Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
hq Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-12, 15:34

En grej till.

Till riksdagsvalet vore det väldigt bra om det fanns flyers på många språk. En kort presentation av vad vi vill (frihet från övervakning!) på flera olika språk, som man kan sprida i "invandrartäta områden". Jag vet inte vad det heter på politiskt korrekt svenska, men ni förstår vad jag menar.

Folk som flytt undan förtryck borde gilla våra integritetstankar. För att nå dem bör vi tala deras språk. Om vi har 50.000 medlemmar borde det gå att hitta frivilliga översättarkrafter. Kan vi göra tre olika flyers som tillsammans täcker tio eller femton språk har vi ett instrument för värvning som övriga partier skulle dregla över.

(#2) Gammal
Mattias P Andersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #157691
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-12, 15:58

Bra saker var bland annat att vi var framstående i media och att vi fick sagt mycket av de vi ville ha fram. Bokningsystemet på internet var även väldigt smidigt.

Jag har en sak som var lite sämre gällande valsedlarna och de var att de var svårt att först vem som hade sedlarna för olika kommuner och distrikt hemma hos sig, alltså vart man skulle vända sig för att få tag i sedlarna. Min uppfattning var att många inte förstått det här i närheten iaf. Nu vet jag inte hur en eu-valseger påverkar sedelutdelningen till riksdagsvalet, slipper vi det nästa gång kanske?

(#3) Gammal
blazek Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #158517
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-15, 05:32

Pardon my English, I immigrated to Sweden 6 months ago. And although I could not vote, I am proud to say that I was out there on election day as a distributor for some vallokaler.

From an international perspective, I would say that this election was a huge success for Piratpartiet. Every news outlet ran some kind of story on us. Many overviews of the EU election even revolved around Piratpartiet. I think this is largely due to the amazing English skills you guys have and your ability to spread Pirat ideas across a broad range of mediums.

Before becoming a member, I noticed that every forum that I read had at least one person from Piratpartiet giving calm, rational arguments which were both convincing and respectful. This is the main reason I gave Piratpartiet a chance and invested an hour watching a Rick Falkvinge speech (an eternity nowadays)

That being said, the glaring negative of this campaign was the lack of strong advertising techniques. This is a pretty intellectual party which requires a lot of information and lengthy arguments, to be sure. However, there is a bit of a problem with that. I realize we don't have the money for large ad campaigns. What I am talking about is having faster, slicker, stylized ads, even if they are still restricted to us printing them at home, or posting them on the internet. In addition to the wonderful speeches and discussions, we need dynamic media with clear messages. People who do not immediately identify with our message need to get used to seeing us around and taking us seriously.

Slicker advertising will help not only with recruiting voters, but also our MPs dealings with other politicians.

-------- ------------------------ --------------

thepirateparty.com

(#4) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #197701
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2010-03-10, 22:47

En variant på "Haffa-kortet" fast på nätet och fylld med allt som är bra att veta inför valrörelsen. (även kallad wiki)

ex. Jag frågade min kommun vad som gällde för att sätta upp riktiga skyltar (nedbankade i gräsmattor och liknande) och fick svaret att partiet söker ett sådant tillstånd för hela landet. Jag tror inte att det stämmer... eller? ...om så, har vi sökt det tillståndet?

Likaså MÅSTE det fram fler och bättre broschyrer. De som bara var en sida och framförallt de små var "värdelösa". De vikta var de enda som var något att ha.

Men faktum är ju att vi får samma 5 frågor från alla... enfrågeparti, hur ska artisterna få betalt... osv... Varför inte ha med svaren på de vanligaste frågorna i broschyren? ... och kanske ett antal olika broschyrer.

Broschyrer, broschyrer, broschyrer... och att materialet kommer ut i god tid.

...och bra lättöverskådlig information på hemsidan... så att nya besökare får ut någonting direkt, om de vågar sig in.

Samla alla tv och radioklipp på youtube. Varje gång en PPare syns i ljud och bild måste det ut på YT.

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
EU-valet post mortem brelovich Gamla trådar 7 2009-06-09 22:35
Vem läser din e-post? Christian Engström PP i media 0 2007-03-01 10:05
Post Mortem: positiv och negativ feedback Rick Falkvinge Funktionärer noterar (STÄNGD) 61 2006-09-26 23:55
Skumt fel på min e-post !! Urban Sundström Forumgruppen/teknisk support 4 2006-07-21 10:57