Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-03-01, 01:34

Det går också in under nätverkssamhället: att lita på människor är en del av att ge människor möjligheter snarare än restriktioner. Det är då magi som kreativitet, innovation och kultur händer. Och samhällsutveckling (vilket kan upplevas starkt negativt för dem som sitter på täppan idag).

"Vi kommer snart till ett samhälle där hälften är förbjudet och resten obligatoriskt", var det någon som sade. Min utopi är motsatsen av det.

(Det är lätt att associera det med högerretorik om valfrihet. Det är inte det jag syftar på här.)

(#2) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #69047
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-03-01, 01:53

Jag läste just lite Oscar Swartz och blev osäker på min tidigare tes att endast motstånd inte räcker. Det känns som att det är försent att fokusera på positiva visioner. Tiden för detta var innan valet. (mp) försökte med sin fildelningspromemoria men den kom på tok försent och de missade att belysa allt det positiva en fri och utbyggd IT-infrastruktur skulle kunna innebära. PP var så insnöade på upphovsrätt att de missade målet. Det fanns motstånd i valmanifestet men inga visioner (förutom reformerad upphovsrätt).

Efter att ha läst Swartz ser jag att det går att förklara denna sjuka situation genom att dra historiska paralleller. Det är inte lätt och det blir långdraget men det går. Problemet är att mainstreammedia allmänt sprider snömos och fokuserar på massa andra, mindre farliga problem. Jag tror att det är oerhört viktigt att låta duktiga kritiker komma till tals på TV och radio och sända djupare dokumentärer och analyser.

Men att samtidigt ha en positiv vision, med positiva förslag skadar absolut inte. Risken är att det späder ut motståndet för mycket och låter flummigt. Måste jag välja så ser jag hellre ett skarpt och högljutt motstånd. Det här är HELT GALET!!!

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

(#3) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #69064
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-03-01, 11:01

Citat:
Winston Smith (2007-Mar-01)
Citat:
Jon Severinsson (2007-Feb-28)"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar"

- Kinesiskt visdomsord
Aha, så du menar att vi borde göra som Birgersson, dvs bygga integritetsskyddande tjänster och tjäna en slant på övervakningsivern istället för att spilla tid på namninsamlingar och demonstrationer?
Det citatet refererar mest till fildelningen, men ny teknik ger också möjlighet till bättre integritet. För behövde vi lita på att posten inte öppnade våra brev, nu kan vi försäkra oss om det med kryptering. Om det innebär att det inte går att smygläsa "terroristers" brev så får man inte bygga vindskydd och försöka förbjuda kryptering, utan hitta på andra lösningar än övervakning.

Sen tycker jag att Relakks är ett steg i rätt riktning, men vi får inte stanna där, utan får fortsätta med förbättrad lagstiftning, vilket kräver namninsamlingar och demonstrationer.

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
  (#4) Gammal
Guest

Länk: #69581
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-03-09, 08:37

Citat:
"Jag ska avsluta med ett positivt besked också. En anonym person som uppmärksammat vårt arbete för rätten till privatliv har givit oss en större donation, som gör att vi dels nu betalar tillbaka våra skulder till aktivister för 2006, och dessutom har medel att driva landsomfattande kampanjverksamhet hela 2007 och 2008.

Betyder detta att du Richard får pengar för dina galna taxiresor för tusentals kronor?

(#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #69587
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-03-09, 10:11

Citat:
Anonymous (2007-Mar-09)Betyder detta att du Richard får pengar för dina galna taxiresor för tusentals kronor?
Det betyder att även jag får tillbaka en del av mina privata utlägg som gjorts för partiets räkning, ja. Och innan du kritiserar dem, så har jag jobbat dubbel heltid ideellt för partiet utan inkomst i ett drygt år nu. Innan du gjort detsamma tycker jag du ska vara lite mer försiktig med antydningar om just girighet.

Jag väljer som huvudregel det billigaste möjliga sättet att åka/resa. För det mesta innebär det att jag tar med mig en luftmadrass och sovsäck när jag åker någonstans och ber att få låna någons golvyta. Jag tar den billigaste möjliga tågbiljetten som löser målet (vilket paradoxalt nog blivit "1 klass just nu" ibland - SJs priser kan någon säkert skriva en doktorsavhandling om) och har lagt ut privata pengar utan egentlig utsikt att få tillbaka dem över huvudtaget, i en situation där jag inte hade någon inkomst.

Taxiresan du pratar om (singular) har diskuterats till dödagar, och handlade om en situation där partiet var i en kritisk uppstartsfas och skulle förlorat en hel veckas ledning ifall jag valt alternativet, att vänta på tåget för att komma hem sent på söndageftermiddagen i stället (eftersom en arbetsvecka började på måndagmorgonen, och uppstarten skulle fått fortsätta först helgen därpå). Jag bedömde att den tiden inte fanns i det läget, den 8 januari 2006, en bedömning som jag håller fast vid med facit i hand. Men det var också ett exceptionellt fall.

Det finns en tråd någonstans på forumet där den diskuterats sönder.

Så innan du försöker spela på en riktigt svart modell av den svenska avundsjukan, så tycker jag att du borde vara lite mer insatt i exakt vad det är du kritiserar.

(#6) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #69589
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-03-09, 11:04

Anonymous inlägg visar bara på ovilja att inse rätt fakta och som du nämner Rick - det finns ingen anledning att överhuvudtaget ta upp detta för diskussion igen.

Här finns lite om just taxiresor och annat som ältats till dödagar för den som har intresse.

Man kan söka i detta forum - taxiresa t.ex
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
  (#7) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #69595
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-03-09, 12:49

Citat:
Anonymous (2007-Mar-09)Betyder detta att du Richard får pengar för dina galna taxiresor för tusentals kronor?
Oj, en person som väljer att vara anonym väljer att kritisera något som har tagits upp förr och där de aktiva partimedlemmarna/funktionärerna tycker att Rick har en fullgod förklaring (och rent personligen tycker jag att han tog rätt beslut med tanke på omständigheterna).

Rick borde absolut inte få kritik för att ha får tillbaka pengar efter utlägg med strikta kvittokrav. Snarare borde han bli arvoderad istället för att tvingas jobba dubbel heltid ideellt (men den sitsen sitter inte partiet i nu, jag bara önsketänker).

Nästan lika imponerande som att du inte kan ta dig ork att lista ut hur ett förnamn stavas...

Björn Odlund, Borås

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mar-13: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 13 2007-03-26 01:11
Feb-05: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 14 2007-02-07 20:48
Nov-27: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 12 2006-12-01 17:18
Aug-16: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 27 2006-08-19 12:56
Aug-01: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 29 2006-08-09 12:39