Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Niklas Freidwall Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2007
Standard Piratgymnasiet - 2012-04-18, 09:18

Jag sitter som lärare på en friskola och ser framför mig en fantastisk friskola i piratfilosofins värdegrund. Med parollen att "kunskap vill vara fri" man man bygga en skola, öppen för alla där eleverna och lärarna tillsammans bygger kunskapsbankar samtidigt som dom lär sig och utvecklas. Skolan skulle så klart arbeta med informationsteknik och alla lektioner och informationsmaterial skulle finnas tillgängligt online för alla.
Starten av en sådan skola skulle får mediernas uppmärksamhet och få alla gratisreklam man kan önska sig.

Luftslott eller möjlighet?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #275369
Standard Sv: Piratgymnasiet - 2012-04-18, 10:06

Det låter i grunden bra, men är för nära ren indoktrinering för min smak. Partier ska inte starta skolor.

Partisekreterare, kandiderar för omval.

Bloggar på antonnordenfur.com.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #275373
Standard Sv: Piratgymnasiet - 2012-04-18, 13:33

Jag har inget emot indoktrinering! Indoktrinering är en förutsättning för ett samhälle. Men det är ju en fråga man kan diskutera separat från det här.

Tittar man på årets verksamhetsplan så finns där faktiskt inskrivet att partiet ska se över möjligheterna att starta en folkhögskola. Vilket skulle kunna fungera väldigt snarlikt det som föreslås i den här tråden och rikta sig till lite äldre personer som valt utbildningen på eget bevåg.

Jag fick i uppdrag av den förra utbildningsansvarige i ledningen att jobba med frågan och har funnit att det nog ska gå att starta en folkhögskola, men att det kommer ta en del tid och resurser att få igång verksamheten (därefter kan den överleva på de pengar folkbildningsrådet ger folkhögskolor för deras verksamhet).

Är någon sugen på att jobba med folkhögskolefrågan kan man alltid kontakta mig.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#4) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #275379
Standard Sv: Piratgymnasiet - 2012-04-18, 15:56

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Jag har inget emot indoktrinering! Indoktrinering är en förutsättning för ett samhälle. Men det är ju en fråga man kan diskutera separat från det här.

Tittar man på årets verksamhetsplan så finns där faktiskt inskrivet att partiet ska se över möjligheterna att starta en folkhögskola. Vilket skulle kunna fungera väldigt snarlikt det som föreslås i den här tråden och rikta sig till lite äldre personer som valt utbildningen på eget bevåg.

Jag fick i uppdrag av den förra utbildningsansvarige i ledningen att jobba med frågan och har funnit att det nog ska gå att starta en folkhögskola, men att det kommer ta en del tid och resurser att få igång verksamheten (därefter kan den överleva på de pengar folkbildningsrådet ger folkhögskolor för deras verksamhet).

Är någon sugen på att jobba med folkhögskolefrågan kan man alltid kontakta mig.
Det var jag som missförstod Niklas, jag läste hans post som om han menade en grund- eller gymnasieskola. Jag anser inte att ett barn i den åldern ska riskera att bli påtvingad en politik, när de är för unga för att antas kunna stå upp för sina rättigheter.

Om det är högskola för vuxna vi pratar om är det en helt annan femma, då de i så fall väljer utbildningen helt själva och är helt klara med vad de går in på. Det skulle jag definitivt vara intresserad av att jobba med.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #275382
Standard Sv: Piratgymnasiet - 2012-04-18, 19:32

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Det var jag som missförstod Niklas, jag läste hans post som om han menade en grund- eller gymnasieskola.
Mja, jag tolkar också Niklas som att han pratar om en gymnasieskola. Vilket jag är en smula skeptisk till. Därav att jag lyfte fram de planer på folkhögskola som finns.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#6) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #275388
Standard Sv: Piratgymnasiet - 2012-04-19, 01:57

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Det var jag som missförstod Niklas, jag läste hans post som om hen menade en grund- eller gymnasieskola. Jag anser inte att ett barn i den åldern ska riskera att bli påtvingad en politik, när de är för unga för att antas kunna stå upp för sina rättigheter.
Fast det blir man ju. Man blir ju rätt indoktrinerad med värdena hos den representativa demokratin, hos nationalstatsideologin, hos vårt grundläggande politiska system. Jag kan ju tycka det finns både bra och dåliga saker med det. Men jag tror att det är viktigare att påverka hur vi indoktrineras snarare än att vi blir det. Jag gillar till exempel demokratiindoktrinering.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
  (#7) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #275399
Standard Sv: Piratgymnasiet - 2012-04-19, 11:41

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Fast det blir man ju. Man blir ju rätt indoktrinerad med värdena hos den representativa demokratin, hos nationalstatsideologin, hos vårt grundläggande politiska system. Jag kan ju tycka det finns både bra och dåliga saker med det. Men jag tror att det är viktigare att påverka hur vi indoktrineras snarare än att vi blir det. Jag gillar till exempel demokratiindoktrinering.
Det finns bra indoktrinering och det finns dålig. Jag är för att vi idag kör demokratiska värderingar i ansiktet på barn (detsamma gäller värdering om jämställdhet, religionsfrihet, mm), men jag är inte för att vi tar en minoritetsideologi som Piratpartiets (eller Sverigedemokraternas eller Socialdemokraternas) och tvingar på barn för unga för att säga ifrån.

Svara med citat
  (#8) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #275400
Standard Sv: Piratgymnasiet - 2012-04-19, 14:37

Att ge oss i kast med att starta ett gymnasium är jag inte så övertygad om är någon större idé, men tanken med en folkhögskola inriktat på just piratrelaterade ämnen är jag helt enig i att det är ett lysande förslag

Tematiska och specialinriktade folkhögskolor finns ju redan, såsom tex. kvinnofolkhögskolan i Göteborg http://www.kvinno.fhsk.se/website1/1.0.1.0/3/1/index.php

Då det i det läget handlar om vuxna människor så kommer vi också ifrån hela diskussionen om indoktrinering eller ej. Ett ord som dessutom är stigmatiserat till förbannelse och inte alls behöver inebära onda ting, tvärtom i piratsammanhang

I say kör! på folkhögskola.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter

Senast redigerad av JPAnderson den 2012-04-19 klockan 17:56.
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
DangerDave Inte uppkopplad

DangerDaves avatar

Reg.datum: Apr 2012

Länk: #275402
Standard Sv: Piratgymnasiet - 2012-04-19, 17:46

Instämmer med skepsisen mot gymnasieskolan - tycker samhället borde sträva efter att ge så balanserad bild av samhället som möjligt. Är nog för övrigt ett helt enormt projekt.

Däremot tycker jag definitivt det kan vara intressant med kurser på högskolenivå. Jag har anmält mig till kursen "Kulturvetenskaper: Immateriella rättigheter och digital information - lagstiftning, politik och kultur, 7.5 hp" (Länk)
Kommer bli väldigt intressant att se hur kursen är utformad och hur den fungerar i praktiken. Man kanske kan ta inspiration från den eller rent av samarbeta med dom?
Får hoppas att jag (eller någon annan aktiv pirat) kommer in på kursen!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är