Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: Motion om att ndra antalet rster en medlem har gllande val av kongressombud - 2010-02-21, 12:27

Citat:
Stefan Flod (2010-Feb-21)ja, det avskräckte medlemmar från att rösta och att väldigt många röstade inte på 22 personer på sin lista. Säg att exempelvis Kalle orkar bara rösta på 15 personer för att han inte kanske orkar, känner fler, har förtroende för fler osv medans Victoria som lätt känner 51 kandidater eftersom hon är jätteaktiv röstar på 51 kandidater. Det betyder i praktiken att Victoria hade 51 röster i valet å Kalle hade 15. Det här är ett system som gynnar de aktiva eftersom de kan rösta på alla sina 51 vänner och det missgynnar majoriteten av våra medlemmar som inte är lika aktiv som de allra mest aktiva. Ett system med 51 ombud gynnar inte majoriteten av våra medlemmar och kommer inte att uppmuntra fler att rösta, å synnerligen inte de passiva medlemmarna att rösta.
Därför yrkar jag avslag.
Så länge både aktivavictoria och latekalle har samma rättighet - att kunna rösta på 51 ombud - så ser inte jag det som ett nederlag för demokratin inom förbundet.

Har inte latekalle förtroende för fler än 15 personer så kan vi likväl använda det argumentet på dagens system med 5 röster. Om latekalle bara har förtroende för två personer?

Du pratar om vad som gynnar en majoritet av våra medlemmar. Hur många % av våra medlemmar röstade i ombudsvalet? Hur många färre tror du kommer att rösta om vi ökar antalet röstmöjligheter? Jag tror att du baser din tro på en dålig valhemsida i pps primärval. för det avskräckte. Och vad är en majoritet av våra medlemmar? Jag skulle vilja påstå att det är våra "stödmedlemmar" som aldrig har deltagit i några aktiviteter. Dessutom är jag inte övertygad om att det är en jättestor nackdel att de personer som är väldigt aktiva inom förbundet och känner fler medlemmar har möjlighet att välja och vraka bland alla kandidater.

Genom att kunna rösta på 51 ombud vill jag påstå att de demokratiska aspekterna kommer öka. I år har vi ombud som har fått tre röster, och som har blivit lottade att bli kongressombud. Genom att öka röstantalet från fem till 51 ökar vi möjligheterna att se vilka kandidater som faktiskt har mest förtroende och som bör representera medlemmarna.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#2) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #253958
Standard RE: Motion om att ndra antalet rster en medlem har gllande val av kongressombud - 2010-02-21, 12:43

Citat:
Hur många % av våra medlemmar röstade i ombudsvalet?
Precis det är ett jättebra argument för att kanske sänka antalet man får rösta på? Om vi höjer trösklarna från 5 personer till 51 personers-lista så höjjer man trösklarna rejält. Många i PPs primärval kände att det var jobbigt att rösta på 22 personer, en del trodde att man måste rösta på 22 personer, fanns många som avstod att rösta pga trösklarna var för höga. Till och med jag själv som du kanske kallar för "latekalle" röstade på 6 personer i PPs primärval. Å då röstade jag verkligen i sista sekund, det var mentalt jobbigt att rösta på en 22 personerslista. Att då rösta på en 51 personers-lista höjjer trösklarna ännu mer å ger väldigt många extra röster till de få som orkar sätta ihop en 51 personers-lista.

I PPs primärval så kan man inte bara skylla på tekniken när det också var många mentala barriärer. Motionen ökar inte heller antalet röstmöjligheter. Motionen gör att istället för att göra en lista på 5 personer så behöver man göra en lista på 51 personer. Dvs man får fler röster. Å alla kommer inte att utnyttja sina 51 röster.

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#3) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #253960
Standard RE: Motion om att ndra antalet rster en medlem har gllande val av kongressombud - 2010-02-21, 12:59

Citat:
Stefan Flod (2010-Feb-21)
Citat:
Hur många % av våra medlemmar röstade i ombudsvalet?
Precis det är ett jättebra argument för att kanske sänka antalet man får rösta på? Om vi höjer trösklarna från 5 personer till 51 personers-lista så höjjer man trösklarna rejält. Många i PPs primärval kände att det var jobbigt att rösta på 22 personer, en del trodde att man måste rösta på 22 personer, fanns många som avstod att rösta pga trösklarna var för höga. Till och med jag själv som du kanske kallar för "latekalle" röstade på 6 personer i PPs primärval. Å då röstade jag verkligen i sista sekund, det var mentalt jobbigt att rösta på en 22 personerslista. Att då rösta på en 51 personers-lista höjjer trösklarna ännu mer å ger väldigt många extra röster till de få som orkar sätta ihop en 51 personers-lista.
I PPs primärval så kan man inte bara skylla på tekniken när det också var många mentala barriärer. Motionen ökar inte heller antalet röstmöjligheter. Motionen gör att istället för att göra en lista på 5 personer så behöver man göra en lista på 51 personer. Dvs man får fler röster. Å alla kommer inte att utnyttja sina 51 röster.
Hur kan du vara så säker på att om man ökar antalet personer man har möjlighet att rösta på kommer det minska valdeltagandet? Din egna erfarenhet var att du inte orkade, min erfarenhet var att jag gick igenom samtliga kandidater och kunde därmed maximera min möjlighet att påverka listorna. Jag ser en poäng i att kunna rösta på 100% av de platser som tillsätts, inte bara de 10% som idag råder. Det ökar mina möjligheter som medlem att få välja de personer som jag har mest förtroende för.

Att några personer i pps primärval trodde att man var tvungen att rösta på 22 personer betyder bara att pp var otydliga med sin information.

Och visst ökar denna motion antalet röstmöjligheter, det blir fler röster i systemet. Så länge alla medlemmar har rättigheten att rösta på lika många kandidater så ser inte jag denna motion som problematisk.

Svara med citat
  (#4) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Länk: #253962
Standard RE: Motion om att ndra antalet rster en medlem har gllande val av kongressombud - 2010-02-21, 13:06

Jag yrkar
ATT förbundsstyrelsen svarar på motionen med följande lydelse:

Citat:
Det finns goda skäl att välja siffran fem istället för ett eller femtioett. Om alla medlemmar har en röst är risken dels att många endast röstar på sig själva (det får antas att ombuden är de som är mest motiverade att delta i valet), dels att varje ombud inte får särskilt många röster - med lika röstetal och lottning som följd. Detta kunde vi se i årets ombudsval, bland de som fick endast ett fåtal röster behövde lotten användas i större omfattning.

Om alla istället har upp till femtioen röster är risken att många inte röstar. Detta beror inte endast på krångliga omröstningssystem, utan också på att särskilt nya medlemmar inte känner så många i organisationen. Folk som varit med i några år kanske kan hitta femtioen kandidater, men om du endast är till hälften aktiv? Antingen tvingar man då personer att rösta på några dussin kandidater man inte vet något om, alternativt fråga "äldre och visare" medlemmar om råd, eller så röstar de på färre medlemmar vilket i praktiken ger dem mindre röster än de med större kontaktnät. I samtliga fall leder det till en ytterligare maktförskjutning från nya till äldre och erfarna medlemmar.

Av dessa anledningar anser förbundsstyrelsen att siffran fem är välmotiverad. Den är enkel att komma ihåg och en lagom tröskel för nya medlemmar.

Därför yrkar vi avslag på motionen.

Förbundsstyrelsen
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#5) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #253964
Standard RE: Motion om att ndra antalet rster en medlem har gllande val av kongressombud - 2010-02-21, 13:16

Jag förstår inte
Citat:
dels att varje ombud inte får särskilt många röster - med lika röstetal och lottning som följd. Detta kunde vi se i årets ombudsval, bland de som fick endast ett fåtal röster behövde lotten användas i större omfattning.
då det motiverar ett högre tal än fem och inte enbart ett högre tal än ett?

Jag yrkar fortfarande på att förbundsstyrelsen ska yrka på bifall.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Terobi Inte uppkopplad

Terobis avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #253966
Standard RE: Motion om att ndra antalet rster en medlem har gllande val av kongressombud - 2010-02-21, 13:22

Jag stödjer Simons yrkande

Vice förbundsordförande Ung Pirat
http://terobi.se

Svara med citat
  (#7) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Länk: #253968
Standard RE: Motion om att ndra antalet rster en medlem har gllande val av kongressombud - 2010-02-21, 17:06

Citat:
agnesson (2010-Feb-21)Jag förstår inte
Citat:
dels att varje ombud inte får särskilt många röster - med lika röstetal och lottning som följd. Detta kunde vi se i årets ombudsval, bland de som fick endast ett fåtal röster behövde lotten användas i större omfattning.
då det motiverar ett högre tal än fem och inte enbart ett högre tal än ett?
Jag yrkar fortfarande på att förbundsstyrelsen ska yrka på bifall.
Ja, det argumentet motiverar ett högre antal röster än ett, och argumenten mot 51 ett lägre tal än 51. Därmed blir 5 en bra mellanväg. Alla medlemmar lär känna till fem medlemmar de vill se på kongressen, men vet de om 51?
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#8) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #253972
Standard RE: § 15. Mötet avslutas - 2010-02-22, 00:57

Mötet avslutades 19.48. Protokoll kommer i vanliga ordning i http://forum.piratpartiet.se/Forum582-1.aspx efter att det är justerat.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
22/1 vad som sas på mötet. (typ) Stefan Flod 28. Västerbottens län 5 2008-01-29 18:35
Vad ska vi ta upp på FS-mötet i Uppsala? Stefan Flod Styrelsemöte 08-02-09, fysiskt möte i Uppsala 3 2008-01-26 11:06
08. Mötet avslutas Rick Falkvinge Medlemsmöte den 19 november 2006 0 2006-11-19 20:00
Att ta upp på mötet Tobias Henricsson 10. Blekinge län 0 2006-07-14 22:26
Mötet 2/4 adler 28. Västerbottens län 0 2006-04-02 14:40