Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Standard Hjälp oss att skriva ett nytt principprogram - 2011-09-15, 14:40

Vi, Anna Troberg och Henrik Brändén, har tillsammans tagit fram ett första utkast till nytt principprogram för Piratpartiet. Det har presenterats för styrelsen och vi har fått klartecken att jobba vidare med det.

Tanken är att vi ska presentera ett mer färdigt utkast inför styrelsemötet i november, så att styrelsen kan diskutera igenom det och sedan lägga ut ett mer konkret förslag för diskussion bland medlemmarna under vintern innan ett slutgiltigt förslag läggs som proposition till vårmötet 2012.

Principprogrammet är vår gemensamma bas, därför har inkludering aldrig varit viktigare än i arbetet med det nya principprogrammet. Alla som vill måste få en reell möjlighet att vara med och arbeta fram det principprogram som så småningom ska antas av Piratpartiets medlemmar. Det är också därför vi vill ge alla en månads extra tid att läsa, fundera och kommentera det förslag vi just nu arbetar med.

I vårt arbete med utkastet till ett nytt principprogram har vi tagit fasta på en del saker som vi anser är viktiga.

Vi har valt att plocka bort konkret sakpolitik, eftersom ett principprogram ska innehålla grundläggande principer och värderingar, medan konkret sakpolitik hör hemma i sakpolitiska program. Det är också viktigt att ett principprogram tål tidens tand, medan sakpolitik måste kunna justeras mer fortlöpande.

Vi har valt att slå an en mer positiv och visionär ton. Piratpartiets texter har tidigare präglats av en negativ alarmism, som vi inte upplever speglas i den mer positiva och lösningsorienterade diskussion som växt fram i partiet under de senaste åren.

Piratpartiet har utvecklats och mognat under årens gång. Det är hög tid att låta denna positiva utveckling synas även i vår dokumentation.

Detta första utkast publiceras i forumet, på hemsidan och på partiledarens blogg. Det gör vi för att exponera det för så många olika par ögon som möjligt. Vi kommer att hålla koll på och delta i kommentarsfälten på alla dessa tre ställen. Om ni vill vara helt säkra på att vi inte missar något, så mejla era synpunkter till både: anna.troberg@piratpartiet.se och henrik.branden@piratpartiet.se.

Detta är, som sagt, ett första utkast, ett underlag för vidare samtal. Det är inte en färdig text, med färdiga rubriker och färdig disposition.

Välkomna med era synpunkter. Kommer de senast söndagen 23 oktober kan vi ta hänsyn till dem redan i det förslag som hamnar på styrelsens bord i november.

Anna Troberg, partiledare
Henrik Brändén, styrelseledamot

Utkastet finns här:
PDF: http://www.annatroberg.com/wp-conten...st20110915.pdf
ODT: http://www.annatroberg.com/wp-conten...st20110915.odt

UPPDATERING: Det går även att föreslå ändringar i den här paddan: http://piratepad.net/principprogram1

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Senast redigerad av Anna Troberg den 2011-10-21 klockan 11:54.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Fredrik Eldh Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #267926
Standard Re: Hjälp oss att skriva ett nytt principprogram - 2011-09-15, 15:17

Ett par synpunkter:

I inledningen kan man byta ut "tror" mot "anser". "Tror" gör man i kyrkan. Det hjälper också att antyda att vi kan förklara varför vi anser det vi gör.

Om principprogrammet ska hålla länge (säg mer än ett par år) är det nog bäst att inte nämna saker som FRA och datalagringsdirektivet direkt. Det senare riskerar ju redan att bli ogiltigförklarat av nån EU-domstol, iirc.

Svara med citat
  (#3) Gammal
erik78se Inte uppkopplad

erik78ses avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #267982
Standard Sv: Hjälp oss att skriva ett nytt principprogram - 2011-09-18, 10:41

Hej Anna och Henrik!

Jag har läst dokumentet och min första, och spontana, reaktion är att den verkar genomarbetad och bred. Precis som man skulle vilja se den.

Men jag ger mig ändå på att skriva in saker i den i den padda som finns. Jag hoppas att ni kan ta det jag skriver i beaktande.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #267985
Standard Sv: Hjälp oss att skriva ett nytt principprogram - 2011-09-18, 15:40

Överlag gillar jag utkastet!
Lättläst men ändå träffsäkert, vilket är svårt.
Citat:
Inledning

Piratpartiet vill skapa ett samhälle där makthavarna arbetar för medborgarna med full transparens och respekt för varje människas personliga integritet. Vi tror att människor som har tillgång till fri kommunikation, kultur och kunskap växer som människor, mår bättre och tillsammans skapar ett roligare och bättre samhälle för alla att leva i.
Här bör det förtydligas att det enbart är i deras arbete full transparens ska gälla, och att även de förtroendevaldas integritet ska repekteras.
Jag tycker att det någonstans i principprogramet borde stå med att även kändisar och förtroendevalda, precis som alla andra, bör få ha en rätt till en personlig integritet och ett privatliv utan massmedial övervakning och publicering. Privatlivet bör inte för någon få slås sönder av någon, varken av stat eller massmediala och ekonomiska intressen. Jag tänker på paparazzi och att massmedia ofta rotar i och publicerar människors privatliv för att tjäna pengar.

Angående media tycker jag också att de också ofta verkar agera domare i om någon är skyldig eller inte innan det är rättsligt bevisat. Den mediala makten borde påverkas på något sätt för att förbättra rättsamhället. Det tycker jag hör till informationspolitik.

Möjligt att det jag nämner här inte passar in i principprogramet, det kan jag inte bedöma, men jag tycker det är viktigt iaf.

Svara med citat
  (#5) Gammal
heddahenrik Inte uppkopplad

heddahenriks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #268211
Standard Sv: Hjälp oss att skriva ett nytt principprogram - 2011-09-25, 19:22

>1. Modern informationsteknik öppnar fantastiska möjligheter

Det där kommer att låta som "Plogen är ett fantastiskt verktyg!" om några år (eller redan nu). Bättre att skriva något tidlöst:

1. Fri kommunikation mellan människor öppnar fantastiska möjligheter.

Det är lika sant även om man använder gammal IT Att det genom historien nästan alltid varit samhällen med yttrandefrihet som tagit världen framåt är något som tål att betonas. Ett samhälle utan yttrandefrihet ruttnar alltid, även om det ibland tar några hundra år innan det faller.

Pirates have no masters.

Svara med citat
  (#6) Gammal
heddahenrik Inte uppkopplad

heddahenriks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #268212
Standard Sv: Hjälp oss att skriva ett nytt principprogram - 2011-09-25, 19:35

Till punkt 4 skulle jag vilja lägga till något om att göra det lättare för folk att påverka och engagera sig i både lagar och förordningar, och hur de offentliga organisationerna drivs. Jag tror inte det fungerar längre med byaråd och liknande. Däremot borde det gå lätt att rapportera "buggar" i samhället och samla upp stöd för diverse småsaker.

Själv är jag väldigt nöjd med responsen jag fått efter att ha skickat email om trafiksignaler som fungerar fel eller trappor som ska rivas, men få känner sig uppmuntrade att göra en så enkel sak som att skicka ett email för att få sitt eget och andras problem löst.

Visst kan man försöka påverka med förhållningsregler till den offentliga förvaltningen, men jag tror det viktigaste är att media börjar att uppmuntra folk att ta kontakt med "dem" (den offentliga förvaltningen och politiker). Här är det också värt att påpeka att "media" också är vi själva och vad vi säger i forum, Facebook-uppdateringar eller på puben.

Pirates have no masters.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #268617
Standard Sv: Hjälp oss att skriva ett nytt principprogram - 2011-10-07, 14:47

Jag kom nu på att jag en gång för mycket länge sedan lade en motion om Upphovsmansskydd. Här är en diskussionstråd om motionen. Jag tror att det kan finnas något vettigt i motionen men frågan dog ut helt efter mötet, kanske för att det var valår så det fanns annat att koncentrera sig på. Trots att det inte hade varit någon föregående diskussion kring motionen så fick den ganska mycket stöd i voteringen ändå. Kan det vara nått för er att fundera och diskutera lite mer och djupare kring kanske? Nu när det finns tid.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är