Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006
Standard RE: Nominering till styrelsen - 2010-03-05, 01:40

+1 på Willenfort. Jag har också en bakgrund tidigare i ett annat parti där folk satt mera i styrelsen för vad de gjort än för vad de kunde tillföra framtida arbete, och det är farligt för vitaliteten i en organisation när det blir en vägledande princip.

Dessutom var det väldigt vanligt att man satt med flera olika tunga uppdrag, vilket medför att man som regel inte kunde satsa helhjärtat på några av dem, alternativt att styrelsen riskerade att bli tvungen att anpassa sitt arbete för att riksdagsmannen/landstingsrådet/ledamoten i kommunala parkeringsbolaget eller vad det nu kunde vara, var på tjänsteresa eller annat tjänsteärende i något av de andra uppdragen när det hade passat resten av styrelsen att ha möten.

Det är en bra tumregel att man har gjort som valberedningen har gjort, att börja förutsättningslöst och se efter vilka som kandiderar och göra en bedömning av på vilket sätt de kan tillföra olika saker till styrelsen.

Enligt min mening är det också en bra sak för partiet att tunga poster sprids ut på många huvuden, så att fler blir engagerade och kan satsa helt och fullt på ETT updrag var.

Framför allt med utgångspunkt i den senare punkten tycker jag att Christian ska ta till sig av berömmet för det alldeles utmärkta arbete han gör för partiet i EU, fokusera på det och låta någon annan fokusera på partistyrelsearbetet.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
  (#2) Gammal
Beelzebjörn Inte uppkopplad

Beelzebjörns avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #205384
Standard RE: Nominering till styrelsen - 2010-03-05, 01:42

Citat:
Marcus Borg (2010-Mar-05)Om nu Christian Engström vill bil återvald, kan man inte byta honom mot den före detta miljöpartisten? De gröna kan få litet väl stark koppling till PP speciellt då PP röstar som den gröna gruppen i EU-parlamentet. Vad jag förstått samarbetade PP med de gröna i riksdagsvalet 2006 med utdelning av valsedlar. Är PP ett grönt parti?
Anders Nordin är piratpartist.

(#3) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #205386
Standard RE: Nominering till styrelsen - 2010-03-05, 08:15

Citat:
Marcus Borg (2010-Mar-05)Om nu Christian Engström vill bil återvald, kan man inte byta honom mot den före detta miljöpartisten? De gröna kan få litet väl stark koppling till PP speciellt då PP röstar som den gröna gruppen i EU-parlamentet. Vad jag förstått samarbetade PP med de gröna i riksdagsvalet 2006 med utdelning av valsedlar. Är PP ett grönt parti?
Anders Nordin har inte varit medlem i Miljöpartiet sedan han klev som språkrör i början av 90talet, som jag nu förstått det. Sedan dess har han dock starkt ifrågasatt och kritiserat sitt fd parti. Så jag har mycket svårt att se att sammankopplingen mellan Nordin och De Gröna kan bli ett dilemma.

Jag är dock övertygad om att han kommer tillföra byggstenar till styrelsen som styrelsen tidigare saknat, detta då han besitter erfarenhet och kunskap som vi i allt och mycket saknar i Piratpartiet.

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

(#4) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #205388
Standard RE: Nominering till styrelsen - 2010-03-05, 11:49

Citat:
JorgenL (2010-Mar-05)Jag har också en bakgrund tidigare i ett annat parti där folk satt mera i styrelsen för vad de gjort än för vad de kunde tillföra framtida arbete, och det är farligt för vitaliteten i en organisation när det blir en vägledande princip.
Samtidigt är utfört arbete den absolut bästa måttstocken vi har för att bedöma framtida arbete. Det är liksom därför man tar in referenser och hellre internrekryterar i många fall.

Däremot kan behovet att "få in nytt blod" och nytt tänkande överväga, vilket det verkar ha gjort för valberedningen i det här fallet, men jag vänder mig kraftigt emot tanken att någon skulle vilja ha med CE i styrelsen som någon slags reträttpost, eller tack för forna tiders arbete - att t.ex. jag vill ha med honom i styrelsen beror enbart på att han uträttat mycket i den, alltid kommer med värdefulla synpunkter och alltid levererar det han säger sig kunna göra. Jag har ingen anledning att tro att han plötsligt kommer att upphöra med detta.

Det är naturligtvis inte så att någon, inte ens Christian, är oersättlig i styrelsen eller har en obegränsad arbetskapacitet, men jag har iaf inte ännu upplevt att varken hans uppdrag i EU-parlamentet eller styrelseposten blivit lidande av varandra. Däremot skulle jag hellre kunna ifrågasätta hans plats som vice partiledare, när vi nu vill skilja styrelse och ledning åt.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
  (#5) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #205390
Standard RE: Nominering till styrelsen - 2010-03-05, 12:06

Förresten, en sak som inte har direkt samband med valberedningens förslag; jag har vana från diverse föreningar att suppleanterna i görligaste mån är med på samtliga styrelsemöten - de väntar alltså inte på att bli inkallade om någon ordinarie skulle vara sjuk eller få förhinder. Däremot har de inte formell rösträtt förrän om någon ordinarie saknas.

Jag upplever att det här fungerar bra, av flera skäl:
- Suppleanterna hålls ajour med styrelsens löpande ärenden
- Suppleanterna har ofta bra synpunkter och kan delta i att bygga konsensus, även om de inte har formell rösträtt
- Det är ett bra sätt att "skola in" suppleanter till framtida ordinarie styrelseposter

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
  (#6) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #205392
Standard RE: Nominering till styrelsen - 2010-03-05, 12:22

Citat:
Christian Engström (2010-Mar-04)Jag noterar att valberedningen vill avsätta mig som vice ordförande och slänga ut mig ur styrelsen. ***snipp***
Således: Jag ställer upp för omval till Piratpartiets styrelse.
Tråkigt att du tar det som att du är icke önskvärd. När jag postade min fråga till valberedningen utelämnade jag ditt namn av den enkla anledningen att jag vet (har sett tv-inslagen ) hur mycket jobb du har att göra i Bryssel.
Vi är många som har mycket stor respekt för dig och det arbete du uträttat (och fortsätter uträtta var dag). Tro inget annat.

Citat:
Richie (2010-Mar-05)Samtidigt är utfört arbete den absolut bästa måttstocken vi har för att bedöma framtida arbete. Det är liksom därför man tar in referenser och hellre internrekryterar i många fall.

***snipp*** - att t.ex. jag vill ha med honom i styrelsen beror enbart på att han uträttat mycket i den, alltid kommer med värdefulla synpunkter och alltid levererar det han säger sig kunna göra. Jag har ingen anledning att tro att han plötsligt kommer att upphöra med detta. Det är naturligtvis inte så att någon, inte ens Christian, är oersättlig i styrelsen eller har en obegränsad arbetskapacitet, men jag har iaf inte ännu upplevt att varken hans uppdrag i EU-parlamentet eller styrelseposten blivit lidande av varandra. Däremot skulle jag hellre kunna ifrågasätta hans plats som vice partiledare, när vi nu vill skilja styrelse och ledning åt.
Tack för detta klargörande Richie. Jag kommer att överväga ett motförslag med Christian som ledamot alternativt suppleant. Mitt förslag kommer troligen även innehålla en starkare representation från Västra distriktet.

Citat:
Richie (2010-Mar-05)Förresten, en sak som inte har direkt samband med valberedningens förslag; jag har vana från diverse föreningar att suppleanterna i görligaste mån är med på samtliga styrelsemöten - de väntar alltså inte på att bli inkallade om någon ordinarie skulle vara sjuk eller få förhinder. Däremot har de inte formell rösträtt förrän om någon ordinarie saknas.
Detta är i mina ögon det enda sätt som kan få en styrelse att fungera vettigt.

(#7) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #205394
Standard RE: Nominering till styrelsen - 2010-03-05, 12:37

Mig veterligen har inte styrelseledmöterna tillfrågats om Christians aktivitet och bidrag på styrelsemötena. Min uppfattning är att Christian har varit närvarande och engagerad i mycket hög grad trots sitt engagemang i Bryssel, och jag har svårt att se vilken saklig grund valberedningen har att tycka annorlunda.

Däremot har Christian, såvitt jag förstår, inte aktivt deltagit i det operativa arbetet som vice partiledare. Det är därför oerhört märkligt att se den titeln som något som ligger honom i fatet. Jag skulle ha större förståelse för en uppmaning att plocka in en annan vice PL.

Däremot delar jag oron för ekonomiskt beroende, vilket jag också gjorde klart i samband med diskussionen att låta CE anställa Rick. Genom lösningen att styrelsen numera garanterar Rick en viss lönenivå (genom ett lönetillägg) så lyckades vi minska det beroendet, och det tycker jag är bra.

Eftersom Christian avlönar personer i den operativa organisationen så ser jag dock inte problemet som så stort. Det rätta är ju att separera dessa operativa från styrelsen, inte att plocka bort Christian.

Sammantaget: jag tycker inte att argumentationen mot Christian är välgrundad i verkliga förhållanden.

(#8) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #205396
Standard RE: Nominering till styrelsen - 2010-03-05, 13:11

Citat:
Christian Engström (2010-Mar-04)
Således: Jag ställer upp för omval till Piratpartiets styrelse.
Trevligt tycker jag!

Skulle man kunna få åldern på de som sitter kvar i styrelsen samt de som är föreslagna till nyval av valberedningen?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

(#9) Gammal
Beelzebjörn Inte uppkopplad

Beelzebjörns avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #205400
Standard RE: Nominering till styrelsen - 2010-03-05, 15:55

Gillar valberedningens förslag.

Vad gäller diskussionen om Christian Engströms vara eller icke-vara i styrelsen, tycker jag inte att det ska behöva argumenteras särskilt mycket för att inte välja in någon, som för att välja in någon. Christian har dock redan ett förtroendeuppdrag, och jag ser inte varför man inte skulle sikta på att fylla platsen med någon annan, som har mer tid att disponera.

Det finns ett självändamål i att byta ut ett par ledamöter här och där, för att styrelsens sammansättning inte ska bli statisk, och eftersom flera av ledamöterna inte går att byta ut...

Vidare tycker jag att Christians reaktion känns lite 'Vafalls? Konspiration!' vilket i mina öron inte direkt stärker mitt förtroende för honom som styrelsemedlem.

+1 på valberedningens förslag, alltså.

(#10) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #205398
Standard RE: Nominering till styrelsen - 2010-03-05, 15:55

Citat:
Mikael Nilsson (2010-Mar-05)Mig veterligen har inte styrelseledmöterna tillfrågats om Christians aktivitet och bidrag på styrelsemötena. Min uppfattning är att Christian har varit närvarande och engagerad i mycket hög grad trots sitt engagemang i Bryssel, och jag har svårt att se vilken saklig grund valberedningen har att tycka annorlunda.
Vi har varit i kontakt med styrelseledamöter (dock inte alla på grund av tidsbrist) angående både vad som ni har velat se i en ny styrelse, men även rörande hur den nuvarande styrelsen har fungerat. Något som inte alla ledamöter som vi var i kontakt med har valt att svara på.

Citat:
Däremot har Christian, såvitt jag förstår, inte aktivt deltagit i det operativa arbetet som vice partiledare. Det är därför oerhört märkligt att se den titeln som något som ligger honom i fatet. Jag skulle ha större förståelse för en uppmaning att plocka in en annan vice PL.
Det är en annan lösning när det gäller separeringen av styrelse och partiledning som jag personligen inte skulle ha något emot. Om Christian väljs in i styrelsen av årsmötet, kommer vi få se en sådan separering?

Citat:
Däremot delar jag oron för ekonomiskt beroende, vilket jag också gjorde klart i samband med diskussionen att låta CE anställa Rick. Genom lösningen att styrelsen numera garanterar Rick en viss lönenivå (genom ett lönetillägg) så lyckades vi minska det beroendet, och det tycker jag är bra.
Eftersom Christian avlönar personer i den operativa organisationen så ser jag dock inte problemet som så stort. Det rätta är ju att separera dessa operativa från styrelsen, inte att plocka bort Christian.
Problemet är ju att dessa människor samtidigt som de är i den operativa organisationen även sitter i styrelsen. Om styrelsen var mer separerad så skulle situationen vara helt annorlunda, men nu är den inte det.

Citat:
Sammantaget: jag tycker inte att argumentationen mot Christian är välgrundad i verkliga förhållanden.
Jag har inget emot att du inte håller med oss i våra motiveringar/argument, men tycker det är lite tråkigt att du inte tycker att det är grundat i verkliga förhållanden. Vi i valberedningen gör uppenbarligen andra tolkningar än vad du har gjort, men det är ju just tolkningar.

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

Stängt ämne
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer