Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-01, 21:34

Intressant utspel att plocka av sig varumärkta kläder på 1 maj mötet. Alla som läser forumet här vet ju att PP tycker att varumärken endast är ett bra konsumentskydd. Förmodligen bara en populistisk symbolhandling för att "lura" till sig några få sympatisörer.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#2) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #20069
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-01, 21:44

Haha. Det där var verkligen en monumental förvridning av ett budskap. Jag antar att du menar Falkvinges Hard Rock Café-grej? Jag tror det inte handlade om varumärken i sig, utan att man snarare ska visa att man är pirat än ha kläder med varumärken man antagligen inte ens står för på något aktivt sätt.

/R

Svara med citat
  (#3) Gammal
Jacob Boström Inte uppkopplad

Jacob Boströms avatar

Länk: #20070
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-01, 21:50

Varumärkesdebatten är död och begraven. Har stötts och blötts i ett flertal utdragna diskussioner; bara för att du inte håller med kan du inte ta upp det varje chans du får.

Detta är inte populism eller ett utspel, utan symboliserar en pirat(rörelse) som bekänner sig för omgivningen.

-------------------------------------------------------------------

Svara med citat
  (#4) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #20152
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 16:12

Citat:
jakethecake (2006-May-01)Detta är inte populism eller ett utspel, utan symboliserar en pirat(rörelse) som bekänner sig för omgivningen.

Okej, så det var ett budskap att man inte ska bära varumärken man inte står för och sätta på sig något man står för?

Eller var det kanske bara helt enkelt marknadsföring av produkterna i shopen?

Edit:

Citat:
Varumärkesdebatten är död och begraven.

Jo det är den eftersom avdelningen för det ämnet är stängd.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Jacob Boström Inte uppkopplad

Jacob Boströms avatar

Länk: #20153
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 16:19

nej och nej

Återgå till någan av dina trådar med dina konspirationsteorier och personattacker. Där hittar du säkert ammuniton, supportrar och saker att klaga på.

-------------------------------------------------------------------

Svara med citat
  (#6) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #20154
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 16:22

Citat:
jakethecake (2006-May-02)Återgå till någan av dina trådar med dina konspirationsteorier och personattacker. Där hittar du säkert ammuniton, supportrar och saker att klaga på.

Förlåt att jag ställde en fråga och erbjöd några förslag på svaren. Gillar du inte frågor eller svar ska du nog inte pyssla med politik, det kommer att bli ansträngande för dig. (det var du som började )

Edit: Jag noterar att du är en av dom som gillar att begrava jobbiga frågor och gärna skyller problematiken på frågeställaren.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Anders Häggström Inte uppkopplad

Anders Häggströms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #20156
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 16:42

Inte för att lägga mej i eller så, men jag anser att ett öppet forum ska vara just ett öppet forum, med så lite hierarki som möjligt. Att sänga trådar och hindra diskution (och därmed hindra informationsspridning) är fel, oavsett vad det är för information. Alla får ha åsikter och alla ska få framföra sina åsikter, tycker majoriteten att det var en dålig åsikt så kommer personen att bli "överkörd" / nedargumenterad. Och förhoppningsvis känner personen då att den andra sidan är bättre och ändrar sej (detta är dock inget krav). Dåliga argument och sakfel brukar ha en förmåga att självdö.

Något som däremot är fel är ju att tysta ner någon. Vem avgör vem som har rätt och vem som har fel? Det är aldrig ens fel att två träter, glöm inte det. Vem ska ha makten över andra människor att stänga ned och låsa forum/trådar för att denne tyckte det var en dålig diskution (ur dennes synvinkel)? En skillnad är dock om man har kommit överens om vissa ramar (tex genom stadgar) och sen inte följer dessa överenskommelser. Men det regleras ju inte genom att låsa forum/trådar, utan genom tillsägning och låsning av konto (i värsta fall).

Citat:

Okej, så det var ett budskap att man inte ska bära varumärken man inte står för och sätta på sig något man står för?

Eller var det kanske bara helt enkelt marknadsföring av produkterna i shopen?

