Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Styrelsen, valberedningar och jäv - 2011-04-19, 05:07

Det här inlägget postas både här och på min blogg.

Nu har vårmötet dragit igång och vi börjar närma oss de olika omröstningarna. Jag har egentligen inte gått in i detalj på det tidigare, men nu känns som en bra tidpunkt att redogöra för vad som hände i samband med förra årets möte.

Vi i den dåvarande valberedningen tog vårt arbete på största allvar och som led i detta så meddelade vi personligen alla som vi hade intervjuat om resultatet av vårt beslut. Jag var en av två personer som ringde runt till folk för att antingen meddela att de var med i vårt förslag eller att vi hade valt att gå vidare med andra individer. Så som det föll sig så blev det jag som meddelade Christian Engström om att han inte hade hamnat med i valberedningens förslag, vilket visade sig vara ett mindre roligt samtal.

Nästan exakt två timmar efter att det samtalet avslutas så postar Rick Falkvinge det här motionsförslaget som inte bara ville avveckla kommande valberedningar, utan även ville att det arbete som vi hade gjort skulle skuffas undan och bli mindre viktigt. Detta sker alltså två timmar efter att Christian blivit informerad om att han inte är med i valberedningens förslag och innan valberedningen har hunnit gå ut med förslaget publikt. Detta eftersom vi valde att avvakta med att publicera förslaget tills alla vi hade intervjuat hade blivit informerade om vårt beslut.

De närmaste veckorna efter det var minst sagt hektiska och väldigt spännande. Det hände flera saker som jag tror aldrig har hänt tidigare i PP:s historia.

Det första var kraftiga reaktioner från partikamrater i styrelsen som valde att beskriva vårt arbete som "pinsamt", "vettlöst", "slarv" och saknat grund i "verkliga förhållanden". Detta trots att såvitt jag vet så är vi den valberedning som har arbetat mest transparent med både twittrande och ett flertal bloggposter, levererat våra listor mest i förväg inför mötet (tror att alla andra valberedningar har levererat på mötet, men kan ha fel), intervjuat i princip varje nominerad på F2F och bara haft ett halvår på oss att göra detta (vi valdes på hösten 2009).

Att man har olika åsikter om något är en sak, men att ledamöter i styrelsen går så hårt ut mot ett förslag är för mig helt ofattbart. Utöver detta så postades rena felaktigheter som att valberedningens förslag i PP alltid har vunnit, eller att det nästan alltid har vunnit. Vilket som sagt var är helt felaktigt.

Ungefär två veckor efter det att valberedningen postade sitt förslag för den nya styrelsen så hände nästa stora sak. Christian valde att dra in ett lån på 500 000 kronor till partiet. Förutom att flertalet budgetar påverkades negativt så innebar det även att två personer, som partiet precis hade anställt, blev av med jobbet. Den ena personen var jag och den andra personen är bror till en annan medlem i dåvarande valberedning. Av sex personer i valberedningen påverkades alltså två stycken av Christians beslut att dra tillbaka lånet.

Men efter det så blev det ännu intressantare.

Vi i valberedningen har inte diskuterat det ingående, men som jag har förstått det så var jag inte ensam om att bli kontaktad av en/flera person(er) som var aktiva inom både PP och UP och som bad valberedningen att ändra sitt förslag så att Christian skulle ingå i det. Med den uttalade förhoppningen om att han då återigen skulle låna ut pengarna till partiet.

Eftersom det i princip skulle innebära att Christian kunde köpa sig en plats i valberedningens förslag så var det inte nåt som ens övervägdes.

Så varför tar jag upp det här nu? För att några saker har hänt som gör mig inte bara orolig utan ärligt talat rädd.

Det första som hände var att Rick presenterade en motion om att minska på styrelsen storlek till nio ledamöter. Om det är en bra idé eller inte... tja... jag tror ju att det är bättre om vi har en större styrelse av den enkla anledningen att folk gör det här på sin fritid och man inte har så mycket tid att göra styrelsearbete på. Och ju fler som avlastar och kan hjälpa till desto bättre. Men jag kan ha fel om det och det är inte det som är poängen med att jag tar upp det.

Den första poängen är att styrelsen, om motionen går igenom, reduceras till nio personer.

Den andra poängen är att det känns ganska konstigt då Rick var den som förra året valde att utöka styrelsen till just 15 personer. För att vara ärlig så var det ett ändringsyrkande som gjorde att styrelsen ökades från 14 till 15 personer, men den nivån spelar mindre roll. För ett år sen argumenterade Rick för en styrelse på 15 personer. Nu, bara ett år senare, har han tvärvänt och argumenterar för en nästan halverad styrelse.

Det andra som hände var att någon nominerade Henrik Alexandersson till styrelsen och att han accepterade nomineringen. Henrik är i dagsläget, precis som Rick och Anna, avlönade av Christian.

