Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: Styrelsens förslag till verksamhetsplan 2008 - 2008-04-27, 14:05

Citat:
SM5POR (2008-Apr-27)Jag delar Björns uppfattning att alla större utgiftsposter i budgeten skall följas upp med avseende på resultat, men jag betraktar inte medlemsstatistiken som utslagsgivande i detta fall.

I 2006 års valrörelse var det många inom partiet som verkade tro på ett närmast linjärt samband mellan ett politiskt partis medlemsantal och antal röster i riksdagsvalet. Det var inte fel att peka på ett sådant möjligt samband, för det fanns inget annat underlag för några prognoser, men det faktiska valutslaget motsade den teorin.

Det viktiga för partiet är i slutändan i vilken mån den förda politiken går vår väg. Framgångar i allmänna val och i vår egen medlemsvärvning är olika sätt att nå detta mål, men kan inte var för sig ses som nödvändiga delmål. Om ungdomarna som kommer i kontakt med partiet på Dreamhack dels röstar på oss om två år och dels sprider vårt budskap till sina kamrater, då är det betydligt mer värt än att de höjer våra medlemssiffror just i år. Därför är utvärderingen inte så enkel att göra.

Jag delar helt denna analys.

Därför är det väldigt svårt att kvantifiera exakt vad ett besök på ett ställe ger, där vi märker att vi får mycket gehör -- mer än att vi får mycket gehör. Exakt vad det ger är svårt att peka på, just på plats och ställe, mer än att vi sprider idéerna och därför bidrar till våra slutmål. Däremot vet vi direkt då vi är på ett ställe och det är bortkastad tid och pengar.

Jag väntar fortfarande på ett formellt yrkande från Björn. I eventuell avsaknad av ett sådant går årsmötet vidare 1410.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #101408
Standard RE: Styrelsens förslag till verksamhetsplan 2008 - 2008-04-27, 14:34

Citat:
SM5POR (2008-Apr-27)men jag betraktar inte medlemsstatistiken som utslagsgivande i detta fall.
Instämmer till 100%. Men dessvärre (eftersom vi inte har råd att beställa egna opinionsundersökningar), så är det det enda instrument vi har till vårt förfogande -- hur trubbigt detta än må vara.

En lite puckel i statistiken säger en hel del, om statististiken emellertid är lika spikrak som tidigare, så måste man väl ändå anse att det vi gjort inte har haft något större inflytande på den allmänna opinionen?

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #101414
Standard RE: Styrelsens förslag till verksamhetsplan 2008 - 2008-04-27, 14:55

Citat:
Björn Felten (2008-Apr-27)En lite puckel i statistiken säger en hel del, om statististiken emellertid är lika spikrak som tidigare, så måste man väl ändå anse att det vi gjort inte har haft något större inflytande på den allmänna opinionen?
Jag kommer att tänka på en scen i filmen Kinasyndromet, där ingenjören på kärnkraftverket har öppnat ventilerna för att släppa ut överflödigt kylvatten, och väntar på att nivåmätaren skall gå ned till normal nivå. Den rör sig inte ur fläcken, så efter en stund går han fram och knackar på mätaren.

Då lossnar plötsligt den mekaniska visaren från maxläget, och avslöjar att reaktorhärden i själva verket är nära att torrläggas, med överhängande risk för härdsmälta. På med kylvattnet igen!

Sens moral: Förutsätt inte att det enda mätinstrument du råkar ha ger någon information av betydelse.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#4) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #101415
Standard RE: Styrelsens förslag till verksamhetsplan 2008 - 2008-04-27, 15:00

Citat:
Björn Felten (2008-Apr-27)En lite puckel i statistiken säger en hel del, om statististiken emellertid är lika spikrak som tidigare, så måste man väl ändå anse att det vi gjort inte har haft något större inflytande på den allmänna opinionen?

Samtidigt vet du inte på vilket sätt du påverkar. Almedalen är ett sådant exempel.

Signalen vi ger där är dels till politiska journalister att vi både finns kvar, växer och är seriösa, och dels till andra politiker att våra idéer är att räkna med. Dessutom lär sig våra aktivister fantastiskt mycket, både om att debattera i praktiken och hur de politiska nätverken fungerar.

Ändå värvar vi förmodligen inte en enda medlem på hela den veckan.

Svara med citat
  (#5) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #101422
Standard RE: Styrelsens förslag till verksamhetsplan 2008 - 2008-04-27, 15:10

Citat:
Rick Falkvinge (2008-Apr-27)Samtidigt vet du inte på vilket sätt du påverkar.
Helt rätt. Det är därför alla andra partier har särskilda analysgrupper, som försöker göra just de där utvärderingarna. Kanske något för PP att ta efter? Att emellertid upprepa samma misstag år efter år (om det nu visar sig vara misstag efter en seriös analys) ger ju inga pluspoäng. Men fortfarande har vi ju ingen aning om hur det ligger till -- eller hur?

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#6) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #101445
Standard RE: Styrelsens förslag till verksamhetsplan 2008 - 2008-04-27, 15:59

Citat:
Björn Felten (2008-Apr-27)Helt rätt. Det är därför alla andra partier har särskilda analysgrupper, som försöker göra just de där utvärderingarna. Kanske något för PP att ta efter? Att emellertid upprepa samma misstag år efter år (om det nu visar sig vara misstag efter en seriös analys) ger ju inga pluspoäng. Men fortfarande har vi ju ingen aning om hur det ligger till -- eller hur?

Jag delar delvis din uppfattning. Jag håller med om att man alltid bör söka att bli kostnadseffektivare.

Samtidigt är det av yttersta vikt att man är noggrann med hur man mäter en sådan sak, för alla verksamheter optimerar sig för att förbättra sina egna mätetal. Därför ska man lägga mycket mer energi på att hitta rätt mätetal, än på att göra utvärderingen enligt dem.

Jag är helt för att man hela tiden är självrannsakande. Men om det blir ett självändamål, så kan det lätt slå över och skada organisationen. Exemplen därvid är legio.

Jag håller däremot inte alls med dig om att vi inte skulle ha någon aning om hur det ligger till. Man får väldigt snabbt en uppfattning på ett ställe ifall det är gynnsam jord för våra idéer. Nu har vi inte hittat något sätt att kvantifiera sådana miljöer, men magkänslan infinner sig nästan direkt.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #101462
Standard RE: Styrelsens förslag till verksamhetsplan 2008 - 2008-04-27, 16:44

Citat:
Rick Falkvinge (2008-Apr-27)Jag håller däremot inte alls med dig om att vi inte skulle ha någon aning om hur det ligger till. Man får väldigt snabbt en uppfattning på ett ställe ifall det är gynnsam jord för våra idéer. Nu har vi inte hittat något sätt att kvantifiera sådana miljöer, men magkänslan infinner sig nästan direkt.

Vad jag försöker säga är att just den där "magkänslan" inte är tillräcklig för att motivera ytterligare tiotusentals kronor i utgifter för förnyade eskapader. Särskilt då om vi haft samma eskapader i flera år. Styrelsen måste helt enkelt presentera åtminstone en rimlig motivering innan årsmötet ger ett carte blanche för dessa budgeterade kostnader, inte bara ett lakoniskt "nu satsar vi 30,000:- på ditten och 30,000:- på datten -- precis som vi gjort ända sedan 2006".

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#8) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #101471
Standard RE: Styrelsens förslag till verksamhetsplan 2008 - 2008-04-27, 17:04

För mig spelar det inte så stor roll vad resultatet av närvaro vid Dreamhack blir, när vi inte ens vet vad det är vi betalar för och framför allt varför.

Varför betalar vi för 25 st bordplatser när vi kan få 45 st eventpass? Det finns massor att göra på Dreamhack utan datorn.

Vilka är det som får sitta på dessa platser? Where do I sign up?

Kommer vi ens att ha ett eget informationsbås/-bord, eller är Dreamhack AB fortfarande väldigt anti piracy?

T-shirts med PP-tryck duger gott och väl, 1500:- för 25 st, varför slösa 8k?

Som jag ser det är t.ex. nationell annonsering mycket viktigare än Dreamhack. Jag ser inget fel på att vara sparsamma.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsens förslag till medlemsavgift 2009 Rick Falkvinge Verksamhet 2009 0 2009-03-05 20:49
Styrelsens förslag till verksamhetsplan Rick Falkvinge Verksamhet 2009 0 2009-03-05 20:49
Styrelsens förslag till budget 2008 Rick Falkvinge Verksamhet 2008 18 2008-04-27 14:43
Styrelsens förslag till medlemsavgift 2008 Rick Falkvinge Verksamhet 2008 20 2008-04-27 08:42