Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anders Grandt Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard Motion till förbundskongressen 2012 - 2012-04-11, 18:07

Ung Pirat Jönköping:
3D-skrivare är under stor framgång just nu och något som ekonomiskt börjar bli försvarbart för privatpersoner att inneha. Ung Pirats politik med upphovsrätt och Open Source passar utmärkt tillsammans med 3D-skrivare. Möjligheterna att visualisera framtiden och skapa intresse för vår politik ökar kraftigt med en skrivare hos lokalföreningar.

Ung Pirat Jönköping yrkar att kongressen avsätter 60.000:- av 2012-års budget till inköp av 3D-skrivare till lokalavdelningar.

Svara med citat
  (#2) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #274843
Standard Sv: Motion till förbundskongressen 2012 - 2012-04-11, 18:14

Menar du distriktskongressen?

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anders Grandt Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #274845
Standard Sv: Motion till förbundskongressen 2012 - 2012-04-11, 18:17

Ja, tänkte på södra distriktets förbundskongress men korrekt benämning ska kanske vara Distriktskongress!

Svara med citat
  (#4) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #274847
Standard Sv: Motion till förbundskongressen 2012 - 2012-04-11, 18:21

Motionen kommer behandlas på kommande Distriktskongress.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
Svara med citat
  (#5) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #274854
Standard Sv: Motion till förbundskongressen 2012 - 2012-04-11, 20:02

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Grandt Visa inlägg
Ja, tänkte på södra distriktets förbundskongress men korrekt benämning ska kanske vara Distriktskongress!
Ja. Förbundskongressen är bara kongressen för förbundet. Nu när vi är klara med den diskussionen vill jag kommentera motionen i fråga såhär:

Leve det!

Men jag bor inte längre i distriktet, så jag överlåter resten av diskussionen till er.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
  (#6) Gammal
Cernael Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #274880
Standard Sv: Motion till förbundskongressen 2012 - 2012-04-11, 22:09

Tja, eftersom motionen ligger i forumavdelningen som är tillägnad Södra Distriktet torde det egentligen vara underförstått att det är denna förenings kongress det handlar om.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Fuwalu Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #275193
Standard Sv: Motion till förbundskongressen 2012 - 2012-04-15, 22:22

Jag tycker att det vore på sin tid att ett par 3D-skrivare fanns till förfogande, dels för utbildningssyften inom förbundet men också för att demonstrera tekniken på diverse tillställningar där UP närvarar. Däremot ifrågasätter jag att det ska köpas in särskilt många, jag inser att det frestar när pengarna finns men samtidigt ställer jag mig kritisk av två skäl. Dels utvecklas tekniken så snabbt att det rimligen är bättre att köpa in en ny 3D-skrivare vid upplevt behov, i kontrast till att köpa in en handfull 3D-skrivare vid samma tillfälle eller inom en kort tidsperiod. Nog för att de säkerligen kan uppdatera sig själva i viss mån. Dels ser jag inte behovet av att ha fler än kanske två skrivare i distriktet, då vi ju inte riktigt har något produktionssyfte utan enbart ett demonstrations- och utbildningssyfte. Kom ihåg att dessa den mesta tiden kommer användas till absolut ingenting, 60 000 kr går att använda bättre (exempelvis framtida inköp/materialkostnader och för närvaro på evenemang där tekniken kan visas upp). Däremot ställer jag mig som sagt bakom att köpa in skrivare, men då hellre på distriktsnivå, vilket tillåter dem att rotera där de behövs.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Broskbenny Inte uppkopplad

Broskbennys avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #275268
Standard Sv: Motion till förbundskongressen 2012 - 2012-04-16, 20:23

Om kommande distriktsstyrelse är välorganiserad och vill ha 3d-skrivarna i sin ägo måste det finnas rutiner för:
- Transport och logistik, underhåll & ansvarig person, rotering/bokning, förvaring mm

Simeon Jonasson,
Ledarmot förbundsstyrelsen
Ordförande Ung Pirat Jönköping.
0736-41-25-63
  Skicka ett meddelande via MSN till Broskbenny  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Fuwalu Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #275287
Standard Sv: Motion till förbundskongressen 2012 - 2012-04-17, 00:23

Jag ser inget problem i att distriktet äger utrustningen och att den primärt finns hos en lokalförening, exempelvis Jönköping. Underförstått är då att andra lokalföreningar har lika rätt att utnyttja den för demonstration på evenemang eller information om tekniken lokalt. Jag tycker även att det borde finnas ett yrkande om att distriktsstyrelsen ska få i uppdrag att utfärda tydliga villkor (i diskussion med lokalföreningarna) för finansiering och användning av sådan utrustning. Som motionen är skriven nu ställer den ju inga som helst krav på lokalföreningarnas ansökningar eller förmodade användning av utrustningen, det ser jag som nödvändigt när det rör sig om så stora summor. Men tilläggsyrkanden kan man ju hantera på distriktskongressen. I grunden är jag för förslaget, som sagt.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är