Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: 180 grader? - 2006-01-19, 05:37

Citat:
Fredrik Ivarsson (2006-Jan-18)Jag tror inte Tullverkets behov av stoppa piratkopior är en så trängande angelägenhet för staten egentligen.
Problemet är stadigt ökande.

http://www.n24.se/dynamiskt/efterbor...d_11329088.asp

Men man får passa sig så man inte bara går bolagens vägar här, utan alltid har konsumentnyttan i bakhuvudet. Till stor del sammanfallar de ju, men inte alltid. T.ex. tycker jag att man visst ska få köpa en Rolexkopia så länge man är fullt medveten om att det är just en kopia. Och ja, i det här fallet går det nog att förlita sig till stor del på bedrägerilagstiftningen som flera redan har varit inne på.

Citat:
En sak som stör mig är att inom EU så måste varumärken kunna specificeras grafiskt på papper. Det gör att ljud som inte kan beskrivas i noter inte kan registreras även om det faktiskt fungerar som varumärke. Beskrivningar i ord har alltid hittillts ansetts som för otydliga. Detta ligger dock på EU-nivå och är heller inget som egentligen är en viktig fråga för allmänheten.
Ska man vara petig så ligger hela immaterialrätten till stor del på EU-nivå genom de direktiv som är tänkta att harmonisera hanteringen inom unionen.

Citat:
Har du någon länk till bromsbeläggen? I mönsterskyddsrätten, och i varumärkesrätten, ska man inte få skydd för något som är funktionellt, alltså något som har en funktion till skillnad för att vara en utsmyckning.
Jag ska först erkänna att jag oavsiktligt vilselett debatten litegrann; i min research såg jag ordet "reservdelar" och eftersom min far är bilmekaniker med egen mack i glesbygden så tänkte jag direkt på saker som just bromsbelägg, avgassystem och stötdämpare eftersom det främst är sånt som går åt där ute och sånt som jag byter själv på våra bilar och på hojen.

Det rör sig ju istället om "allt som är synligt" på en bil. Lyktglas, stötfångare, skärmar, handtag, lister osv. Sånt tjafs pysslar en 'riktig' bilmek i obygden sällan med. :-) Paragraf 24, andra stycket behandlar annars just reservdelar där de får en kortare skyddstid (15 istf 25 år).

MEN, jag har sett att paragraferna 4a.1 och 4a.2 missbrukas tillsammans så att de utsmyckar även rena slitdelar utöver vad funktionen kräver, dock har jag inte hittat den referensen igen och jag minns inte heller hur vederhäftig den källan var. :-( Men sen har vi ju helfordonsdirektivet också... :-/

Jag hittade däremot en riktigt intressant utläggning här:

http://www.jur.lu.se/Internet/Biblio...plate=Utskrift

Citat:
Det andra förslaget kom år 1996 och innebar att det skulle vara fritt för envar att tillverka en mönsterskyddad reservdel från den dag varan sattes på marknaden, under förutsättning att mönsterrättsinnehavaren erbjöds en rättvis och rimlig ersättning.
Just en liknande lösning har föreslagits här för att styra upp patenträtten igen. Och här http://www.ktm.fi/index.phtml?l=sv&s=868 nämns möjligheten att tvångslicensiera läkemedelstillverkning. Man hittar mycket roligt när man söker. :-)

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #6253
Standard RE: 180 grader? - 2006-01-19, 12:55

Citat:
Fredrik Ivarsson (2006-Jan-18)Jag är visserligen indoktrinerad genom min utbildning men jag tycker varumärkesrätten fungerar bra. Grundprincipen är att fungerar det som en ursprungsangivelse för en vara så får man varumärkesskydd. Jag tycker det fungerar bra i Sverige och ser inte några direkta lagändringar som effektivt skulle ge konsumenterna mer skydd.
Jag håller med, jag ser ingenting särskilt som behöver ändras i varumärkeslagstiftningen.

Jag har jobbat i varumärkesbranschen sedan 1978, så det är i och för sig möjligt att jag har blivit hemmablind. (Som programmerare och vice vd i ett företag som sålde fonetiska varumärkessökningar, se biografi.)

Men jag ser inga stora problem med vare sig lagstiftning eller praxis som de ser ut idag.

Precis som Fredrik Ivarsson säger är grundperspektivet konsumentskydd: företag får inte utge sig för att vara någon annan, eller ha kännetecken som innebär att det är stor risk att vanliga konsumenter förväxlar märkena.

Att det är en bra princip verkar det som om alla som postat i varumärkestrådarna är överns om.

Det har från tid till annan förekommit försök från olika företag att missbruka varumärkessystemet, men rent generellt skulle jag påstå att både domstolarna och WIPO har varit bra på att säga nej till ofoget.

Jag tänker bland annat på fall där ett bolag typ CompanyXYZ försökt stoppa domännamnsregistreringar typ companyxyzsucks.org med hänvisning till varumärkeslagen, men misslyckats med att få gehör för det.

Jag ser heller inga särskilda behov av skärpningar när det gäller piratkopior av märkesvaror och liknande. Det är redan förbjudet att hålla på med sådant, och mitt intryck är att existerande lagar fungerar bra.

Så mitt förslag till partiåsikt i varumärkesfrågan är att vi helt enkelt säger att det är bra som det är och att vi inte vill göra några särskilda förändringar (även om den gamla sanningen att frihetens pris är evig vaksamhet förstås gäller även på detta område).

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer