Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Sjökort för patent och kunskap - 2006-08-27, 16:40

Citat:
Censur (2006-Aug-27)Kunskap :

vet inte om det är rätt tråd osv men jag tycker att dataprogramet borde ha Linx grundkurs (eller liknande) som OBLIGATORISK kurs, nu tivngas man från 1 på lågstadiet att använa microsoftsskit

då borde man "tvingas" prova på linux å inte bara ha som valbarkurs ...tycker jag
Jag tycker absolut inte att man ska kräva att skolorna lär ut ett visst system. Varför Linux? Varför inte OpenBSD, OSX, HURD, Plan9, AIX, Solaris? Däremot så borde varje skola eller varje kommun, vem det nu är som har hand om sånt, ha lite bättre koll på vilka system som finns på marknaden och vilka som ger mest för (skatte)pengarna när de köper nytt. Men om en skola vill ta pengar från lärarlöner, skolmat, lokalunderhåll osv för att lägga på dyra Microsoft-licenser så tycker jag att de ska få det.

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #49061
Standard RE: Sjökort för patent och kunskap - 2006-08-27, 17:45

Man kan iaf kräva att skolorna separera sig lite ifrån likhetstecknet mellan data och MS. Vill minnas att jag kände mig rätt lurad när en kurs med namnet "datagrund" endast bestod i en orientering av MS produktutbud.

Att datautbildningen i skolan skall vara bredare och fokusera på en allmän orientering av utbudet på marknaden och inte ensidgt främja monopolister tycker jag nog är ett rimligt krav.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #49085
Standard RE: Sjökort för patent och kunskap - 2006-08-27, 20:06

Citat:
John Nilsson (2006-Aug-27)Man kan iaf kräva att skolorna separera sig lite ifrån likhetstecknet mellan data och MS. Vill minnas att jag kände mig rätt lurad när en kurs med namnet "datagrund" endast bestod i en orientering av MS produktutbud.

Att datautbildningen i skolan skall vara bredare och fokusera på en allmän orientering av utbudet på marknaden och inte ensidgt främja monopolister tycker jag nog är ett rimligt krav.
Jag håller inte med. Låt skolorna bestämma själva och låt eleverna(eller föräldrarna) bestämma vilken skola de vill gå i. Men eftersom den här frågan troligtvis splittrar höger/vänster så tycker jag att PP inte bör lägga sig i den.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Fredrik Eldh Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #49092
Standard RE: Sjökort för patent och kunskap - 2006-08-27, 20:55

Citat:
malavel (2006-Aug-27)eftersom den här frågan troligtvis splittrar höger/vänster så tycker jag att PP inte bör lägga sig i den.
Instämmer.

Svara med citat
  (#5) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #49096
Standard RE: Sjökort för patent och kunskap - 2006-08-27, 21:08

Citat:
Jag håller inte med. Låt skolorna bestämma själva och låt eleverna(eller föräldrarna) bestämma vilken skola de vill gå i. Men eftersom den här frågan troligtvis splittrar höger/vänster så tycker jag att PP inte bör lägga sig i den.

Okej, jag ser ju hellre att skolorna är helt fria att forma sin utbildning precis som de vill. Så att avskaffa centralstyrning av utblidningssektorn är jag helt på.

Men skall vi nu ändå bestämma överskolorna från centralt håll så varför inte ha synpunkter på vad som bestäms?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Anders Häggström Inte uppkopplad

Anders Häggströms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #53648
Standard RE: Sjökort för patent och kunskap - 2006-09-10, 00:37

Jag är inte särskillt inläst på patentlagarna, så jag tänker inte fördjupa mej i debatten, men jag tänkte tillföra lite tankestuga som jag tror är värt att debbatera kring.

Om det inte står något liknande detta i patentlagarna så borde detta vara värt att ta med: Patent går bara att söka/utfärda en gång, sen går de aldrig att förnya. Detta bygger jag på att företaget har fått sitt monopol en stund och när den stunden har tagit slut så borde kunskapen bli till allmännytta.

Exempel att lösa: Om två företag forskar om samma sak, och tävlar om att publicera först (för att först kunna tjäna pengar på sin produkt). Vilket av företagen ska ha patentet? Hur löser man en sådan situation? Är det företaget med störst plånbok som har råd att betala för patentet som ska ha det eller är det företaget som effektivast forkar fram ett resultat? Eller något annat?

Citat:
Jolly Roger 46Steg 4. Inför att bara juridiska personer av typ aktiebolag kan inneha/söka ett patent i Sverige
På vilket sätt försämrar detta för en monopolisering av marknaden? Ju större företaget är, dessto mer pengar har företaget. Men det behöver inte betyda att små företag eller enskilda personer/ingenjörer är osmartare än stora företag. Jag ser inte på vilket sätt denna punkt skulle öppna för en friare marknad. Snarare skapar det en ekonomisk elit i samhället som blir priviligierade = inte bra.

Citat:
John NilssonProblemet med ett format som bara är fritt i sverige är att man är utlämnad till svenska utvecklare och svensk efterfrågan för en implementering. För de som kör lite mer obskyra system som utvecklas av grupper som kanske inte har några svenska medlemmar så kan då vara rätt kört.
Vad är det för fel på att stödja den svenska marknaden och svensk arrbetskraft? Svenskar måste också arbeta och försörja sej. Om det senare finns gott om svenska öppna fria standarder så kommer dom högst sanolikt att implementeras utomlands och det gynnar den svenska marknaden.

Citat:
John NilssonOkej, jag ser ju hellre att skolorna är helt fria att forma sin utbildning precis som de vill. Så att avskaffa centralstyrning av utblidningssektorn är jag helt på.

Men skall vi nu ändå bestämma överskolorna från centralt håll så varför inte ha synpunkter på vad som bestäms?

Är det ingen här inne som tänker på samhället i sin helhet? Om till exempel skolan i Kiruna ska ha sämmre förutsättningar att lära ut än skolorna i Stockholms innerstad tycker jag är helt vridet. Självklart ska alla skolor i hela landet ha samma kunskapsutbud. Åtminstonne de 9 första åren. Privatisering av skolorna är ingen bra idé om man ser till samhällsnytta och kunskapsspridning. Men detta glider in på höger/vänster-debatt, så jag sätter punkt här.

[hr]

E-post: anders.haggstrom [it-bulle] piratpartiet.se

Om du vill kopiera och/eller använda mina ord, varsågod! Jag är tacksam om du kan förbättra dom. Information är till för att spridas!

Länktips: http://tor.eff.org/, http://truecrypt.sf.net/, http://www.ffii.org/, http://www.debian.org/

Svara med citat
  (#7) Gammal
nicco77 Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #53726
Standard RE: Sjökort för patent och kunskap - 2006-09-10, 12:12

Citat:
Bo Leuf (2006-Jul-28)Patent i Sverige gäller i snitt bara ca 11-12 år eftersom de måste förnyas årligen till stigande pris. Kraven på att bevilja patent, och vad som öht är patenterbart, är också rimliga. Det finns också starkt stöd inom PRV för försök att motverka de reformförslag som snabbt kommer från EU, med påtryckning från USA, som vill göra i princip allt patenterbart. EU-patent har redan medgivets som allmänt anses vara lagstridiga/ogiltiga inom Europa -- men bara så länge som ländernas nuvarande lagstiftning ligger kvar.

Att det blir patentreform råder det ingen tvekan om. Det blir vår sak att se till att det inte blir USA-EU-reformerna, utan att vi lyckas stå emot, och i bästa fall reformera den innovationsfrihet som står i principprogrammet.

Jo, vi kan allt forsoka sta emot EU i Sverige, men vi BOR ha genemsamma projekt

mellan PP i de olika EU landerna via pp-international i syfte att forandra EU's regler

angaende patent, copyright, privecy etc.

Svara med citat
  (#8) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #53745
Standard RE: Sjökort för patent och kunskap - 2006-09-10, 14:22

Citat:
Anders Häggström (2006-Sep-10)Vad är det för fel på att stödja den svenska marknaden och svensk arrbetskraft? Svenskar måste också arbeta och försörja sej. Om det senare finns gott om svenska öppna fria standarder så kommer dom högst sanolikt att implementeras utomlands och det gynnar den svenska marknaden.
Helt rätt. Det hade jag inte tänkt på

Citat:
Är det ingen här inne som tänker på samhället i sin helhet? Om till exempel skolan i Kiruna ska ha sämmre förutsättningar att lära ut än skolorna i Stockholms innerstad tycker jag är helt vridet. Självklart ska alla skolor i hela landet ha samma kunskapsutbud. Åtminstonne de 9 första åren. Privatisering av skolorna är ingen bra idé om man ser till samhällsnytta och kunskapsspridning. Men detta glider in på höger/vänster-debatt, så jag sätter punkt här.
Varför är det självklart? Hur som så är det lätt löst med att heltenkelt bara ge skolor x antal kronor per elev (kanske med olika justeringar för olika typer av elever) och sen ge fan i hur de används. Nåja, du har rätt börjar bli rätt OT.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nytt valmanifest med tillhörande sjökort agnesson Allmän information och frågor 0 2009-08-12 11:52
Sjökort för upphovsrätt och kultur Christian Engström Regeringsförhandlingar 2006 (STÄNGD) 150 2006-09-12 00:16
Sjökort för skyddat privatliv Rick Falkvinge Regeringsförhandlingar 2006 (STÄNGD) 60 2006-09-09 22:22
Fri Kunskap - Fri Vetenskap daniellabbe Övrig piratpolitik 0 2006-07-16 21:09
Kunskap och patenträtt Dosmas Kunskap och patenträtt 2 2006-06-04 03:29