Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard 2010-11-15: Styrelsemöte - 2010-11-15, 20:30

Piratpartiets styrelsemöte, 2010-11-15
--------------------------------
Möte per telefon kl. 19:00-21:00
Om inget annat anges är beslut tagna med acklamation.

1. Mötet öppnas
Styrelseledamot Anna Troberg förklarar mötet öppnat.

2. Närvarande:
Ordinarie ledamöter:
Anna Troberg
Christoffer Willenfort (ersättare, går in som ordinarie)
Johanna Julén
Marit Deldén
Rick Falkvinge
Rickard Olsson (från punkt 5)
Simon Rosenqvist

Övriga deltagande:
Rene Malmgren (revisor)

3. Val av mötesfunktionärer
Styrelsen beslutar:
att välja Anna Troberg till mötesordförande,
att välja Simon Rosenqvist till mötessekreterare,
att välja Johanna Julén och Marit Deldén till justerare.

4. Information och rapporter

4 a. Utvärderingsgruppen:
Henrik Alexandersson och Mikke Svensson har precis börjat fundera på hur de ska lägga upp arbetet. De har tipsats om ledningens lista med personer som ledningen tillfrågade om uppdraget enligt teorin att de, även om de sade nej till att leda utvärderingsgruppen kanske ändå vill vara med och bidra på andra sätt.

4 b. Förbättra informationsflödet mellan Piratpartiet och Ung Pirat
Anna Troberg och Rick Falkvinge har diskuterat med förbundsordförande och förbundssekreterare för Ung Pirat hur det framtida samarbetet mellan partiet och ungdomsförbundet kan och bör se ut. Dessa ska återkomma.

4 c. Dokumentstruktur beslutande dokument
Mårten Fjällström och Simon Rosenqvist har inte arbetat något sedan förra mötet med dokumentstrukturen.

4 d. Avhopp från partistyrelsen
Mötet noterar att Klara Tovhult har lämnat sitt uppdrag som ordinarie ledamot i partistyrelsen. Styrelsen informerades om detta per mejl 2010-11-01.

5. Förfrågan att ändra yrkanden och rekommendationer till det adjungerade medlemsmötet:

Kommentar: Tre medlemmar har i forumet valt att lyfta en förfrågan om ändrande av rekommendation till styrelsen. Bakgrunden är den rekommendation som styrelsen lade angående förslag till övergångsregler på medlemsmötet 29-31 oktober 2010. Notera även att omröstning skedde i frågan. Röstprotokoll och alternativ återfinns i bilaga 1.
Diskussion om medlemmarnas förfrågan:
http://vbulletin.piratpartiet.se/sho...t=31120&page=2

Styrelsen beslutade:
ATT lämna medlemmarnas önskan utan åtgärd
EFTERSOM styrelsen anser det olämpligt att ändra möteshandlingar eller beslutsrekommendation under pågående möte.

6. Medlemsmötet
Kommentar: Rick Falkvinge meddelar att han inte deltar i diskussion eller votering i frågan. Notera att omröstning skedde i frågan. Röstprotokoll och alternativ återfinns i bilaga 1.

Styrelsen beslutar
att göra följande text till sin mening:

Styrelsen har granskat förloppet under medlemsmötets första del och riktar kritik mot både partiledaren och mötespresidiet.

Med de riktlinjer som fanns ser styrelsen inget fel i att partiledaren påminde medlemskåren om en viktig votering, men detta skulle ha skett innan voteringen startade och i en sådan påminnelse ska förslagen behandlas likvärdigt. I den mån ett förslag skulle förordats, såsom styrelsens rekommendation, vilket är god föreningssed, så skulle detta skett med ett tydligt markerat citatstycke ur möteshandlingar eller styrelsemötesprotokoll. Partiledaren kan därför inte undgå kritik.

Framtida voteringspåminnelser som använder medlemsregistret som adresskälla bör behandla förslag likvärdigt utöver en tydligt markerad styrelserekommendation där sådan finns. Dessa påminnelser bör även gå ut till alla medlemmar främst genom mötespresidiet som obligatorisk mail, inte som nyhetsbrev.

Styrelsen ser inget fel i att mötespresidiet avbröt en pågående votering pga yttre omständigheter men det skulle behövts att man tydligt meddelade medlemskåren om den nya voteringen och tidpunkten för den nya voteringen borde varit lång nog så att alla medlemmar hann rösta. Mötespresidiet kan därför inte heller undgå kritik

Med det sagt vill styrelsen även påpeka att vi har förståelse för att vår partiledare agerade som han gjorde utan tydliga riktlinjer från styrelsen kring medlemsutskick och att mötespresidiet agerade som de gjorde under den tidspress som uppkom.

Det är partistyrelsens önskan att Piratpartiet som helhet lägger händelsen bakom sig och blickar framåt istället och ser till att genomförandet av medlemsmöten i fortsättningen sker på ett sätt som gör att alla känner sig välkomna och delaktiga i den demokratiska process som medlemsmöten innebär. I denna process har vi alla ett ansvar.

7. Mötet avslutas
Mötesordförande Anna Troberg avslutar mötet.

Reservation angående beslut om medlemsmötet
Simon Rosenqvist

Citat:
Jag reservar mig endast då jag anser att antingen (1) regelverk inte har följts eller att (2) styrelsen agerat utanför sitt uppdrag. Det sistnämnda menar jag är fallet här.

Styrelsen bör inte kritisera andra grupper valda av medlemsmötet (såsom valberedning, revisorer och dylikt) annat än i specialfall. Styrelsen bör överhuvudtaget hålla sig ifrån att (direkt eller indirekt) styra hur mötet fungerar (annat än som medlemmar). Detta är särskilt viktigt för en stor organisation utan föreningsvana.

Överhuvudtaget har denna frågan blivit överspelad på flera sätt. I denna fråga borde styrelsen behålla sitt lugn och istället visa på hur sådana här situationer ska lösas i framtiden (avseende på hur partiledning och partistyrelse agerar med utskick). Detta är också vad medlemmarna efterfrågat i och med sitt krav på riktlinjer.
Bifogade filer
Filtyp: odt bilaga1_rostprotokoll_och_voteringsalternativ.odt (13.0 KB, 110 visningar)
Filtyp: pdf bilaga1_rostprotokoll_och_voteringsalternativ.pdf (72.3 KB, 139 visningar)

Senast redigerad av SimonRosenqvist den 2010-11-16 klockan 21:10.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#2) Gammal

SimonRosenqvists avatar

Länk: #246416
Standard Sv: 2010-11-15: Styrelsemöte - 2010-11-15, 20:40

Bilaga med röstprotokoll och voteringsalternativ kommer imorgon pga tekniska problem med forumet.

EDIT: Fixat nu!

Senast redigerad av SimonRosenqvist den 2010-11-16 klockan 20:38.
Svara med citat
  (#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #246420
Standard Sv: 2010-11-15: Styrelsemöte - 2010-11-15, 21:01

...
Citat:
det är partistyrelsens önskan att piratpartiet som helhet lägger händelsen bakom sig och blickar framåt istället och ser till att genomförandet av medlemsmöten i fortsättningen sker på ett sätt som gör att alla känner sig välkomna och delaktiga i den demokratiska process som medlemsmöten innebär. I denna process har vi alla ett ansvar.
*kram*

Jag förtydligar detta ytterligare: som ett utomparlamentariskt parti, så är det en ära för mig att ställa upp för partiet under valår när partistyrelsen tar toppenbeslut och uttalar sig lika klockrent.

(Ett etablisemangsparti räknar hur många tusenlappar lönen kan höjas med.)

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Senast redigerad av Henry Rouhivuori den 2010-11-15 klockan 21:30.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Länk: #246426
Standard Sv: 2010-11-15: Styrelsemöte - 2010-11-15, 22:16

Citat:
Ursprungligen postat av SimonRosenqvist Visa inlägg
Kommentar: Tre medlemmar har i forumet valt att lyfta en förfrågan om ändrande av rekommendation till styrelsen. Bakgrunden är den rekommendation som styrelsen lade angående förslag till övergångsregler på medlemsmötet 29-31 oktober 2010. Notera även att omröstning skedde i frågan. Röstprotokoll och alternativ återfinns i bilaga 1.
Diskussion om medlemmarnas förfrågan:
http://vbulletin.piratpartiet.se/sho...t=31120&page=2

Styrelsen beslutade:
ATT lämna medlemmarnas önskan utan åtgärd
EFTERSOM styrelsen anser det olämpligt att ändra möteshandlingar eller beslutsrekommendation under pågående möte.
Jag anser att det är sakfel. Min önskan var att styrelsen skulle GRANSKA samtliga i mötet liggande förslag för att överväga att ändra styrelsens rekommendation. Att ta ett nytt beslut baserat på ny information är både informativt och rekommenderat. Och man kan likväl komma till samma slutsats som tidigare.

Möteshandlingarna (i det här fallet endast kallelsen som redan är utskickad) ändras knappast av en sådan granskning och om styrelsen skulle komma fram att ett annat förslag bättre motsvarar styrelsens önskemål är det enkelt att berätta det för befintligt möte, samt i den framtida annonseringen om att mötet återupptas. Jag anser att det är fel att hävda att det skulle strida mot någon generell formalia eller föreningspraxis att styrelsen inte skulle kunna omvärdera en rekommendation under pågående möte. Det finns ju faktiskt möjlighet för styrelsen att jämka sig med ett annat förslag.

Jag noterar också att endast första och möjligtvis andra stycket kommenterades. Det kan visserligen vara så att styrelsen tycker att tredje stycket bättre ska hanteras av presidiet, men vore det inte värt att påtala det?

Citat:
Det är partistyrelsens önskan att Piratpartiet som helhet lägger händelsen bakom sig och blickar framåt istället och ser till att genomförandet av medlemsmöten i fortsättningen sker på ett sätt som gör att alla känner sig välkomna och delaktiga i den demokratiska process som medlemsmöten innebär. I denna process har vi alla ett ansvar.
Bra formulerat (hela punkten). Det här borde gå ut som medlemsbrev för att informera samtliga och undvika fortsatt ryktesspridning och käbbel. Möjligtvis också att presidiet ska anslå det på lämplig plats i pågående möte.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#5) Gammal

SimonRosenqvists avatar

Länk: #246510
Standard Sv: 2010-11-15: Styrelsemöte - 2010-11-16, 20:38

Protokollet har nu kompletterats med bilaga över röstprotokoll och voteringsalternativ vid omröstningar.
Svara med citat
  (#6) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #246534
Standard Sv: 2010-11-15: Styrelsemöte - 2010-11-16, 21:13

Justerat

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #246540
Standard Sv: 2010-11-15: Styrelsemöte - 2010-11-16, 22:29

Citat:
Styrelsen ser inget fel i att mötespresidiet avbröt en pågående votering pga yttre omständigheter men det skulle behövts att man tydligt meddelade medlemskåren om den nya voteringen och tidpunkten för den nya voteringen borde varit lång nog så att alla medlemmar hann rösta. Mötespresidiet kan därför inte heller undgå kritik
Jag måste faktiskt få protestera här. Voteringen kommer (enl prel. schema) tas om den 4:e december. Och mötespresidiet planerar att meddela alla inblandade att den kommer tas om.

Jag tycker faktiskt det är för jävligt tråkigt att gång på gång få skit för något som inte hänt.

Vidare bör styrelsen faktiskt veta att det är styrelsen själva som valt att bara ge detta mötet en helg. Därför var det fullständigt omöjligt att ge första omtagningen av voteringen mer tid. Eller är det verkligen styrelsens åsikt att Piratpartiet ska bestämma om det ska hållas styrelseval och sedan både bereda och hålla valet inom loppet av några timmar?

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #246720
Standard Sv: 2010-11-15: Styrelsemöte - 2010-11-18, 12:23

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
är det verkligen styrelsens åsikt att Piratpartiet ska bestämma om det ska hållas styrelseval och sedan både bereda och hålla valet inom loppet av några timmar?
Nej, det var styrelsens åsikt att det INTE skulle hållas något styrelseval på det här mötet, just för att det inte fanns tid innan mötet att bereda styrelsevalet. Att sträcka ut mötet över fler dagar hade inte ändrat det faktum att valberedningen inte hade berett valet innan mötet.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Vidare bör styrelsen faktiskt veta att det är styrelsen själva som valt att bara ge detta mötet en helg.
Förresten så bad presidiet om att få en extra halvdag (fredagen) till mötet, vilket de naturligtvis fick. Hade presidiet bett om ännu mer tid så är jag säker på att de hade fått det. Jag diskuterade nämligen personligen med Ante om det här och jag uppfattade att vi var överens om att tiden skulle räcka.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#9) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #246724
Standard Sv: 2010-11-15: Styrelsemöte - 2010-11-18, 13:36

Eftersom ni i föregående möte bordlade ett antal frågor med hänvisning till "nästa styrelsemöte" och valde att inte korrigera protokollet skulle dessa punkter tagits upp för ny bordläggning.

Citat:
Piratpartiets styrelsemöte, 1 november
--------------------------------

*** snipp snipp ***

4. Information och rapporter

4 d) Genomgång av beslutade punkter (surdegen)
Styrelsen har gått igenom gamla beslut från 2006 och framåt för att hitta de som inte är avklarade ännu. Styrelsen kommer att diskutera listan under tiden fram till nästa möte för att gå igenom och hantera de utstående punkterna där.

