Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Öppna statens kulturskattkammare - 2006-06-09, 13:59

Citat:
Ett mejl till info@piratpartiet (6 Jun 2006)

Hej! Jag har två frågor till Piratpartiet:

1. Min första fråga gäller hur ni i Piratpartiet ser på statligt finansierade institutioners äganderätt, exempelvis bildmaterial från statligt finasierade museer som ska arbeta för att det svenska folket ska få tillgång till de kulturella samlingarna.

Då jag har varit i kontakt med Nationalmuseum i Stockholm, har det vållat stora problem då jag bett om tillstånd för att använda bilder på deras målningar till skolarbeten... De ville ha en stor summa pengar (runt 600 SEK, om jag inte minns fel) för att skicka mej en (!) bild - till ett skolarbete! Bilderna finns, mig veterligen, redan digitalt lagrade, i de flesta fall. Om det är så här det funkar, är det då inte lite skrämmande om en statligt finansierad institution sätter stopp för exempelvis mer avancerade kontvetenskapliga texter, där publicerat bildmaterialet är av stort värde? Hindrar vetenskapliga framsteg, om man så vill... Denna fråga kan klart sträcka sig till andra institutioner.

2. Min andra fråga gäller om ni kommer att kämpa för att de statligt finansierade museernas samlingar ska göras interaktiva på Internet och kunna nå hela det svenska folket, som faktiskt betalar skatt till verksamheten? Ett uppenbart exempel på hur vissa museer ser på detta syns om man jämför utbudet på andra, utländska museers hemsidor med den svenska motsvarigheten: Jämför www.louvre.fr (Louvren i Paris), www.rijksmuseum.nl (Rijksmuseum i Amsterdam) och www.nationalmuseum.se (Nationalmuseums webbplats). Om man ser på Nationalmuseums direktiv eller riklinjer (Förordning (1999:562) med instruktion för Nationalmuseum med Prins Eugens Waldemarsudde):

Citat:
Nationalmuseum har till uppgift att främja konsten, konstintresset och konstvetenskapen. Myndigheten skall särskilt levandegöra de äldre konstformerna och deras samband med den nutida konsten och samhällets utveckling samt verka för konstnärlig och kulturell förnyelse.

Vore inte Internet det bästa sättet att göra konsten mer levande och visa dess samband med samhällets IT-utveckling?

Javisst, du har helt rätt.

Det här kravet har vi faktiskt redan på programmet, men vi har råkat tappa bort det i hanteringen. Så kan det gå i ett parti som körs i internet-fart.

Frågan om att befria den information som det allmänna tar fram och bekostar från upphovsrättsliga restriktioner diskuterades i januari/mars i <a href=https://www.piratpartiet.se/forum/Topic3946-65-3.aspx>den här tråden</a>. Det är en bra idé, helt enkelt.

På <a href=http://piratpartiet.hwaccess.net/index.php?title=Copyrightfri_offentlig_information>den här wiki-sidan</a> ligger ett färdigt första utkast till text att lägga upp på vår hemsida någonstans under Upphovsrätt.

Exemplet Nationalmusem som du tar upp är alldeles ypperligt, så vi kanske borde peta in det i texten också. Om någon tar på sig att hålla i den här frågan vore det jättebra. Den ursprungliga tråden är stängd, så vi tar diskussionen i den här tråden.

Synpunkter och kommentarer, någon/alla?

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
Vidvinkel Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #31136
Standard RE: Öppna statens kulturskattkammare - 2006-06-09, 14:04

Är inte poängen med avgiften att minska trycket på x förfrågningar. ?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #31138
Standard RE: Öppna statens kulturskattkammare - 2006-06-09, 14:12

Här är den text som ligger på wikin just nu.<br>
<br>

<br>
<br>
<br>
<br>
I USA är alla verk (bilder, inspelningar, ritningar osv) som produceras av statliga myndigheter befriade från upphovsrätt. Man kan ladda ner kartor över vägnät, <a href="http://www.nasa.gov/multimedia/guidelines/index.html" >NASA-bilder</a> och allt möjligt helt fritt. I Sverige är det inte så. Till exempel vill lantmäteriet ha tusentals kronor för en karta i digitalt format som är framtagen med skattepengar. <h4> Kan men vill inte </h4> Svenska offentliga institutioner bedriver ofta regelrätt affärsverksamhet med information som framställts som en del av verksamheten, och som ofta redan är betald med skattepengar. <br>
<br>
Det finns ett otal exempel på hur myndigheter agerar som rena mediabolag, och att detta orsakar problem. Här är några: <ul> <li> <a href="http://www.raa.se/bildservice/pdf/Fototjanster.pdf" >Riksantikvarieämbetets webbshop</a> ser ut som vilket mediebolag som helst. Riksantikvarieämbetet har som ett led i arbetet att dokumentera det svenska kulturarvet skapat en bilddatabas. Den innehåller nu runt 60 000 digitaliserade och sökbara fotografier som illustrerar det mångsidiga arbete som bedrivs inom kulturmiljövården. Men trots att databasen har byggts upp med offentliga medel får bilderna inte användas fritt. Exempelvis kan det öppna uppslagsverket <a href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Mall:RA%C3%84">Wikipedia inte använda riksantikvarieämbetets bilder</a><br>
<i>"Kom ihåg att fotografier är skyddade av upphovsrättslagen. Det innebär bland annat att bilderna inte får användas eller ändras utan fotografens tillstånd. Har man fått fotografens medgivande att använda bilden får användningsrätten inte heller vidareöverlåtas."</i> står det på RAÄs sajt. Vi ser ingen anledning till att det ska vara så. </li> </ul> <ul> <li> <a href="http://www.lantmateriet.se/upload/filer/kartor/Avgifter_geografisk_information_och_fastighetsinformation.pdf" >Lantmäteriverket tar hutlöst betalt</a> för kartinformation. Det leder inte bara till att svenska konsumenter får betala mer än nödvändigt för olika system som bygger på kartinformation, till exempel GPS-kartor. Det skapar också en onödig inträdesbarriär för små svenska innovationsföretag inom området geografiska informationssystem. Genom att släppa informationen fri skulle samhället som helhet gynnas. </li> </ul> <h4> Vill men kan inte </h4> Men även i de fall då offentliga institutioner som egentligen <i>vill</i> göra sitt material tillgängligt för allmänheten ställer dagens upphovsrätt till problem. <ul> <li> <a href="http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=29679" >SVT:s arkiv</a> innehåller totalt ca 224.000 timmar material. I det ingår 1.250 timmar SF-journalfilm från 1897 till 1960. SVT har startat ett mycket lovvärt initiativ att göra visst material tillgängligt för allmänheten. Det är ju trots allt vi som har betalat för det genom lincensavgifterna. Men man behöver inte leta länge på SVT:s sajt för att se vilka problem dagens upphovsrätt ställer till med: <ul> <li> <i> <b>Varför kan jag inte hitta mitt favoritprogram/inslag i Öppet Arkiv?</b><br>
Av rättighetsskäl kan ännu inget material med musik och inga sport- och dramaproduktioner eller andra inslag där skådespelare är med publiceras i Öppet Arkiv. Undantag när det gäller musiken är Journalfilmerna, där vi har rätt att lägga ut musik. Vi hoppas komma vidare i förhandlingarna med upphovsmännen om att få lägga ut mer material på webben.</i> </li> <li> <i> <b>Varför kan jag inte önska mitt favoritprogram?</b><br>
Många av våra program i arkivet innehåller musik eller andra inslag som vi av rättighetsskäl ännu inte kan publicera i Öppet Arkiv. En redaktion på fyra personer går successivt igenom arkivet för att hitta godbitar som vi kan publicera.</i> </li> <li> <i> <b>Hur lång tid tar det att göra hela SVT:s Arkiv tillgängligt för publiken?</b> Vi kommer sannolikt aldrig att kunna göra hela Arkivet tillgängligt på webben, eftersom det inte kommer att gå att lösa rättigheterna till alla produktioner som finns där.</i> </li> <li> <i> <b>Kan jag köpa en kopia av programmen?</b><br>
Nej, det går inte att som privatperson köpa kopior av programmen.</i> </li> <li> <i> <b>Varför kan jag inte ladda hem och spara videoklipp på svt.se?</b><br>
Det är våra upphovsrättsavtal som förhindrar möjligheten att öppna upp för nedladdning av videoklipp lokalt hos besökaren. </i> </li> </ul> </li> </ul> Med de förändringar i upphovsrätten som piratpartiet föreslår skulle de här problemen försvinna för allt material som är äldre än fem år. Nyare produktioner kan hanteras genom förändrade avtal när SVT köper in material eller anlitar skådespelare, författare etc. Då kan svenska folket få tillgång till den arkivskatt de redan betalt för. <br>
<br>
<br>
<h3> Piratpartiets åsikt </h3> <i>Information som tagits fram av inom den offentliga sektorn ska vara fri från copyright när den publiceras, och ska göras tillgänglig till självkostnadspris eller vara gratis. Detta ska gälla även den licensfinansierade radion och televisionen. Radions och televisionens arkiv bör göras öppna och tillgängliga för allmänheten.</i> <h3> Länkar </h3> <ul> <li> <a href="http://www.usdoj.gov/04foia/04_7.html" class="external text" title="http://www.usdoj.gov/04foia/04 7.html" rel="nofollow">USAs <i>Freedom Of Information Act (FOIA)</i></a>, som (bland annat) föreskriver att material som publiceras av statliga myndigheter inte är belagd med copyright. </li> </ul>

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #31141
Standard RE: Öppna statens kulturskattkammare - 2006-06-09, 14:17

Citat:
Information som tagits fram av inom den offentliga sektorn ska vara fri från copyright när den publiceras, och ska göras tillgänglig till självkostnadspris eller vara gratis. Detta ska gälla även den licensfinansierade radion och televisionen. Radions och televisionens arkiv bör göras öppna och tillgängliga för allmänheten.

Det betyder helt enkelt att om man säljer sinn film till svt så har man förlorat den eknomiska rätten?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #31157
Standard RE: Öppna statens kulturskattkammare - 2006-06-09, 14:50

Citat:
Vidvinkel (2006-Jun-09)Det betyder helt enkelt att om man säljer sinn film till svt så har man förlorat den eknomiska rätten?

Ja. Om du säljer filmen till SVT så har ju de den ekonomiska rätten, eller hur? Om du däremot säljer en licens att visa filmen i teve så har du själv kvar rätten.

Vad exakt som ska räknas som att SVT har producerat programmet är inte speciellt svårt att avgöra: Om det är SVT som är huvudman för projektet så är det SVT som har producerat.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #31158
Standard RE: Öppna statens kulturskattkammare - 2006-06-09, 14:53

Nja. Det beror lite på hur man utformar kontraktet. Ofta köper dom bararätten till en visning, ibland en permanent skandinavisk ensamrätt. Det är ytters få dokumnetärfilmsproduktioner som SVT står bakom knaske 20-30 st per år.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #31256
Standard RE: Öppna statens kulturskattkammare - 2006-06-09, 17:40

Kan faktiskt inte hålla med mer om att statliga verk ska köpas till självkostnadspris eller vara gratis om jag ska va ärlig... Samt att öppna standarder ska nyttjas istället för tex Microsofts slutna system (Tex använder min komun microsofts office paket som kostar väldigt mycket licenspengar då en övergång till open office knappt hade gjort nån skillnad rent praktiskt och inte skulle kosta några licenspengar för komun till på köpet (dvs när dem upgraderar till nästa office verision osv.. för det är väl bara det som kostar pengar eller så har jag totalt missförstått hela saken)

Ja jag gillar openoffice.. Finns det några alternativ till det som är vettiga å helst kompatibla med microsofts(väldigt onödigt att behöva skriva om alla filer bara för att man byter system enligt mig..) format?

ena fyra ena tvåa vad blir det? jo 42!

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #31261
Standard RE: Öppna statens kulturskattkammare - 2006-06-09, 17:45

??

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #31264
Standard RE: Öppna statens kulturskattkammare - 2006-06-09, 17:49

Jag vet inte. vad svarde DU på?

Citat:
Kan faktiskt inte hålla med mer om att statliga verk ska köpas till självkostnadspris...

Det är dom oftast så länge dom inte ligger i stora arkivet. Det vore en praktisk omöjlighet atttillgodos se detta. Svt har flera enorma ROBOTAR som åker runt en lång skena och plockar filmer ur lådor i meterhöga hyllkomplex.

Citat:
Samt att öppna standarder ska nyttjas istället för tex Microsofts slutna system (Tex använder min komun microsofts office paket som kostar väldigt mycket licenspengar då en övergång till open office knappt hade gjort nån skillnad rent praktiskt och inte skulle kosta några licenspengar för komun till på köpet (dvs när dem upgraderar till nästa office verision osv.. för

I det långa loppet skulle det löna sig. Förstår inte riktigt hur det hamnade i den här tråden dock

Svara med citat
  (#10) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #31263
Standard RE: Öppna statens kulturskattkammare - 2006-06-09, 17:49

uhm va? vad svarar du på?

ena fyra ena tvåa vad blir det? jo 42!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Övervakning blir statens kassako Jakobi PP i media 1 2010-01-07 19:27
Känsligt ämne men.. Öppna pedofiler och öppna pirater? Faye Övrig diskussion 138 2009-11-30 09:40
Så lurar du statens spioner Alexander F PP i media 2 2008-06-14 13:56
Stoppa statens piratkopiering Christian Engström PP i media 0 2007-10-08 11:21
Stoppa statens fönstertittare Christian Engström PP i media 0 2007-01-15 23:14