Jag vet inte riktigt vart diskutionen började, men det låter inte som om den hör hemma i "Nyhets"-forumet. För övrigt är det väl inget fel på att partiet marknadsför sina "produkter"? De hjälper ju till att sprida partiets budskap och gangar partiet. Dock är det ju inget krav att köpa "produkter". De som vill stödja partiet gör det och dom som vill ta avstånd från partiet gör det och förhoppningsvis är vi tillräckligt många som vill stödja partiet, så vi kommer in i riksdagen. Ju fler som köper och anväönder "produkterna" i shoppen desto bättre är det ju för partiet, eller hur?

[hr]

E-post: anders.haggstrom [it-bulle] piratpartiet.se

Om du vill kopiera och/eller använda mina ord, varsågod! Jag är tacksam om du kan förbättra dom. Information är till för att spridas!

Länktips: http://tor.eff.org/, http://truecrypt.sf.net/, http://www.ffii.org/, http://www.debian.org/

Svara med citat
  (#8) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #20157
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 16:50

Håller med föregående talare. Angående reklam för shoppen så är väl det okej, men på ett ideologiskt rally?

Jag tycker min fråga är relevant. Så här sa? (skriver) Rick:

Citat:
Idag är dagen när vi tar av oss våra kläder från Hard Rock Café, från Nike, från Adidas, och visar omvärlden vad vi står för. Jag står inte för Hard Rock Café. Jag står för att jag är pirat.

Min tolkning är att han symboliskt tar avstånd från Hard Rock Café, Nike och Adidas och talar om att han står för att han är pirat. Rimmar väldigt illa med det varumärkeskramande som har skett i forumet ända sedan starten. Men visst, det är aldrig försent att ändra sig (om det är med ärligt uppsåt).

Svara med citat
  (#9) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #20158
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 16:53

Citat:
exodus (2006-May-02)Jag tycker min fråga är relevant. Så här sa? (skriver) Rick:

Citat:
Idag är dagen när vi tar av oss våra kläder från Hard Rock Café, från Nike, från Adidas, och visar omvärlden vad vi står för. Jag står inte för Hard Rock Café. Jag står för att jag är pirat.
Min tolkning är att han symboliskt tar avstånd från Hard Rock Café, Nike och Adidas och talar om att han står fö r att han är pirat. Rimmar väldigt illa med det varumärkeskramande som har skett i forumet ända sedan starten.
Ok, då får jag väl förtydliga:

Att jag inte står för Hard Rock Café betyder inte på något sätt att jag tar avstånd från dem. Det betyder bara att jag just inte står för dem, och tycker att det finns bättre saker att synas med, saker som jag i stället står för.

Det har absolut ingenting med varumärkens vara eller inte vara att göra. Om någon känner i grund och botten att de står för Nike som företag, och är stolt över att visa upp den åsikten, så får de för all del bära kläder med Nikes logotyp.

Men jag står hellre för att jag är pirat än att bjuda på reklamplats till multinationals.

Svara med citat
  (#10) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #20159
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 17:01

Citat:
Rick Falkvinge (2006-May-02)Att jag inte står för Hard Rock Café betyder inte på något sätt att jag tar avstånd från dem. Det betyder bara att jag just inte står för dem, och tycker att det finns bättre saker att synas med, saker som jag i stället står för.

Då kunde du ju haft piratkläderna på dig från början. Nu nämnde du ju tre varumärken och pekade på så vis ut just dom. Att ta av sig något är ju symbolik för att ta avstånd, eller?

Citat:
Men jag står hellre för att jag är pirat än att bjuda på reklamplats till multinationals.

Ingen sponsring då ännu? Eller ingen sponsring som ännu tål att synas i dagsljus?

Men visst, jag gillar budskapet, om det var ärligt. Det skickar ju en del signaler till asien också, eller?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Amnesty vänder och tar avstånd från FRA-Lagen Perty PP i media 8 2008-09-20 15:32
Centerpartiet i Göteborg tar avstånd från FRA-lagen NineK PP i media 0 2008-06-13 22:54
Bra ide att ta avstånd från fjortisaktionerna mot polisen.se etc? Base Integritet och privatliv 11 2006-06-10 05:22
Varumärken är inte riktigt immaterialrätt Sunnan Varumärken 14 2006-03-13 06:12
Hur motiveras att varumärken skall försvinna? ne2000 Varumärken 32 2006-02-02 10:56