Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ace Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2012
Standard Sälja download-codes? - 2012-03-11, 23:13

Hej!

Jag är en ung musiker, och efter att ha läst genom den här tråden slogs jag av faktumen att som ett ny-startat band vill jag inte ge upp rättigheterna till min musik, vare sig nu eller i framtiden.

Istället har jag tänkt om det finns möjliga luckor man kan använda.

Sedan slog det mig:

Skulle man inte kunna sälja jewelcases med omslag och all övrig konst, men istället för att sälja dem med skivor, så inkluderar man ett blad med en unik nerladdningskod till en tjänst som t. ex. Bandcamp? För övrigt så säljer man inte direkt skivor på det här sättet, och då kan det ändå inte ställas krav på NCB-kvitto/medlemskap för att köpa jewelcases och tryckt skivkonst, visst?
Dessutom skulle man på det sättet kunna sälja långt över 1000 exemplar, om man ändå bara säljer jewelcases med lite papper.

Vad tycker ni? Skulle det komma runtom skivtryckerierna och tryckkartellen som talas om i den tråden?

Svara med citat
  (#2) Gammal
MFserver Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2012

Länk: #276971
Standard Sv: Sälja download-codes? - 2012-06-13, 18:30

Annars skulle du ju kunna sälja häften med lyrics istället, med en tryckt kod på baksidan, eller bara ett stort "Tack för att du stödjer min musik!". Jag tror att det fungerar lika bra, många vill faktiskt stödja undergroundmusik frivilligt

Jag frågade Paranorm (ett Metalband som var på en konsert som jag och mitt band arrangerade) om de ville att jag skulle sprida deras skiva på TPB, och det tyckte de var en bra idé. Generellt så tror jag att det även på kort sikt är bättre för nya band att sprida sin inspelade musik gratis, och istället sälja konsertbiljetter, tröjor, patches och liknande för att få in pengar. Eller som Adept sa:

Citat:
Fildelning har gjort så mycket dåligt och så mycket bra för musikindustrin, men så länge ni fortsätter att gå på konserter så går det ingen nöd på oss musiker. - Adept, spelning på Café Grand i Uppsala.
Så jag tycker inte att ni ska oroa er för att sprida musiken gratis. Arrangera en spelning istället och tryck upp ett tiotal tröjor ni kan sälja, det är skitkul

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är