Piratpartiets mötesplattform

Svara   Lägg till ytterligare källa

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Nyhetsankaret Inte uppkopplad

Nyhetsankarets avatar

Reg.datum: Dec 2010
Standard Prejad och rånad efter bankomatuttag - 2012-04-29, 19:48

Prejad och rånad efter bankomatuttag
Med införandet av det "kontantlösa samhället" så kommer vi att få se antalet illdåd av denna sort öka. Det är lättare att råna privatpersoner än banker och butiker. Ett tänkbart motmedel är att inte ha sitt livs besparingar på ett konto som är tillgängligt via bankomat och/eller Internet.

Citat:
http://dagbladet.se/nyheter/sundsval...-bankomatuttag

Två män satt och kollade när offret tog ut pengar – och sedan körde de efter. Mannen stannade vid banko*maten vid Rusta i Birsta och plockade ut pengar. Bara några kilometer därifrån blev hans bil prejad av en röd VW Golf och två män maskerade med motorcykelhjälmar och beväpnade med kniv tvingade till sig pengarna.
Källa: http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.4658028-prejad-och-ranad-efter-bankomatuttag Tipstack: Dennis Nilsson

Svara med citat
  (#2) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #275889
Standard Sv: Prejad och rånad efter bankomatuttag - 2012-05-01, 15:28

Nu hänger jag inte med, varför skulle det här bli värre när det inte finns kontanter, det är väl just sådant här som används som argument för ett kontantlöst samhälle?

Svara med citat
  (#3) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #275892
Standard Sv: Prejad och rånad efter bankomatuttag - 2012-05-01, 16:11

Citat:
Ursprungligen postat av Apis Visa inlägg
Nu hänger jag inte med, varför skulle det här bli värre när det inte finns kontanter, det är väl just sådant här som används som argument för ett kontantlöst samhälle?
Säkerhet högre upp i hierarkin har en kostnad längre ner i hierarkin, som är större än besparingen där uppe.

Lite amatörfysikaliskt uttryckt så innebär en sänkt entropi (högre ordning) innanför ett gränssnitt en högre sammanlagd entropi utanför gränssnittet än sänkningen innanför.

Så när bankerna använder sin makt att ordna det för sig själv (sänka entropin, sänka kostnaderna, sänka risken) genom att försvåra kontanthanteringen, så innebär det att ordningen minskar (risken ökar, entropin ökar) för dem som är "utanför" det gränssnittet.

Bankerna har å sin sida tvingats till detta genom att Riksbanken vältrat över kontanthanteringen till dem och därmed har de fått en större entropi (ökad risk, större kostnader, mera krångel).

Det vältrar de alltså vidare neråt i kedjan. Till slut landar hela oordningen/ökade risken/större entropin hos dem som inte kan skicka det vidare. Typ äldre, förståndshandikappade, dem med betalningsanmärkningar som inte kan få kort etc etc.

Begär inte att du skall hålla med, men hoppas att du förstår lite hur Dennis (och jag) ser på saken... :-)

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#4) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #275914
Standard Sv: Prejad och rånad efter bankomatuttag - 2012-05-01, 22:52

Jag tror jag hänger med. Men det kontantfria samhället handlar ju om att ta bort kontanter helt inte att vältra över kontanthanteringen vidare neråt i kedjan.

(Vilket inte heller borde ligga i bankernas intresse, de tjänar ju pengar på kontanthanteringen, bara det att de skulle tjäna ännu mer om man bara hade kontokort så att alla transaktioner skulle hanteras via bankernas datorsystem och de då kan ta ohemult betalt för minimalt arbete).

Svara med citat
Svara  Lägg till ytterligare källa

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är