Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Gismya Inte uppkopplad

Gismyas avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 08:28

Grr, i min strävan att vara positiv och bara lista bra saker lyfte jag en punkt ifrån minussidan av medlemsomröstningar till valberedningar utan att ändra den.
Mitt tredje plus ska självklart vara

+ Minskad risk att personer som slår på sin egen trumma kommer hamna högt upp

Inte tvärt om
  Skicka ett meddelande via MSN till Gismya  
  (#2) Gammal
Martina Inte uppkopplad

Martinas avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #196077
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 08:36

Måste hålla med Emma i det här fallet, faktiskt.

Känns också intressant att konstatera att de tidigare kommentarerna kring riskerna i valet av styrelse, oavsett om det kommer från en tillsatt valberedning eller varje medlem av partiet, troligen inte löses så enkelt som att man väljer det ena eller andra sättet att arbeta på.

Ökad transperens, kommunikation och större omsorg kring valet av valberedningar skulle, om jag läser inläggen rätt, kunna ge en minst lika positiv effekt som att avsätta dem helt.

Jag yrkar på avslag, men med den reservationen att man bör undersöka problemet som gett upphov till motionen.
  Skicka ett meddelande via MSN till Martina  
  (#3) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #196081
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:03

Citat:
Martina (2010-Mar-03)Ökad transperens, kommunikation och större omsorg kring valet av valberedningar skulle, om jag läser inläggen rätt, kunna ge en minst lika positiv effekt som att avsätta dem helt.
Jag yrkar på avslag, men med den reservationen att man bör undersöka problemet som gett upphov till motionen.
Titta, du skrev exakt samma sak som jag funderade på att skriva. Bra det, då behöver jag bara säga +1!

Honey, I'm hooooome!

(#4) Gammal
wengelin Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #196082
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:05

Det här blir första gången jag lägger mig i en debatt här på forumet. Jag har varit en tyst och nöjd pirat länge. Men icke desto mindre aktivt och kritiskt lyssnande. Vad som väckt ett missnöje hos mig under en längre tid är vissa ledande piraters bristande förmåga att se nyanser i HUR partiet driver sin politik och leder sin organisation.

Sakfrågan som behandlas är för mig en ickefråga. Att göra en så stor och drastisk förändring på så kort tid som Rick föreslår, utan vidare argumentation, är för mig helt och hållet uteslutet. Min fantasi sätter gränser för ett mer vårdslöst sätt att handskas med förra årsmötets demokratiskt fattade beslut. Det intressanta i den här tråden är de friheter som Rick tror sig kunna ta, med sin heder som partiledare i behåll. Den lagda motionen visar exempel på en maktfullkomlighet och fartblindhet som jag inte minns när jag såg senast.

Jag har ganska stor tolerans för människors olikhet och ofullkomlighet. Jag kan ha överseende med att alla inte är perfekta. Jag kan ha överseende med att personer i ledarställning inte är perfekta. Jag kan ha överseende med att personer i ledarställning saknar egenskaper som för sin roll är direkt nödvändiga. Jag kan ha överseende med att personer i ledarställning inte har självinsikten att förstå att egenskaperna saknas. Jag har till och med överseende med att personerna i fråga fortsätter att göra övertramp trots att de fått förklarat för sig gång på gång att ett visst beteendet är skadligt för organisationen den ska leda. Vad jag har mycket svårare med är när personerna i fråga är så blinda för mönstren som uppstår att de inte stannar upp och tänker "Hmmm… just det här är kanske en sådan där situation där jag kommer få kritik och en smärtsam intern diskussion som kan skada organisationen kommer att uppstå. Jag kanske ska dubbelkolla med några personer förutom de allra närmaste, för att vara på den säkra sidan".

Snälla Rick, du måste förstå att du är en extrem person. Den egenskapen var en gåva när piratpartiet skapades. Partiet har levt på att kunna slå underifrån och säga "Vad var det vi sa?" till andra. Nu måste du börja tänka på behovet av att hålla sopat framför den egna mattan. Annars blir det någon annan som får säga "Vad var det jag sa?". Några gånger tidigare har du gett uttryck för insikt på den punkten, för att sedan falla tillbaka i samma beteende.

(#5) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #196084
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:07

När det gäller transparensen i valberedningen så är det nåt vi aktivt har jobbat med i år. Vi har tweetat och bloggat om vårt arbete med att sätta ihop ett nytt förslag till styrelse, valberedning och revisorer.

Jag hinner inte leta reda på allt som vi har skrivit, men det jag har bloggat är följande:

Transparens i valberedningen

Möte med valberedningen

Möte med valberedningen 2

Möte med valberedningen onsdag

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

(#6) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #196085
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:13

Jag vill för det första hålla med om att det är ett taktiskt övergrepp att använda begreppet direktdemokrati här. Inte bara för att det är felaktigt använt, utan också för att du inte alls ger med makt till medlemmarna. Det enda du gör är att skjuta knäskålarna av de medlemmar som inte har ett brett kontaktnät i partiet genom att ställa kravet att man ska veta vilka medlemmar som utgör bra styrelsemedlemmar. Jag är jätteofta med om att man på mötet remixar valberedningens förslag. Att man inte ändrar det helt är inte särskilt konstigt, valberedningar brukar pricka rätt. Är inte det faktum att valberedningar inte blir nedröstade särskilt ofta snarare ett argument till deras fördel?

Att det är smart att använda begreppet direktdemokrati för att dra med sig folk gör det bara fulare. Lämpligt svar här är att ditt förslag stödjer rasistiska tendenser i partiet, drabbar de fattiga och förhindrar en grön, hållbar utveckling för planeten. Snälla, kan du försöka vara lite ärlig i språket?

Notera att nästa mening bara är fördomar. Min uppfattning av partiet är att partiet är överdrivet och utan anledning till allt som har med föreningar och föreningssystem att göra. Om det är fallet kan det vara mycket skadligt intenpolitiskt. Om din motion går igenom på grund av den nojan är det bara ett exempel.

Att valberedningarna inte gav samma resultat som väljarna har två anledningar. Som Sammy redan skrivit är det omöjligt att jämföra de inofficiella valberedningarna med valberedningar som faktiskt valts. Vidare finns det faktiskt inget som talar för att medlemmarnas valda lista är bättre än den lista en valberedning hade satt ihop. Det enda vi vet är att vi har en lista där de mest populära medlemmarna syns. Era egenskaper har inte testats och er gruppdynamik är okänd i ett par månader till. Och viktigast: Vi vet inte hur det hade varit med en valberedning. Det du gör nu är att fabricera ojämförbara resultat. Du väljer vad du vill presentera för att få valberedningar att framstå i dålig dager.

Att argumentera för valberedningar känns för det första överflödigt, många väldigt bra pennor har redan gjort det tidigare i tråden. Det känns för det andra meningslöst, valberedningar är ett system som fungerat för många, länge. Det är som att övertyga någon om att tomten inte finns. If it's not broken, don't fix it!

Men värst är kanske detta: Din motion är uppenbarligen hastigt skriven då den innehåller många stadgevidriga misstag. Med Mattias vittnesbörd i bakhuvudet kan jag inte låta bli att tänka att det här kanske var tilltänkt och inte ett misstag.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

(#7) Gammal
fno Inte uppkopplad

fnos avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #196087
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:21

Snabb sidofråga, om valberedningens transparens.

Citat:
Jan Lindgren (2010-Mar-03)När det gäller transparensen i valberedningen så är det nåt vi aktivt har jobbat med i år. Vi har tweetat och bloggat om vårt arbete med att sätta ihop ett nytt förslag till styrelse, valberedning och revisorer.
Kör ni med en särskild hashtag när ni tweetar så det blir lätt att hitta? #piratpartiet är lite väl matig och ryggdunkande för de flesta...

(#8) Gammal
Kadelake Inte uppkopplad

Kadelakes avatar

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #196086
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:21

Det finns två problem med valberedningen idag som jag har tänkt på. För det första så finns det ingen arbetsordning eller liknande och för det andra så kan inte valberedare bli omvalda enligt nuvarande stadgar. Tillsammans så gör de två problemen att valberedningsarbetet riskerar börja från noll varje år. Att viktig kunskap, lärdomar och metoder går förlorade. Här tror jag det finns utrymme till förbättring.

Däremot tycker det vore väldigt olyckligt om demokratiska valberedningar avskaffades. Valberedningarna är demokratiskt valda och dess medlemmar kända så jag förstår inte riktigt var föreställningen om dold maktfaktor kommer ifrån. Som det har påpekats så kan inte alla medlemmar själva sätta sig in i alla kandidater. Så i brist på demokratiska valberedningar uppstår det inofficiella valberedningar i någon form eftersom funktionen behöver fyllas.

Förutom alla fördelar som folk redan har tagit upp så tycker jag att valberedningen spelar en viktig roll för att upptäcka oseriösa kandidater. Partiet har haft personer som har lämnat falska uppgifter, i vissa fall rent ljugit sig blå, och ändå tilldelats höga poster av ledningen. Det har alltid upptäckts ganska snart men då är skadan redan skedd. En valberedning som intervjuar kandidaterna (och det skadar inte att göra en snabb googling innan man nominerar personen ) ökar chansen att upptäcka oseriösa personer innan de hinner skada partiet.

Kandiderar till styrelsen

(#9) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #196088
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:24

Citat:
Marcus Borg (2010-Mar-02)Alla medlemmar bör ha rätt att gå ut med sina förslag på listor men det måste då göras på lika villkor. I Syd tog en grupp av medlemmar namnet valberedning Syd och fick mycket utrymme i mailutskick, på PP Syds hemsida med mera. De personer som hamnade på PP Syds så kallade valberednings lista lär ha haft större chans att bli valda än de som inte hamnade på listan. Fick själv inte motiverat varför jag hamnade utanför listan i Syd. En del var positiva till systemet med valberedning medan en del var negativa.
Så länge inte någon eller några personers listor får mer "officiell" status än andras genom att kallas just valberedning eller få stort utrymme i mailutskick med mera uppkommer nog inga problem.

Du har klagomål på att ett antal medlemmar som utnyttjar trepartiregeln skapar en inofficiel valberedning som inte har mandat från ledningen (Ledningen var ju emot alla sorters valberedningar) och använder det som argument mot FORMELLA valberedningar.

Inser du inte att om vi röstar bort den formella valberedningen så komemr vi att skappa en massa liknande informella valberedningar.

Desutom har du väldigt fel i att Valberedningen i syd påverkade kraftigt, det var en omöjlighet så syds lista bestämdes av hela landet Jag tex var föreslagen på plats 5 och hamnade på plats 19.

Vi behöver officiella valberedningar för att kunna komponera bra styrelser med spridd kompetens. Av det ideologiska skälet yrkar jag avslag på ricks mottion.

Sen vill jag även yrka avslag på det av rent tekniska skäl. rick försöker med denna mottion skapa en situation där hans mottion via ett medlemsmötesbeslut tar överhand över stadgarna. Det är inte acceptabelt. Om man inte gillar stadgarna så skall man ändra stadgarna inte gå runt dem. Att dessutom försöka få igenom ändringar som förändrar det sittande mötet är just den typ av kuppliknande beteende som stadgar skall förhindra. så Vi skall inte acceptera detta beslutet. för då öppnar vi för extremt godtycke inför våra grundläggande principer.
(fundera lite på hur vi som pirater hade reagerat om Regeringen hade skrivit en prop om att ändra grundlagen under sittande riksdag för att kunna ändra hur riksdagen väljs.)

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#10) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #196089
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:30

Citat:
fno (2010-Mar-03)Snabb sidofråga, om valberedningens transparens.
Citat:
Jan Lindgren (2010-Mar-03)När det gäller transparensen i valberedningen så är det nåt vi aktivt har jobbat med i år. Vi har tweetat och bloggat om vårt arbete med att sätta ihop ett nytt förslag till styrelse, valberedning och revisorer.
Kör ni med en särskild hashtag när ni tweetar så det blir lätt att hitta? #piratpartiet är lite väl matig och ryggdunkande för de flesta...
Vi har inte kört med nån särskild hashtag, tyvärr.

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

Stängt ämne
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Personval FuriousRage Övrig diskussion 3 2009-05-21 14:13
Direktdemokrati Denieru Övrig piratpolitik 10 2009-04-10 18:11
Krav på personval agnesson Övrig piratpolitik 3 2008-06-24 09:12
DRM-förbud och personval GustafB Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 5 2006-09-04 02:47
Personval och STIM... Trizt Övrig diskussion 5 2006-01-06 00:15