Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Piratideologi - 2006-12-10, 12:18

Piratideologi - i vad består den?

Som icke medlem börjar jag:

På min hemsida har jag både och: skyddade och icke skyddade verk:

Mina principer:

Aktiva svenska artister gör jag icke tillgängliga:

Exempel: Maritza Horn har spelat in Lasarettvisan (I en sal på lasarettet), en traditionell visa. Texten är oskyddad, inspelningen skyddad. Fick en begäran om inspelningen - vägrade - Maritza Horn är aktiv artist.

Abba, Beatles, Elvis amerikanska låtar har jag lagt ut (lågkomprimerat) för tillgänglighet. Där resonerar jag att jag är amerikansk medborgare på nätet och hänvisar till Fair Use. Abba resonerar jag så här: i dag allmän kultur.

Mina krav: Fair Use implementerad i Svenska lagen (URL).

upphovsman: Liv plus 10

inspelning: kvar på 50 år

Staten sätter press på de svenska upphovsrättsorganisationerna att använda låga tariffer. I USA finns en lagstiftad tariff för webbradio (1000 kronor per år).

Observera jag har drivit upphovsrättsfrågor aktivt i åtta år!

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #63462
Standard RE: Piratideologi - 2006-12-10, 18:28

Citat:
minata (2006-Dec-10)Piratideologi - i vad består den?

Att i och med internets intåg så har vi möjlighet att förändra världen på det sätt om ekonomer och liberaler dömt om i hundratals år. För första gången kan produktionen av kultur, kunskap, demokrati och rättvisa skötas helt och hållet av produktionsmedel som ägas av den fattigaste av människor (vi är inte där än, men vi kan komma dit om vi vill).

Dessutom så är det så att självaste grunden för ekonomin nu vilar på denna typ av produktion. Konsekvensen är att det privata ägandet av det producerade inte längre är den viktigaste komponenten i ekonomin. Tvär om som så många projekt bevisar hela tiden så är det idag möjligt att bygga en ekonomi som i grunden ger till alla istället för att ge till en.

Piratideologin är att det är vår moraliska skyldighet som människor att anamma och bygga vidare på denna ekonomiska grund som på ett mycket mer rättvist sätt berikar även den fattigaste av människor och inte forsätta kämpa emot den.

Mitt förslag iaf.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006

Länk: #63466
Standard RE: Piratideologi - 2006-12-10, 20:17

Citat:
För första gången kan produktionen av kultur, kunskap, demokrati och rättvisa skötas helt och hållet av produktionsmedel som ägas av den fattigaste av människor (vi är inte där än, men vi kan komma dit om vi vill).

Hade inte tänkt göra fler inlägg öht, men det här är intressant.

Notera: jag antar nu att det du menar med "produktionsmedel" är ungefär en dator med internetuppkoppling.

Då undrar jag: hur pass har du tänkt igenom ditt påstående att dessa produktionsmedel ägs av de fattigaste?

Om jag påstår att dessa produktionsmedel i stället ägs av de rikaste, vad säger du då?

Du säger att vi inte är där än. Sannerligen. Hur länge, bedömer du, dröjer det innan vi kommer dit?

PS

I någon inlägg för länge sedan var det någon som gav mig ett litteraturtips (Orwells 1984). En syrlig eftersläng fick jag också :-). Ett litteraturtips jag tänkt ge dig en tid: Enhet av Ninni Holmkvist. Den säger inget om upphovsrätt eller dylikt, men den kan belysa begreppet samhällsnytta ur ett perspektiv som tycks helt bortglömt i piratresonemang.

Svara med citat
  (#4) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #63472
Standard RE: Piratideologi - 2006-12-10, 21:31

Citat:
Jep (2006-Dec-10)Notera: jag antar nu att det du menar med "produktionsmedel" är ungefär en dator med internetuppkoppling.
Kan vara så. Det är inte så mycket ägandet av hårdvaran, som friheten att göra det som det gör möjligt, när man så önskar. I delar av världen kanske detta löses på andra sätt än en egen dator och ett avtal med en ISP.

Citat:
Om jag påstår att dessa produktionsmedel i stället ägs av de rikaste, vad säger du då?
Att du på många sätt har rätt, och att det är vårt ansvar att försöka ändra på det.

Citat:
Du säger att vi inte är där än. Sannerligen. Hur länge, bedömer du, dröjer det innan vi kommer dit?
Det beror helt på vad och hur vi gör. Titta på OLPC för ett litet men intressant projekt i detta avseendet.

Citat:
Ett litteraturtips jag tänkt ge dig en tid: Enhet av Ninni Holmkvist. Den säger inget om upphovsrätt eller dylikt, men den kan belysa begreppet samhällsnytta ur ett perspektiv som tycks helt bortglömt i piratresonemang.
Finns den online?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006

Länk: #63510
Standard RE: Piratideologi - 2006-12-11, 08:53

Citat:
Citat:
Ett litteraturtips jag tänkt ge dig en tid: Enhet av Ninni Holmkvist. Den säger inget om upphovsrätt eller dylikt, men den kan belysa begreppet samhällsnytta ur ett perspektiv som tycks helt bortglömt i piratresonemang.
Finns den online?
[/quote]

Vet inte, faktiskt. Möjligt. På bokus.com kan man i många fall köpa e-böcker. Jag vet att Enhet finns på bokus, men jag har inte kollat om den finns som e-bok.

Annars blir det till att släpa kopiatorn till bokhandeln. Eller masa sig till bibblan. Plus att julen står för dörren - önska dig den, vetja!

Allvarligt talat - boken skulle mycket väl kunna funka som en intressant utgångspunkt för en diskussion om samhällsnytta, detta i mina ögon vanskliga begrepp. Den som pratar samhällsnytta, gör det oftast med den självklara utgångspunkten att samhällsnytta alltid är bra, att samhällsnytta alltid är bättre än annan nytta - att den nytta som man menar tillfaller samhället per definition är ädlare och mer eftersträvansvärd än sådan nytta som tillfaller enskilda eller mindre grupper.

Det här har jag funderat på sedan Engström uppmanade mig och andra att leverera "länkar till argument för upphovsrätt", som om argument inte finns redan här på forum. Han efterlyste också en "analys ur samhällsnyttoperspektiv" från sina meningsmotståndare. Jag ställde motfrågan: "vad är samhällsnytta?". Frågan är motiverad, eftersom vice ordförandens åsikt tycks vara att just samhällsnyttoperspektivet slår ut allt annat. Då finns det anledning att diskutera vad samhällsnytta är för något, och huruvida det verkligen är så himla bra att eftersträva just maximal samhällsnytta i varje enskild fråga.

I övrigt tycker jag inte att jag behöver forska så mycket kring din ståndpunkt när det gäller internets möjligheter, i synnerhet inte när det gäller vilka möjligheter nätet skulle kunna erbjuda de delar av världen som lider av förtryck och/eller djup fattigdom (och då menar jag riktig fattigdom, inte medelklassungdom som ännu inte nått dit att de kan betala fullpris för all kultur de skulle vilja konsumera). Det kommer att ta många år att få infrastruktur och kunskap på plats, men ambitionen skriver jag under på rakt av.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #63526
Standard RE: Piratideologi - 2006-12-11, 12:45

Citat:
Jep (2006-Dec-11)
Den som pratar samhällsnytta, gör det oftast med den självklara utgångspunkten att samhällsnytta alltid är bra, att samhällsnytta alltid är bättre än annan nytta - att den nytta som man menar tillfaller samhället per definition är ädlare och mer eftersträvansvärd än sådan nytta som tillfaller enskilda eller mindre grupper.<br>
(...)<br>
[Engström] efterlyste också en "analys ur samhällsnyttoperspektiv" från sina meningsmotståndare. Jag ställde motfrågan: "vad är samhällsnytta?". Frågan är motiverad, eftersom vice ordförandens åsikt tycks vara att just samhällsnyttoperspektivet slår ut allt annat. Då finns det anledning att diskutera vad samhällsnytta är för något, och huruvida det verkligen är så himla bra att eftersträva just maximal samhällsnytta i varje enskild fråga.
<br>
Samhällsnytteperspektivet innebär att man försöker analysera för- och nackdelar med olika förslag utifrån hur alla olika intressenter påverkas av det. Motsatsen är att man bara tittar på förslagen utifrån någon enskild grupps perspektiv, och struntar i alla andra.<br>
<br>
Du har helt rätt i att jag tycker det är självklart att man ska sträva efter maximal samhällsnytta när man diskuterar vad som är bra och dålig lagstiftning. Motsatsen är ju att man väljer ut något speciellt partsintresse, som till exempel direktörerna på de stora skivbolagen, och bara bedömer allting ur just deras perspektiv.<br>
<br>
Gör man det kommer man antagligen fram till att Piratpartiets förslag är dåliga. Just gruppen skivbolagsdirektörer har det säkert bättre med dagens lagstiftning, som inte bara ger dem makten att styra över artisterna och upphovsmännen, utan också gör att de kan kvittera ut feta julbonusar som grundar sig på vinster från en monopolliknande marknad.<br>
<br>
Men om man anlägger perspektivet att man strävar efter maximal samhällsnytta, tar man också med i beräkningen hur andra grupper i samhället påverkas. Då väger man in fördelar för andra grupper som Piratpartiets förslag skulle innebära, som till exempel att:<br>
<ul><li>Konsumenterna får tillgång till ett rikare kulturutbud<br>
<li>Artister blir mindre beroende av ett fåtal stora mediaföretags godtycke<br>
<li>Medborgare slipper se sin praktiska yttrandefrihet inskränkt av upphovsrättsliga restriktioner<br>
<li>Polisen slipper bli betraktad som fiende av stora grupper av vanliga hyggliga medborgare<br>
<li>Och så vidare...<br>
</ul>Sedan får man diskutera vad man tycker är en rimlig sammanvägning av att det blir vissa nackdelar för vissa personer, och vissa fördelar för vissa. Det är det som menas med att man anlägger perspektivet "samhällsnytta".<br>
<br>
Och, som sagt: du har helt rätt när du säger att jag ser det som en självklarhet att det är så man ska resonera.<br>
<br>
<br>
Citat:
Det här har jag funderat på sedan Engström uppmanade mig och andra att leverera "länkar till argument för upphovsrätt", som om argument inte finns redan här på forum.
<br>
Nej, jag har faktiskt inte sett några välunderbyggda argument för dagens upphovsrätt. Det verkar inte du heller ha gjort, eftersom du inte har kunnat ge några länkar. Du påstår att "det finns massor av argument", men kan inte peka på ett enda. Det tycker jag klingar väldigt tunt.<br>
<br>
Det som jag är ute efter är alltså argument som är underbyggda med någon form av resonemang, referenser och gärna siffror. Att du har skrivit tjogtals med inlägg här på forument där du "tycker att det är stöld" räknar jag inte. Jag har förstått att du <i>tycker</i> det, men jag skulle vilja veta om du kan hitta något som inte bara är tyckande utan faktaunderlag.<br>
<br>
Kan du hitta några sådana länkar så vill jag återigen uppmana dig att dela med dig av dem. Jag, och säkert många andra, skulle vara uppriktigt intresserade.<br>
<br>
Tills det att du har gjort det tror jag inte på att du har något att komma med. Men jag hoppas alltså fortfarande att du kan visa att jag har fel på den punkten.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratideologi - Vad är Orsaken till Övervakningsamhällets Framfart? Bojkotte (Blev avstängd utan anledning och förklaring) Övrig piratpolitik 19 2010-02-14 22:49
Piratideologi fullt ut! Christoffer.Edlund Övrig piratpolitik 66 2009-09-07 22:25