Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Gromning kan bli illegalt - 2007-04-24, 17:51

http://www.rfsu.org/gromning_kan_bli...exualbrott.asp

Det kan ju verka bra vid första anblick, men i sanning är det ett svepskäl för att få utöka bevakningen på internet. Hur ska vi veta vad alla säger till alla utan att fullständigt registrera allt som sägs av alla alltid?

Dessutom brukar sådana här handlingar utföras genom medveten manipulering av informationen rörandes den groomande, av den groomande.

Jag ser brister här.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#2) Gammal
Snild Dolkow Inte uppkopplad

Snild Dolkows avatar

Länk: #72558
Standard RE: Gromning kan bli illegalt - 2007-04-24, 20:16

Och är inte definitionen av grooming att försöka lära känna ett barn för att senare lättare kunna initiera en (redan nu olaglig) sexuell kontakt.

Hur tusan bevisar man att det var någons avsikt? Man kommer inte kunna prata med någon på nätet längre, man kan ju ofta inte veta hur gammal personen är.

Naturligtvis en bra avsikt med förslaget, men praktiskt omöjligt. Jobba på att göra det tryggare och lättare för utsatta barn att berätta för någon, förhoppningsvis innan någonting faktiskt händer..

Snild Dolkow
  Skicka ett meddelande via ICQ till Snild Dolkow Skicka ett meddelande via MSN till Snild Dolkow  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #72560
Standard RE: Gromning kan bli illegalt - 2007-04-24, 20:38

Citat:
Snild Dolkow (2007-Apr-24)Hur tusan bevisar man att det var någons avsikt?
Precis. I praktiken kan man ju bara styrka det om det faktiskt har skett ett sexuellt ofredande. Och det är ju olagligt redan nu. Därför har jag svårt att se vad den här lagen kan tillföra.

Ett kraftfullt slag i luften från politikernas sida, är min bedömning.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal
Henrik Lindberg Inte uppkopplad

Länk: #72566
Standard RE: Gromning kan bli illegalt - 2007-04-24, 21:33

Jag tycker att tanken är bra med lagstiftning där man tydligt klargör att vissa saker är fel, eftersom en del människor verkar ha svårt att förstå det. Tyvärr finns det vissa tråkiga aspekter kring denna lag.

För det första uttrycker den som med många andra lagar ingen tydlighet utan lämnar stort utrymme för tolkning och snedvridning. Om man vill uppnå en avskräckande lag eller en lag som tydligt markerar att något är fel borde man inte stifta lagen så diffust som jag anser att man har gjort här.

Vidare är det för mig helt obegripligt hur man tänker upprätthålla denna lagstiftning, om man nu ämnar att behandla lagen som mer än bara ett tydliggörande. Jag tittade på nyhetsmorgon där en förbannad jurist väste fram att man nu ville få unga tjejer att polisanmäla misstankar i större utsträckning samt att polisen skulle utöka sin kompetens och spana aktivt i dessa frågor. På något sätt fördes tankarna, åtminstånde när jag såg detta, till häxprocesser. Dessutom ställer jag mig frågande hur poliser egentligen har tänkt att de ska utföra denna "spaning".

Hur som helst! Det jag reagerade starkast mot när frågan debatterades var att man inte en enda gång nämnde föräldrarnas delaktighet i sina barns aktiviteter. Hur kan detta komma sig? För mig vore det helt otänkbart att ha ett sånt dåligt förhållande till mitt barn att barnet skulle bestämma träff och sedan träffa en helt främmande människa utan min vetskap. Jag ser en stor fara i det här, nämligen att staten ansvarsbefriar föräldrarna när det faktiskt är just föräldrarna som måste se till att deras barn inte sätter sig i sådana situationer! Det vi behöver är inte "enkla svar" på problemen, där folk tror att problemen försvinner upp i rök bara vi får stiftat lagar.

Det som behvs är att resurser läggs på att informera och skapa förståelse för Internet bland föräldrar, men även för deras barn och fram för allt dem emellan. Om upphovsrättsindustrin kan få bjudas in i alla fina sällskap för att föreläsa om hur hemskt och fruktansvärt det är med upphovsrättsbrott tycker man väl kanske att det borde vara av större vikt att det talas på skolor och i andra offentliga rum om vilka konsekvenser en persons handlade kan få på Internet, och då tänker jag på när unga tjejer viker ut sig eller låter sig luras av människor med taskiga avsikter.

Jag skulle inte låta min unga dotter cykla utan hjälm eftersom det är mitt ansvar att se till att hon inte skadar sig. Hon är ju mitt barn! Varför talas det inte om att man som förälder därför måste se till att det finns en sund förståelse för Internet?

Rent spontant blir jag ledsen när man alltid tycks angripa ett problem ifrån fel riktning. Jag tycker att det är bra att markera att saker är fel genom lagstiftning i fall som detta, men jag tycker det är tråkigt att det är där man lägger allt krutet. Problemet kommer inte att försvinna enbart genom lagstiftning. Det försvinner när människor får kunskap och förståelse för vad det här handlar om i det specifika hemmet. Så ser jag på saken.

-----

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
EAs CEO ber oss att illegalt tanka deras spel Biprodukt PP i media 8 2009-06-30 16:35
IDG: 1,3 miljoner fildelar illegalt i Storbritannien - varje dag Glith PP i media 4 2009-06-01 21:02
Gromning ska ge ett års fängelse mobboffer PP i media 7 2009-01-30 10:03
Välgörenhetsorganisation lär barn att inte ladda ner illegalt Staffan Lindberg PP i media 5 2008-05-04 12:13
Allt fler böcker laddas ner illegalt Urban Sundström PP i media 9 2007-06-19 14:16