Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partistyrelsen: Nathalie Ylitalo - 2012-03-06, 12:35

Nathalie Ylitalo

Kandiderar till Fyllnadsval styrelseledamot 2010-2012 och Styrelseledamot 2012-2014.

Ålder: 26
Bostadsort: Luleå
Ledarskap: Jag är en anpassningsbar ledare, har arbetat bort beroendet att synas och höras för mycket och arbetar mer för att alla i gruppen skall få säga sitt och förstå vilka mål och delmål vi har gemensamt. Det är min åsikt att vissa ledarskap minskar produktiviteten och viljan att arbeta mot samma mål.

Mitt fokus ligger just nu i organisation.
Hur ska vi få fler aktiva medlemmar?
I Norrbotten jobbar vi på att starta upp en del utbildningar/studiecirklar där vi väver in kunskap och marknadsföring i ett.

Då jag varit politiskt aktiv sedan jag var 12år gammal är detta något jag har erfarenhet av, har redan en cirkel ledarutbildning så jag får börja föreläsa i olika nyttoämnen redan idag.

Jag står för en intern breddning, något vi måste arbeta på tillsammans.
Vi kommer behöva skriva väldigt många motioner och se åt vilka håll vi kan gå i breddningen, vilket också är något vi kan lägga in i olika utbildningar.

Ni får gärna ställa frågor, när ni gör det får ni gärna meddela mig via mail, sms, linkedin eller fb. För forums-trollare är något jag inte är, loggar endast in här om det finns ett behov av det.

-Frågor ställda-
1. Vilka egenskaper och erfarenheter har du, som kan vara en tillgång i styrelsearbetet?

Har arbetat i styrelseform ett flertal gånger sedan jag var 15år.
Min styrka är att jag har event och marknadsföringsutbildning.
Jag ser alltid saker ur företagssyn och kan fort se hurvida MKn är bra för oss eller möjligen skadlig, ser också om det kan vara svårt att tyda våran information.
Jag är en problem lösare och fungerar bäst när jag har mycket att göra, så kasta in ett gäng post-it lappar för analys eller problemlösning, det finns det företag som har gjort

Vet inte om det svarar på din fråga, din fråga är för bred för att svara med ett svar på.

2. Vilka tycker du är de viktigaste utmaningarna partiet står inför, och hur tycker du vi bör möta dem? (Var gärna konkret: Vad bör vi göra, eller göra annorlunda än nu!)

Breddningen kunde ha varit svaret men tror att det kommer rulla på när vi börjar hitta våran gemensamma mark, ja jag tror det finns gemensam mark.
Jag anser att vårat största problem är inaktivitet, vilket resulterar i att för få människor gör för mycket, går in i väggen och orkar inte i längden.
Med inaktivitet runt om i Sverige får vi ingen glöd, folk pratar mindre om oss och vi syns minde.
Min lösning är utbildningar, stora och små.
Jag ÄLSKAR Miniutbildningen + Bryssel, har redan skickat iväg nya pirater på den. Dessa pirater kommer jag att använda till att bygga upp en stabil och innovativ styrelse i Luleå.
Men jag vill ha fler, lokala och nationella.
Det var det bästa med att vara politiskt aktiv som ung man åkte på kurs, fanns kurser i allt. Det fanns grund utbildningar som hette 1an 2an 3an.. Dessa var i olika steg för att man skulle kunna fördjupa sig utan att drunkna som medlem. Debatt-hur gör man och vad är debatt? Motioner- hur skriver man dem bäst. Insändare-artiklar och annan PR.
Alla dessa kan knytas till arbete vi behöver få gjort till breddningen.
Vi behöver få folk aktiva, få dem att skriva och synas, de behöver kunna debattera och ha informationen rätt.
Lär man sig skriva en artikel så kan vi också skicka ut den, vi kan göra gemensam nattaffischering, då ser folk hur enkelt det är och börjar göra det själva.

3. Vad tycker du är så värdefullt i det sätt vi nu arbetar på att vi inte bör förändra eller tumma på det?
Jag vet inte hur du menar med den frågan, Hur pp uppbyggnaden ser ut? Hur vi pratar med medlemmarna, att vi har onlinemöjligheten, våra kärnfrågor? Specificera gärna så kan jag lättare svara.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #272206
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nathalie Ylitalo - 2012-03-07, 14:07

Hej alla kandidater till styrelsen. Jag skulle vilja fråga er alla om tre saker jag är nyfiken på:

1. Vilka egenskaper och erfarenheter har du, som kan vara en tillgång i styrelsearbetet?

2. Vilka tycker du är de viktigaste utmaningarna partiet står inför, och hur tycker du vi bör möta dem? (Var gärna konkret: Vad bör vi göra, eller göra annorlunda än nu!)

3. Vad tycker du är så värdefullt i det sätt vi nu arbetar på att vi inte bör förändra eller tumma på det?

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #272498
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nathalie Ylitalo - 2012-03-19, 23:30

Hej Nathalie,

Var stod du i diskussionen om huruvida Piratpartiet ska uppta ideologin humanism, och varför? Anser du att det fortfarande är en intressant diskussion, eller är den död och begraven?

Partisekreterare, kandiderar för omval.

Bloggar på antonnordenfur.com.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#4) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #272559
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nathalie Ylitalo - 2012-03-21, 21:19

Är det något som har diskuterats på forumet?
Jag kan inte forumets trådar pga min ADHD. Det är för komplicerat och jag tappar bort mig och mår dåligt när jag försöker. Det skulle ta all min vakna tid att hålla koll på halva informationen som babblas på forumet.

Jag behöver saker i pappers form och söka information själv om jag ska ta ett beslut i vart jag står i den frågan. Forum blir för orelevant och stökigt.

Kan du länka mig till objektiv information i ämnet kan jag försöka ta ställning till din fråga.

~ Nathalie.Ylitalo@piratpartiet.se ~
  Skicka ett meddelande via Skype™ till LoveMee  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #272567
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nathalie Ylitalo - 2012-03-22, 09:31

Citat:
Ursprungligen postat av LoveMee Visa inlägg
Kan du länka mig till objektiv information i ämnet kan jag försöka ta ställning till din fråga.
Javisst. Det var en motion på förra höstmötet, du kan läsa den och diskussionen här. Sen finns en massa diskussioner, bloggpostar osv runtomkring, men det är grunddokumentet.

Citat:
Ursprungligen postat av LoveMee Visa inlägg
Jag kan inte forumets trådar pga min ADHD. Det är för komplicerat och jag tappar bort mig och mår dåligt när jag försöker. Det skulle ta all min vakna tid att hålla koll på halva informationen som babblas på forumet.
Tror du att det kan vara ett problem i styrelsen, eller löser det sig okej så länge du kan ha allt i pappersform, muntlig form eller liknande?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #272574
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nathalie Ylitalo - 2012-03-22, 11:09

Piratpartiet är inne i ett viktigt breddningsskede. Det gör det än viktigare än någonsin att partiet aktivt vänder sig utåt och talar med människor som kanske inte ens vet att Piratpartiet är ett perfekt parti för dem. Det ställer en hel del krav på oss som parti. Vi måste se till att alla nyfikna som närmar sig oss alltid möts av ett trevligt, välkomnande och inkluderande parti. Det gäller allt vi gör, från hemsidan till lokala fikor, demonstrationer, seminarier, etc.

Som förtroendevald (eller funktionär) har man ett speciellt ansvar att tänka på hur man själv och andra bör agera i olika sammanhang för att skapa det där trevliga, välkomnande och inkluderande partiet som vi vill vara.

Jag har knåpat ihop några frågor. Det finns inget rätt och fel svar på dem. Jag vill bara veta hur ni tänker kring olika situationer då ett gott omdöme är det allra bästa verktyget.

Alla frågorna är baserade på verkliga händelser som våra förtroendevalda eller funktionärer (från KL till PL) tvingats hantera. Det är också saker som, när omdömet sviktat, varit en direkt anledning till att människor fått en dålig bild av partiet och därför valt att inte engagera sig.

1. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du känner dig attraherad till en annan pirat och/eller råkar ut för en pirat som är attraherad av dig. Vad gör du?

2. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du ser att någon annan är verbalt eller fysiskt närgående på någon annan på ett sätt som inte känns helt okej. Vad gör du?

3. Du sitter i en piratchatt och ser att någon behandlar sina medpirater nedlåtande och otrevligt. Vad gör du?

4. Du sitter i en piratchatt och ser att någon verbalt attackerar tex: män, kvinnor, invandrare, homosexuella, feminister, tjocka, smala, kristna, muslimer, unga, gamla eller vad det nu kan vara. Vad gör du?

5. Du är på ett evenemang där det bjuds på alkohol. Vad gör du?

Du behöver inte alls svara långt, bara ge en liten bild av hur du tänker.
Tack för mig!

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#7) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Länk: #272739
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nathalie Ylitalo - 2012-03-24, 15:57

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Javisst. Det var en motion på förra höstmötet, du kan läsa den och diskussionen här. Sen finns en massa diskussioner, bloggpostar osv runtomkring, men det är grunddokumentet.

Tror du att det kan vara ett problem i styrelsen, eller löser det sig okej så länge du kan ha allt i pappersform, muntlig form eller liknande?

1: Tror att du fick ett bra svar på FB, om du vill kan du klistra in det om du anser att det kanske besvarade din fråga.

2: Nej, jag tror verkligen inte att det är ett problem att ha ADHD. Generellt sett är vi mer drivande än "normala" människor. Däremot blir vi lite låg om det händer för lite eller om saker blir "hattiga" och ologiska.
Det är mycket bättre rent generellt med pappersform där jag kan använda flera olika anteckningsmetoder.

Har verkligen inga problem med att lösa saker muntligt och jag har inte heller problem att förstå saker rent generellt.
Online form fungerar ibland, men då behöver vi ungefär som upk12 kongressen.
Där man har ett muntligt presidium som för samtalet och leder runt en om man nu måste använda forumet.

Det som är svårast när det gäller forumet och detta gäller verkligen inte bara mig med ADHD diagnos är bland annat att sakfrågan blandas med 50sidor debatt. Vilket gör att jag får svårt att koncentrera på texten efter 3-4debattinlägget.

Det är snarare en fördel att jag har en diagnos. Bara ADHD/ADD har ca 10% av Sveriges befolkning, bör vi utesluta dem från att kunna rösta och delta i Partiet?
För det är lite så jag känner mig när ni inte kan/vill förstå problemet som vi har med bland annat forumet? Många av dem är egen företagare, jobbar med konst eller andra innovativa arbeten. Det är inte korkade människor, det är bara en okunskap Svenska folket tycks besitta. I partiet har vi väldigt många medlemmar med Neuropsykiatrisk funtionsnedsättning (NPF)

vissa är grym på forum men kanske inte klarar av att gå upp i en talarstol, andra behöver ha en text som är skriven med onödiga ord och med krångliga onödiga formuleringar, andra har helt enkelt svårt att följa med ett viss sort flöde som ex. på ett forum.

Jag vet inte ens hur jag ska svara på citat så som du gör, det fungerar då inte när jag försöker vilket gör mig bara mer irriterad på forumsformen.

(och nej, det har inget med dem som bygger forumet att göra. Ni som tar det personligt SLUTA med det, problemet gäller alla forum. Jag har påpekat forums problemet som många i partiet har tidigare och det tas inte seriöst. Vilket jag då tar mer personligt för jag blir faktiskt utesluten från voteringar by default.)

Svara med citat
  (#8) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Länk: #272742
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nathalie Ylitalo - 2012-03-24, 16:46

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Troberg Visa inlägg
Piratpartiet är inne i ett viktigt breddningsskede. Det gör det än viktigare än någonsin att partiet aktivt vänder sig utåt och talar med människor som kanske inte ens vet att Piratpartiet är ett perfekt parti för dem. Det ställer en hel del krav på oss som parti. Vi måste se till att alla nyfikna som närmar sig oss alltid möts av ett trevligt, välkomnande och inkluderande parti. Det gäller allt vi gör, från hemsidan till lokala fikor, demonstrationer, seminarier, etc.

Som förtroendevald (eller funktionär) har man ett speciellt ansvar att tänka på hur man själv och andra bör agera i olika sammanhang för att skapa det där trevliga, välkomnande och inkluderande partiet som vi vill vara.

Jag har knåpat ihop några frågor. Det finns inget rätt och fel svar på dem. Jag vill bara veta hur ni tänker kring olika situationer då ett gott omdöme är det allra bästa verktyget.

Alla frågorna är baserade på verkliga händelser som våra förtroendevalda eller funktionärer (från KL till PL) tvingats hantera. Det är också saker som, när omdömet sviktat, varit en direkt anledning till att människor fått en dålig bild av partiet och därför valt att inte engagera sig.

1. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du känner dig attraherad till en annan pirat och/eller råkar ut för en pirat som är attraherad av dig. Vad gör du?
Det beror väll helt på om attraktionen är besvarad, jag ser inget problem generellt att ha en relation med en annan pirat. Men man kanske inte ska "porra" publikt på arrangemang och/eller bara tillbringa tid med den personen. Utan aktivt delta i arrangemanget. Är attraktionen inte besvarad bör man förklara det för han/hon så att man är på samma plan.

Citat:
2. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du ser att någon annan är verbalt eller fysiskt närgående på någon annan på ett sätt som inte känns helt okej. Vad gör du?
Jag har inga allvarliga problem när det gäller folks närgånghet speciellt inte verbalt om det inte är "du och jag ska lalalalala sen lalala på lalal" inför alla andra som kanske inte är riktigt bekväma med det.

Går det över gränsen skulle jag nog ta det på sidan om och be dem att försöka vara lite mer privata.

Skulle det vara mot någon som inte tycker att det inte är helt okej att någon närmar sig på det sättet skulle jag direkt gå emellan och tala med den som blir utsatt först och sedan ta och förklara vad den känner och att den inte han/hons närmanden.

Citat:
3. Du sitter i en piratchatt och ser att någon behandlar sina medpirater nedlåtande och otrevligt. Vad gör du?

Jag antar att du inte menar någon form av trolling, skämt eller liknande utan påhopp på person som är onödiga. I det fallet om jag nu faktiskt skulle råka delta på någon annan chatt än IRC så skulle jag gå emellan och säga att det inte är okej och att om personerna inte kan komma överense om att de inte är helt överens så be dem att inte alls tilltala varandra.

Citat:
4. Du sitter i en piratchatt och ser att någon verbalt attackerar tex: män, kvinnor, invandrare, homosexuella, feminister, tjocka, smala, kristna, muslimer, unga, gamla eller vad det nu kan vara. Vad gör du?
Jag är uppvuxen med en IRC kultur där man ofta skämtar om
allt mellan himmel och jord. Så för mig rör det sig om hur man uttrycker sig. Är det skojfriskt tycker jag att det är okej, men inte i en arbetskanal. Jag har inget emot någon rent generellt. Däremot kanske det kan vara svårt att ex. förstå när jag säger "ska gå över till Bögen, hörs sen". "bögen" är min bästa vän och kallar t.o.m sig själv det, men det kan säkert uppfattas underligt.

Däremot kommer det någon och påstår att i Sverige är vi "svenskfientliga" så kommer jag garanterat gå emellan och ifrågasätta om personen är ett troll och vad sjutton han/hon menar och ge svar på tal att det är inte okej att hävda rasistiska påståenden eller liknande i något av våra kommunikationsforum.

Citat:
5. Du är på ett evenemang där det bjuds på alkohol. Vad gör du?
Jag antar att vi pratar ett Piratpartiet evenemang?
När som helst när man är pirat publikt, bör man hålla sig städad och möblerad. Rent generellt på våra egna interna event bör en måttlig nivå hållas, man kommer inte heller gravt bakfull och dåligt presterade till möten och dylikt.

Är det ett evenemang där man "jobbar" och inte har ett mingel uppdrag eller liknande men ex. en föreläsning. Då bör man vara nykter tills dess att uppdraget/föreläsningen är slutförd och kanske ta ett glas tillsammans med andra vid ex en bit mat.

Citat:
Du behöver inte alls svara långt, bara ge en liten bild av hur du tänker.
Tack för mig!
Hoppas att detta gav någon form av bild tyvärr har jag väldigt svårt att författa mig kort, då jag inte vill att någon missuppfattar hur jag tänker genom att nyansläsa.

Har du fler frågor får du gärna höra av dig!

Senast redigerad av Mötespresidiet den 2012-03-25 klockan 12:43. Anledning: Tagit bort den blå färgen från texten, färgen är reserverad för presidiet
Svara med citat
  (#9) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #272751
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nathalie Ylitalo - 2012-03-24, 20:16

Tack för svaren, Nathalie. Hoppas du inte tog min fråga om ADHD som förolämpande eller liknande, jag undrade mest eftersom du själv skrev att det gjorde det jobbigt i forumet. Jag är inte alls insatt i hur diagnosen fungerar, så säger du att det går bra litar jag på att du vet det bäst.

Svara med citat
  (#10) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Länk: #272777
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Nathalie Ylitalo - 2012-03-24, 23:50

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Tack för svaren, Nathalie. Hoppas du inte tog min fråga om ADHD som förolämpande eller liknande, jag undrade mest eftersom du själv skrev att det gjorde det jobbigt i forumet. Jag är inte alls insatt i hur diagnosen fungerar, så säger du att det går bra litar jag på att du vet det bäst.
Nej verkligen inte, jag berättar gärna om hur det är.
Det skapar förståelse om någon faktiskt talar om det.
Få vågar göra det eftersom folk antar väldigt mycket, Jag springer inte och slår folk på stan, vilket hyperaktiva barn oftast klassas med. Har vuxit upp, men den uppväxten var inte lätt och mycket därför döljer de flesta alla sina problem.

Så jag pratar gärna om det för jag önskade att när jag var liten, att någon förstod och inte sa "du är ju dum i huvudet gå och sätt dig i ett hörn." Förståelse för varandra är en av de viktigaste saker man kan ha när man lever bland andra människor. Därför har jag också blivit erbjuden att börja föreläsa för Attentions riksförbund som är förbundet för neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Vill också säga att alla med diagnos är verkligen inte likadana, alla har hanterat sina problem och fått olika hjälp under livet samt har helt olika bagage. Vilket kan göra graden av problem väldigt olika och man kan ha helt olika problem, speciellt om man har olika intressen. Men det finns en generell mall för de allra vanligaste förekommande problemen, den person som väljer att förbättra sig själv och lära sig själv hela tiden har med diagnosen enorma möjligheter då när de vill kan vara extremt produktiva. Medan många utan diagnos inte har samma passion eller samma ork. Ex. När jag arbetar med Event så börjar de flesta inblandade bli virriga och stressade under utförande, det är då jag kickar in och har "hyperfokus" dvs. jag har oftast koll på allt på plats även om det kanske inte är min direkta uppgift, det bara är information som finns i mitt bakhuvud, ungefär som ett tillfälligt lexikon när de andra glömt vad de heter

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer