Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tanke Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2012
Standard Angående 2.1 forumet ett arbetsverktyg ej för yttrandefrihet - 2012-04-30, 15:53

Citat:
2.1 Syftet med forumet är att det ska användas som ett arbetsverktyg för att föra Piratpartiet framåt. Det är inte tänkt att vara en allmän kanal för yttrandefrihet.
Den här regeln känns som den upprättats av personer som inte förstår vikten av yttrandefrihet för att kunna skapa en kreativ miljö som leder till en smart och fungerande politik. det är bristen på kreativitet i politiken som är grunden till problemen i politiken. politiken blir farlig när den saknar kreativt tänkande. allvarligt misstag av pp att införa denna kreativitetsdödasnde regel! Se John Cleese tala om politik och kreativitet.

John Cleese on Creativity

http://www.youtube.com/watch?v=VShmtsLhkQg

Senast redigerad av Johan mlg Karlsson den 2012-04-30 klockan 17:27. Anledning: Fixat trasig länk

(#2) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #275865
Standard Sv: Angående 2.1 forumet ett arbetsverktyg ej för yttrandefrihet - 2012-04-30, 17:31

Halloj!

Den där reglen är faktiskt väldigt genomtänkt! Forumet har historiskt haft väldigt många besökare vars enda syfte har varit att obstruera de debatter som faktiskt pågått.

Jag håller helt med om att ett öppet debattklimat är jätteviktigt. Men samtidigt så är det viktigt att ha en tillräckligt ordnad debatt för att medlemmarna faktiskt ska orka följa med. Det är väldigt sällan debattklimatet som helhet blir bättre av att någon gör den digitala motsvarigheten till att sätta sig och bajsa på konferensbordet.

Det här är min signatur. Its my sig.

(#3) Gammal
Tanke Inte uppkopplad

Länk: #275876
Standard Sv: Angående 2.1 forumet ett arbetsverktyg ej för yttrandefrihet - 2012-05-01, 09:44

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Halloj!
Den där reglen är faktiskt väldigt genomtänkt! Forumet har historiskt haft väldigt många besökare vars enda syfte har varit att obstruera de debatter som faktiskt pågått.
Okej, den kanske är genomtänkt men det innebär inte att man gjort rätt.

Citat:
Jag håller helt med om att ett öppet debattklimat är jätteviktigt.
definera öppet debattklimat där yttrandefriheten kommer i andra hand.

Citat:
Det är väldigt sällan debattklimatet som helhet blir bättre av att någon gör den digitala motsvarigheten till att sätta sig och bajsa på konferensbordet.
du verkar inte ha sett john cleese inlägg en riktigt usel idé kan bli bra i framtiden, men den usla idén måste få utryckas för att den bra idén ska kunna komma fram. det är i övrigt din uppfattning att andra har digitalbajsat påforumet, men det är nödvändigtvis inte alla andras uppfattning. kan du ge mig ett post,inlägg exempel på digitalbajs? låter extremt godtyckligt. kreativa människor har en tendens att provocera och värre blir det om man bemöter dem med motstånd, istället för intresse. Så jag står fast vid att detta dödar kreativteten

(#4) Gammal
L_Holmgren Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #275883
Standard Sv: Angående 2.1 forumet ett arbetsverktyg ej för yttrandefrihet - 2012-05-01, 11:23

Problemet är att det finns människor som inte drar sig för att yttra vilka pinsamheter som helst eller att vara rent oförskämda i ett digitalt forum. Något som knappast händer i ett fysiskt möte.
Yttrandefrihet kan väl ändå inte betyda att det är OK att släppa alla spärrar vilket händer inte allt för sällan på nätet.

Lars Holmgren
  Skicka ett meddelande via MSN till L_Holmgren Skicka ett meddelande via Skype™ till L_Holmgren  
  (#5) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #275886
Standard Sv: Angående 2.1 forumet ett arbetsverktyg ej för yttrandefrihet - 2012-05-01, 11:55

Citat:
Ursprungligen postat av Tanke Visa inlägg
definera öppet debattklimat där yttrandefriheten kommer i andra hand.
Man får säga precis vad man vill om den aktuella frågan så länge man gör det på ett någorlunda trevligt sätt.

Citat:
du verkar inte ha sett john cleese inlägg en riktigt usel idé kan bli bra i framtiden, men den usla idén måste få utryckas för att den bra idén ska kunna komma fram. det är i övrigt din uppfattning att andra har digitalbajsat påforumet, men det är nödvändigtvis inte alla andras uppfattning. kan du ge mig ett post,inlägg exempel på digitalbajs? låter extremt godtyckligt. kreativa människor har en tendens att provocera och värre blir det om man bemöter dem med motstånd, istället för intresse. Så jag står fast vid att detta dödar kreativteten
Nej, jag har inte sett filmen eftersom Youtube inte har varit kompetenta nog att ta fram en spelare som fungerar på min kombination av webbläsare och operativsystem.

Några exempel:
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=32204
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33088
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33172
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33162
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33168
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33170
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33164
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33166
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33092
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=32954
+ drygt 100 trådar till innehållande liknande slumpmässiga uttalanden.

Eller en användare som i VARJE tråd på forumet konstaterade att anledningen till att Piratpartiet inte låg på 10% i opiniunsundersökningarna var för att Anna var en kvinna.

Eller Sverigedemokraten som, när vi försökte diskutera oss fram till bra politik att föra kroniskt uppmanade alla att istället rösta på SD.

Eller användaren som skapade en tråd om nästan varenda sak som postades på vaken.se

Eller användaren som enbart använde forumet för att göra reklam för sina SEO-tjänster.

Eller varför inte de användare som ville börja använda Piratpartiets forum som en svensk motsvarighet till /b/. Man får lov att tycka om att hugga sönder sin pung med en yxa om man vill, man får lov att kolla på filmer om det, man får lov att dela med sig av filmer om det och så vidare. Men ifall man gör det i samma forum som vi diskuterar vårdpolitik i så tar det fullständigt och underminerar den debatten. Det här forumet har varit, är och kommer vara en plats där vi utvecklar piratpartiet frammåt. Och inget mer än det.

Det här är min signatur. Its my sig.

(#6) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #275891
Standard Sv: Angående 2.1 forumet ett arbetsverktyg ej för yttrandefrihet - 2012-05-01, 14:57

Citat:
Man får säga precis vad man vill om den aktuella frågan så länge man gör det på ett någorlunda trevligt sätt.
Nej. Originalinlägget har helt rätt - det här forumet är fullständigt olämpligt som diskussionsforum för Piratpartiet (och det är därför vi ser en mycket större mängd intressanta diskussioner hållas på andra digitala ställen - utan att vi ser en sådan enorm mängd problem som du drar upp).

Jag föreslår att vi enbart använder forumet för årsmöten och inget annat. Just nu föreslår vi att pirater ska gå hit om de vill bidra, vilket är extremt problematiskt med tanke på den urusla debattkulturen som härskar här.

(#7) Gammal
Tanke Inte uppkopplad

Länk: #275898
Standard Sv: Angående 2.1 forumet ett arbetsverktyg ej för yttrandefrihet - 2012-05-01, 17:54

Citat:
men regeln säger att man inte får använda sin yttrandefrihet om syftet inte är att främja piratpartiet. bedömmningen om det främjar piratpatiet öppnar upp för en godtycklighet som dödar kreativiteten. man får inte heller upp vilken fråga man vill, det är ju även där begränsningen ligger.

Citat:
Nej, jag har inte sett filmen eftersom Youtube inte har varit kompetenta nog att ta fram en spelare som fungerar på min kombination av webbläsare och operativsystem.
se filmen när du kan.
exemplena visar en överspänd nervös debattör enligt min uppfattning, hur kan detta va skäl till att stoppa kreativa disskussioner?

Citat:
Eller en användare som i VARJE tråd på forumet konstaterade att anledningen till att Piratpartiet inte låg på 10% i opiniunsundersökningarna var för att Anna var en kvinna.
Han kanske har rätt att den svenska väljaren är kvinnofientlig, kanske har han fel, vad är det för fel med att ta upp den debatten? är det inte enkelt att bemöta denna kritik sakligt och på ett sätt som gör ner hans argument

Citat:
Eller Sverigedemokraten som, när vi försökte diskutera oss fram till bra politik att föra kroniskt uppmanade alla att istället rösta på SD.
varför inte fråga vad han grundar detta på och skapa en debatt som kan locka fram nya väljare?

Citat:
Eller användaren som skapade en tråd om nästan varenda sak som postades på vaken.se
varför är vaken.se ett hot, dem tar ofta upp integritetsfrågor och åsikter om folkmakt. konspirationsteorierna på vaken.se stimulerar ju ifrågasättandet av samhället. vad som är sant eller falskt är väl värt att disskutera kritiskt.

Citat:
Eller användaren som enbart använde forumet för att göra reklam för sina SEO-tjänster.
reklam är inte yttrandefrihet eller?

Citat:
Eller varför inte de användare som ville börja använda Piratpartiets forum som en svensk motsvarighet till /b/. Man får lov att tycka om att hugga sönder sin pung med en yxa om man vill, man får lov att kolla på filmer om det, man får lov att dela med sig av filmer om det och så vidare. Men ifall man gör det i samma forum som vi diskuterar vårdpolitik i så tar det fullständigt och underminerar den debatten. Det här forumet har varit, är och kommer vara en plats där vi utvecklar piratpartiet frammåt. Och inget mer än det
ursäkta att jag skratta högt när jag läste detta. jag kan dock se ett syfte med rätten att få visa vilka bilder man vill, dvs ingen bildcensur hur vidrigt det än är. tycker det är en legitim ståndpunkt för piratpolitik för att undvika censur inom sjukvården och tydliggöra vansinnet som sjukvården ofta belastas av. det är fler än man tror som exempelvis åker till sjukhuset med en flaska i rektum som fastnat och det är allt som oftast en olyckshändelse.

(#8) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #275906
Standard Sv: Angående 2.1 forumet ett arbetsverktyg ej för yttrandefrihet - 2012-05-01, 20:48

Citat:
Ursprungligen postat av Tanke Visa inlägg
men regeln säger att man inte får använda sin yttrandefrihet om syftet inte är att främja piratpartiet.
Nej. Det säger regeln faktiskt inte alls. Regeln talar om syftet med forumet, och ger utrymme för att yttrandefriheten kan inskränkas för användare som upplevs motverka det syftet.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#9) Gammal
Tanke Inte uppkopplad

Länk: #275909
Standard Sv: Angående 2.1 forumet ett arbetsverktyg ej för yttrandefrihet - 2012-05-01, 21:16

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Nej. Det säger regeln faktiskt inte alls. Regeln talar om syftet med forumet, och ger utrymme för att yttrandefriheten kan inskränkas för användare som upplevs motverka det syftet.
det är ju precis samma sak som jag sa i praktiken. kom igen nu. suck! Jag kom hit för att tala om monitory democracy ingen ville lyssna, jag sökte efter dialog på annat håll men man bemöts av en extremt introverta detaljfixerade sinnen här att jag aldrig varit med om maken. PP har en bra politik, men huvudelen av människorna på detta forum känns som ni är från mars. jag har sagt flera gånger att jag ger upp, men nu får det fan va nog. Tråkigt, men det finns gränser för vad man orkar med. extremt introverta detaljfixerade datanördsinnen gör mig galen. adios!

edit ber om ursäkt till Mab, var irriterad på användare plux i en annan tråd och lät det gå ut över Mab. Har även bett om ursäkt till Plux. Nu struntar jag i det här mitt humör orkar inte med det här längre. läs gärna John Kenaes artikel om Piratpartiet, finns i tråden, John Keane stöttar piratpartiet, i övrig politik på forumet

Senast redigerad av Tanke den 2012-05-02 klockan 06:27.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är