Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:04

Citat:
Marcus Borg (2010-Mar-03)Förvånande att kritiken är så stor mot att flytta makt från en liten grupp människor i en valberedning till alla partiets medlemmar när det gäller att utse styrelsen. Hur som helst, om ni inte gillar motionen kan man alltid rösta ned den. Finns för och nackdelar med alla system.
Nu har du väll fåt saker om backfoten. Valberedning väljer inte styrelse. valberedning föreslår styrelsen medans medlemmarna väljer styrelsen.

Och varför skulle man inte få lov att framföra kritik mot en motion man anser vara dålig ? Det fria samtalet är väldigt viktig i en demokrati för att folk ska bilda egna åsikter. Eller tycker du att endast de som gillar motionen skall få uttala sig ?

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#2) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #196104
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:04

Jag yrkar avslag.

Förslaget skall läggas fram för att isåfall gälla inför nästa årsmöte, inte detta. Jag, som hade nöjet att få vara med i Syds inofficiella valberedning inför primärvalet, tycker dock att en valberedning innebär att kandidaterna som föreslås har blivit granskade kritiskt.
Jag skulle istället för att välja styrelsen på det sätt Rick föreslår, välja en valberedning på det sätt Rick föreslår.

/ Mikke Kalmar

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

(#3) Gammal
Marcus Borg Inte uppkopplad

Marcus Borgs avatar

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #196106
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:06

Citat:
Jimmy Callin (2010-Mar-03)
Citat:
Marcus Borg (2010-Mar-03)Förvånande att kritiken är så stor mot att flytta makt från en liten grupp människor i en valberedning till alla partiets medlemmar när det gäller att utse styrelsen. Hur som helst, om ni inte gillar motionen kan man alltid rösta ned den. Finns för och nackdelar med alla system.
Alla partiets medlemmar har idag makten att utse styrelsen. De har både makten när det gäller att välja valberedning, samt att välja att bifalla eller avslå valberedningens förslag på styrelse, revisor och kommande valberedning.
Hur går jag tillväga för att välja valberedningen? Om valberedningens förslag röstas ned, vem utser då styrelsen?

(#4) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #196107

Det är intressant att höra synpunkterna som kommit fram och jag ser att det finns relativt lite stöd för det synsätt jag lagt fram. Det är värdefullt att se på ett så här tidigt stadium.

Icke desto mindre, även om jag räknar med att motionen kommer att avslås baserat på de synpunkter och reaktioner som kommit fram, så är diskussionen intressant. Det är tydligt att det finns mer än en problembild i sammanhanget.

(#5) Gammal
piratcensur Inte uppkopplad

Länk: #196105

Citat:
Jimmy Callin (2010-Mar-03)Alla partiets medlemmar har idag makten att utse styrelsen.
Inte i praktiken. Hos Piratpartiet har valberedningens förslag alltid vunnit. Valberedningen har mer makt.

(#6) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #196108
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:07

Jag glömde en sista rad i mitt inlägg. Jag yrkar på avslag av motion om direktdemokrati vid personval av flera anledningar. Bland annat för att den i sitt sätt är stadgevidrig och att den i sin natur är kuppartad, då den föreslår större förändringar av det demokratiska systemet mitt under pågående möte (Om du verkligen vill ändra hur partiet funkar, lägg en vanlig stadgeändringsmotion och låt det ta den tid den tar), samt att den är kontraproduktiv i att den gör partiet mer odemokratiskt och hindrar väljandet av en välfungerande styrelse.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

(#7) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #196109
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:08

Citat:
Mikke (2010-Mar-03)Förslaget skall läggas fram för att isåfall gälla inför nästa årsmöte, inte detta.
Det är ett möjligt sätt att votera på, som jag avsiktligt lade in i motionen.

(#8) Gammal
Marcus Borg Inte uppkopplad

Marcus Borgs avatar

Länk: #196110
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:09

Citat:
willenfort (2010-Mar-03)
Citat:
Nu har du väll fåt saker om backfoten. Valberedning väljer inte styrelse. valberedning föreslår styrelsen medans medlemmarna väljer styrelsen.
Och varför skulle man inte få lov att framföra kritik mot en motion man anser vara dålig ? Det fria samtalet är väldigt viktig i en demokrati för att folk ska bilda egna åsikter. Eller tycker du att endast de som gillar motionen skall få uttala sig ?
Jag säger inte att man inte för framföra kritik men är bara förvånad. I PP och i de flesta partier går i princip alltid valberedningars förslag igenom. Medlemmarna kan i extrema fall säga nej till valberedningens förslag men valberedningen är ändå de personer som väljer vilka personer som ska sitta i styrelsen och nästa års valberedning. Kanske kunde det vara en kompromiss att låta medlemmarna direktdemokratiskt rösta fram en valberedning åtminstone.

(#9) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #196112
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:12

Citat:
Felaktigt. Makten ligger alltid hos medlemmarna. Vad motionen gör är att ändra dagsläget (Att medlemmarna väljer med förkunskaper som valberedningen kämpat för att få fram) till Ricks önskan om toppstyrning (Då medlemmar i praktiken har lika mycket makt, men bara de som redan har nödvändig kunskap kan vara del av beslutsprocessen).

Jag vill göra det bästa för medlemmarna, där ingår att ge dem en valberedning.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

(#10) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #196114
Standard RE: A1. Motion om direktdemokrati vid personval - 2010-03-03, 09:13

Citat:
piratcensur (2010-Mar-03)
Citat:
Jimmy Callin (2010-Mar-03)Alla partiets medlemmar har idag makten att utse styrelsen.
Inte i praktiken. Hos Piratpartiet har valberedningens förslag alltid vunnit. Valberedningen har mer makt.
Ja, och det kan man vara kritisk mot, men denna motion är inte lösningen på det problemet. Då ser jag som sagt hellre betydligt mer ökad transparens i valberedningens arbete så man som medlem har större grund att besluta sig för huruvida valberedningens arbete är bra nog.

Citat:
Marcus Borg (2010-Mar-03)
Citat:
Jimmy Callin (2010-Mar-03)
Citat:
Alla partiets medlemmar har idag makten att utse styrelsen. De har både makten när det gäller att välja valberedning, samt att välja att bifalla eller avslå valberedningens förslag på styrelse, revisor och kommande valberedning.
Hur går jag tillväga för att välja valberedningen? Om valberedningens förslag röstas ned, vem utser då styrelsen?
Valberedningen väljs på årsmöten, där den förra valberedningen lägger fram ett förslag på ny valberedning. Gillas inte denna kan man som medlem lägga fram ett motförslag istället. Det var för övrigt ett motförslag som vann på förra medlemsmötet. Även till styrelsen kan man som medlem lägga ett motförslag som ställs mot valberedningens förslag, och processen är densamma.

Stängt ämne
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Personval FuriousRage Övrig diskussion 3 2009-05-21 13:13
Direktdemokrati Denieru Övrig piratpolitik 10 2009-04-10 17:11
Krav på personval agnesson Övrig piratpolitik 3 2008-06-24 08:12
DRM-förbud och personval GustafB Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 5 2006-09-04 01:47
Personval och STIM... Trizt Övrig diskussion 5 2006-01-05 23:15