29, 03:09

Hej cc,

Kontanta betalningsmedel är en så grundläggande beståndsdel i samhället, att jag inte tror att bankerna kan avskaffa dem. Även om de skulle försöka så kommer folk att hitta på någon form av kontanta betalningsmedel. Ett bra exempel är att man i Italien på 80-talet led brist på sedlar och mynt i små valörer. Folk skrev då checkar på små belopp som sedan hanterades som vilka kontanter som helst, tills de var utslitna och löstes in på banken.

Om bankerna slutar med kontanthantering så kommer någon annan aktör att tillhandahålla tjänsten kontanter (mot provision). Exempel på tänkbara aktörer på en sådan marknad är IKEA, Hells Angels, ICA, Tele2 och Forex. Därför så tror jag att det kommer att ske en minskning av kontanthanteringen, men den kommer inte att försvinna.

Ur ett integritetsperspektiv så är det inte så lyckat att alla inköp registreras på plastkort (bankerna har inte monopol på betalkort, det finns bensinkort och betalkort för alla de stora matkedjorna som inte är bankanslutna), men det kan inte bli så mycket värre än vad det är nu. Det mesta av vad de flesta hushåll köper registreras idag. Det har en massa praktiska fördelar i form av spårbarhet för säljare, bank och kund samt en kraftigt minskad rånrisk för alla parter. Priset vi som kunder och medborgare är att stora delar av våra liv kan spåras.

Jag skulle väldigt gärna vilja hitta en bättre lösning än betal/kreditkort, men de lösningar som hittills prövats har inte fått någon större acceptans. Du kanske har bättre idéer...

Svara med citat
  (#10) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Länk: #184937
Standard RE: Jacob Hallén (#63274) - 2009-12-03, 13:02

Hur arbetar du/kommer du att arbeta konkret för att Piratpartiet skall komma in i riksdagen?
Se gärna frågan som att du ger tips/info till andra pirater hur de kan gå till väga.

På så sätt kan de också använda sig av de metoder du använder dig av. Och vad du vet/anser är effektivt. Utifrån den information som samlas kan vi bilda arbetsgrupper som bevakar vissa områden och/eller också ge idéer till alla grupper och individer som är aktiva.

Anna Troberg skriver idag 3/12:
Det händer massor i PP. Just nu förbereds det en massa saker i kulisserna och någon gång efter jul tror jag att vi kommer att få se en explosion av extern aktivitet. Då blir det dags för de andra partierna att huka sig. ...Vi är urbra på att samla information och ganska dåliga på att göra den lättillgänglig. Det handlar dels om hur var och en av oss kan kampanja under valåret, men också om hur information ska flöda smidigt och fritt inom partiet.”

Fundera först innan du tittar på mina förslag.

Här nedan följer en del av de områden som jag anser måste vara igång kontinuerligt. Ju närmare vi kommer valet desto mindre utrymme står till vårt förfogande. I varje media konkurrerar journalisterna med varandra för att få in sin artikel. Sedan konkurrerar alla media med varandra.
Konkurrensen är stenhård för att få in någonting.

Områden nedan är inte rangordnade

Områden: Nätets alla former. Vilka är viktiga?
Direktkontakt med journalister?
Motioner till kommuner och landsting?
Insändare, debattartiklar i papperstidningar?
Artiklar i diverse gratistidningar; tåg, flyg-tidningar etc?
Intervjuer i tidningar och annan media.
Kommentarer på andra partiers politiska utspel. Typ pressmeddelanden.
Kommentarer på aktuella händelser (som alltså kan kopplas till piratformer).
Sympatiskt inställda artister, musiker, etc.
Egna egenskaper som folk gillar (spela flöjt eller sjunga eller liknande)
Deltagande i evenemang typ marknader, skyltsöndagar, utställningar, events, osv

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Jacob Hallén dansve Kandidater Göteborgs stad 0 2010-02-27 18:32
Jacob Hallén Jacob Hallén Västra Götaland 2010 0 2010-02-14 23:53
Kandidat: Jacob Hallén Jacob Hallén Valkretsledarval 2009 0 2009-12-04 23:00
Ungdomsland i nolia hallen! Stefan Flod Noliamässan 4-12 augusti 22 2007-05-08 13:41
Ungdomsland i nolia hallen! PP Västerbotten bjuder in. Stefan Flod 27. Jämtlands län 1 2007-04-24 22:52