Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian_Tsukino Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Målen för piratpartiet enligt mig! - 2006-01-05, 13:37

Mål 1

Självklart skall man inte kunna tanågon annans varumärke, inte heller kopiera designen av tillexempel en mp3 spelarerakt av och sedan sälja den med ett annat namn. Det är ju fruktansvärt fel emot den som har skapat sakerna ifrån början.
Jag tycker piratpartiet borde kämpa för fri kopiering bland annat för hemmabruk. Alltså med andrs ord. Det skall vara lagligt att göra kopior på sina egna inköpta filmer. Det skall även vara lagligt att köpa en cd skiva i affären och sedan lägga in den i datorn och överföra till sin mp3 spelare eller klippa i låten eller lägga den på en film om man nu vill det. Sedan borde kopieringsskydden plockas bort på dvd filmer samt cd skivor man köper. Detta tycker jag borde vara det första målet eftersom det är det mest självklara. Inte heller skall det bli någon skatthöjning på lagringsmediaeftersom man kan använda denna till flertal olika saker. Det blir i sådana fall mångstraff för Svergiesbefolkning, även dem som använder mediet till att göra kopior på sina egna filmer för privat bruk med mera. Sedan kanske man sparardatafiler och sådant som inte ens är olagligt i dagens läge. Skall då hela befolkningen starffas för detta?

Mål 2

Mål nummer två kan sedan vara att det borde vara lagligt att använda nerladdningsprogram då man tillexempel kanske laddar ner filmer samt musik som inte går att få tag på, på annat sätt. Som tillexempel japansk musik jag laddar ner som inte ens går att köpa i Sverige och inte heller på internet för den delen, ändå är det olagligt att ladda ner det. Detta borde ju vara fullt lagligt.

Mål 3

Mål nummer tre kan vara att man borde få lov att kopiera och sälja filmer för privatbruk som ändå inte finns att köpa i vårt land eller ifrån något anant ställe. Mna kan ju ha inhandlat filmer eller musik när det gick att köpa fast de inte går att få tag på längre. Om nu någon annan också vill köpa dessa saker borde de ju kunna få lov att köpa det ifrån privatpersoner.

Mål 4

Mål nummer fyra kan göra det lagligt att helt och hållet ha fri nerladdning på nätet oavsett vad det rör sig om. Detta kan däremot medföra att man inte längre har råd att spela in filmer eller musik och att man därför sätter branshen i konkurs. Därför borde vi människor när det är något vi verkligen gillar och vill ha gå och köpa det i affären istället för att ladda ner det. Men vi bord einte ha några som övervakar vad vi laddar ner. Nerladdning kan nämligen även vara gratis reklam för en vara. Som ifall jag laddar ner några avsnitt ifrån en serie på interne toch upptäcker att jag gillar den. Då ha rjag faktiskt i verkligheten gått och köpt den sedan, vilket jag aldrig hade gjort ifall jag inte had eladdat ner den för jag hade inte gått och chansat och slängt ut flera hundra kronor om jag inte ens visste vad det var jag köpte. Alltså borde det vara lagligt att ladda ner vad som helst på internet och det skall man inte åka fast för. Om det nu då sitter folk och laddar ner allting dom vill ha och aldrig köper något kanske de borde tänka över vad de egentligen bidrar till. Om de inte ens köper sakerna de verkligen gillar ifall de har råd att göra det så borde de faktiskt skämmas över denna handling och tänka över vad de är för människor egentligen.

Detta tycker jag är det som piratpartiet borde kämpa för.

//Christian Tsukino

Svara med citat
  (#2) Gammal
PN Inte uppkopplad

Länk: #2735
Standard RE: Målen för piratpartiet enligt mig! - 2006-01-05, 14:52

Piratbyrån?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #2769
Standard RE: Målen för piratpartiet enligt mig! - 2006-01-05, 16:24

För det första, det är inte Piratbyrån, det är Piratpartiet.

Citat:
Självklart skall man inte kunna tanågon annans varumärke, inte heller kopiera designen av tillexempel en mp3 spelarerakt av och sedan sälja den med ett annat namn.

Det är väl inte alls självklart!

Citat:
Det är ju fruktansvärt fel emot den som har skapat sakerna ifrån början.
Det är inte heller självklart. Du kanske har fått höra det hela livet men det betyder inte att det är rätt.

Citat:
Mål nummer två kan sedan vara att det borde vara lagligt att använda nerladdningsprogram då man tillexempel kanske laddar ner filmer samt musik som inte går att få tag på, på annat sätt. Som tillexempel japansk musik jag laddar ner som inte ens går att köpa i Sverige och inte heller på internet för den delen, ändå är det olagligt att ladda ner det. Detta borde ju vara fullt lagligt.
Då gör du ju inte mycket direkt för att de sakerna för eller senare ska få svensk distribution.

Men visst, jag tycker att det borde vara lagligt. Och jag tycker att det borde vara lagligt att kopiera designen av musikspelare.

Varför har du delat in det i fyra olika mål?

Ska vi hemlighålla de senare målen till vi har fått igenom de första?

Nej, jag vill ha instant salvation! Inget jävla väntande och delmålande.

Svara med citat
  (#4) Gammal
von Flopp Inte uppkopplad

von Flopps avatar

Länk: #2889
Standard RE: Målen för piratpartiet enligt mig! - 2006-01-05, 22:16

Citat:
Nej, jag vill ha instant salvation! Inget jävla väntande och delmålande.

Låter inte vettigt. Jag vill inte ha något sketet hastverk. Och ingen svensk kommer att rösta ifall vi är förhastade och ogenomtänkta. Rom byggdes, som du vet, inte på en dag.

Vad föredrar du, att få igenom en tiondel av dina förslag på ett år eller noll av dina förslag på tio år? Låt oss vara realistiska.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Christian_Tsukino Inte uppkopplad

Länk: #3206
Standard RE: Målen för piratpartiet enligt mig! - 2006-01-06, 18:33

Tack så mycket för informationen om att det heter piratpartiet och inte piratbyrån, har slängt om orden någonstans pågrund av att jag hastigt skrev ner meddelandet.

Sedan verkadedu knappast (Sunnan)ha något annat vettigt att påpeka. Anledningen till att jag delade upp det i ''Mål'' är för att jag tycker att vissa saker borde komma först som är viktigare än de senare. Sedan ifall du gör en mp3 spelare säger vi som exempel och du börjar sälja den. Då tar jag och köper en av dig och kollar hur du har byggt upp den, sedan gör ajg en exakt likadan för jag gillade din design som du har kämpat med i 5år. Den tar jag på 3sekunder och sätter sedan mitt namn på mp3 spelaren och säljer den sedan och säljer i detta exempel me rän dig och du går i konkurs.
Är det så du vill ha det alltså?
Jag tycker de tär fruktansvärt fel att kopiera någon annans skapelse helt och hållet och sätta sitt egna namn på det. Om inte du tycker det så har jag inget mer att tillägga till sådana som du som tydligen vill sätta hela världen i fördärvet.
Sedan finns det ju vissavaror som olika märken måste göra likadant på som tillexempel en vanlig cd skiva som är tillverkad för att kunna lagra information, men de tär ju en helt annan sak.

//Christian Tsukino

Svara med citat
  (#6) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #3213
Standard RE: Målen för piratpartiet enligt mig! - 2006-01-06, 18:48

Citat:
Anledningen till att jag delade upp det i ''Mål'' är för att jag tycker att vissa saker borde komma först som är viktigare än de senare.

Jag tycker att man alltid ska göra upp sitt slutmål först och främst.

Citat:
Sedan ifall du gör en mp3 spelare säger vi som exempel och du börjar sälja den. Då tar jag och köper en av dig och kollar hur du har byggt upp den,
Eller du kan få ritningarna direkt av mig om du vill. Du kanske kan börja här.

Citat:
sedan gör ajg en exakt likadan för jag gillade din design som du har kämpat med i 5år.

Det vore härligt, vi kanske kan utbyta idéer?

Citat:
Den tar jag på 3sekunder och sätter sedan mitt namn på mp3 spelaren och säljer den sedan och säljer i detta exempel me rän dig och du går i konkurs.
Det gör inget.

Citat:
Om inte du tycker det så har jag inget mer att tillägga till sådana som du som tydligen vill sätta hela världen i fördärvet.
Värden är i fördärvet nu, och det vill jag förändra. Jag vill ha något mer att leva för än bara nästa lönekuvert.

Citat:
Sedan finns det ju vissavaror som olika märken måste göra likadant på som tillexempel en vanlig cd skiva som är tillverkad för att kunna lagra information, men de tär ju en helt annan sak.

Det är inte alls en annan sak. Audio-CD ska vara i Red Book-standarden och data-CD ska använda iso9660 som filformat. Det är en självklarhet.

Men vissa företag tror att de kan drälla ur sig helt egna format, som Iomegas Zip-disk-format som fanns på nittiotalet; det var bara Iomega som tillverkade dessa skivor.

Sånt kan jag aldrig acceptera.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Uffliat Inte uppkopplad

Uffliats avatar

Länk: #4346
Standard RE: Målen för piratpartiet enligt mig! - 2006-01-10, 19:44

Jag håller helt och hållet med Sunnan. Det är inte 4 delmål vi är ute efter utan en lösning på en situation där staten jobbar emot sina medborgare för att försvara en system som är dömt till undergång. Reformering.

Om ditt mål nr 1, alltså "det viktigaste" är att få bort kopieringsskydd på DVD filmer och göra det lagligt att göra om dina CD skivor till MP3, spelar vi inte i samma liga. Vi spelar inte ens samma sport.

Make a fucking difference

Svara med citat
  (#8) Gammal
Nattpyre Inte uppkopplad

Nattpyres avatar

Länk: #4368
Standard RE: Målen för piratpartiet enligt mig! - 2006-01-10, 21:13

Uffliat; vilken rätt har du att bestämma vilken liga PP's åsikter kommer att spela i? När vi inte ens har ett partiprogram att prata om så är det väl viktigare än någonsin att människor som du, jag och Christian_Tsukino får säga vad vi tycker utan att få skit för det.

Jag, tror inte att vi kommer få igenom en total avskaffning av upphovsrättslagen, det är en fin tanke men ingenting som inte skulle förvandla sverige till ett U-land på en vecka. Varför skulle folk vilja arbeta fram nya idéer när vi inte tjänar någonting på det? Denna radikalisering är vad jag tror kommer dra partiet till botten, titta bara på hur det går med FI.

Fö. Mycket bra åsikter om ämnet i denna tråd;

https://www.piratpartiet.se/forum/Topic4497-18-1.aspx

[hr]- Mine is the name pirates fear the most! ... Nattpyre "Snugglecakes" Van Schweden
  Skicka ett meddelande via MSN till Nattpyre  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #4418
Standard RE: Målen för piratpartiet enligt mig! - 2006-01-11, 00:03

Citat:
Varför skulle folk vilja arbeta fram nya idéer när vi inte tjänar någonting på det?

Jag blir mer och mer övertygad om att Sverige år 2005 är Bizarro-världen.

Varför vill folk arbeta fram nya idéer när samhället inte kan dra nytta av idéerna till fullo utan att vara hämmade av trassliga snören som copyright och patent?

Varför ska generositet bestraffas genom att belöningen förväntas vara beroende av en egoistisk licenspolicy?

Kort sagt, varför ska den som säger "Det här verket (låten/uppfinningen/programmet/boken) får inte spridas, inte förbättras, inte omkompileras, inte användas utan när jag säger det" belönas, men inte den som säger "Oh, sprid gärna det jag gör, dela med er av filer, bandbredd, idéer och teknik"?

Det är bakvända världen, det är vansinne, det är absurt!

Ja, jag är en otvättad, bespottad jävla socialbidragsanarkist men det är därför att jag vägrar spela med i den här farsen. Jag vet inte vad jag ska göra annorlunda. Det är väl inte min plikt att "vrida tiden rätt igen." (Oj, jag parafraserade Shakespeare; ska ni skjuta mig då? Eller kalla det stöld, när jag bygger nya verk på gamla?)

Svara med citat
  (#10) Gammal
Nattpyre Inte uppkopplad

Nattpyres avatar

Länk: #4466
Standard RE: Målen för piratpartiet enligt mig! - 2006-01-11, 08:56

När jag säger att något är orealistiskt så behöver det inte tolkas som att jag inte håller med om en hel del av det du säger (because I do, sugar), så vänta ett tag till med att gå på defensiven

Citat:
Sunnan (2006-Jan-11)Kort sagt, varför ska den som säger "Det här verket (låten/uppfinningen/programmet/boken) får inte spridas, inte förbättras, inte omkompileras, inte användas utan när jag säger det" belönas, men inte den som säger "Oh, sprid gärna det jag gör, dela med er av filer, bandbredd, idéer och teknik"?

Jag säger inte att det är rätt, men jag säger att det är så majoriteten fungerar. Det vore jättevackert om vi alla kunde resonera som i ditt andra exempel, det vore jättevackert om vi levde i en kommunistisk utopi också. Men det funkar inte. Varför?

Jo, om vi skulle totalförkasta Upphovsrättslagen skulle vi få med en tredje spelare på plan. Han skulle låta ungefär såhär; "Oh, härligt det här med icke-ägande, nu kan jag ju ta era filer, idéer och tekniker och marknadsföra dem som om de vore mina egna. Här finns pengar att hämta, wohoo!", och jag lovar dig att dom här killarna skulle vara betydligt vanligare än den ideale medborgaren som du beskrev tidigare.

Fri information, kopiering osv för privat bruk, så länge du inte utnyttjar förtroendet för att tjäna pengar på andras arbete. Det är vad jag tror på.

[hr]- Mine is the name pirates fear the most! ... Nattpyre "Snugglecakes" Van Schweden
  Skicka ett meddelande via MSN till Nattpyre  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Världen enligt tingsrätten Magnus Bergmark Allmän information och frågor 2 2009-04-23 21:42
Vad APB gör är olagligt enligt svensk lag? victorgortz Kultur och upphovsrätt 33 2008-09-11 20:17
Målen för ungdomspolitiken ligger i stort sett fast. Stefan Flod Ung Pirat - allmänt 5 2007-12-15 03:44
Världen enligt Google SM5POR PP i media 3 2007-01-25 07:08
Piratpartiet mot valflopp enligt idg Axeteg PP i media 17 2006-09-23 17:56