*** snipp snipp ***

9. Tankesmedja
Styrelsen beslutar:
att fortsätta diskutera frågan på forumet,
att bordlägga frågan till nästa styrelsemöte.

*** snipp snipp ***

12. Sakpolitiskt dokument
Styrelsen beslutar:

Kommentar: Styrelsen diskuterar behovet av en sammanställning av tidigare sakpolitiska ställningstaganden.

13. Budgetöverspill
Styrelsen beslutar:

14. Budget 2011
Styrelsen beslutar:

Styrelsen måste hantera sådant på ett korrekt sätt. Föregående protokoll hänvisar till detta mötet och trots att jag har påpekat detta sakfel väljer ni att strunta i att korrigera ert misstag. Klarar ni inte av att hantera protokollföring och annan mötesteknik får ni ta hjälp av någon som kan. Detta är ingen liten lokal intresseförening utan ett politiskt parti som har representant i EU och som siktar mot riksdagen.

Ovanstående är för övrigt exakt varför en styrelse ska innehålla en sekreterare som är kunnig och noggrann samt en ordförande som fokuserar på att leda styrelsearbetet.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #246728
Standard Sv: 2010-11-15: Styrelsemöte - 2010-11-18, 13:47

Citat:
Ursprungligen postat av Richie Visa inlägg
Nej, det var styrelsens åsikt att det INTE skulle hållas något styrelseval på det här mötet, just för att det inte fanns tid innan mötet att bereda styrelsevalet. Att sträcka ut mötet över fler dagar hade inte ändrat det faktum att valberedningen inte hade berett valet innan mötet.
Det var inte svar på min fråga. Årsmötet hade gett i uppdrat åt styrelsen att hålla ett medlemsmöte med styrelseval senast den 31:a oktober. För att styrelseval ska kunna hållas så krävs det dock att det först väljs övergångsregler mellan nya och gamla stadgan.
Presidiet anser att det är orimligt att ge mindre tid än en dag åt styrelsevalet. Det hade dock varit resultatet av att förlänga tiden för voteringen om övergångsreglerna.

Att styrelsen anser att styrelsen ska få lov att sitta ett halvår längre än vad medlemmarna bestämmt är i det här fallet irrelevant. Medlemmarna har bestämt att det ska hållas styrelseval på det här mötet och så länge inte medlemmarna bestämmer något annat (genom att ex. vis. rösta igenom ett annat förslag än förslag 1 på övergångsregler) så måste det lämnas möjlighet för medlemmarna att göra detta också.

Det lämnar, så vitt jag kan se fyra möjligheter.

1. Styrelsen avser att köra över årsmötet och vägra medlemmarna möjlighet att välja ny styrelse på det här mötet och därmed själva förlänga sin mandatperiod mot årsmötets vilja.
2. Styrelsen anser att det är okej att bestämma om det ska hållas styrelseval, bereda valet och sedan hålla det på en dag.
3. Styrelsen kritiserar presidiet för sitt eget beslut om att mötet bara ska vara över en helg.
4. Styrelsen kritiserar presidiet för att inte kunna stoppa in extra dagar i almenackan. (30½:e oktober?)

Vilken av dessa är det som gäller? Och kan styrelsen vänligen motivera sitt ställningstagande?

Citat:
Förresten så bad presidiet om att få en extra halvdag (fredagen) till mötet, vilket de naturligtvis fick. Hade presidiet bett om ännu mer tid så är jag säker på att de hade fått det. Jag diskuterade nämligen personligen med Ante om det här och jag uppfattade att vi var överens om att tiden skulle räcka.
Presidiet valdes inte förrän flera timmar in på mötet. Att presidiet då skulle kunna ha sanktionerat något som skedde flera veckor innan mötet öppnades faller på sin egen orimlighet.
Det har aldrig varit presidiets åsikt att det räcker med 3 dagar. Ej heller har det varit det tf presidiets åsikt.
Både det tf presidiets åsikt och presidiets åsikt är att alla voteringar bör löpa under minst 12 timmar. Därtill ska det också finnas tid för nomineringar och för att diskutera de olika förslagen. Med ett helgmöte är inte detta ens teoretiskt möjligt, ens om allting flyter 100%-igt.

Vidare skulle jag vilja ha en motivering till varför styrelsen kritiserar presidiet för att inte ha informerat innan en votering startades, trots att den voteringen faktiskt inte startat än och det fortfarande finns gott om tid för att informera om det?

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg