Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Reg.datum: Mar 2009
Standard Sv: Olovlig fotografering - 2011-01-27, 18:21

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Sånesson Visa inlägg
Det ska alltså vara okej att göra saker om man håller det för sig själv?
Du menar ungefär som att tänka tankar?

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Svara med citat
  (#2) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Länk: #255374
Standard Sv: Olovlig fotografering - 2011-01-27, 18:26

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Jag försöker förstå varför du (och andra) anser att ett samtycke ifrån den filmade är onödigt och irrelevant om en person tittar, men väldigt viktigt om flera personer tittar. Jag förstår det inte.
Samtycke från den filmade är helt irrelevant oavsett om det visas på teve på bästa sändningstid eller endast för fotografen i en källarskrubb. ...under förutsättning att filmningen har skett på allmän plats och inte inne i ditt hem.

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Svara med citat
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #255406
Standard Sv: Olovlig fotografering - 2011-01-27, 21:44

Citat:
Ursprungligen postat av morr Visa inlägg
Samtycke från den filmade är helt irrelevant oavsett om det visas på teve på bästa sändningstid eller endast för fotografen i en källarskrubb. ...under förutsättning att filmningen har skett på allmän plats och inte inne i ditt hem.
Vi pratade om smygfilmning där någon stängt om sig och tror sig vara oövervakad. Tycker du inte att det är en märklig situation när man inte får begå hemfridsbrott, men man får titta på samma sak man skulle se om man hade varit där kameran sitter och alltså ser samma sak som man skulle sett om man begår hemfridsbrott? Det kanske hade bedömts som sexuellt ofredande om man personligen skulle stå och smygtitta där en installerad kamera istället tittar på någon i duschen. Vad vet jag. Är du emot hemfridsbrott också så alla ska ha rätt att få gå in och smygkika på allt? Hemfridsbrott är samma slags "begränsning av våra rättigheter".

Senast redigerad av Tommten den 2011-01-28 klockan 01:10.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#4) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Länk: #255462
Standard Sv: Olovlig fotografering - 2011-01-28, 14:05

Hinner bara svara lite snabbt nu... får se om jag hinner svara utförligare senare. Hemfridsbrott är inte heller ett relevant inlägg i den här diskussionen. Men inuti ditt hem (som jag sagt tidigare) så bestämmer du. Dvs ingen får gå in i ditt hem utan tillåtelse och när du ber någon att lämna ditt hem eller sluta fotografera i ditt hem så ska de göra det. Likaså tycker jag att lagen borde stärkas så att man även kan nyttja lagen mot hemfridsbrott i det tidigare nämnda fallet med en hyresvärd som installerade en kamera INNAN du flyttade in och därmed inte gjorde sig skyldig till hemfridsbrott.

Däremot... Om du står naken i vardagsrummet i din lägenhet utan fördragna gardiner så är det inte olagligt för förbipasserande på gatan utanför att fotografera eller filma dig. Lika lite som om du tog ett kort på eifeltornet och då skulle vara tvungen att be alla som befinner sig på området och kan ha fastnat på din bild att godkänna fotograferingen.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Robobengt Inte uppkopplad

Robobengts avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #255464
Standard Sv: Olovlig fotografering - 2011-01-28, 14:10

Citat:
Däremot... Om du står naken i vardagsrummet i din lägenhet utan fördragna gardiner så är det inte olagligt för förbipasserande på gatan utanför att fotografera eller filma dig. Lika lite som om du tog ett kort på eifeltornet och då skulle vara tvungen att be alla som befinner sig på området och kan ha fastnat på din bild att godkänna fotograferingen.
Och detta har ingenting med lagförslaget att göra så jag förstår inte hur detta kan vara ett problem för dig.

Angående det där med att tänka tankar, så hänger jag inte alls med om vad du menar. Jag skrev det jag skrev för att resonemanget tidigare lät väldigt mycket som "brott som begås utan någon märker det utom gärningsmännen själva är egentligen inget brott" vilket är ett märkligt resonemang enligt mig.

Flyter bra du korkknopp..
  Skicka ett meddelande via MSN till Robobengt  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #255480
Standard Sv: Olovlig fotografering - 2011-01-28, 17:17

Citat:
Likaså tycker jag att lagen borde stärkas så att man även kan nyttja lagen mot hemfridsbrott i det tidigare nämnda fallet med en hyresvärd som installerade en kamera INNAN du flyttade in och därmed inte gjorde sig skyldig till hemfridsbrott.
Okej? Det här förslaget täpper till smygfilmningsproblemet som du också verkar ogilla om jag fattar dig rätt, så varför är det då ett "skitförslag som begränsar våra rättigheter"? Enda skillnaden är ju att du vill täppa till problemet och begränsa rättigheter via hemfridsbrott istället. Skiten kommer bli olaglig, det är det viktiga.
Citat:
Jag skrev det jag skrev för att resonemanget tidigare lät väldigt mycket som "brott som begås utan någon märker det utom gärningsmännen själva är egentligen inget brott" vilket är ett märkligt resonemang enligt mig.
+1 Jag tänkte exakt samma sak.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#7) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #255560
Standard Sv: Olovlig fotografering - 2011-01-29, 18:01

Citat:
Angående det där med att tänka tankar, så hänger jag inte alls med om vad du menar. Jag skrev det jag skrev för att resonemanget tidigare lät väldigt mycket som "brott som begås utan någon märker det utom gärningsmännen själva är egentligen inget brott" vilket är ett märkligt resonemang enligt mig.
Nä märker inget det och eg inte tar någon riktig skada så ska det inte vara ett brott.

Vi kan faktiskt ifrågasätta om hmf förtal etc ens ska vara brott då det eg handlar mer om att vara grinolle än att någon tar en verklig skada i de flesta fall, dock om det leder till negtaiva följd verkningar så blir det lite av en annan femma.

Men i övrigt så har man inte tagit skada eller vart medveten om det så(eller riskerat att faktiskt ta skada) så bör det nog inte vara brottsligt.

Dock vad staten gör eller näringslivet gör mot någon fysisk individ är en sparat diskurs och separata överväganden. Detta bör endast handla om vad du som fysisk individ gör mot någon annan fysisk individ.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #255564
Standard Sv: Olovlig fotografering - 2011-01-29, 18:40

Citat:
Ursprungligen postat av of_darkness Visa inlägg
Men i övrigt så har man inte tagit skada eller vart medveten om det så (eller riskerat att faktiskt ta skada) så bör det nog inte vara brottsligt.
Vad innefattar ordet skada för dig?
Svara med citat
  (#9) Gammal
karl18 Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2007

Länk: #255566
Standard Sv: Olovlig fotografering - 2011-01-29, 18:42

Citat:
Först angrep jag resonemanget att spridningen från en person till fler personer är kränkningen.
Kamerainstallatören tittar = en person har tittat utan den filmades samtycke.
Kamerainstallatören sprider till någon annan = två personer har tittat utan den filmades samtycke.
Det ena scenariot är alltså mycket värre än det andra och bör vara olagligt. Jag förstår inte vad den enorma skillnaden är och hur man kan komma fram till att det ena ska vara olagligt men inte det andra.
Fotografen har ju sett det den fotat. Ska det också vara olagligt? Gör det någon skillnad om fotografen har det på papper eller i huvudet. Skillnaden är att papperet går att sprida. Men om papperet inte sprids är det inte mer än ett minne på papper.

Citat:
Sen angrep jag resonemanget att en handling enbart ska vara brottslig om den upptäcks.
Filmningen blir ju olaglig om den upptäcks. Jag gav exempel på andra brott för att visa på att det blir ett konstigt resonemang i grunden om man är konsekvent med den tankegången. Finns det någon annanstans i samhället där resonemanget kan appliceras?
Säj att jag kallar dej pedofil, för mej själv. Olagligt? Nej jag tror inte ens du tycker det. Jämför det med om jag ringer och säjer till dina vänner att du är pedofil. Olagligt? Ja, det tycker jag. Förstår du resonemanget?

Citat:
Jag försöker förstå varför du (och andra) anser att ett samtycke ifrån den filmade är onödigt och irrelevant om en person tittar, men väldigt viktigt om flera personer tittar. Jag förstår det inte.
Första citatet handlar om samma sak, men va sjutton. Såhär, du får (på något sätt) reda på en mililtär hemlighet. Om du sprider hemligheten har du gjort dumt, behåller du hemligheten i graven har du gjort bra ifrån dej.

Svara med citat
  (#10) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #255572
Standard Sv: Olovlig fotografering - 2011-01-29, 19:13

Citat:
Vad innefattar ordet skada för dig?
Antingen fysisk skada eller bevisad psykologisk/emotionell skada.

Dvs något som påverkar samhället i övrigt eller som gör att du "kostar pengar" för samhället.

Dvs man tittar helt på samhälls perspektivet.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer