Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Sv: Eftersnack om valmanifestet - 2010-08-11, 11:44

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
När det gäller om företag äger upphovsrätten eller ej så är det så att verk mer och mer kommit att ägas av företagen och inte av de fysiska personerna som skapar den och med det nya förslaget om förändrat avtalsrätt för upphovsrätten som Jan Rosen gjort åt justitie så blir det automatiskt så att företagen får upphovsrätten för verk deras anställda skapar.
Det gäller redan idag för datorprogram (40 a § upphovsrättslagen), men deras skyddstid beräknas på i princip samma sätt, alltså upphovsmannens livstid (om han är känd) plus 70 år. Föreslår Jan Rosén att man skall ta bort kriteriet "upphovsmannens livstid" för verk skapade i anställningsförhållanden, men behålla "70 år" (som enligt somliga är menat att gagna just upphovsmannens barnbarn)?

Det verkar vanskligt att i ett konkurrerande förslag till förändring av upphovsrätten förutsätta att regeringens planerade förändring redan kommer att ha genomförts, och att vi därför vill behålla den. Jag är motståndare till att min arbetsgivare per automatik skall anses ha ensamrätt till allt jag kommer på inom ramen för mitt arbete, när vi inte har avtalat om detta. Vad händer då med den ideella rätten?

Detta diskuterades inte heller i den tidigare tråden, och är allt annat än en enkel redigeringsfråga. Kan vi undvika att föra in nya aspekter på problemet precis nu?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #225682
Standard Sv: Eftersnack om valmanifestet - 2010-08-11, 11:49

Citat:
Ursprungligen postat av SM5POR Visa inlägg
Det gäller redan idag för datorprogram (40 a § upphovsrättslagen), men deras skyddstid beräknas på i princip samma sätt, alltså upphovsmannens livstid (om han är känd) plus 70 år. Föreslår Jan Rosén att man skall ta bort kriteriet "upphovsmannens livstid" för verk skapade i anställningsförhållanden, men behålla "70 år" (som enligt somliga är menat att gagna just upphovsmannens barnbarn)?

Det verkar vanskligt att i ett konkurrerande förslag till förändring av upphovsrätten förutsätta att regeringens planerade förändring redan kommer att ha genomförts, och att vi därför vill behålla den. Jag är motståndare till att min arbetsgivare per automatik skall anses ha ensamrätt till allt jag kommer på inom ramen för mitt arbete, när vi inte har avtalat om detta. Vad händer då med den ideella rätten?

Detta diskuterades inte heller i den tidigare tråden, och är allt annat än en enkel redigeringsfråga. Kan vi undvika att föra in nya aspekter på problemet precis nu?
Läs formuleringen i draften som just postats:

I ett första steg vill vi sänka skyddstiden till det lägsta som de internationella konventionerna tillåter. Upphovsrätten sänks då från att generellt vara livstid plus 70 år till att vara livstid plus 50 år. För inspelad musik och för fotografier gäller då fortsatt skyddstiden 50 år.

I all enkelhet.

Svara med citat
  (#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #225698
Standard Sv: Eftersnack om valmanifestet - 2010-08-11, 12:08

Citat:
Ursprungligen postat av SM5POR Visa inlägg
Korrekt uppfattat. Allting skall bli som för datorprogrammen.

Jan Rosën är en av upphovsindustrins stora hökar i Sverige.

Den är ute på remiss och svaren skall vara inne 1 sep.

PS I valmanifestet så vill man ha skrivelser som är enkla och förstå för gemene man så därför är det bra att inte slänga sig med termer som de inte känner till - därför är upphovsrättsbiten med avsikt rätt allmänt hållen.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#4) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #225732
Standard Sv: Eftersnack om valmanifestet - 2010-08-11, 13:18

En allmän kommentar efter att ha läst igenom hela draften:

Det här blir ju riktigt bra! Och fan vad mycket det går att få gjort när man bara hittar en arbetsprocess som funkar.

Erfarenheten till en annan gång när det ska göras nåt liknande tolkar jag så här:

1. Sätt samman en liten grupp som jobbar fram ett utkast. Att författa saker från grunden i form av svärmarbete är skitsvårt att få att funka, man måste ha en text att börja med.

2. Lägg upp texten för diskussion så som gjorts här.

3. Sammanställ utkastversioner, så att man ser vilken som är den senast gällande, så att diskussionen inte spretar ut så mycket att man inte vet var man är i processen. Beroende på var man är i processen så kan detta göras med viss periodicitet, mera sällan i början, tätare mot slutet.

4. Ha någon eller några som har ett uttalat övergripande ansvar för att se till att processen flyter på.

Hade vi haft den erfarenheten som den senaste veckan givit och jobbat på det här sättet så hade antagligen det initiala sjökortsjobbet funkat mycket bättre.

Kudos till alla som deltagit!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #225850
Standard Sv: Eftersnack om valmanifestet - 2010-08-11, 14:58

Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
1. Sätt samman en liten grupp som jobbar fram ett utkast. Att författa saker från grunden i form av svärmarbete är skitsvårt att få att funka, man måste ha en text att börja med.
Det är sant, men kanske skulle man också kunna ha en punkt ½, ett forum där man kunde "brainstorma" innan och ta fram punkter som vore bra att få med i valmanifestet. Sen arbetar en grupp fram ett första utkast utifrån det och principprogrammet.

Svara med citat
  (#6) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #225940
Talking Fy fan vad bra det blir! - 2010-08-11, 18:18

Har bara börjat läsa första utkastet, men det är spontant grymt

Det här är lite som föräldrar som säger till barnet "då åker vi utan dig" när det är bångstyrigt och inte vill följa med. Då kommer barnet springandes (fungerar så i teorin iaf).

PP-ledning: "Nähä, engagemanget för sjökorten är inte stor alls. Då publicerar vi det fastän det är skitdåligt så kanske ni lär er. "

Nä riktigt så var det kanske inte, men jag tror inte att vi hade kunnat få så här bra (med förhoppningen att de andra korten är lika bra som det första) valmanifest även om det hade varit större medlemsdeltagande från början.

Dessutom så får vi ju massor mer publicitet på det här viset. Dels att vi går ut med ett valmanifest två gånger... dels att vi fick en massa mediatid pga kritik mot det första.

Nu ror vi hem det här!

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Svara med citat
  (#7) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #225946
Standard Sv: Eftersnack om valmanifestet - 2010-08-11, 18:23

Citat:
Ursprungligen postat av Apis Visa inlägg
Det är sant, men kanske skulle man också kunna ha en punkt ½, ett forum där man kunde "brainstorma" innan och ta fram punkter som vore bra att få med i valmanifestet. Sen arbetar en grupp fram ett första utkast utifrån det och principprogrammet.
Erik Laaksos synpunkter på hur vi ska hantera valmanifestet framöver:

"Efter det här valet kan jag rekommendera en sjövild debatt om innehållet under kanske ett år och sedan låta frågan vila ett år medan programgruppen jobbar med detaljerna för att sedan återigen lägga ut det till bearbetning under ett år för att sedan summeras, revideras och spikas i god tid inför valet. Då kan partiet ha ett väl genomarbetat, språkmässigt gediget och politiskt hållbart program inför valet 2014. För Piratpartiet behövs 2014 i än högre grad om de inte kommer in 2010, därför behövs fortfarande en uppmaning till piratinspirerade väljare som egentligen tänkt sig ett annat parti, att stödrösta på Piratpartiet. Kamrat 2,5% för demokratins försvar."

http://www.eriklaakso.nu/?p=2962

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Svara med citat
  (#8) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #225960
Standard Sv: Eftersnack om valmanifestet - 2010-08-11, 18:51

I Kunskap:Sakpolitik: Patent stycke 7 står det fortfarande "verkshöjd" på ett ställe.

Alltså, den traditionella beteckningen inom patent är "uppfinningshöjd". Och i patentlagen står "väsentlig skillnad" och det är den term juristerna föredrar.

Men "verkshöjd" bör under alla omständigheter korrigeras. Om till "uppfinningshöjd" eller "väsentlig skillnad" är väl mest en fråga om tydlighet och vem som skall läsa.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#9) Gammal
tino Inte uppkopplad

tinos avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #226014
Standard Sv: Eftersnack om valmanifestet - 2010-08-11, 23:29

Först: en enorm supereloge och ett jättelikt TACK till Mikael Nilsson som verkar vara den som hållit i mycket av organisationen, varit närvarande och en uppstyrande kraft över mer eller mindre samtliga trådar. Jag kan inte föreställa mig vilket hästjobb detta måste varit. (Andra som varit med och styrt upp bakom kulisserna ska ta åt sig av detta beröm också!)

Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg

2. Lägg upp texten för diskussion så som gjorts här.

3. Sammanställ utkastversioner, så att man ser vilken som är den senast gällande, så att diskussionen inte spretar ut så mycket att man inte vet var man är i processen. Beroende på var man är i processen så kan detta göras med viss periodicitet, mera sällan i början, tätare mot slutet.

4. Ha någon eller några som har ett uttalat övergripande ansvar för att se till att processen flyter på.
Right, jag tror det finns mycket att lära sig om svärmskrivna dokument i den här processen. För att utveckla dina punkter lite, här är den process jag skulle föreslå:

1. Man börjar med att utse ansvariga (vilket gjordes till de första sjökorten.) Dessa ansvarar i alla lägen för att det blir en text som fungerar som helhet.

2. Liksom Apis föreslår: man börjar med ett forum per sjökort där alla kan spåna på idéer som borde vara med i sjökorten. De ansvariga väljer fritt ut de punkter som de tycker är bra. Punkter som kan härledas ur principprogrammet är oproblematiska, MEN, punkter som går utöver principprogrammet ska presenteras av sjökortsansvarig i en lista till styrelsen, och styrelsen ska ta beslut om varje enskild sådan punkt (om den ska vara med eller inte).

3. Sedan skriver den ansvarige ihop en fungerande text baserat på de punkter som ska med. Dessa presenteras i forumen, och medlemmar kan komma med ändringsförslag, såsom gjorts nu. Sjökortsansvarig ansvar för att löpande införliva bra ändringsförslag i topp-posten.

4. När sjökortsansvarig är nöjd, presenteras texten för styrelsen, som får göra sista justeringar.

Styrelsen är vidare ansvarig för att övervaka processen, och se till att byta ut sjökortsansvarig om denna inte uppfyller sitt ansvar.

Blogg: http://tino.piratvideo.se/

Piratpartiet toolbar för Firefox: http://toolbar.piratvideo.se/

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer