Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
DavidF
Guest

Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-08, 14:10

Jag är verkligen imponerad Odin.

Dock missade du att Tiberius och en del av hans anhängare blev slagna till döds av delar av den romerska senaten, under påverkan av adeln vars intressen han hade hotat.

(... vilket även lär bli vår parallell är jag rädd)

(#2) Gammal
Odin Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #249514
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-08, 15:44

Hallo

Citat:
Ursprungligen postat av DavidF Visa inlägg
Jag är verkligen imponerad Odin.

Dock missade du att Tiberius och en del av hans anhängare blev slagna till döds av delar av den romerska senaten, under påverkan av adeln vars intressen han hade hotat.

(... vilket även lär bli vår parallell är jag rädd)
Tillhör vi adeln ? Inte jag i alla fall.

Gaius och Tiberius hade gjort något som i den republikanska
författningen egentligen var olagligt:

De innehade ämbetet som folktribun, som egentligen var
förbehållet de ofrälse (plebejerna). På det sättet hade de
gjort gemensam sak med "packet" från de lägre stånden,
och därmed omfattades de inte längre av solidariteten av
sina ståndskollegor. De var tvärtom utfrysta, och det trots
att de egentligen bara ville återskapa ett fungerande
jordbruk med småbönder. Ändå betraktades de av sina
ståndskollegor i senaten som "förrädare" och som kuppmakare.

Hade de i vanlig ordning gjort karriär i de högre ämbetena
och i sinom tid blivit senatorer hade allt detta inte hänt.
Men då skulle vi inte heller minnas deras namn. De skulle inte
vara värda att minnas.

Odin

Odin

(#3) Gammal
DavidF
Guest

Länk: #249640
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-09, 10:19

Jag påstår inte att vi tillhör adeln, det är en referens till makt eliten, i detta fall USA's tjänstemän.

Ja visst, Tiberius och Gaius sågs av senaten som kuppmakare och förrädare, inte helt olikt wikileaks i dagens situation. Vad jag förstått av medierna diskuteras det vilka möjligheter som finns att anklaga Assange för högförräderi alt. espionage.

Vad jag ville mena innan var att Tiberius blev slagen till döds av medlemmar av senaten, vilket skedde efter manipulation av hans kusin Publius Cornelius Scipio Nasica - som spädde på senatens oro över att Tiberius tar för mycket makt från senaten, genom att påstå att Tiberius försökte göra sig själv till kung över Rom, vilket ansågs vara bland det värsta möjliga under dåtiden.

Parallellerna här är att precis som Tiberius arbetar Julian Assange och wikileaks med folkligt stöd och utför inga olagliga aktiviteter utöver att utmana mäktiga intressen, och precis som i fallet med Tiberius anklagas Assange och wikileaks för grova felaktigheter som espionage, brott mot nationers säkerhet, "anfall mot världssamfundet" - i syfte att måla upp en legitim informationslämnare som ett genuint säkerhetshot. Med detta bildar man opinion för att rättfärdiga tänkbara möjligheter att göra sig av med hotet.

Så som historien upprepas är jag även rädd att även Assange och aktiva medlemmar i wikileaks kan komma att riskera liv och lem för sina ideal, det står ju klart att USA redan arbetat fram stöd i befolkningen när majoriteten av den amerikanska konservativa högern skriker efter blod.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är