Piratpartiets mötesplattform

Svara   Lägg till ytterligare källa

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Nyhetsankaret Inte uppkopplad

Nyhetsankarets avatar

Reg.datum: Dec 2010
Standard På väg mot den totala transparensen - 2012-05-08, 18:39

På väg mot den totala transparensen
Det är redan i princip omöjligt att välja bort att inte bli positionerad eller avbildad på nätet – även om du själv inte aktivt valt att delta på Facebook eller 4Square eller Flickr kan du inte välja bort att andra tar bilder på dig och publicerar dem utan din vetskap.

Jag funderar på om det i framtiden kan bli så att den här tiden, runt millenumskiftet, kanske kommer att betraktas som en brytningstid. Tiden då människorna långsamt och plågsamt fick vänja sig vid att all information alltid finns tillgänglig – för alla.
Källa: https://www.iis.se/blogg/den-totala-transparensen Tipstack: Lake

Svara med citat
  (#2) Gammal
Lake Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2010

Länk: #276500
Standard Sv: På väg mot den totala transparensen - 2012-05-08, 18:39

Intressant krönika. Håller ni med? Är personlig integritet bara att glömma?

Centerpartist och Guldpirat. Bloggar på - Lakes Lakonismer

Svara med citat
  (#3) Gammal
Dennis Nilsson Inte uppkopplad

Dennis Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #276504
Standard Sv: På väg mot den totala transparensen - 2012-05-08, 19:30

Citat:
Ursprungligen postat av Lake Visa inlägg
Intressant krönika. Håller ni med? Är personlig integritet bara att glömma?
Hur kan det vara "totala transparensen" när personerna på bilder oftast inte är identifierade? Och förmodligen kommer de aldrig kommer att bli det.

Jag har mängder med foton från bl.a skoltiden med ej identifierade personer. I somras fotade jag i mängder på folkvimmlet under någon festival i bl.a Kungsträdgården. Jag har ingen aning om vad någon av de som fastnade på fotona heter...

"totala transparensen" blir det först när vi kan läsa varandras tankar! Ifall ens det funkar. Man måste ju först veta vad man tänker....

---------------------------------------------------------
If men were angels, no government would be necessary.

Senast redigerad av Dennis Nilsson den 2012-05-08 klockan 19:31. Anledning: stavfel

Svara med citat
  (#4) Gammal
Lake Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2010

Länk: #276515
Standard Sv: På väg mot den totala transparensen - 2012-05-08, 21:09

Fast det där med att identifiera okända människor på foton är ju något som redan håller på. Facebook har ju börjat föreslå vilka av dina vänner som är med på foton, om du inte aktivt blockar möjligheten.

Så varje foton som hamnar på nätet kommer snart att vara upptaggade med personerna som syns...

Centerpartist och Guldpirat. Bloggar på - Lakes Lakonismer

Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #276527
Standard Sv: På väg mot den totala transparensen - 2012-05-08, 22:24

Det som är "nytt" i sammanhanget är inte att enskilda håller på att förlora kontrollen över information om sig själva - för de har aldrig haft någon sådan kontroll. Det "nya" är att många förväntar sig att de skall ha denna kontroll, att kunna knäppa med fingrarna så att den information som spritts plötsligt skall dras tillbaka, eller åtminstone försvinna från deras egna synfält. Det finns även politiska krafter som vill ge dem denna kontroll, med eller utan andra baktankar. Se exempelvis EU-kommissionens nyligen framlagda förslag till dataskyddsförordning, innehållande bland annat "rätten att bli glömd".

Att informationen inte har spritts förut är delvis en illusion, för det har den, om än kanske inte i riktigt lika stor omfattning som nu. Såväl professionella fotografer som semesterfirare har tagit miljarder bilder av (för dem själva) okända människor och samlat dessa i mer eller mindre välordnade arkiv. Att detta inte upplevts som ett problem beror inte främst på att spridningen har varit begränsad till sin omfattning, utan på att information om spridningen inte har nått tillbaka till de avbildade personerna själva. Före Internet fick de nöja sig med TV:s och tidningarnas nyhetsbilder, och där fanns det inte plats för några lagom nyktra sommarcampare från en utländsk turists privata fotoalbum. Detsamma gäller all annan slags information om eller av personer, såsom omnämnanden i text och inspelat ljud (tal eller sång).

Inte ens när massmedier medvetet spridit bilder av personer utan att be om lov har det funnits någon självklar rätt för personerna i fråga att stoppa spridningen. Lagstiftningen ser olika ut i olika länder, men i Sverige är det i stort sett bara bilder i reklamsammanhang samt direkt ärekränkande bilder (förtal) som är förbjudna (detsamma gäller omnämnanden i text). En del massmedier är "snälla" och suddar ut ansiktena på personer som kommit med på en bild utan att deras identitet har betydelse för nyhetsrapporteringen, men det finns alltså ingen lag i Sverige som kräver detta. Därav följer att det inte heller finns någon lag som tvingar en enskild användare på Facebook att ta bort en bild föreställande en person som inte vill vara med där.

Som släktforskare har jag uppgifter om över 5.000 nära och avlägsna släktingar i min databas, varav säkert några hundra fortfarande är i livet. Det stora flertalet av dem vet inte om det eller ens vem jag är, men jag har via folkbokföringen och andra källor tagit reda på ort och datum för deras födelse, dop, vigsel och skilsmässa, deras samtliga förnamn, vilka föräldrar och syskon de haft, deras yrken, bostadsadresser och telefonnummer. Ibland kommer det fram uppgifter om adoptioner, utomäktenskapliga barn eller könsbyten. Jag ber inte om lov att samla på mig dessa uppgifter, men jag undviker att ge dem ytterligare spridning i onödan (de är sällan hemliga, för jag har själv plockat dem ur offentliga källor). I gengäld så finns även jag rimligen i andras databaser och adressböcker utan att veta om det. Det är en konsekvens av den allmänna informationsfriheten.

Men det är sant, det blir svårare att skaffa sig en fungerande täckmantel för att infiltrera ett kriminellt gäng eller spionera i främmande land när vem som helst kan googla ens ansikte eller DNA-prov för att få fram namn, födelsedatum, medborgarskap och allt man någonsin yttrat på Twitter... Därför satsar jag inte heller på en karriär i underrättelsebranschen.

Anders Andersson

Svara med citat
Svara  Lägg till ytterligare källa

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg