Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Jun-03: Mitt tal i Stockholm - 2006-06-03, 17:51

Vänner, medborgare, pirater:

Det finns inget nytt under solen.

Jag heter Rickard Falkvinge, och jag leder Piratpartiet.

I veckan som gått, så har vi sett ett antal rättsövergrepp hända. Vi har sett polisen missbruka tvångsåtgärder. Vi har sett oskyldiga drabbas. Vi har sett hur medieindustrin agerar. Vi har sett hur politiker på högsta nivå rycker ut för att skydda medieindustrin.

Allt detta är skandalöst bortom motstycke. Det är därför vi står här idag.

Medieindustrin vill inbilla oss att handlar om betalningsmodeller, om hur en viss yrkesgrupp ska få betalt. Att det handlar om deras vikande försäljningssiffror, om torrfnasig statistik. Det är svepskäl. Det handlar om nånting helt annat.

För att förstå dagens situation i ljuset av historien, så behöver vi backa 400 år, när kyrkan hade ett kultur- och kunskapsmonopol. Det som kyrkan sade, det gällde. Pyramidkommunikation. Du har en person i toppen som pratar till många neråt i en pyramid. Kulturen och kunskapen har en källa, och den källan var kyrkan.

Och nåde den som vågade utmana kyrkans kultur- och kunskapsmonopol! De utsattes för de hemskaste rättsövergrepp tänkbara, på den tiden. Under inga omständigheter lät kyrkan medborgarna sprida information på egen hand, de förfogade över hela rättsväsendet för att hindra, straffa och trakassera när så skedde.

Idag vet vi att det enda rätta för samhällsutvecklingen var att släppa kunskapen fri. Att Galileo Galilei hade rätt. Även om han gjorde intrång i kunskapsmonopolet.

Vi talar alltså om en tid där kyrkan med full kraft gick ut och menade att det var onödigt att medborgarna skulle lära sig läsa och skriva, eftersom prästen ändå kunde berätta allt de behövde veta. Kyrkan förstod vad det skulle innebära att tappa sin kontroll.

Sedan kom tryckpressen.

Plötsligt fanns det inte bara en kunskapskälla att lyssna på, utan flera. Medborgarna - som nu hade börjat lära sig läsa - kunde ta del av osanktionerad kunskap. Kyrkan var vansinnig. Kungahusen var vansinniga. Brittiska kungahuset gick till och med så långt att man instiftade en lag, som sade att bara tryckare som hade specialgodkänts av kungahuset fick trycka böcker, mångfaldiga kunskap och kultur åt medborgarna.

Den lagen kallades för "copyright".

Sedan gick det ett par hundra år, och vi fick pressfrihet. Men överallt var det fortfarande gamla samma modell för kommunikation: en person som pratar med många. Det fanns flera olika personer att lyssna på, men överallt var det en person som pratade med många. Och det utnyttjade staten, och införde ett system med "ansvarig utgivare".

Medborgarna ska visserligen kunna få ta del av kunskap, men det skall alltid finnas någon att ställa till svars, ifall de - hemska tanke - tar del av fel kunskap.

Och det är det här som håller på att förändras i grunden idag. För Internet följer inte längre den här modellen. Vi laddar inte längre bara ner kultur och kunskap. Vi laddar upp samtidigt också, till andra. Vi fildelar. Kunskapen och kulturen har, fantastiskt nog, tappat sin centrala kontrollpunkt.

Det här är centralt i hela mitt anförande, så jag ska ta det lite mer i detalj:

Nedladdning är den gamla massmediemodellen där det finns en central kontrollpunkt, en kontrollpunkt med ansvarig utgivare som kan ställas till svars och som kan få indraget presstöd och det ena med det andra, och där alla kan ladda ner kunskap och kultur från den centrala kontrollpunkten, som kan ge och dra in rättigheter alltefter behov och tycke.

Kultur- och kunskapsmonopol. Kontroll.

Fildelning innebär samtidig upp- och nedladdning från varje ansluten person, och saknar helt central kontroll, utan är en situation där all kultur och information flyter organiskt mellan miljoner olika människor samtidigt. Väsenskilt. Det är någonting helt nytt i människans kommunikationshistoria. Det finns inte längre någon att ställa till svars ifall fel kunskap sprids.

Det är därför som medieföretagen pratar så mycket om laglig nedladdning. Laglig, Nedladdning. För att de försöker få det enda lagliga att vara att man hämtar från den centrala punkten som de kontrollerar. Nedladdning, inte fildelning.

Och det är precis därför som vi ska ändra på lagarna.

I veckan som gått, så har vi sett hur långt en aktör är beredd att gå för att hindra att kontrollen förloras. Vi såg själva grundlagen kränkas. Vi såg hur tvångsmedel och integritetskränkningar användes av polisväsendet, inte för brottsbekämpning, utan i uppenbart syfte att trakassera de inblandade och alla som har varit i närheten av dem.

Det finns inget nytt under solen, och historien upprepar sig alltid. Det här handlar inte om ersättning till en viss yrkesgrupp. Det handlar om kontroll över kulturen och kunskapen, för den som kan kontrollera det, kontrollerar världen.

Medieindustrin har försökt få oss att känna skam, att säga att det vi gör är olagligt, att vi är pirater. De försöker få ner oss under en sten. Titta omkring er idag - titta hur de har misslyckats. Ja, vi är pirater. Men den som tror att det är skamligt att vara pirat misstar sig. Det är något vi är stolta över.

För vi har redan sett vad det innebär att vara utan central kontroll. Vi har redan smakat, känt och luktat på friheten i att vara utan ett toppstyrt kultur- och kunskapsmonopol. Vi har redan lärt oss att läsa och skriva.

Och vi tänker inte glömma bort hur man läser och skriver, bara för att det inte passar gårdagens medieintressen.

JAG HETER RICKARD, OCH JAG ÄR PIRAT!

(#2) Gammal
Echmech Inte uppkopplad

Echmechs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #26071
Standard RE: Jun-03: Mitt tal i Stockholm - 2006-06-03, 18:01

slashme likes it

(#3) Gammal
Amir86 Inte uppkopplad

Amir86s avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #26085
Standard RE: Jun-03: Mitt tal i Stockholm - 2006-06-03, 18:17

Finemang rick! Såg dig nyss på teve

Amir Mottaghi

Vice ordförande för Östergötland

Nå mig via:

0704-818655 / amir.mottaghi@piratpartiet.se

Msn:loco_crazy80@hotmail.com

(#4) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Länk: #26134
Standard RE: Jun-03: Mitt tal i Stockholm - 2006-06-03, 19:07

Åh, får nästan lite gråt i halsen, rörande, så sant, så bra.

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

(#5) Gammal
Jomi Inte uppkopplad

Länk: #26145
Standard RE: Jun-03: Mitt tal i Stockholm - 2006-06-03, 19:14

Richard jag tror du är min idol!!! Du blir bättre och bättre för var dag som går, som en flaska vin som lagras på rätt sätt.

Vet inte om talet avslutades exakt så som det står här, men jag tycker det vore bra om du efter "Jag heter Richard och jag är pirat" hade klämt in ett "Segla med Piratpartiet till riksdagen den 17:e september". Iaf att du nämnde piratpartiet i slutet på nåt sätt

Men som sagt, det var grymt bra. Keep on the good work och ladda batterierna för alla de tal du kommer få hålla när vi går om miljöpartiet. Piratpartiet kommer få medieuppmärksamhet utan dess like.

(#6) Gammal
Nightsorrow Inte uppkopplad

Nightsorrows avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #26150
Standard RE: Jun-03: Mitt tal i Stockholm - 2006-06-03, 19:18

Nja, vet inte riktigt om jag håller med Jomi där. Då detta egentligen var en demonstration för Piratbyrån och tpb, och emot regeringens agerande, så vore det kanske lite oppasande med för mycket "partiraggning" om man säger så.

Istället är det nog bättre att ha upplägget av ett tal i ett sånt här tillfälle ungefär så som det var här. Börja med att säga vilket parti man tillhör, sen snacka på, och om folk gillar det man säger så kommer dom dom (kan man hoppas iaf) att försöka ta reda på mer om partiet på eget bevåg, utan att det blir för mycket "partiraggning" så att säga.

EDIT: Bah, glömde säga att det var ett riktigt bra tal i övrigt! Läst igenom det ett par gånger, och blir lite smått förundrad över hur man kommer på allt. Nåja, keep up the good work!

__________________________________________________________________________________________________

"I find it difficult to respect the laws and values of a goverment who does not see nor respect the value of personal freedom."

(#7) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Länk: #26149
Standard RE: Jun-03: Mitt tal i Stockholm - 2006-06-03, 19:18

Underbart!

*försöker hitta ett tv-inslag med talet*
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
  (#8) Gammal
Trinket Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #26152
Standard RE: Jun-03: Mitt tal i Stockholm - 2006-06-03, 19:22

Riktigt bra tal...

Hade inte möjligheten att vara med på demonstrationerna och har inte sett inslagen på tv än,

men man blir ju stolt över att kunna kalla sig pirat när man läser det här.

----------------------------------------------------------------<br>
Det är fel för att det är olagligt. Det är olagligt för att det är fel

(#9) Gammal
aeropark Inte uppkopplad

aeroparks avatar

Länk: #26154
Standard RE: Jun-03: Mitt tal i Stockholm - 2006-06-03, 19:23

Citat:
"Segla med Piratpartiet till riksdagen den 17:e september"

hade varit perfekt i avslutningen!

men talet är jättebra i övrigt!
  Skicka ett meddelande via MSN till aeropark  
  (#10) Gammal
johey Inte uppkopplad

joheys avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #26162
Standard RE: Jun-03: Mitt tal i Stockholm - 2006-06-03, 19:34

Jag kom precis hem till Västerås från Stockholm efter en trevlig eftermiddag. Aldrig förr har jag sett så många liberalister applodera åt ung vänsters tal, eller så många vänstrar applodera åt liberalisters. Det var en upplevelse i sig. Att se och höra dig, Rick, var emellertid pricken över i:et. Välformulerat tal med skön retorik. Och så jävla sant.

[hr]<br>
Min sång om Försvarets radioanstalt finns på http://johan-svensson.se/

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mitt Piratparti Indigowd Övrig piratpolitik 2 2009-06-16 16:45
Mitt inlägg mot FRA Ken Rabelius Integritet och privatliv 0 2008-06-20 12:42
Hur förnyar jag mitt medlemsskap? PP Övrig piratpolitik 3 2007-01-22 23:24
Gp skriver om mitt tal Mika Sjöman PP i media 7 2006-06-04 19:38
Mitt fel och ursäkt Mika Sjöman Allmän information och frågor 5 2006-03-23 22:28