Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jolly Roger 46 Inte uppkopplad

Jolly Roger 46s avatar

Reg.datum: Aug 2006
Standard RE: Patent Förhalar utveckling åter igen. - 2006-08-08, 20:38

Jag kollade på IDG debatten verkar ju inte särskilt seriös. Jag orkar inte blanda mig in i det käbblet.

Jag har drivit och varit med och startat flera företag baserade på patent och idéer.

Bland annat http://www.pricer.com.

Visst har jag tjänat pengar på mina patent, men det viktiga var inte att hålla borta andra från marknaden, (även om det är en trevlig bi effekt). Det viktigaste med att patentera är att se till att inte någon annan patenterar så att man blir utestängd från marknaden, när man ändå bestämmer sig för att investera i ett projekt. Därför är just sådana bolag som ana...(what ever) extra jobbiga.

I långa loppet är det ändå produkten själv som är avgörade för ett bolag.

Personligen är patent egentligen bara till besvär för mig. Jag undviker numera att patentera utan publicerar mina (mindre) uppfinningar så att ingen annan skall kunna patentera samma sak.

Detta förfarande kallas ofta för att göra "Application notes", och passar ganska bra för mitt nuvarande yrke. Mycket i elektroniska konstrutioner hålls ändå hemligt trots patent, ungefär som man håller källkod hemligt.

Visst patent finns idag och man är ju dum om man inte utnyttjar dem när så behövs. Fast vi skulle inte få ett sämre samhälle utan patent.

En intressant kompromiss skulle vara ett slag tvångs licens, dvs att patent bibehålles men att man skall kunna få en licens mot en förut bestämd del av vinsten. Detta skulle kunna regleras av en speciell domstol med mycket hårt styrda regler. Så fungerade det ungefär under världskrigen, då alla bolag i USA fick ta del av varandras patent, industrin fick en rejäl kick. (Jag är inte instatt nog för att veta hur det var i resten av världen men jag antar att det var likartat.)

Jag vill inte ge någon universal lösning, men Piratpartiet är mycket viktig! Dessa frågor är alldeles för viktiga för att slarvas bort under några minister sammanträden i EU av dagens ointresserade politiker.

En jämförelse:

Privat nyttjande av patent har aldrig varit avsett att vara begränsat! och därmed är patenlagarna faktiskt mildare än upphovsrätten idag i Sverige där inte ens privata kopior är tillåtna.

Till sist:

Allt detta hänger intimt samman med vilket samhälle vi vill ha, jag tror bara att våra kära politiker i de etablerade partierna inte riktigt fattat det än.

Piratpartiet är det viktigaste som hänt i Svensk politik på många,många år!!!
(Ursäkta miljövänner och andra,...)

Öl här i Tyskland är som godast i Pilsen!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
FRA-lagen kommer åter upp i riksdagen till hösten Leo Integritet och privatliv 1 2008-06-23 21:36
EU åter hot mot s Christian Engström PP i media 1 2008-04-29 13:39
Nyhetsbrevet åter TeirdeZ Stockholm 5 2007-11-20 07:00
Pirate Bay: Åklagaren förhalar vårt ärende Alexander F PP i media 0 2007-10-04 19:14
Vem var det som sa att patent främjar utveckling? Perty Kunskap och patenträtt 10 2006-12-18 21:11