Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Emil Isberg (#2477) - 2009-11-12, 13:22

Emil Isberg

Citat:
Ideologisk ledarpersonlighet som engagerar och påverkar. Åsiktsdrivare med intresse av lagar, regler och formalia. Trivs i debatter och utfrågningar utan att bli uppstressad. Vill bli riksdagskandidat för att driva piratfrågor fram till och inne i riksdagen.
http://emil.isberg.eu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #179293
Standard RE: Emil Isberg (#2477) - 2009-11-12, 13:38

Citat:
Ideologisk ledarpersonlighet som engagerar och påverkar.
Skulle det vara ett problem för dig att följa piratpartiets stränga partipiska och kanske bryta mot dina personliga ideologiska uppfattningar och åsikter?

Har du medverkat i media i debatt eller nyhetsinslag och har du någon länk till detta? (helst muntligt inslag)

Svara med citat
  (#3) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #179509
Standard RE: Emil Isberg (#2477) - 2009-11-13, 00:16

Citat:
Tommten (2009-Nov-12)Skulle det vara ett problem för dig att följa piratpartiets stränga partipiska och kanske bryta mot dina personliga ideologiska uppfattningar och åsikter?
Det beror på vad man menar med problem. Även om jag gärna driver mina frågor förstår jag också det övergripande viktiga att man håller det man lovar och kommer överens om. I och med vågmästarstrategin innebär Piratpartiets plan att ingå överenskommelsen som är långsiktigt viktiga just för informationssamhället. Jag ställer mig fullständigt bakom detta, så för mig är det inte något problem.

Citat:
Har du medverkat i media i debatt eller nyhetsinslag och har du någon länk till detta? (helst muntligt inslag)
Tyvärr inte. Jag har hållit mig utanför media på grund av arbetsrelaterade omständigheter.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mattias P Andersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #179583
Standard RE: Emil Isberg (#2477) - 2009-11-13, 12:04

Hej Emil,

Kommer de här arbetsrelaterade omständigheterna vara ett hinder för din fortsatta kontakt med media eller kan du tänka dig att skjuta dem åt sidan nu?

Svara med citat
  (#5) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #179642
Standard RE: Emil Isberg (#2477) - 2009-11-13, 15:17

När du kommer in i riksdagen

1. vilket utskott vill du sitta i ?
2. varför anser du lämpad att sitta där ?
3. varför vill du sitta där ?

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Dexe Inte uppkopplad

Dexes avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #179728
Standard RE: Emil Isberg (#2477) - 2009-11-13, 20:36

Hej Emil,

I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?

----------------------------------------------------------------
Riksdagskandidat för Piratpartiet 2010
Kandidat till kommunfullmäktige i Lund
Vice Mediaansvarig för Piratpartiet
Ordförande för Piratstudenterna i Lund

http://jacobdexe.wordpress.com - Ur ett piratideologiskt Perspektiv
  Skicka ett meddelande via MSN till Dexe  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Leo Inte uppkopplad

Leos avatar

Länk: #180068
Standard RE: Emil Isberg (#2477) - 2009-11-15, 09:34

Hej Emil!

Vilka erfarenheter har du av medborgarrättsdebatten? FRA-debatten? IPRED? Har du kunskaper som kan hjälpa dig i en dylik debatt?

Har du exempel på där du framträder i media?

Om du skulle placera dig själv på en social skala från 1-10, var skulle du hamna?

Tack på förhand!

Svara med citat
  (#8) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #180202
Standard RE: Emil Isberg (#2477) - 2009-11-15, 18:06

Citat:
Mattias P Andersson (2009-Nov-13)Hej Emil,
Kommer de här arbetsrelaterade omständigheterna vara ett hinder för din fortsatta kontakt med media eller kan du tänka dig att skjuta dem åt sidan nu?
Det var ett visst problem fram till förra hösten. Det är inget problem för mig nu och kommer inte att bli något problem igen.

Just nu är jag dock i Norge, men det ska inte hindra mig från att debattera i Sverige när och om det behövs.
Svara med citat
  (#9) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #180221
Standard RE: Emil Isberg (#2477) - 2009-11-15, 19:47

Citat:
AndersLindbäck (2009-Nov-13)När du kommer in i riksdagen
1. vilket utskott vill du sitta i ?
2. varför anser du lämpad att sitta där ?
3. varför vill du sitta där ?
Det finns flera alternativa nämnder som jag skulle kunna passa inom.
Arbetsmarknadsutskottet eftersom jag gärna driver jämlikhetsfrågor och arbetar mot diskriminering i alla dess former, samt naturligtvis har lagt mig i det mesta i hur ams sköter sitt uppdrag...
För kanske tio år sedan kommenterade en feminist att naturligtvis skulle killen dra ut stolen för tjejen, för det var ju tradition så jag replikerade att om det då var tradition med ett mansdominerat samhälle så var det bara för tjejen att köpa läget? För mig är det en självklarhet att om det ska vara jämlikhet på ett område så ska det vara det på alla.

Konstitutionsutskottet eftersom jag älskar att efterkontrollera. Kvalitetssäkring (som det kallas inom datateknik) är en grundläggande del i vad jag gör kontinuerligt. Jag ser också hot mot våra nuvarande grundlagsskyddade rättigheter där flera krafter samverkar för att luckra upp dem.

Trafikutskottet är det som ligger min bakgrund närmast i och med att jag gjort lumpen inom flygvapnet, sysslar med museitåg och sist men inte minst har visst intresse av IT-politik. Elektronisk kommunikation genomsyrar alla delar av vårt samhälle, men det är ihopklumpat med infrastrukturen som leder oss i samhället.

EU-nämnden är lite speciell i att det krävs förhandlingsplanläggningsvana (typ).

Jag har kontakter som jobbar inom Saab, försvaret, SJ, Trafikstyrelsen och jag har dragit igång Sveriges enda ideellt drivna Internetleverantör. Jag skulle anse att jag är hyfsat lämpad att sitta i Trafikutskottet, men jag skulle kunna göra nytta inom även de tre övriga utskotten.
Svara med citat
  (#10) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #180225
Standard RE: Emil Isberg (#2477) - 2009-11-15, 20:08

Citat:
Dexe (2009-Nov-13)Hej Emil,
I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?
Intressant fråga som jag idag inte kan svara på helt och hållet. Jag hoppas förresten att du med moraliska rättigheter menar de idella rättigheter som upphovspersonen kan välja att hävda. Att man har rätt att bli omnämnd i samband med ens verk och att man har veto för hur verket används. Jag tycker att den delen av upphovsrättslagstiftningen är mer acceptabel än andra delar och något som på något vis måste finnas kvar. Jag har dock inte någon super-plan för hur man ska gå tillväga för att få igenom det.

Såvitt jag vet kan dock inte den ideella rättigheten överlåtas och alltså har jag här angett upphovsperson för att avse ursprunget eftersom upphovsrättsinnehavaren kan vara en annan (juridisk) person som tagit över de ekonomiska rättigheterna.

Dock bör det bli enklare att förbättra ett tidigare verk om man anger också det tidigare verkets upphovsperson.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är