Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Funktionärsbrev 2010-04-19: Fem månader till valet - 2010-04-19, 11:36

Fem månader till valet.

Nu är det allvar. I dag är det fem månader till valet, och vi är fortfarande för introverta.

Jag vem inte om någon har undgått ProjOs och Fridholms bloggposter. De har rätt, båda två, och särskilt Fridholm formulerar det bra med sitt "Grus i maskineriet". Vi diskuterar alldeles för mycket internt navelskåderi. Vi måste ut, ut, ut.

Mellan årsmötets slut och valet vill jag inte se en enda av våra funktionärer eller aktivister diskutera intern organisation. Det enda som ska diskuteras är politik, och det med andra än oss själva.

Det är precis som Fridholm säger: vi existerar inte för att skapa den perfekta organisationen. Vi existerar för att ta piratfrågorna in i riksdagen. Allt arbete som läggs på organisation utöver vad som åstadkommer det är bortkastat arbete som tar tid och energi från vårt egentliga mål.

Vi vet dessutom redan att vår organisation är tillräckligt stark som den är, även om den hålls uppe med ståltråd och tejp på sina ställen. Den gjorde det omöjliga och tog oss in i Europaparlamentet.

För att citera Fridholm: "Tillräckligt många gör allt de kan för att ta vinden ur våra segel utan att vi behöver hjälpa till själva."

Att hålla oss till att diskutera politik är ett ansvar som ligger på var och en av oss. Varje person som tar upp en organisatorisk fråga hindrar 20 andra från att ägna tid åt aktivism. Därför är det faktiskt inte upp till var och en vad man vill diskutera.

Det är vart och ens ansvar nu att säga "den frågan tar vi efter valet" så fort någon av våra kollegor tar upp en fråga om intern struktur. Upprepa det som en papegoja om det behövs. För vi måste fokusera på extern aktivism nu, och de interna diskussionerna dränerar all energi från det.
Vi vet ju dessutom att vi kan. Varenda gång vi gör något externt så händer det saker. Varenda jäkla gång.

Gör så här nu, alla funktionärer:

Gå till butiken. Beställ kampanjmaterial. (Om du inte gjort det förut, så finns instruktioner här.) Planera en extern aktivitet, vilken som helst så länge det syns lila aktivister på stan. Sätt upp 150 affischer eller dela ut 1000 flygblad, och se till att det händer antingen helgen efter årsmötet (1-2 maj) eller helgen efter (8-9 maj). Båda om du vill och känner att du vill tycka om vårvädret.

Glöm inte att göra utskick om vad som händer, så att folk kommer dit. Särskilt nya.

Se gärna till att våra aktivister har lila kläder. De kortärmade skjortorna fungerar fantastiskt som överdragsplagg att låna ut (tänk dem som tunna sommarjackor som man inte knäpper, med t.ex. en T-shirt under).
Fortsätt sedan så, med aktiviteter två gånger i månaden. Gärna mer, men minst två gånger i månaden.

För det är vad som krävs. Samtidigt har vi lätt kapacitet att sätta upp 150 affischer två gånger i månaden på de allra flesta ställen -- och det betraktas som en stor kampanj i de flesta städer i Sverige.

Jag vill avsluta med att göra reklam för Västerås' Parley den 1-2 maj som har helt rätt fokus: retorik, valstrategi, mediehantering och opinionsbildning. Om du bor i närheten (eller vill vara med ändå), så kostar deltagande 500 kronor och anmälan sker som vanligt på parley.piratpartiet.se.

Det är precis sådant vi ska syssla med. Retorik och opinionsbildning.

Nu tar vi oss i kragen, går ut och målar landet lila!

Rick

(#2) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #207584
Standard Sv: Funktionärsbrev 2010-04-19: Fem månader till valet - 2010-04-19, 21:53

okejrå

(väntar på mitt material från shoppen som tydligen inte kan skicka innan 26:e... hoppas verkligen det hinner fram innan 1-2 maj då vi har supermycket aktiviteter här då)

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

(#3) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Länk: #208990
Standard Sv: Funktionärsbrev 2010-04-19: Fem månader till valet - 2010-04-23, 09:01

Citat:
Ursprungligen postat av morr Visa inlägg
okejrå

(väntar på mitt material från shoppen som tydligen inte kan skicka innan 26:e... hoppas verkligen det hinner fram innan 1-2 maj då vi har supermycket aktiviteter här då)
Jodå. Jag är tillbaka i Stockholm den 25:e och står och packar hela natten fram till den 26:e, då jag ser till att det kommer till DHL, som i sin tur ser till att det är utskickat till den 27:e, eller den 28:e om man bor norr om Sundsvall-trakten.

(#4) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #209030
Standard Sv: Funktionärsbrev 2010-04-19: Fem månader till valet - 2010-04-23, 14:24

Det ser förstås inte lika seriöst ut, men skulle vara bra om aktuella flyers fanns i en sv-version för nerladdning och egen utskrift.

För lite ad-hoc arbete till brevlådor och så. Egna färgutskrifter blir snabbt astronomiskt dyra.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

(#5) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Länk: #209038
Standard Sv: Funktionärsbrev 2010-04-19: Fem månader till valet - 2010-04-23, 14:56

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Jodå. Jag är tillbaka i Stockholm den 25:e och står och packar hela natten fram till den 26:e, då jag ser till att det kommer till DHL, som i sin tur ser till att det är utskickat till den 27:e, eller den 28:e om man bor norr om Sundsvall-trakten.
Lysande!

Citat:
Ursprungligen postat av RikMatts Visa inlägg
Det ser förstås inte lika seriöst ut, men skulle vara bra om aktuella flyers fanns i en sv-version för nerladdning och egen utskrift.

För lite ad-hoc arbete till brevlådor och så. Egna färgutskrifter blir snabbt astronomiskt dyra.
Förstår tanken, men gillar inte alls idén på svartVita "fotostatkopior"... tror det ger mer minus än plus.

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

(#6) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Länk: #209672
Standard Sv: Funktionärsbrev 2010-04-19: Fem månader till valet - 2010-04-25, 11:42

Citat:
Ursprungligen postat av RikMatts Visa inlägg

Men hallå? Vad är syftet med det? Som det är nu kan VEM SOM HELST beställa material, antingen genom http://wiki.piratpartiet.se/Kampanjmaterial eller genom att maila butik@piratpartiet.se och få det hemskickat till sig.
Detta till en kostnad av några öre per flygblad, inklusive fraktkostnaden. Lägger man beställningen före 16-tiden så har man dom hos sig nästa dag.

Jag ser genuint inte syftet med att aktivister ska lägga hundratals kronor och flera timmar på att få fram ett resultat som är betydligt sämre.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är