Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Fuwalu Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008
Standard Motion om Miniutbildningar i Södra distriktet - 2012-04-16, 18:28

Citat:
Jag är medveten om att dessa motioner enligt stadgarna (§ 37) är inkomna två dagar för sent, men vädjar om överseende med detta. Själva distriktskongressens tidpunkt bryter ju nämligen också mot stadgarna som skriver att kongressen ska äga rum senast 30 april (§ 32). Båda dessa stadgar är formaliteter som jag menar inte bör anses påverka mötets giltighet om arbetet inför distriktskongressen inte påverkas negativt. Jag tror att det är möjligt för distriktsstyrelsen att trots motionernas något sena inlämning ändå hinna behandla dem och få med dem på möteshandlingarna i vanlig ordning. Jag är också medveten om att yrkandet om budgetering inte kan behandlas i motionen som sådan utan snarare på punkten för budgetering enligt dagordningen, men detta yrkande är med för att ge en uppfattning om vad motionens verkställande kan tänkas kosta.
Miniutbildningar i Södra distriktet
I Uppsala arrangeras så kallade Miniutbildningar för nyblivna eller oerfarna medlemmar, detta har varit mycket uppskattat och uppföljts av en resa till Bryssel där deltagarna får hälsa på Amelia Andersdotter och Christian Engström, Piratpartiets MEPar. Utbildningarna innebär en kortare utbildning i Ung Pirats organisationsstruktur och en möjlighet att lära känna andra pirater. Mer finns att läsa exempelvis här: http://ungpirat.se/intresseanmalan-miniutbildning-eu/

Detta är en mycket god idé som vi i Södra distriktet borde ta efter. Uppsalas utbildningar har vad jag förstått intagningar från hela landet, men jag tror ändå att motsvarande utbildningar i det Södra distriktet skulle vara ett välkommet alternativ, både för budgeten (minskade resekostnader) och för att det Södra distriktet har ett annat upptagningsområde.

Yrkanden:
...att distriktskongressen lägger till följande mål i verksamhetsplanen: Distriktet ska arrangera en ‘miniutbildning’ under verksamhetsåret.
...att distriktskongressen budgeterar 20 000 SEK för en miniutbildning..
...att distriktskongressen beslutar att distriktsstyrelsen ska se över möjligheten till extern finansiering om det beslutas att utbildningen ska vara öppen för deltagare från alla Ung Pirats distrikt.
...att distriktskongressen beslutar att distriktsstyrelsen får i uppgift att ta kontakt med piratpartiets eu-parlamentariker för att se om distriktets miniutbildning kan bjudas ner som besöksgrupp till Bryssel.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Broskbenny Inte uppkopplad

Broskbennys avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #275272
Standard Sv: Motion om Miniutbildningar i Södra distriktet - 2012-04-16, 20:30

Det här är bra. Det finns en gräns för hur många besökare MEParna får ta emot, det finns förslag att förbundsstyrelsen ska hålla i vissa av dessa. Efter förbundsstyrelsemötet nu i helgen kommer det finnas mer information om saken.

Simeon Jonasson,
Ledarmot förbundsstyrelsen
Ordförande Ung Pirat Jönköping.
0736-41-25-63
  Skicka ett meddelande via MSN till Broskbenny  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Fuwalu Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #275274
Standard Sv: Motion om Miniutbildningar i Södra distriktet - 2012-04-16, 20:39

Ja, för min del får gärna FS arrangera detta, eller åtminstone bistå med hjälp. Vad jag egentligen vill uppnå är att dessa utbildningar (det har väl varit två hittills?) decentraliseras och sprids över landet, om detta innebär att distrikten arrangerar dem eller att förbundsstyrelsen arrangerar dem i olika distrikt spelar för mig väldigt liten roll. Nu har jag inte lyckats komma i kontakt med någon som har koll på den ekonomiska situationen för distriktet, men annars är det ju bra om distriktets pengar går till att utveckla verksamheten och sporra medlemmar att fortsätta/börja vara aktiva så att även om FS arrangerar det kan DS "betala för sig" så att säga.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #275279
Standard Sv: Motion om Miniutbildningar i Södra distriktet - 2012-04-16, 21:52

Noterat
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet