Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard FRA:s GD deltar i paneldiskussion - 2007-09-19, 10:07

Citat:
FRA:s GD deltar i paneldiskussion

FRA:s generaldirektör Ingvar Åkesson deltar onsdag 19 september i en paneldiskussion med titeln "Övervakning – ett hot mot den fria åsiktsbildningen?". Diskussionen, som bl.a. berör förslaget till en signalspaningslag, arrangeras av Svenska Helsingforskommittén och Föreningen Ordfront i samarbete med ABF.

Medverkar gör även bl.a. Agneta Lindblom Hulthén, Svenska journalistförbundet, Urban Löfqvist, Reportrar utan gränser, Alice Åström (v), ledamot i integritetsskyddskommittén och Staffan Danielsson (c), ledamot i försvarsutskottet.

Tid: 19 september, kl 18-20

Plats: ABF-huset, Stockholm

Entré: 50 kr
http://www.fra.se/nyhet-0317.shtml

Nu ikväll alltså.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
ADrop Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2007

Länk: #82216
Standard RE: FRA:s GD deltar i paneldiskussion - 2007-09-19, 15:07

darn.. hade det varit gratis hade jag lätt gått..

har ju inte en enda krona.. just nu

Hoppas ngn går på detta, kanske kan spelas in och läggas upp på nätet?

The Open-Minded will find peace, were the Narrow-minded will struggle with darkness!

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #82282
Standard RE: FRA:s GD deltar i paneldiskussion - 2007-09-20, 14:44

Jag var där, och kan ge ett snabbt referat.<br>
<br>
Anna Wigenmark från Svenska Helsingforskommittén var moderator, och det var fyra talare i den här ordningen:<br>
<br>
Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA<br>
Staffan Danielsson, riksdagsman (c) och ledamot av försvarsutskottet<br>
Urban Löfqvist, Reportrar Utan Gränser<br>
Agneta Lindblom Hultén, ordförande för Journalistförbundet<br>
<br>
Alice Åström (v) skulle ha varit talare, men hon hade fått lämna återbud för att hon låg hemma och var sjuk.<br>
<br>
Ingvar Åkesson sa ungefär det han brukar säga, alltså att det här är nödvändigt för Sveriges säkerhet och att det inte alls handlar om någon massövervakning och att alla som kritiserar förslaget har missförstått det. FRA måste få rätten att "signalspana" i svenska kablar för att vi regeringen ska kunna göra omvärdsanalyser och skydda de svenska trupperna i Afghanistan och hitta människosmugglare och terrorister. Fast om man hittar några misstänkta människosmugglare eller terrorister ska man förstås sluta spana på dem, för det är ju polisens uppgift att spana på misstänkta. Typ.<br>
<br>
Staffan Danielsson sa att man från centerns sida hade varit tveksam till det här förslaget, men att man nu hade fått till så många nämnder som skulle granska underrättelseverksamheten att det inte var något att oroa sig för längre.<br>
<br>
Urban Löfqvist och Agneta Lindblom Hultén sa också ungefär vad de brukar säga, nämligen att journalister och det fria ordet är utsatt för attacker i hela världen, respektive att de senaste årens alla nya övervaknings- och tvångsmedelslagar i Sverige är ett stort och allvarligt hot mot meddelarfriheten och i förlängningen pressfriheten och yttrandefriheten.<br>
<br>
<br>
Själv ställde jag två stycken frågor till panelen. Den första var till Ingvar Åkesson:<br>
<br>
<i>- Du pratar om att FRA behöver få avlyssna trafik som passerar gränsen i svenska kablar för att vi ska kunna skydda våra trupper i Afghanistan. Är det verkligen vanligt förekommande att afghanska gerillakrigare använder svenska mejlservrar för att planera sina attacker?</i><br>
<br>
Efter lite hummande svarade Åkesson ungefär att "nej, det var det väl inte, i synnerhet med tanke på att det knappast finns några kablar överhuvudtaget i Afghanistan". Även om han inte riktigt sa det rent ut uppfattade jag det som att han höll med om att det argumentet inte hade så mycket substans i sig. Varför han och FRA ändå har använt det i debatten framgick inte av svaret.<br>
<br>
Min andra fråga var till Staffan Danielsson (c):<br>
<br>
<i>- Du sa i ditt anförande att den nyinrättade nämnden skulle godkänna alla sökbegrepp i förväg innan FRA fick använda dem, men under det öppna utskottsförhöret i riksdagen sa FRA att det var en teknisk omöjlighet att förhandsgranska alla sökbegreppen. Vad är det som gäller?</i><br>
<br>
Här kom Ingvar Åkesson in och bekräftade att själva sökbegreppen inte var möjliga att förhandsgranska. Just nu har de en kvarts miljon parametrar till sökningen, så det lämpar sig inte för någon nämnd att gå igenom.<br>
<br>
Det som framkom efter att Danielsson och Åkesson hade bollat lite fram och tillbaka var att det ska fungera så granskningsnämnden godkänner några sökbegrepp, men sedan ska FRA själva "förfina" de sökbegreppen.<br>
<br>
Alltså i klartext: den politiskt tillsatta nämnden godkänner några sökbegrepp, men sedan utformar FRA på egen hand andra sökbegrepp som används i de faktiska sökningarna.<br>
<br>
Hur man kan anse att det är en tillfredsställande kontroll som gör att man kan myndigheten fria händer att bygga upp den tekniska infrastrukturen för generell massavlyssning av den svenska kabeltrafiken begriper inte jag, men jag tyckte inte att det var någon särskild mening med att ställa den frågan.<br>
<br>
Efter seminariet pratade jag lite med Staffan Danielsson och bytte visitkort. Även om vi alltså har ganska olika uppfattningar i FRA-frågan, sa han någonting som gjorde mig glad och förvånad, nämligen att han tyckte att Piratpartiet hade helt rätt när det gäller fildelningen. Han beklagade att centern som parti inte tyckte så, men sa att han själv gjorde det, och hoppades att centern skulle komma att ändra sig i framtiden. Intressant, tycker jag. Jag antar att den som lever får se vad som händer.<br>

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #82288
Standard RE: FRA:s GD deltar i paneldiskussion - 2007-09-20, 15:54

Jag mejlade Staffan Danielsson och tipsade om den här tråden, och fick svar direkt:

Citat:
Staffan Danielsson (c) (20-Sep-2007)

Hej igen

alltid givande att diskutera och träffas.

apropå fildelning anser jag att centerpartiet - Johan Linander vår talesman - är på rätt väg, vi kritiserar överdriven upphovsrätt och motsätter oss för långt gående fildelarjakt. Så där är partiet och jag i harmoni! (ditt citat på er debattsida stämmer alltså inte)

Och vad beträffar signalspaningen så finns ju harmonin där också; givet att signalspaning är ofrånkomlig som världen ser ut så har vi byggt in så mycket integritetsskydd som det är möjligt i en öppen process där vi lyssnat och tagit in allt fler åtgärder i detta syfta.

mvh

Staffan

................................................................................

Välkommen till min enkla blog; http://staffandanielsson.blogspot.com

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#5) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #82309
Standard RE: FRA:s GD deltar i paneldiskussion - 2007-09-20, 19:32

Citat:
Christian Engström (2007-Sep-20)Jag mejlade Staffan Danielsson och tipsade om den här tråden, och fick svar direkt:

Citat:
Staffan Danielsson (c) (20-Sep-2007)

Och vad beträffar signalspaningen så finns ju harmonin där också; givet att signalspaning är ofrånkomlig som världen ser ut så har vi byggt in så mycket integritetsskydd som det är möjligt i en öppen process där vi lyssnat och tagit in allt fler åtgärder i detta syfta.
Signalspaningen är inte ofrånkomlig. Staffan Danielsson lägger in ett axiom som inte finns. Om signalspaning ändå skulle vara något som staten måste ägna sig åt ska den vara riktad och ha väldigt specifika mål. FRA bör till exempel, i egenskap av att vara en del i det svenska försvaret (om än som civil myndighet) spana efter just yttre militära hot, precis som tidigare.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Paneldiskussion: Ipred och upphovsrätt Christian Engström PP i media 1 2009-03-09 11:52
Partier deltar i utredning om Säpos signalspaning Winston Smith PP i media 1 2008-11-04 07:00