Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Så läcker ditt privatliv ut på nätet - 2007-01-24, 20:21

<SPAN>Du som trodde du kunde surfa fritt, tänk igen</SPAN>

<SPAN>
Citat:
De vet var du bor, hur din dator är konfigurerad och vilken din internet-operatör är. Är du oförsiktig kan de dessutom se vad du har i klippbordet, vilka sökningar du gjort och vilka sajter du besökt. Du är avslöjad! <DIV class=adContainer><SCRIPT src="http://adserver.adtech.de/addyn|3.0|506|1040300|18004|16|ADTECH;loc=100;key=2.1053;grp=;asfunc=1;misc=1169666121904" type=text/javascript></SCRIPT><SCRIPT type=text/javascript>showHeliosAd(1040300, 18004, true)</SCRIPT><SCRIPT language=JavaScript>if (typeof(cu_1040300_getAdId)=="function" && cu_1040300_getAdId()>0){if (typeof(cu_1040300)=="function") {&#100;ocument.write("<table border=0 cellspacing=0 cellpadding=0 class=adMarkings><tr><td>");cu_1040300();&#100;ocument.write("</td></tr></table>");}}</SCRIPT></DIV><SPAN class=paragraphIntro>Någon vet mer</SPAN> om dig än du trodde var möjligt. Din webbläsare lämnar inte ut särskilt mycket information när du surfar på nätet, men den information som lämnas ut kan avslöja var du bor, vilken internet-operatör du har och hur din dator ser ut.
</SPAN>

-------------------------------------------------------------------
Övervakning och censur är framtiden, om vi passivt tillåter det att bli så.
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#2) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #66382
Standard RE: Så läcker ditt privatliv ut på nätet - 2007-01-24, 22:36

Källa? Det är inte så att jag ifrågasätter dig eller den du citerar, men upplysningen känns inte som någon direkt överraskning.

Upplysningen om vilken ISP jag har torde vara den minst skyddade (och minst skyddsvärda) av alla; tusentals eller ibland miljoner nätanvändare har samma ISP. Det är givetvis IP-adressen som avslöjar vilken operatör du utnyttjar, ungefär som ditt telefonnummer avslöjar vilken teleoperatör du har, eller avsändaradressen på de pappersbrev du kuverterar och skickar ger en antydan om var i världen du bor någonstans...

Däremot finns givetvis inget som säger att din webbläsare måste avslöja vad för slags dator du har, utan det är avsett som en teknisk upplysning för att hjälpa motparten att lösa eventuella kommunikationsproblem.

Jag har personligen inget emot att avslöja att jag kör Ubuntu Linux, men jag känner mig förolämpad när någon annan använder denna upplysning som en ursäkt för att ge mig sämre service. Jag vägrar dock att dölja min dators etniska tillhörighet bara för att erhålla den service jag har rätt till; det vore som att byta bort sitt utländska efternamn för att slippa bli diskriminerad på arbetsmarknaden.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#3) Gammal
tlainen Inte uppkopplad

tlainens avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #66385
Standard RE: Så läcker ditt privatliv ut på nätet - 2007-01-24, 22:49

Ja tror de e aftonbladet ^^

Svara med citat
  (#4) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #66387
Standard RE: Så läcker ditt privatliv ut på nätet - 2007-01-24, 22:52

<DIV>Sorry.....glömde posta länken </DIV><DIV></DIV><DIV>http://www.idg.se/2.1085/1.92524</DIV><DIV></DIV><DIV>kanske hadde varit bättre i nyhets forumet?</DIV><DIV></DIV><DIV>denna "nyhet" är för de somär lite insatta ingen nyhet iofs.</DIV>

-------------------------------------------------------------------
Övervakning och censur är framtiden, om vi passivt tillåter det att bli så.
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #66394
Standard RE: Så läcker ditt privatliv ut på nätet - 2007-01-25, 00:38

Ok, IDG håller en något mer sensationalistisk ton än vad jag tycker är motiverat, men det skadar knappast att påminna allmänheten om hur mycket information vi dagligdags sprider omkring oss. Inte för att informationen skulle vara särskilt känslig, men alla bör få veta att de inte är osynliga (drar mig till minnes scenen i Erik Viking där Erik ensam besegrar Halfdans hela besättning i strid enbart i tron att han är osynlig). Om man skickar hotelser eller liknande via e-post, då får man räkna med att förr eller senare bli uppspårad, trots att man inte har angivit sin bostadsadress samt latitud och longitud i signaturen...<br>
<br>
Det allvarligaste hot som artikeln nämner anser jag är att Microsoft Internet Explorer kan avslöja vad man har i klippboken. Vad rekommenderar då IDG att man skall göra åt den saken? Jo, lämna inga lösenord eller andra hemligheter i klippboken, aldrig någonsin.<br>
<br>
Självklart, kan man tycka, precis som man inte skall lägga nycklar eller andra värdesaker i handväskan. Aldrig någonsin. De kan ju ramla ut genom hålet i botten. Handväskor brukar ha hål i botten; det är liksom bara att acceptera.<br>
<br>
Jag har ett annat förslag: Använd inte Microsoft Windows, eller Internet Explorer, aldrig någonsin. Någonting kan ju ramla ut genom hålet i botten, om så bara en oviktig e-postadress. Använd program utan hål i botten i stället. Alltid, även till oviktig information.<br>
<br>
Det är dock inget lämpligt råd att ge för en tidning som vill behålla annonsintäkterna från det där företaget som tillverkar alla program med hål i botten. <br>
<br>
Åter till användarens geografiska belägenhet: IP-adressen är ett klumpigt och osäkert hjälpmedel för att bestämma positionen, och varje operatör bestämmer själv hur den disponerar sina IP-adresser. Landet är vanligen trivialt att bestämma, ibland kan man även få ut orten (som i mitt fall; Telia har uppenbarligen knutit en del av sina adresser till just Uppsala), men längre än så är nog sällsynt.<br>
<br>
Jag bryr mig normalt inte om att den webbplats jag besöker kan identifiera orten, utan jag blir närmast irriterad när jag påminns om detta i tid och otid (jag vill att en webbsida skall se likadan ut oavsett var i världen jag befinner mig eller vad jag har ätit till frukost, och jag ogillar att se skräddarsydda annonser på svenska på en i övrigt engelskspråkig webbplats).<br>
<br>
Jag är själv intresserad av information om de IP-adresser som kommer i min väg, men då snarare vilka jurisdiktioner de lyder under än vilka länder de rent "fysiskt" hör hemma i. Skillnaden kan tyckas liten, men mitt syfte är att vid behov kunna blockera besökare från vissa IP-adresser beroende på vilka lagar som de kan antas lyda under.<br>
<br>
Om exempelvis lagen i ett visst land (låt oss säga Frankrike) inte tillåter spridning eller användning av datorprogram för kryptering, då skulle jag kunna hindra besökare från detta land samt alla territorier landet kontrollerar att se någon av mina webbsidor, även de utan varje spår av något krypteringsprogram. Ja, det är också en form av diskriminering, men jag finner den försvarlig, som en politisk markering. Vill fransmännen se mina webbsidor, då får de se till att stifta vettiga lagar som jag inte frestas att bryta mot.<br>
<br>
Jag höll på ett tag och samlade sådan information om IP-adresser, ned på delstatsnivå i federala statsbildningar som USA och Tyskland, men det projektet ligger på is sedan flera år. Det finns andra projekt med betydligt bättre global täckning än mitt (dock sällan med delstatsdata). Kanske återupptar jag arbetet någon gång, när jag har hittat bättre verktyg för att bygga upp databasen.

Anders Andersson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Utredare vill ge USA rätt att kolla ditt privatliv Christian Engström PP i media 1 2007-11-10 14:36
Riksdagen struntar i ditt privatliv Christian Engström PP i media 0 2007-03-30 10:46
FRA vill avlyssna dig - så skyddar du ditt privatliv online Joakim Holgersson PP i media 2 2007-02-16 23:08
IKEA läcker kunduppgifter Joakim Holgersson PP i media 0 2006-09-15 20:16
Låna musik på nätet med ditt bibliotekskort Joakim Holgersson PP i media 5 2006-03-24 00:00