Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Ledamot styrelsen tom 2013-12-31: Henrik Alexandersson - 2011-04-10, 17:08

Henrik Alexandersson

Ålder: 49
Bostadsort: Bryssel

Jag har sisådär 35 års erfarenhet av politik och media. Vilket kanske kan vara till nytta. Enligt olika listningar verkar jag fortfarande vara den ledande (pp)-bloggaren.

Jag står tillförfogande, om medlemmarna tycker att jag kan vara till någon hytta.

(#2) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #262625
Standard Sv: Kandidat, Ledamot styrelsen tom 2013-12-31: Henrik Alexandersson - 2011-04-10, 17:52

Kul att du ställer upp som styrelsekandidat! Din nominering kom dock inte helt utan vissa problemformuleringar som jag funderade över när jag såg ditt namn på listan. Så har här några frågor, men inte alltför oförskämda, hoppas jag.

1. Du är bosatt i Bryssel för närvarande och är anställd av Christian Engström som assistent. Hur påverkar det faktum att din arbetsgivare skulle sitta med i samma styrelse som dig? Ser du det som ett problem att, om du blir invald, kan det bli tre styrelseledamöter som är avlönade av Christian Engström? Samt till slut, har du några funderingar på avståndsproblemet och eventuella kostnader, för styrelsemöten?

2. Du har vid ett flertal tillfällen uttryckt åsikten att du anser Piratpartiets aktivister vara smått tramsiga och gnäller för mycket. Har du ändrat din inställning vad gäller detta och nu anser att det är en bra grupp att samarbeta med nu? Eller är din inställning fortfarande det, och du upplever dig ställa upp till val i en "fientlig omgivning"? Om det sistnämnda är fallet, hur tänkte du tackla det?

3. Sitter du med i Liberaldemokraternas grundargrupp? Om så är fallet, har du haft några funderingar kring den eventuella problematiken att kombinera styrelsearbete i Piratpartiet med att dra igång ett annat parti? Kommer du att verka för en sammanslagning av LibDem och Piratpartiet?

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
  (#3) Gammal
HAX Inte uppkopplad

HAXs avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #262631
Standard Sv: Kandidat, Ledamot styrelsen tom 2013-12-31: Henrik Alexandersson - 2011-04-10, 18:40

Hej!

1. Eftersom jag anade att det skulle bli diskussion om detta funderade jag ett par varv extra. Det är därför jag inte har svarat på nomineringen förrän i dag.

Christian och jag tycker inte lika om allt och jag vill nog säga att jag inte går att "köpa". Naturligtvis kommer vi att diskutera ett och annat på jobbet, men det är knappast annorlunda än att många andra träffas IRL.

Jag tror mig kunna värna min integritet.

Men det är upp till medlemmarna att avgöra, i valet av styrelse.

Det är många som bett mig ställa upp, vilket har varit det avgörande.

De flesta styrelsemöten är väl per telefon och ett par sådana har vi på jobbet också.

Vad gäller IRL-möten brukar jag flyga upp till Stockholm någon gång i månaden, så man kan ju försöka samordna det där.

2. Jag har ju rätt många år i organisationssvängen, så jag tror att jag kan tillföra en del stabilitet.

Om jag har någon käpphäst i sammanhanget är det att jag tycker att (pp) borde ha mer "normala" stadgar och mötesformer. Det är inte en slump att det har utarbetats en praxis i föreningssverige vad gäller stadgar. Om man kommer närmare dem kan man kanske få mer stabilitet - och slipper hitta på saker när en oortodox sak står mot en annan. Men det där är något man får jobba med på sikt.

Generellt sett tycker jag det vore värdefullt om det bråkas mindre och kampanjas mer i (pp).

3. Bard har satt upp mig på deras listor. Men jag har - faktiskt - aldrig haft tid att läsa något på någon av dem.

Någon har dessutom anslutit mig till deras Facebookgrupp, vilket leder till att jag dränks i mailaviseringar som jag i princip aldrig heller hinner titta närmare på.

Sedan känner och gillar jag många i Liberaldemokraterna. Och är öppen för att vi kan hjälpa varandra i olika sammanhang. Till exempel skall jag medverka och debattera EU på en av deras talarkvällar i slutet av månaden.

Mer än så är jag inte indragen i (L).

Vad gäller framtiden, så måste vi först och främst ha ett stort taktiksnack i (pp). Det är rätt uppenbart att olika recept funkar olika bra i EU- och riksdagsval. Vilket blir ett problem när det bara är ett par månader mellan valen 2014. Man skulle löst kunna diskutera olika former av valsamverkan till exempel med Klassiskt Liberala Partiet, Junilistan, Liberaldemokraterna eller (c) under en ny ledare.

Vad som händer på sikt lär väl utkristallisera sig. Dock tycker jag att det känns bra att både (pp) och (L) är tillräckligt öppna för att erbjuda dubbla medlemsskap för dem som vill. (Jag är bara medlem i (pp).)

Så...

Dina tre frågor har jag funderat över och inte sett några oöverstigliga problem.

Snarare är jag orolig för att jag säljer ut mitt oberoende och min frihet genom att stiga in i styrelsen. Det är där jag har funderat mest. Men, vaffan. "Man must be brave!"

Henrik Alexandersson
hax@bahnhof.se
Belgisk tel: +32 484 088 770
Svensk tel: +46 708 866 545
www.henrik-alexandersson.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till HAX  
  (#4) Gammal
HAX Inte uppkopplad

HAXs avatar

Länk: #262632
Standard Sv: Kandidat, Ledamot styrelsen tom 2013-12-31: Henrik Alexandersson - 2011-04-10, 18:45

Varför finns det f.ö. TVÅ olika sidor för nominering och utfrågning?

Denna och:
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=34299

Det känns lite överflödigt och onödigt förvirrande. Liksom att bli nominerad både till styrelsen och till fyllnadsval till styrelsen... (!)

Henrik Alexandersson
hax@bahnhof.se
  (#5) Gammal

infinite_emmas avatar

Länk: #262633
Standard Sv: Kandidat, Ledamot styrelsen tom 2013-12-31: Henrik Alexandersson - 2011-04-10, 18:54

Tack för snabbt svar! Svar tre där känns aktuell eftersom vi har en pågående diskussion om ideologisk plattform som varit ganska intressant (där du talar om olika liberala samarbetsalternativ). Jag och några till har känt tveksamhet att välja efter "höger-vänster-skala" och ser potential att helt enkelt skapa vår egna plattform. Eftersom du är lite av de liberala och frihetligas president, känner du att du skulle kunna fungera under en sådan ambition om den motionen går igenom?

* * *
Bloggar på opassande.se
  (#6) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #262634
Standard Sv: Kandidat, Ledamot styrelsen tom 2013-12-31: Henrik Alexandersson - 2011-04-10, 19:02

Citat:
Ursprungligen postat av HAX Visa inlägg
Varför finns det f.ö. TVÅ olika sidor för nominering och utfrågning?

Denna och:
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=34299

Det känns lite överflödigt och onödigt förvirrande. Liksom att bli nominerad både till styrelsen och till fyllnadsval till styrelsen... (!)
Man får en utfrågningstråd för varje position man blir nominerad till. Just i år är detta aningen förvirrat eftersom det är så många fyllnadsval.

Ifall du inte vill svara i den andra tråden så rekommenderas det att du i den tråden länkar till denna tråden och skriver att du svarar på alla frågor här istället.

Det här är min signatur. Its my sig.

(#7) Gammal
HAX Inte uppkopplad

HAXs avatar

Länk: #262636
Standard Sv: Kandidat, Ledamot styrelsen tom 2013-12-31: Henrik Alexandersson - 2011-04-10, 19:10

Det som är *väljardrivande* är att (pp) har ett par frågor som folk känner kommer att beröra dem och påverka deras liv. Den stora är fildelningen. Den andra, för finsmakare, är integritet. Man kan rösta rätt utan att behöva binda sig höger-vänster. Detta tog (pp) till Europaparlamentet.

Men det är inte bara innehållet i grytan som är viktigt. Det måste till värme också, för att det skall koka. Det är vårt största problem just nu. I samhällsdebatten, media och politiken har f.a. fildelningsfrågorna gått från glödheta till rätt svala. Och *det* måste ändras om vi skall ha någon chans i EU-valet 2014.

Misslyckas vi i EU-valet, då är chansen att komma in i riksdagen i princip noll.

Och vad gäller riksdagen har ju vår strategi visat sig rätt misslyckad, två gånger i rad. Därför måste vi diskutera hur vi skall förhålla oss till detta.

I det läget tycker jag att det bara är bra att det finns ett (liberalt) alternativ som har en bred agenda *plus* våra frågor, i princip rakt av.

Sumpar vi EU-valet - då *kanske* det är mer taktiskt att endorsa (v), (mp) och (L) för att få in ledamöter som tycker rätt i riksdagen. Kanske.

Just nu är det tid att hålla alla dörrar öppna och att älska alla.

Och det är värdefullt i sig att det finns många olika krafter som driver på i samma riktning.

Om ett år eller två, *då* är det dags att börja bestämma hur vi skall hantera dubbelvalåret 2014.

Henrik Alexandersson
hax@bahnhof.se
  (#8) Gammal

infinite_emmas avatar

Länk: #262637
Standard Sv: Kandidat, Ledamot styrelsen tom 2013-12-31: Henrik Alexandersson - 2011-04-10, 19:12

En sak till, som jag glömde fråga: Jag förstår att det är svårt att hålla sig a jour med all information på internet från alla grupper man är med i. Men jag undrar mer specifikt om du är med i grundargruppen av Liberaldemokraterna?

* * *
Bloggar på opassande.se
  (#9) Gammal
HAX Inte uppkopplad

HAXs avatar

Länk: #262641
Standard Sv: Kandidat, Ledamot styrelsen tom 2013-12-31: Henrik Alexandersson - 2011-04-10, 19:20

Nej.

Men de har satt upp mig på sin e-postlista, som jag alltså aldrig fördjupat mig i, följt eller ens läst. (Förutom att jag en gång tipsade om en bloggpost där, när jag bombade en massa olika forum och bloggar med ett tips.)

Jag har ätit lunch med Bard. Och jag tänker äta middag med honom när han kommer till Bryssel för att tala för Svenska Klubben i slutet av denna vecka. Naturligtvis talar vi även politik då.

Och jag har suttit bakom Jean Pierre Barda på flyget.

Henrik Alexandersson
hax@bahnhof.se
  (#10) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #262646
Standard Sv: Kandidat, Ledamot styrelsen tom 2013-12-31: Henrik Alexandersson - 2011-04-10, 20:04

Är du för eller emot bevarandet av Piratpartiets så kallade "vågmästarstrategi"?

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är