Det innebär att vi står inför en potentiellt katastrofal situation. Vi kan alltså hamna i en situation där vi har en styrelse på nio personer varav tre är avlönade av en fjärde. Nästan halva styrelsen kommer alltså hamna i en situation som, om den inte är jäv i alla fall kan uppfattas av sådan av både våra medlemmar men även utifrån. Och enligt min uppfattning är det katastrofalt för våra medlemmars förtroende för styrelsen. Oavsett om det handlar om jäv eller uppfattat jäv.

Det känns då skönt att veta att Rick i alla fall för ett år sedan delade min uppfattning om hur dåligt det här skulle vara:

Om det är olyckligt att "en handfull" i styrelsen är avlönade av Christian, hur dåligt är det inte då när en tredjedel är avlönad av samma person och att de tillsammans utgör nästan halva styrelsen?

Jag hoppas därför att vi kan behålla en större styrelse och undvika att rösta in personer som hamnar i jävssituation mot andra medlemmar i styrelsen oavsett vad som ligger bakom jävet.

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

Svara med citat
  (#2) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #263295
Standard Sv: Styrelsen, valberedningar och jäv - 2011-04-19, 07:52

@ Jan Lindgren,

Finner du månne också tröst i att Anna Troberg anser att partiledning och partistyrelse bör skilja, men inte under hennes mandatperiod, och/eller i Rick Falkvinges respons på samma fråga (https://forum.piratpartiet.se/showth...6&postcount=14) , vilket jag tolkar som en avsikt at ge fan i vad mötet beslutar, om det gå honom emot.

Personligen anser jag att det inte bara är moraliskt förkastligt att rösta på Christian Engströms pigor och drängar, men att varje sådan röst ökar risken för partiets fortsatta förfall.

Jag rekommenderar således:

Rösta för bifall av:

- Yrkande 17 samt yrkande 18 eller yrkande 176 (ref.: https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=34196)

Rösta för avslag av:

- Yrkande 19 (ref.: https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=34197)

Rösta i valen för styrelseledamöter INTE för:

- Anna Troberg
- Rick Falkvinge
- Henrik Alexandersson

Det finns nog med ojäviga kandidater att välja från i såväl "Ledamot styrelsen tom 2013-12-31" som "Fyllnadsval av ledamot styrelsen tom 2012-12-31".

Störta partidiktaturen!

Återinför partidemokratin!

Svara med citat
  (#3) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #263297
Standard Sv: Styrelsen, valberedningar och jäv - 2011-04-19, 08:34

Även jag satt i Valberedningen under samma period, och jag talade faktiskt för Christian, både i och utanför Valberedningen. Så här i efterhand anser jag att det inte var bland det mest intelligenta jag gjort, speciellt då Christian snabbt betedde sig väldigt tvivelaktigt, och det borde jag insett tidigare.

Ett stort +1 på hela Jan Lindgrens inlägg.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Avstängd användare

Länk: #263298
Standard Sv: Styrelsen, valberedningar och jäv - 2011-04-19, 08:52

Chansen att endast ojäviga partimedlemmar väljs in i styrelsen under detta medlemsmöte skulle, enligt min mening, öka om betydande de som var medlemmar av valberedningen kunde enas om att rekommendera ett urval av kandidaterna (läs: en lista för ”Ledamot styrelsen tom 2013-12-31” och en lista för ” Fyllnadsval av ledamot styrelsen tom 2012-12-31”), och publicera sina rekommendationer på denna tråd.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Avstängd användare

Länk: #263299
Standard Sv: Styrelsen, valberedningar och jäv - 2011-04-19, 09:06

Jag ber om ursäkt för min felskrivning. Korrigerad text:

"Chansen att endast ojäviga partimedlemmar väljs in i styrelsen under detta medlemsmöte skulle, enligt min mening, öka betydande om de som var medlemmar av valberedningen kunde enas om att rekommendera ett urval av kandidaterna (läs: en lista för ”Ledamot styrelsen tom 2013-12-31” och en lista för ” Fyllnadsval av ledamot styrelsen tom 2012-12-31”), och publicera sina rekommendationer på denna tråd."

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #263310
Standard Sv: Styrelsen, valberedningar och jäv - 2011-04-19, 12:43

Detta liknar i mina ögon en kampanj att utesluta en del kandidater i styrelsevalet.

Personerna som refereras har stor erfarenhet av styrelsearbete respektive erfarenhet att arbeta i partiets styrelse. Det uppväger väldigt mycket riskerna som trådskaparen påstår finnas.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#7) Gammal
Avstängd användare

Länk: #263311
Standard Sv: Styrelsen, valberedningar och jäv - 2011-04-19, 12:58

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Detta liknar i mina ögon en kampanj att utesluta en del kandidater i styrelsevalet.

