Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tanke Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2012
Standard Monitory Democracy - 2012-04-10, 22:39

Gör ett nytt försök att tala om Monitory Democracy, låter inte det som ett system som piratpartiets politik främjar och försvarar? Har skrivit om detta i andra trådar som antingen spårat ur blivit missförstådda eller för krångliga, så jag tänkte förenklat bara presentera vad det är i skrift och sedan se om pirater känner igen sig i att det är detta som man vill uppnå och främja.

OBS gå gärna in och läs hela länken:
Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Ke...tory_Democracy
Monitory Democracy

In the age of monitory democracy, less obviously, there are indications that the theory and practice of democracy are mutating, that its significance is changing because its institutions are being stretched into areas of life in which democracy in any form was previously excluded, or played only a limited role [6]. Once seen as the rule of the people, by the people and for the people, democracy is viewed more pragmatically, as a vital weapon for guaranteeing political equality against concentrations of publicly unaccountable power. That is what monitory democracy means: the ongoing public scrutiny and public control of decision makers, whether they operate in the field of government or inter-governmental institutions, or within so-called non-governmental or civil society organisations, such as businesses, trade unions, sports associations and charities.[7]
I tråden nedan har jag tidigare försökt förklara lite mer djupgående vad detta har med PP att göra enligt min uppfattning: https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36621

Senast redigerad av Tanke den 2012-04-18 klockan 07:51.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tanke Inte uppkopplad

Länk: #274980
Standard Sv: Monitory Democracy - 2012-04-13, 16:39

Jag tror man missat detaljerna i vad jag försöker säga, fick just ett svar från Christian Engström via mail, där han förklarade att jag hade helt rätt i att PP står för fundamentala rättigheter och det måste vi få folk att förstå.

Jag tror redan att folk är medvetna om att Piratpartiet är för fundamentala rättigheter men man bryr sig inte om det av flera skäl. Man tror PP överdriver hotet i kombination med att man inte är så intresserad av demokratifrågor så länge man själv har en bra ekonomi.

Därför måste man inom PP sälja in sin politik på ett sätt som får människor att bry sig. Det finne en enormt vanlig uppfattning bland folk att man inte kan förändra speciellt mycket via partipolitik utan istället engagera sig i organisationer, allt ifrån mänskliga rättigheter till organiserat motstånd emot högre skatt etc.

Om PP bara kan få folk att inse att deras politik gynnar "Monitory Democracy" med andra ord ett system som gör det lättare för människor att direkt påverka politiken i ens vardag, då är mycket vunnet. Människor vill kunna påverka möjlighet till att få en bra dagisplats, bra sjukvård, bra utbildning, bra jobb etc.

Det är Piratpartiets uppgift att peka på att en väl fungerande "Monitory Democracy" är effektivt för att uppnå dessa syften för människor. Eftersom i en väl fungerande Monitory Democracy så kan inte politiker slösa bort skattepengar och inskränka människors möjligheter lika lätt eftersom risken för att bli upptäckt och ställd till svars av självständiga organisationer och folket ökar markant.

Vi talar om ett nytt sätt att tänka och styra som befolkning över våra politiska representanter som helt plötsligt är våra tjänstemän som ska utföra det vi kräver inom sociala medier. Och att visa John Keanes historiska förklaring av detta tror jag är avgörande för att få folk att förstå.

Senast redigerad av Tanke den 2012-04-18 klockan 08:05.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #275218
Standard Sv: Monitory Democracy - 2012-04-16, 14:07

Jag tror du har rätt och fel. Monitory Democracy är ett begrepp skapat av en statsvetare för att skapa ett verktyg att förstå dagens politiska system med. Det kan säkert appliceras på den politik vi bedriver.

Men jag ser det som helt meningslöst att använda det i vår kommunikation utåt. Begreppet är okänt för i princip alla människor i hela världen, så den enda konsekvensen skulle vara att vi tvingades prata om ett statsvetenskapligt begrepp istället för vår faktiska politik.

Lite grann samma anledning som varför jag inte pratar om deliberativ demokrati, även fast jag anser att det är den riktning som partiets politik kommer föra samhället.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Tanke Inte uppkopplad

Länk: #275327
Standard Sv: Monitory Democracy - 2012-04-17, 17:17

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Jag tror du har rätt och fel. Monitory Democracy är ett begrepp skapat av en statsvetare för att skapa ett verktyg att förstå dagens politiska system med.
Det är just det som jag saknar, en förklaring av vårt politiska system och hur det fungerar. Jag anser att Piratpartiets politik inte förstås av svenska folket eftersom folk i allmänhet inte verkar förstå hur dagens politiska system fungerar när de säger att PP är ett enfrågeparti. Att utbilda folk genom att hänvisa till statsvetare ger en viss tyngd. Det som ger mig hopp att det ska finnas en mottaglighet för denna förklaring är att väldigt många människor är av den uppfattningen att man idag förändrar sitt liv mest utanför partipolitiken via sociala medier. Det finns något attraktivt med ett budskap som berättar för folk att makten ligger i deras egna händer och att Piratpartiet gynnar möjligheterna för att denna plattform av bevakande demokrati ska kunna fungera.

Citat:
Det kan säkert appliceras på den politik vi bedriver.
Moniory Democracy är som sagt en förklaring av hur samhället fungerar i dag. Hela idén med Monotory Democracy är att folket och självständiga organisationer ska kunna påverka och bevaka att makten sköter sig, inte tvärtom. Det handlar om ett maktskifte som innebär riktigt folkstyre. Det är just detta som gör att piratpartiet inte kan sättas på höger vänster skalan, man förespråkar större inflytande för självständiga personer/organisationer utanför den politiska makten. Ett sådant förhållningssätt är att överlåta utvecklingen till dem bevakande institutionerna i samhället, som för övrigt varit dem som stått för förändringarna i vårt moderna samhälle. Men Piratpartiet vill försäkra sig om att politiker inte går in och förstör en bevislig fungerande process, som dessutom är under utveckling till folks fördel ur ett demokratiskt/folkstyre perspektiv.

Citat:
Men jag ser det som helt meningslöst att använda det i vår kommunikation utåt. Begreppet är okänt för i princip alla människor i hela världen, så den enda konsekvensen skulle vara att vi tvingades prata om ett statsvetenskapligt begrepp istället för vår faktiska politik.
Jag anser att det stora problemet just är att begreppet Bevakande Demokrati är helt okänt. Jag anser också att begreppet Bevakande Demokrati/Monitory Democracy förenklar/ska va en del av att hjälpa PP att förklara sin politik utåt. Tyngden i förklaringen av Monitory Democracy ligger i att man får människor att se mer kreativt på hur världen fungerar.

Citat:
Lite grann samma anledning som varför jag inte pratar om deliberativ demokrati, även fast jag anser att det är den riktning som partiets politik kommer föra samhället.
Jag anser att Monitory Democray är det samhälle vi idag redan lever i. Det är lättare att hänvisa till en verklighet som faktiskt redan finns, tillskillnad från en möjlig framtid som man kan se tendenser till att den håller på att utvecklas. Man kan sammanfatta det hela som att Piratpartiets uppgift är att förklara för folket att de redan har en folkmakt som de inte är riktigt medvetna om att de har, men att politiker arbetar för att ta ifrån dem den. Och jag anser att begreppet Monitory Democracy och dess historia och vad det inneburit för demokratins utveckling ger en politisk tyngd för Piratpartiets argument. Annars blir man bara anklagad för att va ett enfrågeparti. Redan nu talar Anna Troberg om att förklara rent sakligt hur piratpolitik påverkar människor på andra områden. Men den typen av utgångspunkt att förklara område för område, blir ju helt oförståelig om man inte förklarar hur Monitory Democracy/Bevakande Demokrati fungerar i grunden och hur det har fungerat och utvecklats under historien. För om man inte gör det så är risken att det bara blir en massa påståenden som folk inte kan förstå varför dem ska tro på dem. Eftersom dem inte är medvetna om hur världen verkligen fungerar. Jag anser att man bör bemöta skeptiker till PP genom att utmana deras förståelse av demokratin och hur världen fungerar och sedan förklara den för dem.

Senast redigerad av Tanke den 2012-04-17 klockan 17:43.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är