Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Visa resultat för omröstning: Vill mötet lägga den ekonomiska berättelse till handlingarna?
Bifall 78 98.73%
Avslag 1 1.27%
6 mötesdeltagare (7.06 procent) valde att markera sin närvaro utan att ta ställning i frågan genom att välja alternativet Avstår.
Antal röster: 85. Du får inte rösta i den här omröstningen

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010
Standard Sv: 07. Föregående års partistyrelses ekonomiska berättelse - 2012-04-11, 12:56

Citat:
Ursprungligen postat av acwder Visa inlägg
Hej styrelsen.
En annan fråga jag har är hur ni tänker gällande det frekventa justerandet av budgeten.

I och med att styrelsen äger budgeten har man vid ett flertal tillfällen under året bara justerat budgeten för att mer passa det faktiska utfallet. Om ni bara justerar den så fort utfallet drar ifrån så finns det ju inget egentligt behov av en budget?

Tack på förhand för ert svar.
När vi gick in i 2011 hade vi efter en serie valår då vi haft lätt att motivera folk att donera en hel del rätt höga fasta driftskostnader, t ex för ett avancerat telefonsystem. Efter valet såg vi dock hur donationerna sjönk, och det hotade uppstå stora hål i ekonomin. Tack vare att Anna snabbt tog initiativ för att göra något åt saken sades en rad dyra avtal upp tidigt under året, ambitionsnivån för olika event justerades ner, och genom att inskärpa "krismedvetande" i ledning och styrelse kunde utgifterna sänkas till en nivå under den som donationerna sedan stabiliserades runt. Jag tror inte jag är den enda i styrelsen som känner djup tacksamhet till Anna för att hon så snabbt drog i bromsen, och varnade för de problem som skulle kunna komma om inget radikalt gjordes åt utgifterna.

Sedan ligger det i sakens natur att om man har bråttom att göra kraftiga nedskärningar utifrån gissningar om vad inkomsterna kommer att bli, och utan att vid varje steg ha kunskap om alla detaljer om uppsägningstider och avbokningsavgifter i alla avtal man ingått blir processen lite ryckig.Man börjar med att fatta ett beslut som pekar ut riktning, och allt eftersom man får mer kunskap och idéer om ytterligare möjligheter till besparingar, och kunskaper som gör att man inser att vissa planerade besparingar inte visat sig möjliga att genomföra, eller har så stora negativa konsekvenser att man föredrar att spara på andra ställen.

Det frekventa justerandet är alltså ett tecken på den raka motsatsen till det du antyder: Inte på att styrelsen anpassar budgeten efter vad som råkar hända, utan på att ledning och styrelse arbetat hårt för att undvika att hamna i en mycket problematisk situation, men samtidigt varit flexibel och tagit hänsyn till nya argument och synpunkter, när man fattat mindre kloka beslut.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

(#2) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #274830
Standard Sv: 07. Föregående års partistyrelses ekonomiska berättelse - 2012-04-11, 16:31

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Enligt god redovisningssed så skall ekonomiska siffror jämföras med föregående års siffror.
Nu talar jag inte för hela styrelsen, men jag har svårt att se att det skulle vara relevant att jämföra valår med eftervalsår i vårt fall.

Datat finns förstås på PirateWeb för alla medlemmar, för den som vill se det (budget och utfall), och där finns också jämförelser med tidigare år. Men god redovisningssed är att redovisa vad som ökat och minskat på ett sätt som gör att en läsare kan förstå vad som ändrats i både verksamheten och dess förutsättningar under verksamhetsåret.

Det målet når man inte genom att jämföra 2010 och 2011 för ett svenskt parti, för förutsättningarna för ett valår och ett ickevalår är radikalt annorlunda. Det gör man möjligen genom att jämföra 2011 och 2007, men eftersom vi inte hade någon ekonomi att tala om 2007, så ser jag inte behovet av det.

Rick

(#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #274831
Standard Sv: 07. Föregående års partistyrelses ekonomiska berättelse - 2012-04-11, 16:33

Citat:
Ursprungligen postat av Rick Falkvinge Visa inlägg
Datat finns förstås på PirateWeb för alla medlemmar, för den som vill se det (budget och utfall), och där finns också jämförelser med tidigare år.
Gah, det går inte att redigera inlägg. Det är förmodligen bra, men jag är van vid att kunna redigera bort sakfel.

Jag hade fel här - det som visas på den skärmen är innevarande och föregående år. Just nu är det alltså 2011 och 2012.

(#4) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #274888
Standard Sv: 07. Föregående års partistyrelses ekonomiska berättelse - 2012-04-12, 01:07

Citat:
Ursprungligen postat av Rick Falkvinge Visa inlägg
Nu talar jag inte för hela styrelsen, men jag har svårt att se att det skulle vara relevant att jämföra valår med eftervalsår i vårt fall.
Det ger aldra minst information om hur kostnads och inkomstbiten skiljer sig åt mellan ett vanligt år och en valår. Det kan vara nyttigt att känna till för medlemmarna.

Då vi även har vanliga år 3 av 4 år så gör det inget att jämförelsen ibland haltar - den är bättre än ingen jämförelse öht.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#5) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #274916
Standard Sv: 07. Föregående års partistyrelses ekonomiska berättelse - 2012-04-12, 13:30

Tack för dina svar Henrik, då vet jag lite mer hur ni resonerat.

Mikael Holm
--

(#6) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #275004
Standard Sv: 07. Föregående års partistyrelses ekonomiska berättelse - 2012-04-13, 22:01

jag yrkar att:
den ekonomiska berättelsen läggs till handlingarna

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
JPAnderson

(#7) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #275164
Standard Sv: 07. Föregående års partistyrelses ekonomiska berättelse - 2012-04-15, 21:33

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Lindgren Visa inlägg
Nu sitter jag visserligen inte i styrelsen, men som partisekreterare kan jag nog svara på den frågan och jag hoppas att styrelsen inte har nåt emot att jag gör det.
ingen har gjort anspråk på att veta bättre så stämmer det nog precis som du förklarat. Tackar hjärtligast för svaret.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
  (#8) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010

Länk: #276521
Standard Sv: 07. Föregående års partistyrelses ekonomiska berättelse - 2012-05-08, 21:41

Finner att mötet har lagt den ekonomiska berättelse till handlingarna.

Stängt ämne
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är