Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Guest

Standard Vad ska man rösta på? - 2006-09-02, 00:14

Vilken dum fråga - (pp) så klart tänker du.

Jo, visst, men nu är det så att det pågår två val till i landet: kommunval och landstingsval. Och där ställer inte (pp) upp.

Så vad ska man lägga sin röst på där, för att så långt det är möjligt behålla samma hållning som i riksdagsvalet? Både högern och vänstern har ju förslag som inverkar negativt på det vi piratpartister slåss för, så det känns som pest eller kolera.

Och landstingsvalet förresten - handlar det bara om sjukvården? Gör inte landstinget något annat alls?

(Bor i Linköping förresten, för den som råkar vara lite mer insatt i den lokala politiken.)

/Magnus

Svara med citat
  (#2) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #50701
Standard RE: Vad ska man rösta på? - 2006-09-02, 00:28

Citat:
Anonymous (2006-Sep-02)Vilken dum fråga - (pp) så klart tänker du.

Jo, visst, men nu är det så att det pågår två val till i landet: kommunval och landstingsval. Och där ställer inte (pp) upp.

Så vad ska man lägga sin röst på där, för att så långt det är möjligt behålla samma hållning som i riksdagsvalet? Både högern och vänstern har ju förslag som inverkar negativt på det vi piratpartister slåss för, så det känns som pest eller kolera.
Jag förväntar mig aldrig att bo kvar i samma kommun eller län tillräckligt länge för att påverkas av eventuella förändringar i lokalpolitiken, så jag har faktiskt aldrig varit särskilt intresserad. Jag brukar använda landstings- och kommunvalsrösterna som en sorts "extraröster" till det parti som jag stödjer i riksdagen. I år innebär det att jag har röstat på det parti som jag gillar näst bäst, eftersom piratpartiet inte ställer upp i lokala val.

Citat:
Och landstingsvalet förresten - handlar det bara om sjukvården? Gör inte landstinget något annat alls?
Bra fråga. Jag tror inte det. Förut hade jag för mig att landstinget och länsstyrelsen var ungefär samma sak och alltså hade hand om miljöfrågor, trafik, museer etc, men efter närmare efterforskningar så upptäckte jag att länsstyrelserna är statliga och lyder under finansdepartementet.

Jag tror inte att varken kommuner eller landsting kan göra så mycket till eller från i piratfrågor - det är lagar vi vill ändra, och det kan vi bara göra i riksdagen.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #50703
Standard RE: Vad ska man rösta på? - 2006-09-02, 00:42

Politiken på kommun och landsting som förs är så individuellt anpassat till situationen man har så att de inte riktigt stämmer överens med riksdags politiken som propaggeras ut. Granska den sittande kommun styrelsen och sedan se om de har gjort ett bra jobb eller om du tycker något annat parti har kloka idéer. Det bästa är nog att gå och prata med politikerna eftersom det skiljer sig så mycket på vad de tänker genomföra från kommun till kommun!

[i]

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #50708
Standard RE: Vad ska man rösta på? - 2006-09-02, 00:55

Rent personligen tänker jag östa på Sjukvårdspartiet i landstingsvalet. Och det beror mest på att som organisation är så schyssta mot oss (i Uppsala har vi ett mycket bra samarbete). Och jag har ändå absolut ingen pejl på stridsfrågorna i mitt landsting.

Japp, så lättvunnen är min röst i landstingsvalet...

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #50721
Standard RE: Vad ska man rösta på? - 2006-09-02, 04:24

Jag brukar rösta på något traditionellt etablerat parti i de lokala valen, men gärna något annat än i riksdagsvalet för att betona att jag är intresserad av sakfrågorna, inte ideologin. Det har hänt att jag har röstat på moderaterna i riksdagen och vänsterpartiet kommunalt... Sedan vill jag variera mig i tiden också, för att bidra till ett allmänt oförutsägbart valresultat och ge opinionsinstituten spader!

I år lär det bli småpartier för hela slanten, så att de etablerade partierna skall vänja sig vid att sitta löst. Inget oseriöst parti dock; jag röstar bara på sådant som jag faktiskt vill se mer av i politiken - därmed inte sagt att jag kommer att välja exakt samma parti 2010.

Jag följer med andra ord Immanuel Kants kategoriska imperativ - handla enligt den maxim du skulle vilja att alla handlade. Om alla röstar på sitt favoritparti, då vinner det parti som flest väljare har som sitt favoritparti. Om alla däremot röstar på ett parti som opinionsinstituten tror kommer in, då vinner det parti som flest opinionsinstitut tror kommer in.

Anders Andersson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg