Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Fuwalu Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008
Standard Motion om idédagar i Södra distriktet - 2012-04-16, 18:25

Citat:
Jag är medveten om att dessa motioner enligt stadgarna (§ 37) är inkomna två dagar för sent, men vädjar om överseende med detta. Själva distriktskongressens tidpunkt bryter ju nämligen också mot stadgarna som skriver att kongressen ska äga rum senast 30 april (§ 32). Båda dessa stadgar är formaliteter som jag menar inte bör anses påverka mötets giltighet om arbetet inför distriktskongressen inte påverkas negativt. Jag tror att det är möjligt för distriktsstyrelsen att trots motionernas något sena inlämning ändå hinna behandla dem och få med dem på möteshandlingarna i vanlig ordning. Jag är också medveten om att yrkandet om budgetering inte kan behandlas i motionen som sådan utan snarare på punkten för budgetering enligt dagordningen, men detta yrkande är med för att ge en uppfattning om vad motionens verkställande kan tänkas kosta.
Idédagar i Södra distriktet
För närvarande är distriktet väldigt decentraliserat, mer eller mindre utan verksamhet och definitivt utan samordning eller formellt utbyte av idéer mellan lokalföreningarna. Liknande ett Parley tänker jag mig att det södra distriktet borde kalla samman till idédagar för sina medlemmar (andra också välkomna, förstås) med stimulerande föreläsningar, paneldiskussioner och workshops där alla idéer är välkomna, utbyts, utvecklas och sprids. Jag ser också gärna att detta blir ett återkommande evenemang, möjligtvis i samband med distriktskongressen för att på så vis minska resekostnader och öka närvarandet på båda tillställningar. Jag föreställer mig positiva följder i form av:

• Större upplevd betydelse av det politiska idéarbetet på lokal nivå till följd av att idéer utbyts, diskuteras, utvecklas och framför allt erkänns av människor som möts AFK eller på annat sätt. Det vill säga att evenemanget förhoppningsvis sporrar idédebatten genom att erkänna den.
  • Att de mindre lokalföreningarna (sett till antalet aktiva medlemmar) uppmuntras att fortsätta med sitt arbete och därtill, genom idédagarna, får hjälp och stöd av mer etablerade eller välfungerande lokalfördelningar. Att ha formella åtanganden i form av representation på dessa dagar kan förstärka den upplevda vikten av det lokala arbetet.
  • Upplösandet av rotlösheten som är en följd av ett decentraliserat förbund; genom ett distriktsevenemang kan lokalföreningarna bryggas till ett mer centralt politiskt idéarbete och därtill erbjuder den ett sammanhang för lokalföreningarnas politik samt en arena för att testa och utveckla de politiska idéerna.
  • En intressant kontrast till de vanliga piratfikorna. Genom regelbundna evenemang skapar man tidsramar för det idépolitiska arbetet och håller igång lokalföreningarnas engagemang under de perioder som inte präglas av valkampanjande.

Yrkanden:
...att distriktskongressen lägger till följande mål i verksamhetsplanen: Distriktet ska under verksamhetsåret genomföra ett distriktsevenemang för idéutveckling och ~utbyte
...att distriktskongressen budgeterar 20 000 SEK för detta evenemang.
...att distrikskongressen uttalar som sin åsikt att detta evenemang ska bli ett återkommande inslag i distriktets verskamhet.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Broskbenny Inte uppkopplad

Broskbennys avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #275269
Standard Sv: Motion om idédagar i Södra distriktet - 2012-04-16, 20:26

Bra initiativ, irl träffar är värdefulla. Så länge styrelsen har tid, pengar och manskraft att ro hem det hela! Bra om man kan få hyfsad könsfördelning på träffarna också...

Simeon Jonasson,
Ledarmot förbundsstyrelsen
Ordförande Ung Pirat Jönköping.
0736-41-25-63
  Skicka ett meddelande via MSN till Broskbenny  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #275277
Standard Sv: Motion om idédagar i Södra distriktet - 2012-04-16, 21:51