Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tanke Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2012
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-04-21, 12:16

Citat:
Ursprungligen postat av DrakeICN Visa inlägg
Varje princip har redan diskuterats av ett etiskt råd, och riktlinjer lämnats ut.
Ska politiker utse de etiska rådet? Hur ska ett etiskt råd se ut enligt dig, vilka uppfattningar ska de få bestå av, ska religiösa få ha representation i ett etiskt råd? Ska etiska råd vara oberoende av partipolitik och slippa bli överkörda av riksdagen om de kommer fram till annan slutsats?

Jag antar också att det är etiskt försvarbart idag enligt dagens etiska råd att utföra omskärelse eftersom det är tillåtet, eller har jag fel? Så återigen ett etiskt råd i sig är ju ingen självgående mekanism som löser detta, för i så fall skulle väl inte folk ropa på ett förbud emot omskärelse som ska genomföras via riksdagen.

Citat:
Varför vill du dra principer som gäller allt allt allt, när det finns relevanta skillnader som är för små för att fångas. Skulle man skriva ett principprogram som täcker in alla eventualiteter skulle det ju bli en tegelsten lika tjock och godtycklig som bibeln, och folk skulle tolka fel hela tiden ändå, trots att man tror att man varit övertydlig.
Det är pga just detta som jag ställer mig skeptisk till att politiker ska lägga sig i dessa frågor allt för sakligt som exempelvis ett enskilt förbud emot omskärelse, även om jag själv personligen gärna skulle se att de upphörde.

Citat:
Sant, mässlingen (har jag för mig, det kanske är en annan sjukdom) är på väg tillbaka igen på grund av några knäppskallar som tror att vaccinet orsakar autism. Du får gärna propsa för att vaccinationer ska bli tvingande. De är inte det idag - ta upp detta enskilda fall med ett medicinskt etiskt råd om du vill.
Ja nu ställer du dig positiv till absolutism igen genom att säga att tvingade vaccinationer är okej för din del, så det är inte så konstigt att jag just påpekar att ert sätt att hela tiden hänvisa till vad som är medicinskt motiverat just kan leda till auktoritära beslut som nu görs i vetenskapens namn tolkad av er politiker som helt plötsligt blivit självutnämnda experter.

En av sveriges ledande influensaforskare, Björn Olsen för fram trovärdig kritik emot själva hanteringen och tillvägagångssättet av vacciner emot influensa. Alla minns vi hysterin och skräcken i medierna.

Citat:
Vaccin dyrt och verkningslöst
http://svt.se/2.22620/1.1652213/vacc..._verkningslost

En av sveriges ledande influensaforskare, Björn Olsen, menar att svininfluensan inte alls är den dödliga pandemi världen bävat för.
Därför är det dyrt, onödigt och verkningslöst att vaccinera hela svenska folket mot svininfluensa.
Om en av Sveriges ledande influensaforskare säger att vaccinet var onödigt så känns det ju väldigt onödigt att 110 stycken människor efteråt anmält att de blivit sjuka av influensavaccinet.

Citat:

De blev sjuka av vaccinet
http://www.expressen.se/halsa/de-ble...a-av-vaccinet/

Feber, frossa, ont i kroppen, huvudvärk och allergireaktioner.
Omkring 110 anmälningar om biverkningar av svin-influensavaccinet har rapporterats in till läkemedelsverket.
- Vaccinet har mer biverkningar än vanligt influensavaccin. Det är ett tecken på att det ger ett effektivt skydd, säger Annika Linde på smittskyddsinstitutet.
Citat:
Varje enskilt ingrepp är unikt och måste motiveras på egna meriter! Det finns inget som säger att alla måste ha en irrationell övertro på att principer ska styra allt bara för att du har det.
Jag tycker jag har visat att ditt synsätt på omskärelse även avspeglar sig på ditt synsätt på vaccinationer. Med andra ord ditt synsätt styrs av samma principer i dessa två frågor ifrån din sida.

Jag har dessutom fört fram ett exempel på där vaccinationer rekommenderade av sjukvård och stat sedan fått kraftig kritik för att ha varit verkningslös, samt skadat individer. Dessa vaccinationer var som sagt frivilliga, men det kom ju fram i ditt inlägg att tvingande vaccinationer var något som du uppmuntrar mig att gärna arbeta för.

Svara med citat
  (#2) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #275483
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-04-21, 23:12

Citat:
Ursprungligen postat av Tanke Visa inlägg
Ska politiker utse de etiska rådet? Hur ska ett etiskt råd se ut enligt dig, vilka uppfattningar ska de få bestå av, ska religiösa få ha representation i ett etiskt råd? Ska etiska råd vara oberoende av partipolitik och slippa bli överkörda av riksdagen om de kommer fram till annan slutsats?
www.smer.se/Bazment/3.aspx
Tolv sakkunniga, åtta politiker och en ordförande.

Citat:
Jag antar också att det är etiskt försvarbart idag enligt dagens etiska råd att utföra omskärelse eftersom det är tillåtet, eller har jag fel? Så återigen ett etiskt råd i sig är ju ingen självgående mekanism som löser detta, för i så fall skulle väl inte folk ropa på ett förbud emot omskärelse som ska genomföras via riksdagen.
Synonymer till ordet råd är väl vägledande och rekommendation, inte tvång. Jag är inte tillräckligt insatt, men min gissning är att de lämnar en mindre uppsats där de belyser nackdelar och fördelar och avslutar med en rekommendation, sedan kan politikerna skita i deras rekommendation om de vill. Allt skrivs ju inte i lag heller - läkare gör alltid individuella bedömmningar, men de lutar sig säkert mot rekommendationer från WHO, kanske SMER och läkemedelsvärket osv.

Citat:
Det är pga just detta som jag ställer mig skeptisk till att politiker ska lägga sig i dessa frågor allt för sakligt som exempelvis ett enskilt förbud emot omskärelse, även om jag själv personligen gärna skulle se att de upphörde.
Varför? Det vart inga problem att genomföra förbud mot aga och rökning i offentliga rum.

Citat:
Ja nu ställer du dig positiv till absolutism igen genom att säga att tvingade vaccinationer är okej för din del, så det är inte så konstigt att jag just påpekar att ert sätt att hela tiden hänvisa till vad som är medicinskt motiverat just kan leda till auktoritära beslut som nu görs i vetenskapens namn tolkad av er politiker som helt plötsligt blivit självutnämnda experter.
Intressant att du väljer att angripa mig från just vaccinationsvinkeln, när jag aldrig sade att jag förespråkar tvång där, men svart på vitt sade att jag förespråkar tvång att operera gomspalt, även om föräldrarna vägrar. Och ja, jag tycker absolut 100% att i vissa fall, exempelvis gomspalt, så kan inte föräldrarna vägra sina barn vård. Absolut oacceptabelt. Vaccin är dock inte ett av de fallen.
Vad gäller vaccin har jag förståelse för åsikten att det ska bli tvingande, men jag har ingen bestämd åsikt för eller mot.

Citat:
Jag tycker jag har visat att ditt synsätt på omskärelse även avspeglar sig på ditt synsätt på vaccinationer. Med andra ord ditt synsätt styrs av samma principer i dessa två frågor ifrån din sida.
Jag låtsas att du just skrev gomspalt istället för vaccinationer, för isåfall kan jag säga att ja, du har rätt, det är samma åsikter som ligger bakom att jag förespråkar tvång för gomspaltsoperation respektive förbud för omskärelse. Men det betyder inte att det är principer. Om jag tvingas skriva ner principer går det säkert att hitta ett fall som i mycket liknar omskärelse och alla kriterier jag plitade ner stämmer, men där förbud blir fel. Principer är stela. Diskussionen är levande.
Jag tror att du förstår skillnaden?

Citat:
Jag har dessutom fört fram ett exempel på där vaccinationer rekommenderade av sjukvård och stat sedan fått kraftig kritik för att ha varit verkningslös, samt skadat individer. Dessa vaccinationer var som sagt frivilliga, men det kom ju fram i ditt inlägg att tvingande vaccinationer var något som du uppmuntrar mig att gärna arbeta för.
Jag uppmuntrar dig att arbeta för det, om du tycker det känns viktigt. Stor skillnad. Nå, om du skrollar genom alla trådar jag någonsin gjort ser du att jag faktiskt skrivit på just detta forum att svininfluensavaccinet inte genomgått de rigorösa bevis som behövs för att lansera ett vaccin. Historien visade mig rätt också...

Just därför behövs SMER, ett levande samtal, som kan diskutera varje enskilt fall för sig. En princip om vaccinationer hade ju kunnat bli galet, eller hur? Vare sig principen säger att vaccin måste vara tvingande, så att ännu fler hade drabbats av narkolepsi, eller en princip som säger att vaccin aldrig kan vara tvingande, så att när digerdöden v2.0 kommer dör en massa envisa konspiratsteoretiker. Jag kan också nämna att jag tog aldrig vaccinet mot svininfluensa när det begav sig, därför att jag ansåg det obevisat att vaccinet fungerade. Nå, när svininfluensan härjade som värst blev jag sjuk i två dagar från en fruktansvärd respirationssjukdom där jag behövde en sådan där astmasprej för att andas fritt, trots att jag inte har några allergier. Min flickvän däremot, som tog vaccinet, blev aldrig sjuk, trots att hon bor i samma lägenhet som mig. Dra vilka slutsatser du vill från det.

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

Svara med citat
  (#3) Gammal
Tanke Inte uppkopplad

Länk: #275859
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-04-30, 16:12

Citat:
Ursprungligen postat av DrakeICN Visa inlägg
Varför? Det vart inga problem att genomföra förbud mot aga och rökning i offentliga rum.
Du vill att omskärelse ska klassas som misshandel, våld? detta kräver att man avskaffar religionsfriheten och exempelvis ersätter den med åsiktsfrihet. religionsfrihet skyddar fysiska handlingar. åsiktsfrihet skulle dock skapa ett forum för hat emot homosexuella hos religiösa. Jag tror man måste välja. personligen gillar jag åsiktsfrihet framför religionsfrihet. Men jag tycker att vi i så fall även ska ta ur politiken ur kyrkan helt och avskaffa kyrkovalet. Sverige kan inte va inblandad i någon religion politiskt om man ska införa dessa förändringar. man måste även förbjuda halal slakt om man vill va konsekvent. äktenskapet måste också tas bort från statligt inflytande och va ett privat kontrakt istället. man måste ta avstånd från allt religiöst som finns inbyggt i samhället. Däremot bör slöja tillåtas privat med motiveringen att folk ska få klä ut sig hur de vill, men inte om man arbetar för staten. offentlig sektor ska förbjuda religiös klädsel hos sina arbetstagare på arbetstid

Senast redigerad av Tanke den 2012-04-30 klockan 16:23.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Robobengt Inte uppkopplad

Robobengts avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #275933
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-05-02, 09:15

Citat:
Du vill att omskärelse ska klassas som misshandel, våld? detta kräver att man avskaffar religionsfriheten och exempelvis ersätter den med åsiktsfrihet. religionsfrihet skyddar fysiska handlingar. åsiktsfrihet skulle dock skapa ett forum för hat emot homosexuella hos religiösa. Jag tror man måste välja. personligen gillar jag åsiktsfrihet framför religionsfrihet. Men jag tycker att vi i så fall även ska ta ur politiken ur kyrkan helt och avskaffa kyrkovalet. Sverige kan inte va inblandad i någon religion politiskt om man ska införa dessa förändringar. man måste även förbjuda halal slakt om man vill va konsekvent. äktenskapet måste också tas bort från statligt inflytande och va ett privat kontrakt istället. man måste ta avstånd från allt religiöst som finns inbyggt i samhället. Däremot bör slöja tillåtas privat med motiveringen att folk ska få klä ut sig hur de vill, men inte om man arbetar för staten. offentlig sektor ska förbjuda religiös klädsel hos sina arbetstagare på arbetstid
För det första: Det är inte nödvändigtvis så att det behöver klassas som våld. Bara att det inte bör vara tillåtet på barn som är för små för att välja det själva.
För det andra: Varför kräver det ett avskaffande av religionsfriheten? Det lär ju finnas handlingar idag som inte är tillåtna men som skulle kunna ses som religiösa.
För det tredje: Hur kommer det sig att du alltid vill ta upp massor av saker som inte har med frågeställningen att göra?

Flyter bra du korkknopp..
  Skicka ett meddelande via MSN till Robobengt  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #275946
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-05-02, 19:09

Men snälla rara nån, det är väl ändå en jävla skillnad på att ge en vaccination och att skära i ett barns könsorgan?
Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Om man tittar noggrannare på den här tråden, som blivit ganska lång, så är det ganska tydligt att av de som deltagit i debatten så har samtliga deltagare med någon form av ansvar för att ta hänsyn till partiets taktiska och politiska strategi argumenterat emot att den här frågan ska bli en del av piratpartiets politik.
Jasså, man är ansvarslös om man inte håller med dig i det här ämnet? Vilket jävulskt skitsnack! Gå och dra nått gammalt över dig.

Det är lika fel att vuxna får för sig att skära på småflickors fittor som att de får för sig att skära på småpojkars kukar, punkt slut. Att det ens är en debatt om detta är ungefär lika mentalt äcklande som att diskutera med pedofiler som tycker det är rätt att ha sex med småbarn för att dom inte ser ut att lida, vilket ju också har hänt.

Ja Mab, du läste rätt. Jag tycker din åsikt är ungefär lika sjuk som att du skulle tycka att det vore okej att knulla småbarn. Det är inte en förolämpning, det är dagens sanning det, och eftersom jag har den åsikten så kanske du förstår att jag tycker att det är helt rätt att ta ställning emot detta perversa beteende mot oskyldiga barn.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Tanke Inte uppkopplad

Länk: #275955
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-05-02, 21:57

Citat:
Ursprungligen postat av Robobengt Visa inlägg
För det första: Det är inte nödvändigtvis så att det behöver klassas som våld. Bara att det inte bör vara tillåtet på barn som är för små för att välja det själva.
det var Drake ICN som verkade använda det som argument.

Citat:
För det andra: Varför kräver det ett avskaffande av religionsfriheten? Det lär ju finnas handlingar idag som inte är tillåtna men som skulle kunna ses som religiösa.
jag tror det är enda sättet att undvika religiös konflikt, man bör visa att man inte är partisk emot en religion gentemot en annan religion.
Citat:
För det tredje: Hur kommer det sig att du alltid vill ta upp massor av saker som inte har med frågeställningen att göra?
det är din åsikt baserad på din förståelseförmåga

Svara med citat
  (#7) Gammal
Tanke Inte uppkopplad

Länk: #275961
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-05-02, 22:23

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Men snälla rara nån, det är väl ändå en jävla skillnad på att ge en vaccination och att skära i ett barns könsorgan?
det är förhållningssättet till medicinsk tvångsvård som disskuterades, eftersom vissa fört fram argumentet att omskärelse bara ska få va tillåtet om det är medicinskt motiverat. min följdfråga blev då om folk var medvetna om att detta öppnar upp för när tvångsvård är motiverat.

Citat:
Det är lika fel att vuxna får för sig att skära på småflickors fittor som att de får för sig att skära på småpojkars kukar, punkt slut. Att det ens är en debatt om detta är ungefär lika mentalt äcklande som att diskutera med pedofiler som tycker det är rätt att ha sex med småbarn för att dom inte ser ut att lida, vilket ju också har hänt. Ja Mab, du läste rätt. Jag tycker din åsikt är ungefär lika sjuk som att du skulle tycka att det vore okej att knulla småbarn. Det är inte en förolämpning, det är dagens sanning det, och eftersom jag har den åsikten så kanske du förstår att jag tycker att det är helt rätt att ta ställning emot detta perversa beteende mot oskyldiga barn.
vad tycker du om Sverigedemokraternas politik?

Svara med citat
  (#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #275969
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-05-02, 23:06

Citat:
vad tycker du om Sverigedemokraternas politik?
Det är helt irrelevant för tråden. Vissa frågor håller jag med dom i, andra frågor håller jag inte med dom i, precis som med de flesta andra partierna jag känner till. Vill du fortsätta intervjua mig i frågor som inte rör tråden så kan du skicka PM. Jag kommer svara.

Svara med citat
  (#9) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #275974
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-05-02, 23:32

Uppmaning från moderatorn: Föreslår att Tommten tar en extra titt på styrdokumentet för forumen innan fortsatt postning i denna tråd.
Nedlåtande beteende och personangrepp är inte acceptabelt.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter

Senast redigerad av JPAnderson den 2012-05-03 klockan 12:00.
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #276063
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-05-02, 23:43

Citat:
det är förhållningssättet till medicinsk tvångsvård som disskuterades, eftersom vissa fört fram argumentet att omskärelse bara ska få va tillåtet om det är medicinskt motiverat. min följdfråga blev då om folk var medvetna om att detta öppnar upp för när tvångsvård är motiverat.
Det är ju de könsstympningarna på barn som inte räknas till nödvändig vård som vi är emot. Ibland behövs det tydligen tyvärr könsstympning av medicinska skäl vad jag förstår. Det bör rimligtvis vara läkarnas sak att avgöra när sådana särskilda skäl föreligger, inte föräldrar eller politiker.

Det kan dock vara värt att undersöka om det kanske finns andra metoder än könsstympning att tillgå i de särskilda fallen. Finns det bättre alternativ så bör inte könsstympning vara tillåtet för medicinska skäl heller.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är