Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara   Lägg till ytterligare källa

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Nyhetsankaret Inte uppkopplad

Nyhetsankarets avatar

Reg.datum: Dec 2010
Standard Is Julian Assange Being Denied Due Process? - 2012-04-14, 10:12

Is Julian Assange Being Denied Due Process?
The case pending before the Supreme Court of the U.K. is whether a European Arrest Warrant (EAW) issued for Julian Assange is valid. If the judges hold that the EAW is valid, then Assange almost certainly will be extradited to Sweden to face charges of sexual assault.

While such accusations, if true, would certainly cast the Wikileaks founder in an unfavorable light, there is more than just a little suspicion that the charges and the manner in which they were brought by Swedish authorities are themselves suspect.
Källa: http://www.thenewamerican.com/world-mainmenu-26/europe-mainmenu-35/11509-is-julian-assange-being-denied-due-process Tipstack: figaropravda

Svara med citat
  (#2) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #275055
Standard Sv: Is Julian Assange Being Denied Due Process? - 2012-04-14, 10:56

Jag tycker hela artikeln är snedvriden; de säger "consensual sex" men negligerar att nämna att kvinna 1 gick med på sex med kondom - det Assange anklagas för, oavsett om det är sant eller inte, är att ha slitit sönder kondomen. Går man inte med på sex utan kondom går man inte med på sex utan kondom. Går du till en restaurang går du inte med på att äta mat vilken som helst; beställer du hamburgare vill du ha en hamburgare, inte en pizza.

Det andra de inte nämner är att åklagare har rätten att ta upp fall, även om offren inte vill detta.

Dessutom kan man väl mycket väl vela fram och tillbaka huruvida man verkligen vill anmäla - att de går till polisen tyder ju på någon nivå att de kanske ändå inte var helt okej med det som de hävdade har inträffat enligt dem inträffade.

Det finns mycket att kritisera i det här fallet (och artikeln gör även så); att åklagaren inte kallade Assange till förhör på 5 veckor, att han suttit i husarrest utan formell anklagelse, att fallet går till så hög nivå trots att exempelvis en man misstänkt för mordförsök inte begärdes utvisad, USAs inblandning som bekräftats av läkta dokument, och USAs försök att utpressa Manning att implicera Assange (och då bör nämnas att USA på papperet inte har en officiell "secrets" akt. T ex i Sverige om man kommer över dokument från försvarsmakten och inte återbördar dem kan man åtalas. Det kan man inte i USA.) osv osv osv.

För att inte nämna, bevisningen är ganska bristfällig, och Assange skulle säkert frikännas om det blev rättegång. Kanske inte i Tingsrätten, men antagligen i högre instans. Och polisen i Sverige lägger samtidigt ner andra och allvarligare brott på löpande band med motiveringen att det aldrig kommer hålla i rätten...

Men när man blandar legitim kritik med halvsanningar och retorik svärtar man ner även den legitima kritiken om folk reagerar på halvsanningarna och retoriken. Jag tror den här artikeln gör mer skada än nytta.

Citat:
Later, after learning of each other’s existence, the two women apparently (as is evinced by over 100 texts exchanged between the two of them) concocted a plan to making money by going to the press with a different account of their sexual relations with Assange.
Verkligen? Har någon en källa på det, det är första gången jag hör talas om det.

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

Svara med citat
  (#3) Gammal
figaropravda Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #275077
Standard Sv: Is Julian Assange Being Denied Due Process? - 2012-04-14, 16:34

Citat:
Ursprungligen postat av DrakeICN Visa inlägg
Jag tycker hela artikeln är snedvriden; de säger "consensual sex" men negligerar att nämna att kvinna 1 gick med på sex med kondom - det Assange anklagas för, oavsett om det är sant eller inte, är att ha slitit sönder kondomen. Går man inte med på sex utan kondom går man inte med på sex utan kondom.
Det du beskriver ovan är rubricerat som ofredande (ej sexuellt ofredande) i polisanmälan. Alltså ett struntbrott som i sig aldrig skulle räcka för en europeisk arresteringsorder.

Det som hovrätten rubricerat "våldtäkt av mindre allvarlig art" är en helt annan händelse, och precis som det står i artikeln fanns faktiskt samtycke från kvinnan, allt enligt hennes egen utsaga.

Citat:
Verkligen? Har någon en källa på det, det är första gången jag hör talas om det.
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...d-revenge.html

Svara med citat
  (#4) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Länk: #275105
Standard Sv: Is Julian Assange Being Denied Due Process? - 2012-04-15, 08:48

Citat:
Ursprungligen postat av figaropravda Visa inlägg
Det du beskriver ovan är rubricerat som ofredande (ej sexuellt ofredande) i polisanmälan. Alltså ett struntbrott som i sig aldrig skulle räcka för en europeisk arresteringsorder.
Du citerade mig inte när jag sade att det påstådda brottet var allvarligt, du citerade mig när jag sade att sexet inte var frivilligt. I diskussionen huruvida det var frivilligt spelar det ingen roll om påstådda brottet är ringa eller ej. Dessutom kanske jag tycker att det kanske inte är en struntsak; utan kondom finns risk för oönskad graviditet och allsköns könssjukdomar. Dock är det sant att det i vanliga fall aldrig skulle räcka för en arresteringsorder, men det sade jag ju också i mitt förra inlägg.

Citat:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/wikileaks/8311589/Julian-Assange-extradition-hearing-womans-text-messages-showed-she-wanted-revenge.html
Det där är ingen källa. Det är en advokat som fritt tolkar SMS som ingen annan får läsa.

Exempelvis skulle det kunna stå i ett SMS;
"Va, har du redan pratat med expressen? Då kanske jag ska prata med aftonbladet då, så kan vi inkassera dubbelt tipstack ", alltså ett skämt, som advokaten "tolkar" som en indikation att de gör det för att tjäna pengar. Jag vill också påpeka att tipssumman är 3000 kr (har jag för mig.) Finns det inte mer pengar inblandade än så är påståendet att de gör det för att tjäna pengar barockt.

Nu kan det ju mycket väl också stå;
"Om vi förtsätter laja med det här, så kan vi säkert sälja böcker sedan, som Lewinsky!"

Men jag vet inte vilket av bägge ovanstående som ligger närmare sanningen. Anledningen att jag inte vet är för att SMSen är hemliga, eller så kanske du har en bättre källa?

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

Svara med citat
  (#5) Gammal
figaropravda Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #275115
Standard Sv: Is Julian Assange Being Denied Due Process? - 2012-04-15, 10:16

Citat:
Dessutom kanske jag tycker att det kanske inte är en struntsak; utan kondom finns risk för oönskad graviditet och allsköns könssjukdomar. Dock är det sant att det i vanliga fall aldrig skulle räcka för en arresteringsorder, men det sade jag ju också i mitt förra inlägg.
Ur juridisk synvinkel är det en struntsak, därav rubriceringen "ofredande". Dessutom finns ju andra omständigheter som kastar tvivel på hela historien, t.ex. SKL:s analyssvar (som visar att kondomen helt saknar spår av cellkärne-DNA).
Citat:
Det där är ingen källa. Det är en advokat som fritt tolkar SMS som ingen annan får läsa.
Ja, SMS som är hemligstämplade på åklagarens begäran och som försvarsadvokaten förbjöds att åberopa i den engelska domstolen.

Svara med citat
  (#6) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Länk: #275126
Standard Sv: Is Julian Assange Being Denied Due Process? - 2012-04-15, 12:19

Citat:
Ursprungligen postat av figaropravda Visa inlägg
Ur juridisk synvinkel är det en struntsak, därav rubriceringen "ofredande". Dessutom finns ju andra omständigheter som kastar tvivel på hela historien, t.ex. SKL:s analyssvar (som visar att kondomen helt saknar spår av cellkärne-DNA).
Oavsett, det finns fortfarande inget som säger att sexet var frivilligt. Det slutade vara frivilligt vid punkten kondomen medvtet slöts sönder - om det nu är det som hänt. Att cellkärne-DNA saknas är nog besvärande för åklagarsidan, men ingen omöjlihet bör tilläggas. Det kan vara svårt att få fram DNA ibland. Står ord mot ord är det ju praxis att fria, så...

Citat:
Ja, SMS som är hemligstämplade på åklagarens begäran och som försvarsadvokaten förbjöds att åberopa i den engelska domstolen.
Vilket betyder att en domare tittat på dem och beslutat att de inte går att använda i en rättegång av den eller den anledningen, exempelvis för att man måste tolka bra djävla fritt för att meningen ska bli den som advokaten hävdar. Lyckligtvis har vi ju fri bevisföring i Sverige, så om fallet kommer hit kommer vi får läsa dem och bilda oss en egen uppfattning.

Om det här inte var Assange, utan vem som helst, tycker jag att man ska vara medveten om att det är ju inte fel agerande att begära någon utlämnad - även om fel har begåtts under utredningen, som att han inte kallades till förhör en enda gång under 5 veckor. Men man måste också vara medveten om att om det inte var Assange, utan vem som helst, då skulle fallet (antagligen) lagts ner för länge sedan, särskilt om denne vem som helst lämnat landet.

Man måste vara blind för att inte se att det finns en otäck politisk dimension i det hela. Och det finns definitivt en risk att regeringen i Sverige lämnar ut Assange till USA precis som vi lämnade ut Egyptierna till CIA för vidare tortyr och kalkonrättegång. Assanges öde blir samma som Mannings öde om USA får tag på honom. Det vore en demokratisk katastrof, Sverige får svårt att hävda sig mot Kina och Saudi Arabien.

Men bakom allt det här finns fortfarande två kvinnor som har rätt att få sin sak provad i domstol. Vi kan inte ge vissa människor åtalsimmunitet, det är också en demokratisk katastrof.

Eller så här; Har Assange särbehandlats? Svar; JA, definitivt 100%. Men betyder det att kvinnorna inte har rätt att få sin sak prövad i domstol? Errr... nej. Alla har rätt att få sin sak prövad i domstol, om åklagaren tror det finns tillräckligt med bevis för att driva saken.

Det finns två scenarion man kan hoppas på;
1. Åklagaren eller domstolen eller liknande lägger ner fallet - på rätt grunder.
2. Assange utlämnas till Sverige, och får en rättvis rättegång (och tilldöms MASSIVT skadestånd på grund av mediedrevet och de extrema metoderna och husarresten om han frias).

Och så finns mardrömsscenariot: Assange utlämnas till Sverige och Sverige utlämnar honom till USA, eller något annat suspekt händer. Isåfall Sverige inte en rättstat längre, utan en amerikansk / europeisk / maktelitens lydstat.

Svara med citat
Svara  Lägg till ytterligare källa

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är