Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-06-14, 18:32

Citat:
TeirdeZ (2007-Jun-11)Jag fick just tillfälle att tänka till om följande som vi behöver diskutera mer om:
Ja, det behöver vi. Jag har också tänkt lite mer.

Citat:
Mycken information som faller under offentlighetsprincipen i Sverige är privat information, som berör enskilda medborgare. Varför denna information ska vara tillgänglig konstant kan jag inte begripa. Att tillgängliggöra offentliga uppgifter i stil med beslutsprocesser hos myndigheter ser jag som acceptabelt, men om det är information som i utomståendes händer är potentiellt skadlig för ens person anser jag att det bör vara lita besvärligt (som det ju är att gå till ett kontor någon gång mellan 0800-1700, mån-fre, 49 veckor per år) att få tag i dem.

Det gäller till exempel rättegångsprotokoll, personnummer, taxeringsuppgifter, och dylikt.
Precis. Om vi antar att t.ex. rättegångsprotokoll (som är en offentlig handling) fanns tillgängliga över nätet, så skulle någon inom kort ha byggt upp ett hjälpsamt sökbart arkiv över dem. Mest för att det går att göra.

Då skulle vi plötsligt ha ett sökbart, privat underhållet belastningsregister på nätet. Förmodligen flera. Sorterat på brottstyp och ort, men också på person, åldersgrupp, inkomst och annat kul. Mest på person.

Det är inte en positiv utveckling.

Citat:
Ska vi utge oss för att skydda privatliv och integritet måste vi också ta ställning till om vi vill att alla ska ha tillgång till vår privata information genom att klicka med musen, eller om det extra besväret att ta kontakt med en myndighet är den nödvändiga uppoffringen är värt det extra skyddet av var persons privatliv.
Det behövs mer tänk. Jag tänkte först att information antingen är offentlig eller inte offentlig, men det behövs faktiskt en tredje kategori (som du exemplifierar ovan, och jag lägger till mitt tänk till). Exakt vilken den kategorin är, och var gränserna går, det är jag ännu inte säker på.

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #75823
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-06-14, 19:26

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Jun-14)Det behövs mer tänk. Jag tänkte först att information antingen är offentlig eller inte offentlig, men det behövs faktiskt en tredje kategori (som du exemplifierar ovan, och jag lägger till mitt tänk till). Exakt vilken den kategorin är, och var gränserna går, det är jag ännu inte säker på.

En "tredje" kategori kan vada information som det offentliga behandlar om dig. Kan bara begäras ut av en person, den behandlade. Antagandet är att det är viktigt med insyn i hur det offentliga behandlar informationen, men informationen som sådan är inte intressant för samhället i stort.

Finns det en sådan kategori?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #76637
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-07-03, 06:35

Angående Personnummer: Jag vet minst en marknad där företagens användande av personnummer främjar integriteten: Elmarknaden. Låt mig förklara: El och transport av el säljes separat, då du annars hade behövt betala dyra pengar för att dra en ny elledning varje gång du vill byta el leverantör. Elhandelsbolag och Nätbolag måste dock (både av praktiska skäl och enligt lag) försäkra sig om att de har samma kund i samma leveranspunkt (lägenhet / fastighet). Detta kan inte göras med kundnummer, då de kan vara olika för samma person i olika företag. Idag görs det med hjälp av personnummer*, alternativet hade varit skicka all information om man har om kunden i fråga och sedan manuellt granska denna för att se om det kan tänkas röra sig om samma person. Då har vi helt plötsligt minst två personer som faktiskt läser all information, idag lämnar vi inte ens ut en kunds namn, det är bara en dator som svarar ja eller nej på förfrågan om ett personnummer hör till en viss leveranspunkt.

(* Då vi rent formellt inte kan kräva kunden av personnummer kör vi på födelsedatum som reserv, jag har undrat vad som händer om två personer födda på samma dag vägrar lämna ut personnummer...)

Citat:
John Nilsson (2007-Jun-14)
Citat:
Rick Falkvinge (2007-Jun-14)Det behövs mer tänk. Jag tänkte först att information antingen är offentlig eller inte offentlig, men det behövs faktiskt en tredje kategori (som du exemplifierar ovan, och jag lägger till mitt tänk till). Exakt vilken den kategorin är, och var gränserna går, det är jag ännu inte säker på.

En "tredje" kategori kan vada information som det offentliga behandlar om dig. Kan bara begäras ut av en person, den behandlade. Antagandet är att det är viktigt med insyn i hur det offentliga behandlar informationen, men informationen som sådan är inte intressant för samhället i stort.

Här får vi vara försiktiga. Var går gränsen för vad som handlar om "dig" (en individ). Nästan allt myndigheter gör berör en person eller en annan. Här kan vi lätt förlora hela offentlighetsprincipen om vi inte är försiktiga.

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #84730
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-10-21, 08:20

Citat:
John Nilsson (2007-Jun-14)En "tredje" kategori kan vada information som det offentliga behandlar om dig. Kan bara begäras ut av en person, den behandlade. Antagandet är att det är viktigt med insyn i hur det offentliga behandlar informationen, men informationen som sådan är inte intressant för samhället i stort.

Här börjar vi närma oss nånting.

Det skulle betyda att "förstasidan på deklarationen" inte längre går att komma åt för vem som helst. Det är inte nödvändigtvis något negativt.

Svara med citat
  (#5) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #84734
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-10-21, 10:46

Citat:
John Nilsson (2007-Jun-14)En "tredje" kategori kan vada information som det offentliga behandlar om dig. Kan bara begäras ut av en person, den behandlade. Antagandet är att det är viktigt med insyn i hur det offentliga behandlar informationen, men informationen som sådan är inte intressant för samhället i stort.

Till exempel domstolsprotokoll kan visserligen vara intressanta att gå igenom i de fall att man har ett särskilt intresse av att utreda hur domen fastslogs i ett visst fall (till exempel fildelningsfallen på senare år). Rimligtvis borde man göra det lättare att få tag på sådant referensmaterial, om dessa domar är offentliga men möjligtvis censurera namnen med svart?

Om det finns tekniska verktyg som kan filtrera bort "bomb, terrorism, folkmord och döda" från internetsökningar och -sidor måste det ju rimligtvis finnas något verktyg som gör det enkelt att ta bort eller oåterkalleligt täcka över "Amelia Andersdotter" från ett specifikt domstolsprotokoll?

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#6) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #84802
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-10-22, 00:02

Det finns flera varianter av icke-offentlig information. Information kan hemligstämplas av lite olika anledningar.

Citat:
Vilka handlingar får hållas hemliga?

Allmänna handlingar får i vissa fall hållas hemliga, nämligen då de skyddar följande intressen:

* rikets säkerhet eller dess förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation

* rikets centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutapolitik

* myndigheters verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn

* intresset att förebygga eller beivra brott

* det allmännas ekonomiska intresse

* skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden

* intresset att bevara djur- eller växtart

Om sekretessbelagda uppgifter ska lämnas eller åberopas vid en domstolsförhandling får domstolen i allmänhet hålla förhandlingen inom stängda dörrar. Vidare får förhör med den som är under femton år eller lider av psykisk störning hållas inom stängda dörrar.

http://www.regeringen.se/sb/d/1487/a/12528 (läs gärna hela, den är kort och förklarar tydligt vad som gäller)

Exempel. Dina journaler inom sjukvården faller under "skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden". Däremot kan du ju naturligtvis begära ut dina journaler, du behöver inte skyddas från dig själv. Du kan också ge andra (specifika personer) rätt att begära ut dina journaler. Naturligtvis har också behandlande sjukvårdspersonal rätt att ta del av dem, och sjukvårdspersonal som inte behandlar dig har inte rätt att ta del av det.

Jag har själv inget problem med att min självdeklaration är offentlig, men om man vill hålla dem hemliga så är det mycket bättre att hemligstämpla dem med hänsyn till "skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden" än att jaga bort Ratsit från nätet. Man också besluta att hemligstämpla delar av självdeklarationen.

Jag antar att alla punkter i listan är väldefinierade i någon lag och/eller genom praxis och blir gärna upplyst om var. Jag är också lite nyfiken på vad exempelvis "det allmännas ekonomiska intresse" är.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
USA har ändrat ståndpunkt kring vissa upphovrättsfrågor Flowerboy PP i media 7 2009-12-18 22:02
Rätten till ett privatliv har aldrig varit så hotad som nu Mikael Holm PP i media 13 2009-10-08 09:00
Demonstration 3/11 för rätten till ett privatliv SM5POR 3. Uppsala län, 4 2007-11-02 18:19
Om upphovsrätt och rätten till integritet esson Kultur och upphovsrätt 5 2006-09-14 17:40
Om rätten att slippa registreras och rätten över sin kropp adler Integritet och privatliv 21 2006-01-18 12:32