Personerna som refereras har stor erfarenhet av styrelsearbete respektive erfarenhet att arbeta i partiets styrelse. Det uppväger väldigt mycket riskerna som trådskaparen påstår finnas.
If it walks like a duck, quacks like a duck and looks like a duck, it's probably a duck.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Cernael Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #263312
Standard Sv: Styrelsen, valberedningar och jäv - 2011-04-19, 13:04

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg

Nej, inte utesluta. Argumentera emot, och med vettiga argument.

Om det hade varit en kampanj för att utesluta vissa medlemmar ur valet hade den nog fokuserat på yrkande 156 på motion A11 (om att klassa arbetsgivare/löntagare-relationer inom styrelsen som jäv), samt be mötet att direktjustera denna.

Det spelar rent allmänt ingen roll om nämnda personer är erfarna styrelsearbetare, om medlemmarna inte kan lita på att de kan lita på dem. (sic)

Och Jannes genomgång ovan är, i mina ögon, tillräckligt för att kasta ett rimligt tvivel över detta.

Svara med citat
  (#9) Gammal
farmorgun Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #263346
Standard Sv: Styrelsen, valberedningar och jäv - 2011-04-19, 23:59

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Lindgren Visa inlägg
Det här inlägget postas både här och på min blogg.
- - -
Det innebär att vi står inför en potentiellt katastrofal situation. Vi kan alltså hamna i en situation där vi har en styrelse på nio personer varav tre är avlönade av en fjärde. Nästan halva styrelsen kommer alltså hamna i en situation som, om den inte är jäv i alla fall kan uppfattas av sådan av både våra medlemmar men även utifrån. Och enligt min uppfattning är det katastrofalt för våra medlemmars förtroende för styrelsen. Oavsett om det handlar om jäv eller uppfattat jäv.

Det känns då skönt att veta att Rick i alla fall för ett år sedan delade min uppfattning om hur dåligt det här skulle vara:

Om det är olyckligt att "en handfull" i styrelsen är avlönade av Christian, hur dåligt är det inte då när en tredjedel är avlönad av samma person och att de tillsammans utgör nästan halva styrelsen?

Jag hoppas därför att vi kan behålla en större styrelse och undvika att rösta in personer som hamnar i jävssituation mot andra medlemmar i styrelsen oavsett vad som ligger bakom jävet.
Jag tvivlar inte på att detta är en sanningsenligt redogörelse sedd ur ditt perspektiv. Men det torde även innehålla en hel del puzzlebitar färgade av dina personliga upplevelser av den konflikt, som ni de närmast berörda inte klarade av att hantera på en mellanmänskligt bra sätt.

Om jag förstått saken rätt är PP:s ekonomi beroende av en lån som finansieras av Christian Engström och att Christian inte minst av den anledningen vill ha en plats i styrelsen, vilket är brukligt i näringslivet. Vilka förpliktelser som är förenade med lånet borde klaras ut i låneavtalet och inte förpesta denna årligen återkommande diskussion.

PP:s ekonomi är att det slaget att vi måste klara att hantera saken på ett mera pragmatiskt sätt. Men, den här diskussionen verkar inte leda åt det hållet. Det är ärligt talat så, att det jag ser, inger mig allvarliga tvivel på att PP är kapabel att klara av de viktiga uppgifter som vi har bestämt oss för.

farmorgun

Svara med citat
  (#10) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #263348
Standard Sv: Styrelsen, valberedningar och jäv - 2011-04-20, 00:25

Detta har inget med uteslutande av medlem att göra, utan snarare en ren uppmaning, att dom medlemmar som kandiderar till styrelsen (antingen vanliga valet, eller fyllnadsval), och som för närvarande sitter i partiledningen, bör dra tillbaka sin kandidering till styrelsen, då det annars uppstår en situation där man i princip beslutar om sig själv från ena eller andra rollen.

Härnedan listar jag anledningar (enligt mig) till varför dessa valda personer inte bör kandidera till styrelsen:

- Anna Troberg (partiledare), säger sig självt. Ledning och styrelse bör vara åtskilda.
- Rick Falkvinge (politisk evangelist), sitter i ledningen redan. Samma motivering ovan.
- Christian Engström (parlamentarisk represantant), sitter i ledningen redan. Samma motivering ovan.
- Henrik Alexandersson (assistant till Christian Engström), Om bägge sitter i styrelsen, så kan det uppstå en situation där Engström tycker på ett visst sätt i ett beslut, och Alexandersson tycker annorlunda. Engström gör vissa påtryckningar mot Alexandersson att rösta som Enström, för att vara fortsatt avlönad.

Sistnämnda punkten vad gäller Henrik Alexandersson, är självfallet en hypotetisk situation. En situation som jag hoppas aldrig infinner sig. Men samtidigt måste man anse det lite suspekt om bägge sitter i styrelsen, och bägge röstar misstänkt lika i diverse beslutsfrågor. Själva misstanken i en sådan situation, kan vara mer skadande än om det stämmer eller inte.

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är