Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Piratpartiets organisation kallas för adhocrati - 2009-12-07, 03:55

Vad säger organisationsvetare om idén att bedriva en ideell verksamhet med oavlönade medlemmar som om den vore ett företag, måntro?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #185557
Standard RE: Piratpartiets organisation kallas för adhocrati - 2009-12-07, 20:50

Citat:
Menar du att jag på något vis undviker att peka på svagheterna? Tanken var mer att identifiera strukturen och kunna "laga" svagheterna, ber om ursäkt om jag var otydlig med det.
Nu tog du det lite personligt, jag tänker på de som läser sen, och de som idlar. De måste också få se alla slags tankar runt det hela, även fast kanske du och jag tänker likadant

Citat:
Fast det omvända, toppstyrning och nån som bestämmer strukturen är minst lika "förtryckande" det.
Jag vidhåller att det första steget är att identifiera strukturen och försöka fixa svagheterna. Inte att byta en sorts dålig organisation med en annan lika dålig. Identifiera det som är bra, folkbilda om vad man behöver göra själv för att förstå och kunna delta, förädla och förbättra det som behöver byggas på.
Men du kanske menar något annat?
Toppstyrning i klassisk hierarki betyder inte alltid att chefen är ett svin. Adhoc betyder inte heller det, men det jag menar är att en demokratiskt vald ledare tenderar att ersättas snabbare än någon som är tillsatt uppifrån. Här får vi inte glömma att vi har en pyramidstruktur i vår organisation också! Ja, jag är redan med på ditt syfte med tråden, absolut, men jag vill peka på ett problem vi har med härskande ledare och inaktiva ledare. Toppen är dåliga på att rekrytera i många fall, det har jag problem med.

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
Svara med citat
Gammal 2009-12-08, 16:12
AdamSvensson
Detta meddelande har raderats av AdamSvensson.
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Unni Drougge: "Boven i Mitt Drama Kallas Kärlek" Winston Smith Övrig diskussion 0 2009-04-23 03:10
De förtjänar inte kallas liberaler Anders Strömgren PP i media 0 2008-09-27 02:37
Schlingmann: “FRA-lagen bör kallas antiterrorlag” tor PP i media 7 2008-08-14 02:33
Mats Dagerlind om fildelningsdebatten: Det brukar kallas strukturomvandling Perty PP i media 10 2008-01-16 15:36
Vi behöver vad som på engelska kallas för whistleblowers Dennis Nilsson PP i media 2 2007-06-24 23:58