Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
asdax Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-07, 02:58

Tjoho! kan någon som är admin här starta en omröstning gällande om folk tycker det är en viktigt att vi kör öppen mjukvara på servern och hemsidan?

Å ena sidan tycker jag det är den som gör sidan som kanske borde bestämma, men å andra sidan så är det här just ett forum som ifrågasätter upphovsrätt vilket företags och andras ägande av information, (och dessutom förespråkar öppenhet i viss mån?), så det skulle helt klart ligga mycket mer i linje med ideologin att det ska vara fritt att kopiera att köra helt på GPL baserade program.

förutom det brukar öppen mjukvara, speciellt i webside/serversammanhang, vara betydligt tekniskt bättre. (men jag ser det politiska argumentet att köra GPL program som betydligt viktigare)

Ev. kanske vi ska låta det vila till partiet har kommit lite längre med att emigrera över till öppna lösningar om vi gör det, och inte göra det nu i partiets startfas när allt är tillräckligt kaos ändå ... tänkte mer viktig fråga på sikt.

"krig är fred. frihet är slaveri. kopiering är stöld."

Svara med citat
  (#2) Gammal
cellofan Inte uppkopplad

Länk: #3393
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-07, 13:30

Att använda piratkopior vore väl mer i linje med Piratpartiet?

Open source skulle inte passa i alla fall, eftersom piratkopiering är en direkt konkurrent till fri mjukvara.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Länk: #3394
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-07, 13:31

*ny suck och stön*

Låt nu forumet köra på vilken dj-la plattform den vill. Det här partiet har väl inte som mål att införa Open Source och bekämpa ett visst företag?

Har vi inte högre mål än så, kan jag ju lika gärna hoppa av direkt.

/Mikael

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

Svara med citat
  (#4) Gammal
MrIntegrity Inte uppkopplad

Länk: #3726
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-08, 17:31

Citat:
Oldtimer (2006-Jan-07)*ny suck och stön*

Låt nu forumet köra på vilken dj-la plattform den vill. Det här partiet har väl inte som mål att införa Open Source och bekämpa ett visst företag?

Har vi inte högre mål än så, kan jag ju lika gärna hoppa av direkt.

/Mikael

AMEN =)

Svara med citat
  (#5) Gammal
Richard Ainz Inte uppkopplad

Länk: #3759
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-08, 18:57

Hur gärna jag än förespråkar en annan lösning än den nuvarande, tex den jag själv kör, så vore det mig totalt främmande att låta partiet köra stulen programvara.

Låt det vara som det är för tillfället, jag är säker på att de ser på en bra lösning.

Är den som har ansvaret för siten MS-hackare så är han. Det kan faktiskt funka hyfsat ändå.

Men jag är lite orolig för att vi måste i såfall vara absolut på det klara med licenserna och sånt, ett bekymmer vi slipper annars.

-----------------------

Piratpartiets inofficiella Wiki

http://piratpartiet.hwaccess.net

Svara med citat
  (#6) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Länk: #3858
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-09, 03:11

Personligen så förespråkar jag (F)OSS och tycker att det är mer i linje med PP's image.

Svara med citat
  (#7) Gammal
MrIntegrity Inte uppkopplad

Länk: #4037
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-09, 18:31

Citat:
Lenkki (2006-Jan-09)Personligen så förespråkar jag (F)OSS och tycker att det är mer i linje med PP's image.

Varför det? låter väl mer som PD är i linje med. Hela det här FOSS / FLOSS snacket har tappat all innebörd sen det egentligen är en del av RMS (Richard M Stallman) hemliga agenda (d.v.s att alla företag är onda och bör förintas).

Jag är inte kommunist, jag är för frihet! JAg tror på valfrihet, foss, floss, pd, proprietärt, ASPlösningar mm mm mm... Det viktiga är att det finns något som passar mig.

Svara med citat
  (#8) Gammal
maxxflow Inte uppkopplad

Länk: #4393
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-10, 22:40

Citat:
Open source skulle inte passa i alla fall, eftersom piratkopiering är en direkt konkurrent till fri mjukvara.

Du verkar ha fått allting om bakfoten.. Piratkopirerar du bara för kopieringens skull? Bara för att "vara olaglig"? Om det är anledningen så förstår jag inte varför du engagerar dig i ett parti som vill legalisera det.

För de flesta handlar det om att få tillgång till mjukvara/etc. som man behöver av någon anledning, och då är det ju tusen gånger bättre om den mjukvaran är släppt under en open source-/fri licens.

Om de snåla företagen inte vore så jävla snåla så skulle det inte behövas något piratparti. Om all programvara och annan propertiär media släpptes fritt så skulle begreppet "piratkopiering" inte existera.

Och företagen skulle fortfarande kunna tjäna en massa pengar på att tex. sälja programmen färdigkompilerade på CD, sälja tryckta manualer, support, sälja konsulttjänster för att modifiera programmet för specifika behov, etc.

Bara för att ett program är släppt som open source så betyder det absolut inte att det inte går att tjäna pengar på det.

Svara med citat
  (#9) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #4478
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-11, 10:55

Citat:
Hela det här FOSS / FLOSS snacket har tappat all innebörd sen det egentligen är en del av RMS (Richard M Stallman) hemliga agenda (d.v.s att alla företag är onda och bör förintas).

Free Sofware har ALLTID varit en del av RMS korståg. Open Source är en utbrytar gren från Free Software rörelsen som menar att man inte alls behöver vara så ideologisk, det fungerade aldelese utmärkt för UNIX före GNU och borde fungera lika utmärkt nu. Det var ju faktiskt den proprietära utvecklingen som höll på att ta död på UNIX.

Men GNU, GPL och FSF är och har alltid varit vapen för RMS ideologiska övertygelse.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #4480
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-11, 11:01

Citat:
För de flesta handlar det om att få tillgång till mjukvara/etc. som man behöver av någon anledning, och då är det ju tusen gånger bättre om den mjukvaran är släppt under en open source-/fri licens.

Jag tycker det handlar mer om möjligheten att bygga vidare på den mjukvara som finns.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Gillar du att piratpartiet ska anvnda sig av knskvotering till riksdagskandidatlistan? Tommten Internopinion 57 2009-11-16 01:36
Främjandet av fri mjukvara laws of tradition Juridikgruppen (STÄNGD) 2 2006-08-02 18:03
Upphovsrätt och Mjukvara prohexa Kultur och upphovsrätt 3 2006-06-16 00:15
Mjukvara Ante Övriga "copyrightfrågor" (STÄNGD) 5 2006-02-03 13:04
Mjukvara intifada Djävulens Advokat 2 2006-01-06 09:34