Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-12, 15:21

Vi har tidigare haft en motion om att avskaffa monarkin och det ville inte partiet. Däremot borde nog de flesta anse att kungen och drottningen inte ska vara intvingad i en viss religion. Så här står det i Successionsordning (1810:0926)
Citat:
4 § Såsom 2 § i 1809 års regeringsform uttryckligen stadgar, att Konung alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är, sålunda skola ock prinsar och prinsessor av det kungl. huset uppfödas i samma lära och inom riket. Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten. Lag (1979:935).
Varför ska kungen och drottningen måsta vara av den "evangeliska läran" och måsta tvinga in sina barn i samma lära? Det känns inte rimligt att tvinga på människor sådant. De borde väl få vara ateister eller vad som helst som alla andra människor i sverige?

Senast redigerad av Tommten den 2012-01-12 klockan 18:12.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
  (#2) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #271242
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-12, 19:30

Misstänker att det hela har att göra med det historiska begreppet, "Kungadömet av Guds nåde".

Dvs.
Citat:
Kungadömet av Guds nåde är en legitimeringsprincip vars grundsats är att monarken är insatt i sitt ämbete av Gud; se kröning. Kungen är ansvarig endast inför Gud. I förhållande till samhället, dess institutioner och individer, är kungen en absolut auktoritet. Teorin är historiskt sett en av de vanligare motiveringarna för absolut monarki.

Kungadömet av Guds nåde kräver därför underkastelse som under Gud. Klart formuleras denna tanke i en av teorins grundsatser:

Av Gud Konungen, av Konungen lagen.

Denna sats leder i praktiken till att kungen ensam kan utfärda lag och ändra lag. Parlamentets medverkan är därmed inte nödvändig.
Citat:
I Sverige kallades propositioner till 1975 "Kungl. Maj:ts proposition". Detta till följd av att Sverige ända fram till 1975 löd under den gamla författning av den 6 juni 1809, i vilken kungen styrde riket, alltså konungen utsåg sin regering, och han underkastade besluten riksdagen.
I praktiken skulle det alltså krävas en ändring av Sveriges författning (grundlagar) för att ta bort kravet på att "Konungen skall vara av den evangeliska läran", närmare bestämt Succesionsordningen.

Sådana ändringar av Svensk grundlag kan t.o.m. komma att kräva en beslutande folkomröstning, om man går efter grundprinciperna i Sveriges författning gällandes grundlagsändringar.

Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter

Senast redigerad av JPAnderson den 2012-01-12 klockan 21:16.
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #271246
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 06:31

I den Augsburgska bekännelsen kan man läsa följande:
Citat:
De fördöma alla kätterier, som uppkommit i denna punkt, såsom manikéerna, vilka antogo två urprinciper i tillvaron, en god och en ond; likaså valentinianerna, arianerna, eunomianerna, muhammedanerna och alla andra dylika.
Rätta mig om jag har fel, men om jag tolkar det där rätt så står det att vår statschef konungen, som är en reklampelare och representant för Sverige, ska tvingas fördömma "muhammedaner" och andra, och därmed då även tvingas lära sina barn att göra det? Det tycker jag är olämpligt.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
  (#4) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #271247
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 06:58

Fast manikéismen, som George Bush bekände sig till (ovetandes) när sa att "Den som inte är med oss är mot oss" tycker jag är bra att kungen/drottningen tar avstånd från.

Faktiskt är det politiskt beklagligt att inte regeringen omfattas av samma förbud mot manikéism, utan kan dra in oss i sådana här, manikéiska, "Krig mot terrorismen"

;-)

(Obs Inte helt allvarlig...)

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

(#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #271248
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 07:24

Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
I praktiken skulle det alltså krävas en ändring av Sveriges författning (grundlagar) för att ta bort kravet på att "Konungen skall vara av den evangeliska läran", närmare bestämt Succesionsordningen.
Ja det förstår jag, det var den jag citerade i första inlägget.
Citat:
Sådana ändringar av Svensk grundlag kan t.o.m. komma att kräva en beslutande folkomröstning.
Eller klubba igenom samma fråga två gånger i riksdagen med ett riksdagsval mellan besluten. Här står det hur man kan ändra en grundlag. Titta på den pedagogiska bilden på sidan 4.
  (#6) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #271250
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 10:20

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Däremot borde nog de flesta anse att kungen och drottningen inte ska vara intvingad i en viss religion.
Jag håller helt med om att ingen borde tvingas in i en religion. Och den dagen någon ur kungafamiljen beklagar sig över det religiösa förtryck som de utsätts för i successionsordningen tycker jag att vi helhjärtat ska stödja den personen! Fram tills dess anser jag dock att piratpartiet bör undvika den här typen av ickefrågor.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#7) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #271252
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 14:35

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Jag håller helt med om att ingen borde tvingas in i en religion. Och den dagen någon ur kungafamiljen beklagar sig över det religiösa förtryck som de utsätts för i successionsordningen tycker jag att vi helhjärtat ska stödja den personen! Fram tills dess anser jag dock att piratpartiet bör undvika den här typen av ickefrågor.
Varför ska man vänta med att uttrycka en åsikt att en religionsförtryckande lag ska förbättras så den inte är längre är religionsförtryckande, och hur motiverar du att ett religionsförtryck inskrivet i lagen är en ickefråga?
  (#8) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #271253
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 15:18

Citat:
Varför ska man vänta med att uttrycka en åsikt att en religionsförtryckande lag ska förbättras så den inte är längre är religionsförtryckande, och hur motiverar du att ett religionsförtryck inskrivet i lagen är en ickefråga?
Att frågan är en ickefråga skulle jag säga är för att det är en lag som i princip inte spelar någon roll längre. När hörde du senast om någon som stämde kungen för att han trodde fel?

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

(#9) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #271254
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 15:30

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Att frågan är en ickefråga skulle jag säga är för att det är en lag som i princip inte spelar någon roll längre.
Det håller jag inte riktigt med om. Det är just i principiell bemärkelse som ett ställningstagande mot dess nuvarande form spelar roll.

De kanske innerst inne egentligen är kopimister? Hur skulle du känna om du inte fick uttrycka att du är kopimist? Kungafamiljen kan ju inte göra detta utan att förlora ämbetet. Om de yttrar sig i frågan så skulle det förstås se ut som att de inte är "av den rena evangeliska läran".
Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Och den dagen någon ur kungafamiljen beklagar sig över det religiösa förtryck som de utsätts för i successionsordningen tycker jag att vi helhjärtat ska stödja den personen!
Får de ens uttrycka åsikter om hur Sveriges lagar ska vara utformade?

Senast redigerad av Tommten den 2012-01-13 klockan 15:44.
  (#10) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #271255
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 15:52

Citat:
De kanske innerst inne egentligen är kopimister? Hur skulle du känna om du inte fick uttrycka att du är kopimist? Kungafamiljen kan ju inte göra detta utan att förlora ämbetet. Om de yttrar sig i frågan så skulle det förstås se ut som att de inte är "av den rena evangeliska läran".
Scenariot är inte så troligt. Om jag hade hamnat i den situationen hade jag nog behövt abdikera snarast för att kunna leva med mig själv. Oavsett religion. Ner med monarkin!

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg