Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
adler Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-10, 19:01

Jag kom hit glad i hågen över att ha hittat folk som liksom jag fått nog av sådant elände som exempelvis den patentterrorism som storföretag ägnar sig åt.

Citat:
Michail (2006-Jan-10)

Jag fann här en dagordning som mest liknar anarki. Och jag höll på att vända i dörren.
Du har nog varit aktiv för kort tid inom internetvärlden om du förväntar dig en dagordning ö.h.t på ett diskussionsforum. Poängen är att alla ska få uttrycka sina åsikter och föra fram kreativa förslag, som sedan kan användas för att partiet ska lyckas ändra på samhället.

Citat:
Michail (2006-Jan-10)

Seriöst - om Piratpartiet vill få vind i ryggen av fler än 14-åriga MP3-swappare så får ni nog komma fram till något mer realistiskt än avskaffandet av ALL upphovsrätt.
Nu vet jag inte vad Falkvinges ursprungliga tanke var, men jag betvivlar att han menade att man inte ska kunna ha ensamrätt på att kalla sig upphovsman till ett verk. Om du i övrigt tycker att det är orealistiskt att ta bort en lagstiftning så får det stå för dig, vi är ganska många som tror att den har spelat ut sin roll, även upphovsrättsinnehavarna själva. Undantagen är de stora företagen som skulle förlora pengar, vinnarna är de små företagen och privatpersonerna. Upphovsrätten har så kort historia att det nog är du som är orealistisk om du inte tror att den går att avskaffa.

Citat:
Michail (2006-Jan-10)

Det tog inte många minuters dribblande i några av trådarna här förrän man genast börjat köpslå med konceptet, och så kan man inte hålla på i en politisk diskussion. Det går inte att kräva avskaffande av allt personligt ägande för att sen plötsligt hålla med om att folk kanske skall få äga saker ibland.
Hur tycker du man ska hålla i en politisk diskussion då? Ska en enväldig diktator bestämma reglerna? Du gjorde en rätt grov felskrivning här också, ingen vill avskaffa all äganderätt. Du får gärna ge exempel vad du menar....

Citat:
Michail (2006-Jan-10)

Så om Piratpartiet skall bli mer än bara dagens skratt i media så får man allt koka ihop något seriöst som faktiskt går att genomföra också.
Du verkar väldigt negativt inställd, har du kommit hit för att du vill förändra eller för att du vill så osämja mellan människor ?

Citat:
Michail (2006-Jan-10)

Så jag skulle uppskatta om man slutade prata om totala avskaffanden, för bortsett från huruvida det är realistiskt så är det dålig psykologi att uttrycka sig i termer av negationer. Det är helt enkelt korkat att definiera sig som motståndare, för i samma ögonblick som det man strider emot slutar existera så upphör ju också existensberättigandet till ens ståndpunkt.
Om roten till det onda är en lagstiftning som inte fyller någon vettig samhällsfunktion, hur ska man kunna formulera sig utan negationer för att framföra åsikten att den ska tas bort?

Citat:
Michail (2006-Jan-10)

Om jag definierar mig som anticyklist och lyckas få världens alla cyklar förbjudna, är jag då fortfarande anticyklist? Det finns ju då inga att vara anti emot? Om jag definierar mig som anti-X (där X är en politisk fraktion) och X plötsligt efter ett partimöte byter ståndpunkt totalt, måste jag då också svänga så att jag bibehåller min diametrala position? Eller är vi då kompisar helt plötsligt?
Vad har Piratpartiet med cyklar och dylikt att göra? Om upphovsrättslagarna och de integritetskränkande lagar som Bodström m.fl. ligger bakom tas bort så är ju ganska många betydligt gladare än innan, och partiet kan gå i dvala på obestämt tid. Syftet är då uppnått och det finns ju ingen orsak att vara anti mot allt.

Citat:
Michail (2006-Jan-10)

Nej, det man skall göra är att uttrycka sig i positiva termer. Jag är inte EMOT patentsystemet, jag är FÖR ett BÄTTRE patentsystem som tillgodoser allas realistiska behov. Jag är inte EMOT skivindustrin, jag är FÖR publikens rätt att ha access till musik. Jag är också FÖR artistens rätt att kunna leva på sitt arbete och jag är FÖR kundernas rätt att kunna handla på en konkurrensutsatt marknad som inte behärskas av mediamonopol. FÖR saker, inte EMOT saker.
Hur ska du kunna tillgodose allas behov på en gång? Det är inte praktiskt möjligt. Med nuvarande lagstiftning så tillgodoses behoven för de största artisterna, de största företagen, helst enkelt de med mest pengar.

Jag är FÖR artistens rätt att leva på sitt arbete, men inte genom att sälja skivor, utan genom riktigt arbete, dvs. livekonserter och liknande.

Citat:
Michail (2006-Jan-10)

Så om Piratpartiet vill ha min röst (eller rentav arbete) får man allt ta och droppa punkarattityden och istället se vad man faktiskt kan få igenom för positiva förändringar.
Vad hindrar att man börjar med att genomföra radikala förändringar i rätt riktning, innan man går steget att göra verklighet av visionerna i ett partiprogram? Du får gärna själv bidra genom att framföra förslag på förändringar av nuvarande lagstiftning, som du tror ger bättre resultat för mänskligheten. Med mänskligheten menar jag inte skivbolag, utan vanliga människor inklusive artister/konstnärer.

________________________<br>
..

Svara med citat
  (#2) Gammal
Rheo Inte uppkopplad

Länk: #4359
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-10, 19:19

Citat:
MMats (2006-Jan-10)På startsidan står det:

Citat:
Ge oss dina favoritargument!

Alla har sina egna argument till varför upphovsrätt, patent etc är en dålig idé. Varför inte lämna dina och dela med dig till både pirater och andra?

Det var det Michail försökte göra. Vi är många som brinner och hoppas att PP ska kunna komma till riksdagen. Att han försöker påverka och komma med konstruktiva förslag är något som borde uppskattas. Om ni hellre ser att vi lutar oss tillbaka och ser vad ni och ert parti kommer med så kan vi göra det.

Ok... Bör texten ändras till "Ge dina favoritflames för att smutskasta det som du inte har sett"?

Edit: Det du refererar till på nyhetssidan är en notis om en kampanj som inte har börjat än.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Länk: #4401
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-10, 22:13

Som jag tror är det en bra idé att gå ut precis som Falkvinge har gjort. Namnet drar till sig nyfikna och iden är så radikal att man även som ej insatt vill läsa. Sen det faktum då att det vi är så många som fildelar tror jag har gjort så att vi alla sitter här nu.

Sen tror jag meningen är upp till oss att vara med och forma detta demokratiska parti, med våra argument och åsikter, som inte bara handlar om fildelning utan som handlar om hela det politiska perspektivet, där fildelning är en av kärnfrågorna.

Bodstöms datalagringslag tror jag var den utlösande faktorn, utan den hade det nog inte heller blivit någon större reaktion

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

Svara med citat
  (#4) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #4414
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-10, 22:50

Michail: du snäser ju också; det är klart att flera av oss blir arga när du börjar med en väldigt konfrontativ attityd.

Fast jag var redan arg, i och för sig. Förbannad på Disney som urholkar den kulturella allmänningen, förbannad på SPA som stormar skolor med vapen i jakt på "pirater", förbannad på RIAA och MPAAs järngrepp om lagstiftarna, och förbannad på att det alltid alltid alltid är de självutnämda "ägarna" och "innehavarna" som ska sätta agendan för vad vi andra får göra, säga och tänka.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Adrian Larsson Inte uppkopplad

Adrian Larssons avatar

Länk: #4455
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-11, 06:23

Det är PRECIS det som jag har sagt HELA tiden... :/

Human Knowledge Belongs To The World Open Source!

Svara med citat
  (#6) Gammal
Michail Inte uppkopplad

Michails avatar

Länk: #4469
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-11, 08:43

Okej, jag ber om ursäkt för min konfrontativa attityd.

För att intellektualisera över saken är det likt diskussionsämnet en (knappt medveten) taktik jag har för att dra folks uppmärksamhet.

Den fungerar utmärkt på löpsedelsbasis, precis som Piratpartiets punchlines om avskaffande av upphovsrätt och Korvmannen. Kärva uttalanden som får det att hetta till i magen på folk. När man sen har deras uppmärksamhet går man över till en betydligt mer resonabel linje.

Javisst, jag är intresserad av vilket partiprogram som kommer att formuleras. Jag är också intresserad av att bidra till verksamheten. Personligen är jag inte speciellt intresserad av musik eller fildelning, jag har däremot starka åsikter om patent- och copyrighträtt och övervakningssamhällen.

Jag skulle gärna se att man i diskussionen delar upp frågorna i "vision" och "delmål". Det är en god vision att all kulturmedia skall vara fritt tillgänglig folket, precis som böcker i bibliotek och fallet med yttrandefrihet. Man kan dock inte hoppa dit i ett steg, så man bör också ha på bordet de specifika ärenden man vill påverka först.

Jag tycker att man skall vara tydlig i huruvida man talar om upphovsrätt (media) eller upphovsrätt (programkod) eller upphovsrätt (copyright) eller upphovsrätt (patent). De faller alla inom samma begrepp (immaterielrätt, egentligen) men är väsentligen olika till sin natur.

Jag tycker att när man skriver partiprogram skall man vara noga med att beskriva världen så som man vill att den borde se ut istället för att peka ut negativa saker man vill verka emot. Everyone's a critic, det är lättare att gnälla än att hitta på åtgärder. Jag vill inte ta del av ett missnöjesparti.

Det som skiljer M, S, Fp, C och V från Ian&Bert är att man har en ideologi om hur världen borde fungera istället för att som i det senare fallet bara peka på invandring som roten till allt ont. Och medan de förra finns och har funnits vid makten i evigheter blev de senare en kort och pinsam fars.

Jag tycker att man i partiet borde koncentrera sig på enskilda fall av fula trick som mediamoguler och industrivärlden använder sig av för att driva igenom lagförändringar som gynnar dem på bekostnad av konsumenter och skattebetalare. Ta till exempel debaklet med mjukvarupatent i fjol - hade inte whistleblowers vid EU ropat att vargen var lös hade industrin smugit igenom en lag som låtit dem äga abstrakta algoritmer bakom ryggen på oss alla.

Det var alltså fullständigt imperativt att det satt någon och granskade vad som höll på att hända och rapporterade det till berörda parter som mobiliserade ett motstånd. Den gången blev det framgångsrikt men det var på håret, för de fräcka lobbyisterna försökte till och med använda hål och klumpigheter i regelverket för att tvinga igenom lagen trots uttryckliga order om motsatsen.

De lär inte ge upp de har redan försökt igen, och det lär uppstå nya såna händelser i framtiden, så jag skulle gärna se ett officiellt sanktionerat organ som skall granska och framföra folkets vilja i saken. In i riksdagen och sätt en expert i Bryssel, med andra ord! Fort!

Jag skulle gärna fortsätta men jag måste gå nu.

Svara med citat
  (#7) Gammal
adler Inte uppkopplad

Länk: #4482
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-11, 10:19

Michail, nu tycker jag du låter betydligt mer resonlig, jag gillade hur du framförda dina åsikter i sista inlägget. Jag återkommer senare med fler inlägg i den här debatten, än så länge så tjänar extremismen för att få upp folks ögon.

De viktigaste punkterna enligt mig är, är två:

1. Övervaknings/registreringslagarna som Bodstrim & Co. ligger bakom, som måste tas bort

2. Rätten att kopiera och distribuera digital information fritt

Den första punkten är enkel, stryk de lagändringar som gjorts de sista åren. Den andra är lite klurigare, eftersom dels "digital information" är så stort begrepp, dels för att det krävs en hel del kompromissande.

Vilka frågor anser du vara viktigast att piratpartiet ska driva? Framför din ståndpunkt här i positiva ord, så vinner du nog stöd!

________________________<br>
..

Svara med citat
  (#8) Gammal
ReLeVaTioN Inte uppkopplad

Länk: #4686
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-11, 22:37

Jag måste säga att jag håller fullständigt med Michail. Vi MÅSTE mjuka upp formuleringarna. Jag har hela tiden utgått från att formuleringen (som förresten fortfarande står på förstasidan):

Citat:
Piratpartiet står för avskaffande av immaterialrätten (upphovsrätt, patent, varumärken och mönsterskydd)

Bara är ett sätt att skapa debatt och ge folk "den varma känslan i maggropen". Att behålla den formuleringen kan jag inte tänka mig på längre sikt. I och med att det är dags att samla in namnteckningar tycker jag det är dags att formulera om NU! Ju förr dess bättre. Jag tror nämligen att långt färre stödjer:

Citat:
Piratpartiet står för avskaffande av immaterialrätten (upphovsrätt, patent, varumärken och mönsterskydd)

än vad som stödjer t.ex. adlers formulering:

Citat:
De viktigaste punkterna enligt mig är, är två:

Citat:
1. Övervaknings/registreringslagarna som Bodstrim & Co. ligger bakom, som måste tas bort
Citat:
2. Rätten att kopiera och distribuera digital information fritt

eller som Sunnan kort och gott uttrycker det i något forum:

* integritet

* piratkopiering

(kommer inte ihåg hennes EXAKTA formulering)

----------------------------------------------------------------

The opposite of a correct statement is a false statement. But the opposite of a profound truth may well be another profound truth.

Niels Bohr

-----------------------------------------------------------------

Svara med citat
  (#9) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #4690
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-11, 22:42

Det handlar inte bara om kopiering och distribuering av ettor och nollor. Det handlar om friheten att bygga vidare på och dela med sig av kultur och kunskap.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Joakim Inte uppkopplad

Joakims avatar

Länk: #4817
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-12, 14:59

Ett snabbt inlägg:

Det här med att ha en målsättning.

En målsättning är ju en satsning, en idé om vart man vill.

Därmed inte sagt att detta kan eller skall ske dagen partiet sätter sig i Rosenbad.

Det är viktigt att hålla i sär, och som andra sagt; vad partiet vill i det långa och korta loppet arbetas fram as we speak.

.................................<br>
synopsis.se | medioker.blogspot.com

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer