Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Sv: Förslag telefoni - 2010-04-09, 23:18

Citat:
Ursprungligen postat av Nicholas Miles Visa inlägg
Hur många ingår i partiledningen? Eller mer specifikt, hur många människor kommer att omfattas av det här avtalet?
12 personer.
1: Partiledare
2: Vice partiledare
3: Partisekreterare
4: IT
5: Kampanj
6: Media
7: Kompetens
8-12: Distriktsledare

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
  (#2) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #202782
Standard Sv: Förslag telefoni - 2010-04-09, 23:23

Citat:
Ursprungligen postat av Curt Jonsson Visa inlägg
Jag utgår från att det gäller om vi kommer in i riksdagen, eftersom det tidigare har pratats om att vi då behöver eget system. Den telefoni som erbjuds via riksdagen suger. Och det är bra att samordna. Det här gäller ju inte bara partiledning utan kan sammanlänkas med upp till 39 ytterligare abonnenter så vitt jag förstår. Och - det finansieras med partistöd.

För övrigt handlar det om ca 1200 kr/person och månad (ännu mindre om fler än de 12 kommer med) vilket är högst rimligt. Det blir mycket telefonerande och det behövs ett bra system. Faktum är att jag har förtroende för att partiledningen inte slösar bort några pengar. Varför skulle de göra det?
Jag har inga indikatorer på att det skulle vara efter riksdagsinträdet, snarare tvärtom. "Det behövs i valkampanjen", är ett argument jag hört sådär i förbifarten. Men som sagt, partiledningen själva vet juh detta, och svarar säkert så fort de ser tråden

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
  (#3) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #202784
Standard Sv: Förslag telefoni - 2010-04-09, 23:24

Citat:
Ursprungligen postat av Gonte Visa inlägg
Min första frågeställning:
Finns det någon som helst tanke på att bränna 182 000 kr?

Vad jag ser är att man begärt en offert på vad ett så omfattande avtal skulle kosta, inte att så hög nota faktiskt är aktuell.

I övrigt, oavsett vilken nivå man lägger det på, så ser jag två frågor att ställa innan man tar ställning:

1. För den vanliga telefonen; Blir det billigare?
(jag bryr mig i grunden inte om det betalas av en enskild aktiv eller av partiet, summan: Blir det billigare?)

2. För tilläggstjänster, t.ex. svarsgrupper: Kanon, de fyller en funktion som saknas idag. Då gäller det bara att överväga om nyttan motiverar prislappen...

Så spontant ser jag ingen anledning att sparka bakut, det är onekligen ett område där det är bra att fundera och begära in offerter. Jag hoppas man begär offert från flera leverantörer för att kunna jämföra.
+1 på det.

Vad gäller nyttan av extrafunktionerna skulle man ju vilja se ett resonemang om hur den här lösningens eventuella extrakostnader fram till valet ökar chansen att komma in, jämfört med att lägga de pengarna på tex material eller annonser i valrörelsen.

Naturligtvis behöver vi med tiden nåt slags växelsystem och gärna med gruppsamtalsfunktioner, för på sikt kan det tex göra att vi kan spendera mindre på rent fysiska arbetsplatser, och vi kan öka chansen att den som ringer till partiet faktiskt får tag i någon, men det hade kanske varit relevant att se ifall det kanske finns en kortsiktig lösning som är billigare. Till exempel nån slags extern tjänst som den vi använde för valsedelsjouren och använda den fram tills valet när vi ser om det finns pengar till en "perfekt" lösning
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
  (#4) Gammal
Mattias P Andersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #202786
Standard Sv: Förslag telefoni - 2010-04-09, 23:55

Ett tillägg också. I chatten på arbetspaddan så frågar någon under namnet Anders ifall det kommer täcka privata samtal varpå Daniel S svarar att det inte finns någon nödvändighet att skilja ur de privata samtalen från de arbetsrelaterade så länge man håller sig inom maxtaket. Jag antar då att man menar att man har en statisk och begränsad summa pengar man kan använda varje månad att ringa för.

Principiellt tycker jag att det är väldigt märkligt att partiet ska stå för privata samtal, det är något man kan använda sin "vanliga" telefon till. En vanlig arbetsplats har också den principen att utgifter används till arbetsrelaterade uppdrag.

Det bör även tilläggas att det verkar handla om rätt få personer som den här kostnaden omfattar, vilket gör att det blir ganska dyrt för partiet per person och månad. Som Jonas nämnde tidigare får varje valkrets 1000kr att röra sig per år med för att organisera hela sin verksamhet, något som nästan alltid omfattar flera tusen medlemmar. Är det då rimligt att man lägger mer pengar på en mobiltjänst för en person?

(#5) Gammal
berinder Inte uppkopplad

berinders avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #202788
Standard Sv: Förslag telefoni - 2010-04-10, 00:40

Jag tycker att kritiken kan vänta tills någon har sammanställt vad vi lägger ut på telefoni för dessa personer idag så att vi kan vikta vad kostnadsökningen faktiskt är för dom fördelar vi får.

Vad jag kan förstå så har vi ju redan telefoniutgifter, men jag har inte kollat vilken nivå dom ligger på idag.

I dom fall där portning sker av nr, dvs det gamla numret skall fortsätta användas, borde det heller inte finnas ett behov av ny telefon då man uppenbarligen flyttar sitt privata. Dock håller jag med om att det bör bli en ny telefon och ett nytt abbonemang då privata samtal och parti-samtal inte bör blandas ihop även om det i många fall flyter ihop (heck, halva piratpartiet verkar ju bestå av par...) Dock vet jag att många jobb gör så att dom står för privata samtal och det anses kvittat av att man istället kan nås på sitt jobbnr utanför arbetstid. Det är nog inte bara jag som skulle lämna parti-telefonen hemma oftare om jag hade separata nr, jag antar att ett par i ledningen redan springer omkring med två mobiler allt som oftast... en tredje skulle... inte vara shysst.

Vet inte riktigt vart jag vill komma, mer än att det finns många avvägningar att göra och man bör lyssna på ledningens argument innan vi börjar kritisera den.

leif.ershag@piratpartiet.se| 070-2899501
  Skicka ett meddelande via ICQ till berinder Skicka ett meddelande via MSN till berinder  
  (#6) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #202790
Standard Sv: Förslag telefoni - 2010-04-10, 01:25

Citat:
Ursprungligen postat av berinder Visa inlägg

Vet inte riktigt vart jag vill komma, mer än att det finns många avvägningar att göra och man bör lyssna på ledningens argument innan vi börjar kritisera den.
Javisst, jag lyssnar gärna på ledningen. Men ska det vara 90 tusen kronor per år det ska kosta, så kan jag konstatera att vi kan göra så mycket annat vettigt för dom pengarna.

Vi lokalt får vända och vrida på privata kronor, och här ska ledningen få telefoner för 180tusen kronor på två år. Jag känner mig mycket besviken på denna prioritering.

Men jag förstår också att detta behövs. Jag har själv ifrågasatt varför distriktsledarna inte haft en mini dator alá Rick Falkvinge förut. Men jag kunde inte drömma om den enorma kostnaden, det är inte värt detta långa vägar. Jag vill mana till eftertanke av ledningen här.

Jag kommer inte moraliskt kunna motivera medlemmar att bli GuldPirat, då jag ser hur stora summor eldas upp på detta sätt.

Sitter och läser i arbetspaddan och vill ge en elogé till Sammy Nordström, som verkar vara den enda distriktsledaren som tänkt till här.

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

(#7) Gammal
Fredrik.L Inte uppkopplad

Fredrik.Ls avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #202792
Standard Sv: Förslag telefoni - 2010-04-10, 01:36

Oavsett så med tanke på att PP är medlemsfinansierade tycker jag det ligger ett visst ansvar i att prioritera resurserna rätt. Jag mena är har man en viktig position o ringer mkt visst ska man kunna få ersättning för sina samtal. Men att ett antal personer sitter o önskar sig dyra HTC telefoner lr Iphones som dom vill att partiet ska betala när det finns 1000:- Per valkrets och år att spendera till evenemang etc på ett valår och inga pengar alls till kommunala valsedlar. Var finns rimligheten i det? Jag gör också en del samtal åt partiet men jag anser att aktivism ibland får Kosta lite ur egen ficka. Varför ska inte det gälla resten av org?

Sen ser jag att vissa även önskar sig mobilt bredband. Så man vill att folk ska skänka pengar till partiet. Sist var ju 500 bäckar små som förvissor ett jätte bra i itiativ. Men att inte kunna betala 100-199kr/månaden själv för ett bredband tycker jag inte direkt uppmuntrar till att andra ska skänka pengar. Tycker vi gott kan vänta tills vi ser hur det gått i valet innan vi ålägger oss såhär stora kostnader som vi inte i dagsläget har finansiering till. Om i te annat borde vi inte ha finasierig till detta nu då vi är i ett valår och org skriker efter pengar lite här i där.

(#8) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #202798
Standard Sv: Förslag telefoni - 2010-04-10, 02:15

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.L Visa inlägg
Oavsett så med tanke på att PP är medlemsfinansierade tycker jag det ligger ett visst ansvar i att prioritera resurserna rätt. Jag mena är har man en viktig position o ringer mkt visst ska man kunna få ersättning för sina samtal. Men att ett antal personer sitter o önskar sig dyra HTC telefoner lr Iphones som dom vill att partiet ska betala när det finns 1000:- Per valkrets och år att spendera till evenemang etc på ett valår och inga pengar alls till kommunala valsedlar. Var finns rimligheten i det? Jag gör också en del samtal åt partiet men jag anser att aktivism ibland får Kosta lite ur egen ficka. Varför ska inte det gälla resten av org?

Sen ser jag att vissa även önskar sig mobilt bredband. Så man vill att folk ska skänka pengar till partiet. Sist var ju 500 bäckar små som förvissor ett jätte bra i itiativ. Men att inte kunna betala 100-199kr/månaden själv för ett bredband tycker jag inte direkt uppmuntrar till att andra ska skänka pengar. Tycker vi gott kan vänta tills vi ser hur det gått i valet innan vi ålägger oss såhär stora kostnader som vi inte i dagsläget har finansiering till. Om i te annat borde vi inte ha finasierig till detta nu då vi är i ett valår och org skriker efter pengar lite här i där.
Nja om vi läser i paddan så är det där om nya telefoner för att de ska nå växelsystem som då antagligen kör som en app och då kräver telefoner som stödjer det.

och de underströk oxå att telefon endast är aktuellt om det ingår gratis.

tex så får man en ny iphone eller htc med 3 pott 499 helt gratis utan extra kostnad om man då binder upp sig för 24månader som privatkund och antagligen har de liknande erbjudanden för företags telefoni.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#9) Gammal
nicco77 Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #202802
Standard Sv: Förslag telefoni - 2010-04-10, 06:22

Jag tycker de låter lite dyrt för max 20 pers, kan förstå 200kr per person, men kalkylen visar ju nästan de dubbla så vad är de som kostar så mycket igentligen?

Var skall pengarna tas ifrån, mer crowdfunding? De regnar ju inte ner på PP..

(#10) Gammal
Fredrik.L Inte uppkopplad

Fredrik.Ls avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #202804
Standard Sv: Förslag telefoni - 2010-04-10, 06:30

Citat:
Ursprungligen postat av of_darkness Visa inlägg
Nja om vi läser i paddan så är det där om nya telefoner för att de ska nå växelsystem som då antagligen kör som en app och då kräver telefoner som stödjer det.

och de underströk oxå att telefon endast är aktuellt om det ingår gratis.

tex så får man en ny iphone eller htc med 3 pott 499 helt gratis utan extra kostnad om man då binder upp sig för 24månader som privatkund och antagligen har de liknande erbjudanden för företags telefoni.
Robert det va bra att jag fick det förklarat för mig och då kan jag väll gå med på det med dom nya telefonerna.
Känns också bra att du inte hade något att säga om det andra. Är detta verkligen välplanerat? Vi har inte råd med en kampanjledarlön utan uppmanas att donera 1000:- för att få ihopp dom 500.000 som tog tillbaka av CE. Vi har inte råd med valsedlar utan vill att medlemmar/kandidater ska hjälpa till och i vissa fall som på kommunalnivå stå för dom själva, alternativt hitta folk som vill donera sponsra valsedlarna. Min valkrets som innehåller kommunerna.

Järfälla kommun. Norrtälje kommun. Sollentuna kommun. Solna kommun. Täby kommun. Lidingö kommun. Sundbybergs kommun. Upplands-Bro kommun. Upplands Väsby kommun. Vallentuna kommun. Vaxholms kommun. Österåkers kommun.

Har idag 1000:- att göra saker för, behöver vi mer pengar till något är det nog meningen att vi skall stå för det själva eller försöka hitta sponsor/donationer till detta.

Men vi har råd med en drös abonnemang och mobila bredband åt partitoppen? När vi inte ens vet om vi kommer att komma in i riksdagen och få den ström med välbehövliga pengar som organisationen behöver. Att teckna upp sig på 24 månaders abonnemang när vi som sagt inte vet hur våran ekonomi ser ut efter valet tycker jag luktar " Lyx fällan " och åter igen tycker jag inte det riktigt är en sådan sak vi borde prioritera ett valår när vi nästan inte har några pengar.
Jag är alltså inte emot själva grejjen utan tidpunkten när vi skulle kunna använda pengarna till att göra annat.
Att vi ser till att tex Rick och Anna har varsit Telenor Total Abonnemang ser ja inga problem med men det är inte så stor summa pengar det rör sig om då heller.

Telenor Total - obegränsade samtal, sms, mms, mobilsurf och mobilt bredband inom Sverige!
Läs mer
799 kr/mån

Efter valet då vi kom in i riksdagen/kommuner och får partistöd ser jag absolut inga problem med att vi tar steget fram och blir ännu mer seriösa som organistation med en växel etc. Men innan valet när det finns massor med hål att fylla med pengar tycker jag det då inte.

Då ser jag hellre att vi anställer Jan Lindgren som kampanjledare för dom pengarna för det skulle ge mer åt Piratpartiet anser iaf jag.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är